Citat:
Ursprungligen postat av
Furienna
Här talar du dock bara för dig själv. Kul för dig om du nu är en av Staffan Westerbergs få fans. Men det är knappast en efterkonstruktion att mina syskon hatade "Vilse i pannkakan" som barn. Själv kom jag också att hata "Lillstrumpa och Syster Yster" på min tid, även om syrran har sagt till mig att det inte var någonting i jämförelse med "Pannkakan".
Jag är inget fan av Staffan Westerberg. Däremot deltar jag inte i den tramsiga masspsykosen att han skulle ha förstört en hel generation. Det är nåt som folk tycks säga per automatik, bara för att man har hört det från andra. I och med det så upprepas det i oändlighet och blir till en slags "sanning". Oerhört tröttsamt anser jag.
Och nej, jag talar inte heller bara för mig själv. Finns andra, både i min bekantskapskrets och andra som uttalat sig, som tycker kritiken mot Staffan Westerberg är överdriven.
En massa ungar satt och kollade på Pannkakan och hade inga problem med det. Först som vuxna har de insett att serien hade politiska budskap (vilket knappast var ovanligt för 70-tals program) och då bestämt sig för att programmet var "hemskt". Särskilt skrämmande var det dock aldrig.
Inte om man jämför med riktigt skrämmande och deprimerande program som "Trälarna".
Sen vet jag inte varför Lillstrumpa och Syster Yster förtjänar hat från din sida. När de gjorde entré i rutan så var det 80-tal och det politiska hade till stor del försvunnit från barnprogrammen.
Den är en sak om du inte gillade dem, men tråden handlar om "världens läskigaste barnprogram" och dessa strumpor var knappast läskiga på något sätt.