2011-01-15, 22:21
Medlem
Har själv bara testat längdskidor ett par gånger för många år sedan, men är det inte meningen att det ska gå snabbare att åka skidor än att springa/jogga?

Inget illa menat mot dig alltså, tältpinne.
Citera
2011-01-15, 22:28
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Vilken märklig förfrågan
Det är dock ingen måste

Att åka på kvällen låter som en skön grej. Att gå ut och gå mitt i natten är väl nästan samma sak.
Riktigt skön känsla.
Citera
2011-01-15, 23:00
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Har själv bara testat längdskidor ett par gånger för många år sedan, men är det inte meningen att det ska gå snabbare att åka skidor än att springa/jogga?

Inget illa menat mot dig alltså, tältpinne.

Det trodde jag också! men klassisk stil är inte så jäkla snabbt, det är i så fall stakning som gäller. Hitintills har jag skyllt på att alla spår i närheten är fruktansvärt kuperade, och att ett flackt spår på 10km där det inte diffar mer än 50-100m höjd från start till mål är det som gäller. Och om man åker från punkt A till B, där det går utför, så borde det väl inte ens räknas?

Om jag fixar 50 min innan snön försvinner är jag nog nöjd, vad eliten gör milen på har jag ingen aning om. Men någonting säger mig att tiderna inte är skrivna i sten, eller reflekterar personens potential, på samma vis som en tid i löparvärlden.
Citera
2011-01-16, 11:43
Medlem
vrf inte gymma oxå? borde väl vara bra då man får mer muskler som man kan använda i spåret???
Citera
2011-01-16, 12:11
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinmamma1234
vrf inte gymma oxå? borde väl vara bra då man får mer muskler som man kan använda i spåret???

Bra fråga, men det finns många faktorer som gör att det inte känns rätt, iaf för tillfället.

* Jag har redan gott om muskler, och att syresätta dessa är svårt nog.

* Om jag kör styrketräning måste jag dra ner radikalt på längdskidorna, inte bara beroende på tidsbrist, men benen, rygg och armar krockar med åkningen, dessutom riskeras jag slita ut mig fysiskt såväl som psykiskt.

* Ska jag gå på skrotet vill jag ligga på överskott, och då blir det naturligtvis omöjligt att få en lättare kropp. 96 kg på skidor är inte så ballt som det låter.

När snön är borta så börjar jag gymma, med en beräknad vikt på 88-90 kg. Då är jag även fri att äta precis vad jag vill, vilket kommer bli mysigt.
Senast redigerad av tältpinne 2011-01-16 kl. 12:15.
Citera
2011-01-16, 14:16
Medlem
Citat:
Bra fråga, men det finns många faktorer som gör att det inte känns rätt, iaf för tillfället.

* Jag har redan gott om muskler, och att syresätta dessa är svårt nog.

* Om jag kör styrketräning måste jag dra ner radikalt på längdskidorna, inte bara beroende på tidsbrist, men benen, rygg och armar krockar med åkningen, dessutom riskeras jag slita ut mig fysiskt såväl som psykiskt.

* Ska jag gå på skrotet vill jag ligga på överskott, och då blir det naturligtvis omöjligt att få en lättare kropp. 96 kg på skidor är inte så ballt som det låter.

När snön är borta så börjar jag gymma, med en beräknad vikt på 88-90 kg. Då är jag även fri att äta precis vad jag vill, vilket kommer bli mysigt.
okej det låter som du har planerat allt bra
Citera
2011-01-16, 21:30
Medlem
Citat:
Det trodde jag också! men klassisk stil är inte så jäkla snabbt, det är i så fall stakning som gäller. Hitintills har jag skyllt på att alla spår i närheten är fruktansvärt kuperade, och att ett flackt spår på 10km där det inte diffar mer än 50-100m höjd från start till mål är det som gäller. Och om man åker från punkt A till B, där det går utför, så borde det väl inte ens räknas?

Om jag fixar 50 min innan snön försvinner är jag nog nöjd, vad eliten gör milen på har jag ingen aning om. Men någonting säger mig att tiderna inte är skrivna i sten, eller reflekterar personens potential, på samma vis som en tid i löparvärlden.
Kanske bara ser snabbt ut på TV.
Du har givetvis rätt; eftersom att man glider fram spelar lutningarna större roll för hur fort det går. Därför är det antagligen också rätt kasst att jämföra tider på samma sätt som för löpare t.ex.

Lycka till!
Senast redigerad av revamp 2011-01-16 kl. 21:32.
Citera
2011-01-16, 22:36
Medlem
tältpinnes avatar
Ute i skogen i kväll igen, ungefär samma runda som i går. Om spirituellt var ledordet för gårdagen är misär passande idag. Det har töat på ordentligt idag, med temperaturer kring +3. Men nu till kvällen sjönk det ner mot -1/0 typ. Så jag tänkte att röd valla funkar. Det gjorde det också 3 kilometer, men sedan var det dags för en rejäl stigning och då var det så bakhalt att jag tog beslutet att ta fram klistret jag hade i ryggsäcken!

Stort misstag. Klistret var stenhårt, men det lät jag inte stoppa mig, utan jag duttade på det där jag stod mitt i spåret. Enligt baksidan av tuben skulle man sprida ut klistret jämt över ytan, vilket inte alls gick så klart. Mitt i misslyckandet kommer en jävla bil körandes utmed vägen som råkade passera utmed stället jag stod på. Den stannar, och en norrman frågar om jag precis slängde en snöboll på hans bil. Vid det här laget var jag så jävla sur att jag skrek åt honom vad fan han trodde att jag skulle få ut av det?? jag står ju här med en klistertub i ena handen, och en skida i den andra, hur fan tänker han egentligen?? jag sa åt honom att han borde använda huvudet och fatta att det dimper ner snö från träden när det töar. Jag sa sedan hejdå så mästrande som möjligt, och han åkte iväg.

Åter till skidturen. Klistret gjorde naturligtvis att allt gick åt helvete, i uppförsbacken trampade jag runt med ca 1 dm snö under skidorna. Jag blev argare och argare, och det kulminerade när jag spontanramlade åt sidan ner i djup lössnö. När sedan spåret gick nerför igen stod jag praktiskt taget helt still, och fick spendera var 5e minut med att slita bort en blandning av klister, snö och barr från skidorna.

Jag tänker inte ens skriva statsen från turen, men de ligger på min garmin connect om nån vill se skiten. God natt!

edit: för att inlägget ska vara konstruktivt, och inte bara raljerande, kan jag tipsa om att inte försöka lägga på klister ute i spåret, gör det hemma istället. Jag har hellre oskyddat sex med Kissie än gör om detta.
Senast redigerad av tältpinne 2011-01-16 kl. 22:41.
Citera
2011-01-17, 23:23
Medlem
tältpinnes avatar
Idag var revanschlustan enorm sedan gårdagens misslyckande, och det skulle löna sig.

Till att börja med kunde jag konstatera att föret var precis lika illa som igår, om inte värre. Jag tror att kramskare är ett passande ord. Döm då av min förvåning när jag har turen att en valla-savant råkade vara på besök i huset. Med hennes hjälp och 30 minuter i smöreboden kände jag mig peppad.

Det blev samma spår som i fredags (2x3 km), plus en relativt flack sektion på 2x2 km. Vallan höll riktigt bra, och mina 10 km avverkades på *trumvirvel* 50:22 min! Medelpuls 165, max 184. Jag känner nu att målet "milen på 50 innan snön försvinner" måste justeras. För protokollets skull ska det även noteras att höjdvinst/förlust-förhållandet var 1:1, iom att jag körde rundor.

Garmin connect är tyvärr nere, så datan dyker upp där när allt funkar igen.
Senast redigerad av tältpinne 2011-01-17 kl. 23:32.
Citera
2011-01-17, 23:29
Medlem
ballings avatar
Citat:
Ute i skogen i kväll igen, ungefär samma runda som i går. Om spirituellt var ledordet för gårdagen är misär passande idag. Det har töat på ordentligt idag, med temperaturer kring +3. Men nu till kvällen sjönk det ner mot -1/0 typ. Så jag tänkte att röd valla funkar. Det gjorde det också 3 kilometer, men sedan var det dags för en rejäl stigning och då var det så bakhalt att jag tog beslutet att ta fram klistret jag hade i ryggsäcken!

Stort misstag. Klistret var stenhårt, men det lät jag inte stoppa mig, utan jag duttade på det där jag stod mitt i spåret. Enligt baksidan av tuben skulle man sprida ut klistret jämt över ytan, vilket inte alls gick så klart. Mitt i misslyckandet kommer en jävla bil körandes utmed vägen som råkade passera utmed stället jag stod på. Den stannar, och en norrman frågar om jag precis slängde en snöboll på hans bil. Vid det här laget var jag så jävla sur att jag skrek åt honom vad fan han trodde att jag skulle få ut av det?? jag står ju här med en klistertub i ena handen, och en skida i den andra, hur fan tänker han egentligen?? jag sa åt honom att han borde använda huvudet och fatta att det dimper ner snö från träden när det töar. Jag sa sedan hejdå så mästrande som möjligt, och han åkte iväg.

Åter till skidturen. Klistret gjorde naturligtvis att allt gick åt helvete, i uppförsbacken trampade jag runt med ca 1 dm snö under skidorna. Jag blev argare och argare, och det kulminerade när jag spontanramlade åt sidan ner i djup lössnö. När sedan spåret gick nerför igen stod jag praktiskt taget helt still, och fick spendera var 5e minut med att slita bort en blandning av klister, snö och barr från skidorna.

Jag tänker inte ens skriva statsen från turen, men de ligger på min garmin connect om nån vill se skiten. God natt!

edit: för att inlägget ska vara konstruktivt, och inte bara raljerande, kan jag tipsa om att inte försöka lägga på klister ute i spåret, gör det hemma istället. Jag har hellre oskyddat sex med Kissie än gör om detta.

Såja, ut med det bara!

Citera
2011-01-18, 18:16
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balling
Såja, ut med det bara!

Tack! det behövde komma ut..
----------------

Idag blir det ingen åkning, mest pga att det förmodligen är bra med vila ibland, samt att mina ljumskar värker. Det har dessutom blivit kallt igen, så det måste vallas om från grunden.

Jag kan i alla fall meddela att jag gått ner 3-4 kg sedan nyår och väger numera 93 pannor, och för att ytterliga fylla ut ett rätt meningslöst inlägg för att vara i en träningsjournal kommer även en bild på en typisk lunch för undertecknad, dagens för att vara exakt. Omelett med quornkorv.

Länkar även loggen från gårdagens makalösa personbästa
http://connect.garmin.com/activity/63923726
Citera
2011-01-18, 18:22
Medlem
Citat:
.

han var norman, räcker inte de som förklaring? men de ser bra ut med träningen annars
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in