2011-01-20, 13:04
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Denna uppgift du nämner finns det andra motstridiga uppgifter om. Att avsluta en relation, som SB ändå inte ville kännas vid då han var nöjd med det förhållande han hade med sin sambo, är ett mycket svagt motiv för mord.
Tja att avsluta en ensidig relation låter minst sagt märkligt som en omvänd "fråga-chans" på tonårsnivå. alltå ganska långt ifrån den uppfattningen man hr om två personer över 50 som känt vararande i årtionden, men polisen har ju köpt stoy´n med hull och hår
Citera
2011-01-20, 13:05
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag vet inte vad hans utbildning riktigt har för samband med ett ev. mord, men som jag förstår det har Örebro rätt taskigt rykte gällande sina anspråk på att vara universitet och det brukar hänga ihop med kvaliteten påsåväl utbildningsinnehåll som lärare. Det finns väl ingen regel för alla universitet om vilken utbildning adjunkter ska ha, utan det är upp till respektive institution tror jag mig veta. På lärarutbildningar kan man t ex undervisa utan några särskilda akademiska meriter alls, medan vissa institutioner kräver att adjunkterna är minst disputerade före man får undervisa och om konkurrensen är hård (även internationellt) är man i regel jävligt välmeriterad om man får fast anställning. Så ja, jag tar det inte för omöjligt att han är lärare som är odisputerad, men fått jobbet via kontakter kanske. Men om någon kan hitta en vetenskaplig artikel skriven av snubben slår vi ju hål på den teorin direkt.

Diskussionen om gymnasiet handlade väl om att man ville fastställa om han kunde ha hunnit göra lumpen och sen åka på FN-tjänst vid den tidpunkt som det var sagt. Om han gick treårigt skulle han inte ha hunnit det.

Det blev väl klart häromdan att lärarutbildningen i Örebro miste sin examinationsrätt på flera ämneslärarlinjer på lärarutbildningen. Grunden för såna brukar väl bl.a. vara att man inte har behöriga lärare.
Citera
2011-01-20, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det kan, som du säger, vara den informationen som satte fart på polisen och förmodligen även låg som grund för att de grep honom.

Det finns flera uppgifter som talar för att Eva var gladare och lyckligare än någonsin samtidigt finns det motstridiga uppgifter som säger att Eva inte mådde bra och hade magrat.

Vet du något eller har du hört något om hennes sinnesstämning sista tiden?

Ja, det vet jag (men det kommer fortfarande från rykten på ORU). Hon hade tidigare magrat och mått dåligt, troligen pga den knepiga relationen till SB sen en tid tillbaka. Men Evas sinnesstämning hade vänt. Hon såg med tillförsikt på livet och hade mycket på gång just nu. Ingen såg det som troligt att hon skulle vara suicidal eller befann sig i någon annan svårighet. Tvärtom, säger de rykten jag fått ta del av.
Citera
2011-01-20, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vardeljus
På övriga universitet i landet kräver man att adjunkter ska ha minst en magisterutbildning, och på lektorstjänster ska man vara minst disputerad men helst också ha en docentkompetens. Kanske finns det någon tek.fak person i tråden som kan söka i de tekniska databaserna för vetenskapliga artiklar?

Ok, men ponera att han har en gymnasielärarutbildning. Då är det 2 års ytterligare studier som krävs för magisterutbildning eller har jag fel? Två år är inte så ansträngande egentligen, så det kan han nog ha i sådantfall. Men troligen inte. En teori är att han kanske är rektor för att han ska slippa träffa studenter och undervisa när han har lite bristande kunskaper. Det kanske är just därför han har den positionen, inte för att han gjort karriär på något vis. men jag är dålig insatt i titlar och befattningar

Jag ska luska lite i mitt universitets artikelsök.
Citera
2011-01-20, 13:13
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Tja att avsluta en ensidig relation låter minst sagt märkligt som en omvänd "fråga-chans" på tonårsnivå. alltå ganska långt ifrån den uppfattningen man hr om två personer över 50 som känt vararande i årtionden, men polisen har ju köpt stoy´n med hull och hår

Jag har, som sagt, sett det hända förr mellan två till synes välutbildade , välanpassade människor . Slutade med en stor tragedi, dock inte mord.
Vi utgår alla här efter vår egen livserfarenhet och tanke om hur vi skulle förhålla oss i allt från relationer till styckning.
Citera
2011-01-20, 13:15
Medlem
Citat:
Ok, men ponera att han har en gymnasielärarutbildning. Då är det 2 års ytterligare studier som krävs för magisterutbildning eller har jag fel? Två år är inte så ansträngande egentligen, så det kan han nog ha i sådantfall. Men troligen inte. En teori är att han kanske är rektor för att han ska slippa träffa studenter och undervisa när han har lite bristande kunskaper. Det kanske är just därför han har den positionen, inte för att han gjort karriär på något vis. men jag är dålig insatt i titlar och befattningar

Jag ska luska lite i mitt universitets artikelsök.

Det är egentligen ointressant för tråden, men det krävs 3 års universitetsstudier för att uppnå kandidatnivå, och 4 år för en magister.
Citera
2011-01-20, 13:15
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ja, det vet jag (men det kommer fortfarande från rykten på ORU). Hon hade tidigare magrat och mått dåligt, troligen pga den knepiga relationen till SB sen en tid tillbaka. Men Evas sinnesstämning hade vänt. Hon såg med tillförsikt på livet och hade mycket på gång just nu. Ingen såg det som troligt att hon skulle vara suicidal eller befann sig i någon annan svårighet. Tvärtom, säger de rykten jag fått ta del av.

Tack för ett bra svar.

Jag är lite nyfiken på varför Eva var så öppen mot sina kollegor samtidigt som vänner säger att relationen var slut för ett år sedan?

Det låter på kollegorna som relationen mellan Eva och SB fortsatt ända fram till nu.

Vet du om Eva träffade andra män eller om hon kan ha haft några fiender på grund av hennes person eller något av hennes projekt?

Att reletionen var ohanterlig kan man förstå med tanke på att SB hade en sambo som han var fäst vid och ingen av hans närmaste vänner hade en aning om relationen till Eva. Han borde ha varit glad att de kunde skiljas om han nu verkligen var nöjd med sitt nuvarande förhållande.

Det känns som det finns något djupare tvist bakom mordet och det är inte heller säkert att tvisten var med SB.
Citera
2011-01-20, 13:16
Medlem
Citat:
Det är egentligen ointressant för tråden, men det krävs 3 års universitetsstudier för att uppnå kandidatnivå, och 4 år för en magister.

Aha!

Vet du om Börjesson är född 1959?
Citera
2011-01-20, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pellepitt
Jadu Bangan, nu har huvudet dykt igen. Visserligen i Expressen men det tror jag är en liten hint....
Japp. Och i aftonbladets pappersupplaga fanns uppgiften också med....
Citera
2011-01-20, 13:22
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Jag tror att du har rätt om EM och att hon ville göra upp. Jag har ifrån rykten (och enbart rykten) på ORU hört att EM hade kommit över sin relation till SB och just denna dag var på väg att ta det sista avgörande steget, dvs avsluta relationen. Detta var bara ett av flera steg i hennes nya liv. Hennes kollegor kände till detta och förstod att något var helt fel när hon inte kom tillbaka. Därav också sönernas oro. Hennes son hade precis kommit hem från militärtjänst utomlands och visste att EM längtade efter att träffa honom. Att mamma plötsligt inte alls hör av sig blir förstås mycket obehagligt. Därav polisens snabba insats.
.....hm, den förlorade sonens återkomst vad känner man till om denna lilla gosse egentligen?
Citera
2011-01-20, 13:24
Medlem
Citat:
Finns det något drogrelaterat kanske uppåt grejer,han kan ju ha sålt det kan ju vara affärer av det slaget. Han verkar ju hyperaktiv med livet och fina bilar och guldkjedja , Kanske rent ut sagt knarkaffärer som gått snett,Sen borde man ju granska om de höll på med swinger och annat,Kan ju vara något för polisen. Förekommer väl droger på klubbar av alla slag skulle jag tro enligt aftonblaskorna.
Citera
2011-01-20, 13:24
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Jag vet inte vad hans utbildning riktigt har för samband med ett ev. mord,
man vet aldrig i förväg vad som är intressant. Jag försökte göra en tidslinje, se nedan. Och något mer än gymnasieingenjör är man väl för en adjunktstjänst.
Citat:
Men om någon kan hitta en vetenskaplig artikel skriven av snubben slår vi ju hål på den teorin direkt.
Jag har letat. Han har i alla fall ingenting registrerat universitetets DIVA-system.

Jag gjorde ett försök till tidslinje. Den är inte sannerligen inte fullständig, jag har plockat ur olika inlägg på FB. Kompletteringar är extremt välkomna:

Född 1959
Växte upp i småstad. Katrineholm?
1966 börjar skolan (om han börjar vid sju år)
går teoretisk linje på gymnasiet
1978 studenten (antar teoretisk linje=3 år, antar 12 år i skolan)
1978-79 lumpar, pansarvärnsgruppchef. Oklara år, antar han lumpade direkt efter gymnasiet för att skriva något
påstås ha gjort FN-tjänst i Libanon
början av 80-talet: lärarutbildning i Karlstad
första halvan 80-talet: flyttar till Fjugesta
1987-88 lärare Karlsängskolan i Nora. Kanske fler år
flyttar till Pershyttan
flyttar till örebro
anställs vid Örebro universitet

han och EM har följts genom livet
- studierna i Karlstad
- lärarjobbet i Nora
- anställning vid universitetet där han, naturvetaren, undervisade på hennes kurs i retorik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in