Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-19, 19:54
  #1273
Medlem
Hugin86s avatar
Kommer inte ihåg namnet på vad den hette. Men två figurer skulle till någon trollkarl som stulit minnen från folk. En av personerna var far till dom två. Zarato eller sattaro heter skurken . Var målat och as kasst tecknat , men den var vidrig. Om någon kan snappa upp den vore kul å få namnet på serien
Citera
2022-05-19, 19:58
  #1274
Medlem
Joel bitar var den läskigaste. Hade mardrömmar ständigt pga syrran skulle envisas att kolla på det. Att sådan agrssivitet kan tillåtas
Citera
2022-08-01, 20:13
  #1275
Medlem
FunAndGamess avatar
Här är en video som är en sammanställning av saker folk sett och funnit obehagliga i barndomen, han som gjorde videon lät folk föreslå grejer att inkludera så det är lite allt möjligt från hela världen.

https://www.youtube.com/watch?v=O8ba929zFIg

Det nämns ett norskt barnprogram, Pompel og Pilt. Konstiga dockor, kolsvart bakgrund, en känsla av hysteri och biroller som "pratar" besynnerligt eller jagar Pompel och Pilt till synes utan anledning, jag vet inte, en känslig onge skulle kanske kunna uppleva lite existentiell fasa av att se det hela, ibland händer det saker som får en att känna att skandinaver är rätt balla trots allt.

https://www.youtube.com/watch?v=K27Tayaxavc
https://www.youtube.com/watch?v=HZ3WbBqWGX0
__________________
Senast redigerad av FunAndGames 2022-08-01 kl. 20:18.
Citera
2022-08-01, 20:26
  #1276
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Jag minns ett ruskigt otäckt barnprogram från kanske sent 80-tal som hette typ "Den lilla häxan".

Det är tecknat (från öststaterna?) och handlade om en snäll liten häxa som vill bli kompis med de stora elaka häxorna, som bara mobbar henne. Det var så psykologiskt otäckt med hennes utsatthet och ensamhet och hur de stora häxorna fryser ut- och trakasserar henne eftersom hon inte är tillräckligt elak för att vara en riktig häxa.

Någon som minns serien eller vet om den finns att få tag på nu? Vore kul att se om den! (Morbrors gamla VHS kopior är borta sedan länge...).

//FCR
Citera
2023-01-12, 02:41
  #1277
Medlem
Intelligenss avatar
En grej som verkligen skrämde skiten ur mig som barn var "The adventures of Mark Twain", vilket är en amerikansk claymation-film från 1985 (tror det är den första claymation-långfilmen).
Filmen innehåller flera vinjetter från flera olika av Mark Twains verk, men huvudhandlingen är om tre barn (karaktärer tagna från hans böcker) som åker med Mark Twain på ett luftskepp.

I en scen träffar barnen på en läskig figur som säger sig vara en ängel och när de frågar vad han heter presenterar sig som Satan. Satan skapar sedan ur sin vilja ett landskap och små hus och låter barnen skapa små människor av lera som han sedan ger liv... sedan blir den läskigt.

Jag var lite för liten när jag såg den första gången som barn och höll på att skita på mig av skräck. Tycker dock den är ganska kul numera då jag är ett fan av Mark Twain.
Om ni inte har sett den filmen så finns den scenen om ängeln Satan att beskåda på Youtube (om man söker ""the adventures of mark twain the mysterious stranger"). Men den får man se på egen risk
Citera
2023-11-30, 20:24
  #1278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskhals
Ingen som minns det gamla barnprogrammet på SVT som gick runt 90-91... Det handlade om en tant som hade en S:t Bernadshund (hette den Långeman?) som blev stulen av en elak kärring som kallades "Satmaran". Minns inte mkt från denna serie, bara att mijöerna och hela stämningen var väldigt mörk och skitig. Tror den är inspelad i stockholm, men har samtidigt ett svagt minne av att berättarrösten eller iallafall någon av personerna pratade finlandssvenska. I slutscenen var iallafall huvudpersonen tvungen att gå igenom en spegellabyrint för att få sin hund tillbaka.. Tror det kan ha varit ett par kids med och hjälpte henne att hitta sin hundå också.
Det va riktigt jävla läbbigt hela det där programmet.
Jag minns den så starkt för att det var samma dag som jag hade min första magsjuka och spydde som en gris.

någon?

Såhär 16 år senare..

Någon som kommer ihåg programmet med Satmaran, hunden osv?

Vill komma ihåg att Satmaran hade en svart mercedes med regplåten ”SAT MAR” i serien.

Har fortfarande psykiska men efter den serien 😂
Citera
2023-11-30, 21:02
  #1279
Avstängd
Klas-Vegass avatar
Humle och dumle är de enda jag vet jag var rädd för. Men jag var två. Tyvärr började jag en dålig vana där. Jag täckte huvudet med en kudde.

Som blev skämskudden i yngre tonåren (fjärrkontrollen hade ännu inte slagit igenom. Detta gjorde att jag utvecklade en Pavlovsk reflex att ta bort allt obehagligt. Det fortsatte med fjärrkontroll och jag slår fortfarande om när jag skäms för vad andra gör på tv.

Ni kan slänga er i väggen. På min tid var det helt ok att skrämma barn. Jag minns Kullamannen som kuslig. Jag vet inte varför. Jag tror inte det hände något äckligt. det var bara stämningen. Undrar om den inte hade någon uppföljare som hette "kråkguldet" något.

Googlade nu. Inte konstigt jag var rädd. Var 3 resp. 5 år. (jo, jag minns julkalendern 66 när jag var 2,5 år). Nej, det var fel det var 67 (och teskedsgumman) så jag var 3,5. Men jag har flera minnen från innan jag fyllde 3 och det har man inte normalt. Sedan är det speciella grejer jag minns.
__________________
Senast redigerad av Klas-Vegas 2023-11-30 kl. 21:05.
Citera
2023-12-01, 11:53
  #1280
Medlem
Dagen till ära så har SVT gallret fram de tre mest utskällda julkalendrarba sedan starten 1960.

Nej, det är inte Albert & Herbert (för mycket Göteborg)

https://www.svt.se/kultur/fran-arkiv...-skapat-debatt

1971 var debatten om den var för konstig och antikommersiell/vänster.

1987 För kristen, billig med enbart teckningar och för mycket barnblod.

2003 , så 20 års jubileum, Håkan Bråkan som bröstklämmande uppföljaren få uppskattade.
Citera
2023-12-01, 15:14
  #1281
Avstängd
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans
Dagen till ära så har SVT gallret fram de tre mest utskällda julkalendrarba sedan starten 1960.

Nej, det är inte Albert & Herbert (för mycket Göteborg)

https://www.svt.se/kultur/fran-arkiv...-skapat-debatt

1971 var debatten om den var för konstig och antikommersiell/vänster.

1987 För kristen, billig med enbart teckningar och för mycket barnblod.

2003 , så 20 års jubileum, Håkan Bråkan som bröstklämmande uppföljaren få uppskattade.
Jag minns Broster, Broster (1971) mycket väl och jag minns även kritiken fast jag var bara 7 för det gav eko flera år efteråt.

Broster, Broster fick inte skäll för att den var politisk (som tex. Ville, Valle och Victor) utan för att den hade noll julstämning, plus att det var ett negerbarn med (möjligen var kritiken rasistisk men det var inte politik då). Den utspelade sig i skåne och på så sätt var den socialrealistisk. Det var just bristen på julstämning och snö man kritiserade. Är adoptivbarn ett ämne för en julkalender?

Tror den första snön kom i sista avsnittet dvs 24e.

Det kan aldrig bli för mycket Göteborg. Fast vi är många som flytt. Dra röva i koks!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback