2011-02-02, 12:39
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepitt
Ej anhörig, då hade det genast blivit intressant

Ej anhörig, då sprack det. Men å andra sidan känns vittnesuppgiften känns mer säker.
Citera
2011-02-02, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Snälla du vi är nog minst lika vana med datorer, internet och flashback som en 20-åring, vi har ju använt detta i tjugo års tid och femtioåringar är inte mossiga i dagens samhälle (inte jag o mina bekanta i alla fall)

Hej, håller helt med. Åldersfascism är väldigt tråkig. De mest intressanta inläggen här är från, vad det känns, äldre perosner med erfarenhet och perspektiv på saker och ting.
Citera
2011-02-02, 13:06
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Detta är jätteintressant information då denna bild är deras starkaste bevisning.

Jag håller med om att bevisningen känns mycket tunn och att man förmodligen inte ännu kunnat utesluta alternativa GM, även om de inte aktivt har letat efter sådan.

Om de inte hittar någon mordplats eller styckplats är det frågan om de verkligen kan binda honom till ett mord, bortom allt rimligt tvivel.

Tycker det är konstigt att skribenterna här på tråden inte diskuterat denna filmsekvens eftersom den ska vara tung i bevisningen. Jag har själv inte sett den men den ska ha visats på nyheterna för 2-3 veckor sedan.Man ser tydligen bara Eva när hon öppnar bildörren och en bit av biltaket.Detta måste också vara i skymning eller mörker eftersom lampor reflekterar på biltaket.Det öppnar i så fall upp att mordet skett på eftermiddagen. Då faller allt bättre på plats dessutom: Eva kan ha setts under dagen på de platser som vittnen uppgett. SB kan mycket väl ha hunnit uträtta sina ärenden som han har alibi för på förmiddagen och ändå hunnit med mordet på eftermiddagen.Inga uppgifter har ju presenterats för vad SB gjort på eftermiddagen vad jag vet.

Eftersom ingen här pratat om filmsekvensen blev jag osäker om min vän uppgett rätt inslag men jag har fått det bekräftat att fler sett nyhetsinslaget bla på svenska mord. Skribenten Blanka i inlägg 663 har sett sekvense samt några andra som uppger att man bara ser biltaket.
Citera
2011-02-02, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Tycker det är konstigt att skribenterna här på tråden inte diskuterat denna filmsekvens eftersom den ska vara tung i bevisningen. Jag har själv inte sett den men den ska ha visats på nyheterna för 2-3 veckor sedan.Man ser tydligen bara Eva när hon öppnar bildörren och en bit av biltaket.Detta måste också vara i skymning eller mörker eftersom lampor reflekterar på biltaket.Det öppnar i så fall upp att mordet skett på eftermiddagen. Då faller allt bättre på plats dessutom: Eva kan ha setts under dagen på de platser som vittnen uppgett. SB kan mycket väl ha hunnit uträtta sina ärenden som han har alibi för på förmiddagen och ändå hunnit med mordet på eftermiddagen.Inga uppgifter har ju presenterats för vad SB gjort på eftermiddagen vad jag vet.

Eftersom ingen här pratat om filmsekvensen blev jag osäker om min vän uppgett rätt inslag men jag har fått det bekräftat att fler sett nyhetsinslaget bla på svenska mord. Skribenten Blanka i inlägg 663 har sett sekvense samt några andra som uppger att man bara ser biltaket.

Mig veterligen så har inte denna filmsekvens visats. Däremot har någon yppat att någon annan med insyn i fallet har sett en film där Eva stiger in i en svart bil. Vart denna sekvens var tagen visste inte uppgiftslämnaren, men det skrevs om eventuellt en bensinmack. Om det var den kamera som sitter på EM:s arbete, så borde man se mer än taket på bilen. Kameran över porten till EM:s arbete finns bild på här i tråden och den sitter max 3 m över markplan, alltså borde bilens sida också synas.
Citera
2011-02-02, 13:33
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Mig veterligen så har inte denna filmsekvens visats. Däremot har någon yppat att någon annan med insyn i fallet har sett en film där Eva stiger in i en svart bil. Vart denna sekvens var tagen visste inte uppgiftslämnaren, men det skrevs om eventuellt en bensinmack. Om det var den kamera som sitter på EM:s arbete, så borde man se mer än taket på bilen. Kameran över porten till EM:s arbete finns bild på här i tråden och den sitter max 3 m över markplan, alltså borde bilens sida också synas.

Ja, och det har skrivts att bilen var av samma modell som SB:s. Det kan man knappast avgöra på en takbild.
Citera
2011-02-02, 13:39
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Om det nu är så att dödsorsaken är kvävning/strypning och doktor-millers uppgifter om att SB saknade spår efter avvärjningsskador i ansikte och på överkropp är korrekta: Vad har vi då?

- Om SB är gärningsman måste EM rimligtvis varit drogad eller fastbunden. Annars skulle SB fått avvärjninsskador. Eller har han slagit henne hårt i huvudet först? Om hon blivit bunden mot sin vilja borde det också kunna ha blivit avvärjningsskador.

Eftersom armar och händer tydligen saknas fortfarande och kanske är de delar som gömts noggrannast kan man fråga sig varför? Märken efter rep runt handlederna borde inte vara så farligt för en GM. Däremot avskrap under naglarna. Men då borde GM ha avvärjningsskador.

Vad tror ni?

Jag lyfte doktor_ millers uppgift mot min hypotes såhär igårkväll :

Citat:
"Ursprungligen postat av doktor-miller
Nej jag vet bara exakt det jag skrev i den frågan men jag vet också att han var helt ren på ansikte o kropp, alltså inga rivmärken eller nåt som ska ha tydit på att BO hade lyckats försvara sig "

Tolkar du den uppgiften som trovärdig? I det fallet kan avsaknad av några som helst "märken" på MG
tyda på att han burit någon form av mask, alternativt overall . Bara som förslag: skidoverall, köldluva, halsduk, skidglasögon....

Kan också vara ett tydligt tecken på att BO varit bakbunden, eller bunden på så sätt att hennes händer inte har kunnat komma i kontakt med GM, och därför inte kunnat göra minsta motstånd.
I så fall på sin höjd har BO kunnat spotta som motstånd , om hon inte varit "gagad" , och salivspår är ju osynliga om man tvättar sig efteråt.

Kan också tyda på att om BO varit bakbunden utifrån denna hypotes , att det är därför som armarna och händerna är de kroppsdelar som GM lagt störst fokus på att göra sig av med och gömma väl, då det kan finnas väl synliga spår av bindning på handlederna och att han inte kunnat sopa undan dessa spår som riskerar att kladda ned med mycket DNA.
Det kan också finnas djupa knivsår över pulsådrorna på handlederna på BO och att GM på så sätt påskyndat blodtömningen, om det nu skett någon sådan, av BO:s kropp.
2011-02-02, 13:44
Medlem
Kams avatar
Jag undrar om någon vet var den tidigare univ.anst. "skinntorre gubben" som tillbringar vintern i Spanien har sin lägenhet och stuga. Är det någon som vet?
Jag tänker att Eva kanske skulle dit och se till lägenheten när hon åkte Nygatan.
Senast redigerad av Kam 2011-02-02 kl. 13:52.
Citera
2011-02-02, 13:45
Medlem
mercys avatar
Citat:

Filmsekvensen ska ha visats i ett nyhetsinslag för 2-3 veckor sedan. Jag har hört flera som säger sig ha sett inslaget. BL a några som arbetar med bilar- de säger att från den filmsekvens som visats är det omöjligt att säga bilmärke. På forumet svenska mord är det flera som sett inslaget.
Vi kanske är för upptagna här på fb att "hänga" här på tråden att vi inte hinner med tv nyheterna
Citera
2011-02-02, 13:49
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Men med tanke på hur det ser ut på parkeringen/vändplatsen utanför företagsbyggnaderna på Stubbensgatan så kan bilen ha stannat ett bra stycke från kameran (jag vet inte vilket av husen den aktuella kameran sitter på, eller i vilket hus Eva arbetade). Och fotograferad på långt avstånd och kanske i en sned vinkel, så är det kanske inte lätt att se så mycket mer än att det rör sig om en mörk bil. Det kan vara svårt att på ett sådant foto avgöra både bilmodell och färg: min mörkröda bil kan se helt svart ut i motljus. Eftersom infarten till området är från öster, så är det väl tänkbart att bilden togs i motljus (även om det kanske inte var solsken den 29 dec).
Citera
2011-02-02, 13:49
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Instämmer. Jag är över 60, har använt internet så länge det funnits, är sedan många år ständigt uppkopplad, använder nätet konstant i jobbet och var med då Flashback föddes på 90-talet (först tidningen och sedan sajten). Men jag är helt övertygad om att de allra flesta i min ålder inte känner till Flashback. Möjligen har de sett i någon tidning (nu när FB blivit omnämnt i olika sammanhang) att det finns något som heter så, men det är nog allt.

Riktigt nära vänner tror jag inte skriver om S eller E i detta forum. De uttalar sig knappast utanför vänkretsen. Har man läst tidningarna efter det tragiska självmordet så har många sin åsikt om FB redan klar utan att ha besökt FB. Av de som trots allt gör ett försök att hitta hit bedömer säkerligen ganska många FB efter de första inläggen de läser.
Citera
2011-02-02, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Jag lyfte doktor_ millers uppgift mot min hypotes såhär igårkväll :

Citat:
"Ursprungligen postat av doktor-miller
Nej jag vet bara exakt det jag skrev i den frågan men jag vet också att han var helt ren på ansikte o kropp, alltså inga rivmärken eller nåt som ska ha tydit på att BO hade lyckats försvara sig "

Tolkar du den uppgiften som trovärdig? I det fallet kan avsaknad av några som helst "märken" på MG
tyda på att han burit någon form av mask, alternativt overall . Bara som förslag: skidoverall, köldluva, halsduk, skidglasögon....

Kan också vara ett tydligt tecken på att BO varit bakbunden, eller bunden på så sätt att hennes händer inte har kunnat komma i kontakt med GM, och därför inte kunnat göra minsta motstånd.
I så fall på sin höjd har BO kunnat spotta som motstånd , om hon inte varit "gagad" , och salivspår är ju osynliga om man tvättar sig efteråt.

Kan också tyda på att om BO varit bakbunden utifrån denna hypotes , att det är därför som armarna och händerna är de kroppsdelar som GM lagt störst fokus på att göra sig av med och gömma väl, då det kan finnas väl synliga spår av bindning på handlederna och att han inte kunnat sopa undan dessa spår som riskerar att kladda ned med mycket DNA.
Det kan också finnas djupa knivsår över pulsådrorna på handlederna på BO och att GM på så sätt påskyndat blodtömningen, om det nu skett någon sådan, av BO:s kropp.
Mja, jag har aldrig försökt strypa någon men behöver det vara så komplicerat egentligen? Ponera att han är betydligt större än E och tryckt upp henne mot väggen med händerna runt halsen på henne och tryckt utav bara helvete eller slagit henne till mark/golv och suttit på bröstkorgen och tryckt på halsen. Spontant känner jag att offret kanske främst riktar in sig på att försöka lossa händerna runt halsen om han/hon kommer åt att göra något alls, än att primärt börja med att riva mot ansiktet.

En stor person som sitter i överläge och stryper en kvinna som ligger ned har nog rätt liten risk att bli riven i ansiktet känner jag spontant, om det inte är en jättekvinna alltså.
Citera
2011-02-02, 13:55
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kam
Jag undrar om någon vet var den tidigare univ.anst. "skinntorre gubben" som tillbringar vintern i Spanien har sin lägenhet och stuga. Är det någon som vet?

Ingen aning, och det skrevs inget mer om det. Men det borde vara en lättkollad uppgift iom att han hade arbetat på universitetet. Det lät som ett tips av det mer intressanta slaget, tycker jag.

Och hur gick det med stugor utan rinnande vatten? Blev det klarlagt varför det var just såna stugor man sökte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in