Så, nu har jag kört min klassiska tremil. Snöfall, -2 och lite solglimtar. Var rätt laddad och smorde för säkerhets skull in min gamla tennisaxel med linnex, packade ett paket syltkex i ryggan och fyllde på camelbaken med 2 liter sportdryck.
Första 7-8 km var förvisso trevliga, men på en fredag kväll med nysnö så säger det sig själv att spåren inte är vidare snabba. Men då plötsligt kom han! jag hör ett tut i ryggen och en skäggig gubbe i snowcat brummar förbi, sprillans nya djupa spår! efter det var det trevligare, genom skog, över platta sjöar osv. Stannade, åt mina kex, lekte ett tag med en näbbmus som inte kom ur spåret, och sedan flöt allting på.
Hållet kom igen runt 18-19 km, konstigt det där.. det försvann dock runt 22 km.
Målet var att lösa det på 02:30.00, men det klarade jag tyvärr inte, sista kilometernas stigning var ett hårt avslut och klockan stannade på 02:33.10, vilket ger ett tempo på 05:06 min/km.
Efter turen kände jag mig inte nämnvärt sliten, fick en blåsa på en tummen dock.
Allt som allt en fin dag! ger mig ut igen på söndag, viljan finns att prova på en femmilare, men för att lösa det behöver jag nog fler vilodagar.
Och förresten, på mina 30km var det 600 stigningsmeter, på ett 90km vasalopp är det bara dryga 200 mer. En liten tröst tidsmässigt.
http://connect.garmin.com/activity/73685382