2011-07-29, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Rullskidor!

Köpte dem svinbilligt av en tjock tjej som körde dem ett par gånger och sedan kraschade så illa att hon inte vågade åka mer

Skadeglädjen åsido, jag ska vara försiktig. Ger mig ut på en bambi-på-hal-is-tur på lämplig asfaltsplan senare idag.

Hjälm kan vara att föredra, vet flera som kört omkull och varit glada att de haft hjälm på sig. Jag är oerhört rädd om mina stackars knän också så när jag kört inlines+stavar så har jag haft knäskydd, iofs går det i lite hårdare tempo än med rullskidor då.
Citera
2011-07-29, 15:44
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimgor
Hjälm kan vara att föredra, vet flera som kört omkull och varit glada att de haft hjälm på sig. Jag är oerhört rädd om mina stackars knän också så när jag kört inlines+stavar så har jag haft knäskydd, iofs går det i lite hårdare tempo än med rullskidor då.

Självklart, jag skulle inte komma på tanken att köra utan hjälm. Även om jag inte, mot förmodan, kraschar, så är det ju fullt möjligt att bli klippt av en bil. Respekten för rullskidåkare, cyklister och annat löst folk i trafiken är dock enorm här jämfört med Sverige.
Citera
2011-07-29, 19:35
Medlem
tältpinnes avatar
Nu är testrundan avklarad. Det var lika kul som det var svårt. Kändes som att stå på laggen för första gången där i December förra året. Jag åkte runt som ett fån på en stor parkering och stakade, körde frånskjut, diagonal, broms och annat för att komma in i det. I morgon ger jag mig ut på en längre tur och ser hur det går. Ja, jag kommer garanterat att ramla, så är det bara.

Parkeringsintervaller
Time: 00:21:36
Distance: 5.00 km
Avg Pace: 04:19 min/km
Elevation Gain: 2 m
Calories: 475 C
Avg HR: 150 bpm
Max HR: 175 bpm

TS, slagen, i full mundering: http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e32eea892ea7_park.jpg
Citera
2011-07-30, 17:00
Medlem
tältpinnes avatar
Försöker göra någon slags upptrappning för att komma igång med åkningen, så idag blev det strax över milen.

Kuperad stakning - Maridalen
Time: 00:43:48
Distance: 10.91 km
Avg Pace: 04:00 min/km
Elevation Gain: 133 m
Calories: 1,027 C (tveksamt)
Avg HR: 156 bpm (81%)
Max HR: 186 bpm

Maridalen är ett slags sportreservat, här bestämmer cyklisterna och rullskidåkarna. Bilarna får rätta sig efter detta och köar snällt. Fantastiskt! men det var i ärlighetens namn lite väl utmanande för en rookie som mig, en viss rädsla var närvarande i backarna, och jag bromsade till en början i samtliga. Men allt eftersom jag blev tryggare i åkningen, och insåg att de knubbiga trögrullande hjulen inte tillåter särskilt hög fart ändå, så kunde jag släppa på. Men några störtlopp blev det inte.

Jag kan varken diagonala eller köra med frånskjut än, så det blev 100% stakning. Småslitigt i uppförsbackarna, men det är ju trots allt en vasa jag tränar inför.

Allt som allt är jag nöjd med ett 4:00-tempo på kuperad stakning och med en förhållandevis beskedlig medelpuls. Allt kändes lätt iaf, förutom temperaturen på 28 grader i skuggan.

Imorgon drar jag till Lund och tar med mig laggen, hoppas på att kunna köra några långa pass och se om man kan hålla detta tempo en längre tid utan att krafterna sinar.
Citera
2011-07-31, 22:36
Medlem
tältpinnes avatar
Stakning - lätt lätt kuperat

Time: 00:47:16
Distance: 13.03 km
Avg Pace: 03:37 min/km
Elevation gain: 94 m
Avg HR: 156 bpm (81%)
Max HR: 178 bpm

Hade väl egentligen tänkt köra en längre runda, men jag är inte så bekant med området och ville inte åka fel. Vem vet, man kanske hamnar i Rosengård.

Jag kände mig riktigt stark, milen gick på 35, och pulsen drev inte iväg. På just denna sträcka så var det inget behov av diagonal, men frånskjut hade varit användbart i ett par lägen, detta måste jag lära mig omedelbums. Något jag har lärt mig är att när det är plaskblött på asfalten så lider stavgreppet ordentligt. Detta ska man tydligen kunna kompensera för genom att hålla piggarna slipade.

Övriga ursäkter: Min ländrygg fick pump och bråkade lite med hållningen, men detta skriver jag av som ovana. Eller orsakat av min camelbak med 3l vatten, chokladkaka och mobiltelefon.

I morgon siktar jag på 20k sub80min sub160 avg. HR.
Citera
2011-08-02, 10:13
Medlem
kliimaxs avatar
Titanspetsarna är svåra att hålla vassa, jag köper nya då de är slut, som tur är så fungerar de bra så länge det är varmt i luften/asfalten. Du kan ju kompensera sämre spetsar med att ändra tekniken lite, kör med korta snabba tag och använd endast magen, samtidigt som du kör med nästan raka stavar i förhållande till marken, om du är snål vill säga

Själv körde jag 25 km fram och tillbaka över Finlands högsta och längsta bro igår, hoppas jag inte outar för mycket nu... Stakning uppför på rullskidor är det bästa som finns som stakträning. Staka med frånskjut är lite lömskt då du blir "van" med fästet och kan ställa till det då du börjar skida på snö igen. En sak du kommer att märka när du är tillbaka på snö är att man har ruskigt bra balans efter att ha tränat rullskidåkning, gå på lina över Niagarafallen skulle vara en barnlek!
Citera
2011-08-02, 18:40
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kliimax
Titanspetsarna är svåra att hålla vassa, jag köper nya då de är slut, som tur är så fungerar de bra så länge det är varmt i luften/asfalten. Du kan ju kompensera sämre spetsar med att ändra tekniken lite, kör med korta snabba tag och använd endast magen, samtidigt som du kör med nästan raka stavar i förhållande till marken, om du är snål vill säga

Själv körde jag 25 km fram och tillbaka över Finlands högsta och längsta bro igår, hoppas jag inte outar för mycket nu... Stakning uppför på rullskidor är det bästa som finns som stakträning. Staka med frånskjut är lite lömskt då du blir "van" med fästet och kan ställa till det då du börjar skida på snö igen. En sak du kommer att märka när du är tillbaka på snö är att man har ruskigt bra balans efter att ha tränat rullskidåkning, gå på lina över Niagarafallen skulle vara en barnlek!

Jag är på resande fot för tillfället, annars hade jag gått loss på spetsarna med en seriös sliptrissa. Annars tycker jag det funkar bra, det uppmanar ju på sätt och vis till en modern stakning, som ju är rakare, kortare och har högre kadens.

Det lutar åt att jag skippar allt vad diagonal och frånskjut heter, men det förutsätter att jag hittar en vettig rutt. Jag vill inte gå så långt som att säga att jag vill flytta till Lund, men jävlar vilka förutsättningar det är för rullskidor. Holmenkollen vinner dock på vintern.

Vad det gäller balansen så tror jag dig! det gör även underverk för min pendel som aldrig känts 100 på snö.
Citera
2011-08-02, 18:49
Medlem
tältpinnes avatar
I går blev det pannkaka av allt. Hade knappt klarat av uppvärmningen innan jag körde på en mördarsnigel, sladdade med ena skidan och körde på min egen stav. KABRAK, eller snärtchs snarare, så var spetsen av. Jag fick lomma hem på skate, och sedan var den dan över. Jag fick dock tag på ett par Rode-spetsar på kvällen, men då var jag redan roséfull och solbränskadad.

Idag då!

Morgon, Stakning lätt lätt kuperat:

Time: 00:50:52
Distance: 15.00 km
Avg Pace: 03:23 min/km
Elevation Gain: 92 m
Avg HR: 158 bpm (82%)
Max HR: 177 bpm

Känner mig säkrare och säkrare, och nu hade jag bättre grepp än i regnet i förrgår. Riktigt fin runda! men ryggen spökar, inte så att det gör ont, men det blir pump. Märkligt då jag ju borde ha riktigt fina förutsättningar iom rodden. Hoppas fortfarande på vanesak, annars lägger jag in lite statisk bål i gymschemat.

Kväll, Stakning lätt lätt kuperat:

Time: 00:32:38
Distance: 10.01 km
Avg Pace: 03:15 min/km
Elevation Gain: 51 m
Avg HR: 164 bpm (85%)
Max HR: 178 bpm

Hade ställt in mig mentalt på en hårdare tia, men motvinden mördade mig, så det blev inga supertider. Nåja, ett pass är aldrig bortkastat.

I morgon återvänder jag till Oslo, då fortsätter jakten på något platt och långt, Lund har gett mersmak.
Citera
2011-08-02, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kliimax

Tycker det alltid blåst rejält då jag varit vid den bron, tror inte jag skulle våga mig på rullskidor där. Backintervaller på cykel kanske vore nåt för mig istället

Tältpinne, tycker du ska köra en svensk klassiker och så hänger du med på Vätternrundan 2012
Citera
2011-08-02, 21:27
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Tycker det alltid blåst rejält då jag varit vid den bron, tror inte jag skulle våga mig på rullskidor där. Backintervaller på cykel kanske vore nåt för mig istället

Tältpinne, tycker du ska köra en svensk klassiker och så hänger du med på Vätternrundan 2012

Det är klart jag vill ha en klassiker, men frågan är ju om man vill klara det, eller göra det bra. VR är så klart den stora utmaningen. Det skulle vara skitkul, men hur ska jag hinna med en cykelsatsning på vintern parallellt med VL-träningen? och bara 2-3 månader asfalt innan rundan går av stapeln. Dessutom vet jag inte hur man kör i klunga. Nej, det känns rejält avlägset. Det är nästan så att jag måste gå med i (ytterligare) en klubb för att preppa inför VR2013 eller så.
Citera
2011-08-02, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Det är klart jag vill ha en klassiker, men frågan är ju om man vill klara det, eller göra det bra. VR är så klart den stora utmaningen. Det skulle vara skitkul, men hur ska jag hinna med en cykelsatsning på vintern parallellt med VL-träningen? och bara 2-3 månader asfalt innan rundan går av stapeln. Dessutom vet jag inte hur man kör i klunga. Nej, det känns rejält avlägset. Det är nästan så att jag måste gå med i (ytterligare) en klubb för att preppa inför VR2013 eller så.

Förstår dig, har lite samma tankesätt jag också att om man ska göra något så ska man göra det bra

Går ju åt ganska mycket pengar till en cykel och alla annan utrustning också men där har du ju nya mål ifall skidträningen börjar kännas seg efter du genomfört vasaloppet. Vet inte om du skrivit det nånstans men har du redan kollat in några seeding-lopp inför VL 2012?
Citera
2011-08-03, 00:27
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Förstår dig, har lite samma tankesätt jag också att om man ska göra något så ska man göra det bra

Går ju åt ganska mycket pengar till en cykel och alla annan utrustning också men där har du ju nya mål ifall skidträningen börjar kännas seg efter du genomfört vasaloppet. Vet inte om du skrivit det nånstans men har du redan kollat in några seeding-lopp inför VL 2012?

Japp, det är en bra poäng. Det kommer säkert uppstå en viss tomhet efter VL. Då har jag ju alltid Birken iofs, men om jag ska lösa den bra måste jag nog tappa 10kg, annars fixar jag inte stigningarna. Kan iofs vara lämpligt om jag ändå ska springa LL i framtiden.

Jag ska börja sätta mig in i cykling iaf, och känna om det kan var något. Men jag kommer nog fastna om jag börjar, det är ju en materialsport. Desto mer prylar att pula med, desto roligare.

När det gäller seedinglopp så har jag ju ett litet dilemma. Jag fattade inte att det skulle bli ett sådant tryck på vasan, så jag tokmissade köp av startplats. Jag har fixat en ÖS-måndag som backup, men jag håller koll på marknaden och försöker knipa en "riktigt" startplats. Jag hoppas att detta ska ordna sig. Men ett seedinglopp kan jag ju köra ändå, även om det skulle skita sig. Det blir nog ett i Sverige isåf, banprofilerna på de tillåtna loppen i Norge är inte optimala sett till stakning.

Har du nåt att rekommendera på rak arm? med lämplig banprofil. Jag har funderat lite på Värmdöloppet.

Edit: Sthlm kanske inte är så klyftigt om man siktar på snösäkerhet
Senast redigerad av tältpinne 2011-08-03 kl. 00:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in