2010-12-29, 00:15
Medlem
tältpinnes avatar
Originalpost

Tillägg 2011-04-19

Från Januari tills början av April var den huvudsakliga träningsformen längdskidor. Stora framgångar röntes, där bla personbästa på milen sänktes från över 1h till ca 38 minuter. När snön nu försvunnit har träningen oundvikligen förändrats.

Den huvudsakliga träningen kommer nu att vara diverse konditionsträning, där löpning och cykling utgör basen. Men en satsning på rodd kommer även att göras, till en början på Concept2, men sedan i roddklubb på öppet vatten. Detta bör ske i början av Maj och konkurrera ut cyklingen i första hand.

En viss styrketräning kommer även att förekomma, då i 2-split, men konditionsträningen går först. Senare i sommar kommer även rullskidor införskaffas för att påbörja stakträningen.

Allt ska, om Allah inte invänder, kulminera i en bra tid på Vasaloppet 2012.
Senast redigerad av Silverturk 2011-04-20 kl. 00:26. Anledning: Uppdatering
Citera
2010-12-29, 00:16
Medlem
tältpinnes avatar
Så, 2 turer har jag kört med klockan, varav den första (igår) bestod av runt 2,5km fasansfull nedförsbacke (ja, jag ramlade ett flertal gånger), och sedan upp igen 137m höjdstigning.

Den som kördes ikväll var liknande, fast omvänd, med 2,4km vidrig uppförsbacke med 193m höjdstigning och sedan ner igen (ramlade bara 1 gång, dock rätt på lårkakan från igår).

I morgon ska jag kryssa runt och leta upp en bra "benchmark" så att säga, med lagom flack/backe/stigning för att kunna tajma mig själv.
Citera
2010-12-29, 20:59
Medlem
Jamaicabananers avatar
Kul, jag är också en entusiastisk nybörjare i spåren. Ska försöka masa mig upp i morgon bitti och verka hurtig, man får öva mycket fall i början. Tror fan inte jag hade överlevt en nedförsbacke på en kvarts mil.
Citera
2010-12-29, 22:24
Medlem
tältpinnes avatar
Ute idag igen, strax under timmen vid lunch och en sväng alldeles nyss på en halvtimme. Jag kan konstatera att jag är rätt duglig på uppförsbackar, men jag hittar verkligen inte något vettigt tempo och flyt på plattmark. Det kan möjligen ha något att göra med att jag inte vet hur man gör, tog dock rygg på en urnorsk gubbe idag och försökte kopiera hans stil.

Har fortfarande inte hittat någon lämplig sträcka att tajma mig själv på, imorgon blir det nya tag, då ska jag även köra med magväska innehållandes klementiner och kvikklunsj för att få den där äkta känslan.

Jamaicabananer: visst är det kul! hur går det på vallafronten då? det är något jag inte greppat helt än känner jag.
Citera
2010-12-29, 22:35
Medlem
Jamaicabananers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Jamaicabananer: visst är det kul! hur går det på vallafronten då? det är något jag inte greppat helt än känner jag.

Visst, trots min teknik som är usel så går det ofattbart smidigt att ta sig fram på snö. Nu kommer alla norrlänningar och riktiga män göra paltbröd av mig, men jag kör för närvarande på tejpvalla. Kommer nog att börja med burkvalla när jag kommer igång och kan åka så länge att jag faktiskt är i behov av bra valla. Valla verkar vara en svår konst.
Citera
2011-01-01, 17:07
Medlem
tältpinnes avatar
Ute nyss i spåren igen nu efter en liten nyårpaus, det kändes riktigt bra och tempot börjar sitta lite bättre, förmodligen för att jag åkte med några som höll tempo. Pulsen skenade inte iväg lika mycket, vilket förmodligen är nyckeln. Ett jämt tempo alltså.

Efter 30 minuter gick en ögla sönder på skon och jag fick avbryta. Hur fan kan man göra ett par dojor med plastöglor och sälja dem för 1500 spänn? sinnessjukt. Blir nya pjucks imorgon.

Jag har fortfarande inte lyckats köra en mil, så mitt mål på 1h är svårt att analysera hur det fortskrider.
Citera
2011-01-01, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamaicabananer
Visst, trots min teknik som är usel så går det ofattbart smidigt att ta sig fram på snö. Nu kommer alla norrlänningar och riktiga män göra paltbröd av mig, men jag kör för närvarande på tejpvalla. Kommer nog att börja med burkvalla när jag kommer igång och kan åka så länge att jag faktiskt är i behov av bra valla. Valla verkar vara en svår konst.

Tejpvalla är ett enkelt och bra alternativ för nybörjare/motionärer som inte orkar sätta sig desto mer in i vallningens underbara konster. Skidade 500km+ första vintern efter mitt uppehåll på tejpvalla utan problem.
Citera
2011-01-01, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Ute nyss i spåren igen nu efter en liten nyårpaus, det kändes riktigt bra och tempot börjar sitta lite bättre, förmodligen för att jag åkte med några som höll tempo. Pulsen skenade inte iväg lika mycket, vilket förmodligen är nyckeln. Ett jämt tempo alltså.

Efter 30 minuter gick en ögla sönder på skon och jag fick avbryta. Hur fan kan man göra ett par dojor med plastöglor och sälja dem för 1500 spänn? sinnessjukt. Blir nya pjucks imorgon.

Jag har fortfarande inte lyckats köra en mil, så mitt mål på 1h är svårt att analysera hur det fortskrider.

Du har helt rätt i att det underlättar med ett jämnt tempo, på mina rundor brukar jag alltid snitta ungefär samma tid på 3,1km varvet (om jag nu inte kör intervaller eller liknande). Mina atomic skor gick även sönder efter endast några 100km i spåret, böt märke till Alpina och de är mycket bättre.
Citera
2011-01-02, 16:32
Medlem
tältpinnes avatar
13,7km (296 m. stigning) klarades av på 1:58.xx idag runt lunchtid. Den första milen kändes skön, vallan fäste bra och det var ett skönt tempo, klockade in på 1:18 vilket jag är rätt nöjd med med tanke på att det var tusentals människor ute i spåren idag. Efter milen gick tyvärr både jag och vallan in i väggen, de sista runt 3km bestod av en brutal stigning på ca 150 höjdmeter. Detta gick inte så bra, men å andra sidan låg jag på en medel-bpm på 165 över hela turen vilket är bättre än de 175-180 jag drog för 1 vecka sedan. Fick även en fin topp på 196 bpm, nästa gång ska 200 slås.

http://connect.garmin.com/activity/61571070

Dagens roliga saker i spåret:
En arabisk kvinna med slöj-mössa på sjärtlapp, ett barn som drog om mig i en backe - ramlade - och bröt staven, samt en gammal kärring som förnedrade mig i spårets värsta uppförsbacke.
Citera
2011-01-04, 18:28
Medlem
banansoppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimgor
Tejpvalla är ett enkelt och bra alternativ för nybörjare/motionärer som inte orkar sätta sig desto mer in i vallningens underbara konster. Skidade 500km+ första vintern efter mitt uppehåll på tejpvalla utan problem.

Grimgor eller någon annan: Hur stor är skillnaden i glid för tejpvalla mot vanlig vallat? Går tejpvalla ens att jämföra med vallningsfria skidor?

Tältpinne: Mycket intressant tråd! Har lite mer skidvana än du verkar det som, men är fortfarande en novis i spåren, så denna tråd ska bli intressant att följa.
Citera
2011-01-04, 21:21
Medlem
Styrbjorns avatar
Intressant skit det här, även om jag blir avundsjuk på alla längdskidåkare.
Citera
2011-01-05, 20:41
Medlem
tältpinnes avatar
Tack ni som läst och visat intresse!

Nu har jag tyvärr lämnat vår oljegranne och löser lite prylar i Sverige, så det blir jogging för underhålla de ev. framsteg jag gjort konditionsmässigt. Tillbaka på laggen kommande söndag.

Som ni läste i inledningen har jag ingen som helst kondis, så jag blev faktiskt otroligt positivt överraskad när jag lyckades jogga 2,26km oavbrutet med ett tempo på 05:15 min/km, medelpulsen låg på 175bpm.. men man ska väl komma ihåg att jag har 74 i vilopuls (mätt morgonen i söndags) och typ 115 innan jag ens börjat löpa. Jag är med andra ord INTE i form, och har inte varit det på många år.

Mina joggingförsök i somras slutade med håll efter 500m. Jag har f.ö inte druckit eller använt nikotin på 6v nu, förutom nyår då en flaska bubbel slank ner. Imorgon ska jag försöka hålla ett lugnare tempo och löpa 5km.

Någon som har tips på hur man egentligen bör andas när man joggar? det är ett stort problem känner jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in