2005-08-01, 01:06
Medlem
DelForths avatar
Ika I Rutan var ju skrämmande som faen, kunde aldrig kolla introt på den.
Skrotnisse Och Hans Vänner var ju litet den srkämmande den också men det var bara för att dockorna hade så konstiga ögon och människohänder!
Dockorna I Spegeln, lr liknande titel, var litet läskig men det var på grund av vissa dockors utseende.
Det fanns något annat program med Staffan Westerberg, tror icke att det var Lillstrumpa..., där han mest befann sig i sin lägenhet? Har ett vagt minne av en jättesocka som smög utanför hans stora säng med draperier.
Allt var faen bättre förr!
Citera
2005-08-01, 13:27
Medlem
Bruce Waynes avatar
TV-piraterna skrämde skiten ur mig.. dom sände en tecknad film som definitivt inte var menad för barn på julafton 1983..
Citera
2005-08-01, 13:52
Medlem
Bobfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Wayne
TV-piraterna skrämde skiten ur mig.. dom sände en tecknad film som definitivt inte var menad för barn på julafton 1983..

Låter intressant, nu får du berätta mer.

"Ica i Rutan" och "Skrot-Nisse" tillhörde mina favoriter som barn, vilket kanske kan förklara mitt något excentriska beteende, som dock har blivit kraftigt nertonat på senare år. "Kullamannen" var också bra, såg det programmet när det gick i repris för några år sedan och låten i början av "Huset Silvercrona" kunde jag utantill.
Citera
2005-08-01, 13:54
Medlem
johnjohns avatar
Ika är mimartist alla mimartister ska dö!!
Citera
2005-08-01, 14:45
Medlem
Trentors avatar
Ett Spirouavsnitt som jag kommer ihåg var skitläskigt och är det fortfarande. Spirou och hans polare kommer till typ en nordpolisk station där alla har blivit förgiftade och döda. En är kvar och han förvandlas till en grön psykopat som är oerhörd skrämmande. Det lustiga är att jag kollade på detta avsnitt igen för ett år sen, och det är fortfarande lika läskigt. Brr.
Citera
2005-08-01, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
okej, jag och en kompis satt ikväll och mindes barnprogram från sent 80-tal tidigt 90-tal och mindes plötsligt med fasa Ika i rutan som än idag framkallar kalla kårar hos oss. det var något med det psykedeliska introt, och den surrealistiska stämningen som var direkt förlamande läskigt. någon mer som minns detta program, eller har ni vet annat barnprogram som skrämt er?

let's get nostalgic
Ika var fan sexig, ville knulla henne minns jag
Citera
2005-08-01, 15:19
Medlem
LillBenets avatar
Jag söker namnet på ett barnprogram(eller en serie i ett barnprogram) som troligtvis visades sent 80-tal/tidigt 90-tal. En tjej/kvinna vid namn "Laura" blev jagad av en tant som verkade psykstörd. Jag tror det var Stockholmsmiljö och jag kommer ihåg att det var lite läskigt. I en scen så blev hon jagad i en spegellabyrint och såg den stalkande kvinnan i speglarna ibland, alltid hörandes psyktantens domedagsliknande viskningar: -"Laura.."..

Måste ju finnas personer som lider än idag av denna konstiga serie. Jag hade totalt glömt bort den tills ni var tvugna att snacka barnprogram.. .

Annars är "Hajk" och "Ika i Rutan" två riktigt hemska program.
Citera
2005-08-01, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnlennon
Det verkar ju vara lite som Narnia-böckerna av C.S. Lewis.
Fast Narnia var mycket bättre.
Wombat
Citera
2005-08-01, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsnatt

Och skrotnisse var ju ashärligt
Ja. Den serien var skitbra.
Wombat
Citera
2005-08-01, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobfish
"Ica i Rutan" och "Skrot-Nisse" tillhörde mina favoriter som barn, vilket kanske kan förklara mitt något excentriska beteende, som dock har blivit kraftigt nertonat på senare år. "Kullamannen" var också bra, såg det programmet när det gick i repris för några år sedan och låten i början av "Huset Silvercrona" kunde jag utantill.
Även om Ika i Rutan inte var en favorit för mig (även om det inte är ett hat-objekt heller. Var helt enkel för gammal), så kan mina favoritserier också förklara en del av min excentricitet. De som gnäller över att Vilse i pannkakan var traumatisk är mesar! Jag tyckte den var fascinerande. En hel värld under en pannkaka. Skrot-Nisse är fortfarande en favorit. Men så är det också Jan Lööf som skapade den.
Wombat
Citera
2005-08-01, 21:38
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobfish
Låter intressant, nu får du berätta mer.
Ok Bobfish..
Det var på julafton 1983, TV-piraterna hade premiär och dom sände en animerad film, lätt expressionistisk i sin stil.. bilderna har etsat sig fast i minnet. Gissar att det var en östeuropeisk produktion, lite den stilen.. mustiga mörka färger och inget tal.. bara musik och ljudeffekter.

"Bröllop med förhinder" hette den ca 10 minuter korta tecknade filmen och handlade om ett bröllop där bruden blev kidnappad av en grym professor som tömde henne på blod via en bisarr maskin. Brudgummen räddade henne från ett "Alien Resurrection"-liknande rum med döda kvinnor i vätskefyllda behållare. Sen blev dom båda jagade av en lastbil med kulspruta på.. fast dom kom undan.

Riktigt otäckt för en 8-åring.. jag drömde mardrömmar i säkert en månad efteråt. Har försökt hitta filmen men utan resultat då jag inte vet originaltiteln eller nåt annat.. Skulle gärna se den igen för att återuppleva barndomsångesten.. hehe
Citera
2005-08-02, 00:16
Medlem
Bobfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trentor
Ett Spirouavsnitt som jag kommer ihåg var skitläskigt och är det fortfarande. Spirou och hans polare kommer till typ en nordpolisk station där alla har blivit förgiftade och döda. En är kvar och han förvandlas till en grön psykopat som är oerhörd skrämmande. Det lustiga är att jag kollade på detta avsnitt igen för ett år sen, och det är fortfarande lika läskigt. Brr.

Just det album som låg till grund för avsnittet du nämner har jag läst. Titeln är "Virusmysteriet" var nummer 33 i Frankrike samt Tome & Janrys första längre "Spirou" historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in