2015-03-04, 11:58
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Weird, I min bok från jägarnasriksförbud har de bilder på 15 20 30 35 meter och bilden på 30 meter står det " godtagbar täckning", hittar dock inget om max avstånd... ajja

Hade ju iofs varit oerhört festligt om man få fel på teorin om man hävdar att 30 meter är för långt håll för rådjur, och därefter blir underkänd på avståndsbedömningen för att man smäller på ett rådjur på 30 meter...

Ur en av kursböckerna:
Citat:
...för rådjur, räv och grävling med rena sidoskott [är maxavståndet med hagel] 20 meter.

Kort sagt:
- på pappret är maxavståndet för rådjur med hagel 20-25 meter (beroende på kurslitteratur).

- på avståndsbedömningen är sagda maxavstånd 20 meter (det maximala avstånd råfiguren står på om den är skjutbar)

- i verkligheten är (det absoluta) maxavståndet för hagel på rå, med rätt hagel och borrning 'inte över 30 meter'...

- i verkligheten är maxavståndet på fågel, med rätt borrning och hagel, en bra bit över det som anges när man tar jägarexamen...

- verkligheten och jägarexamensteorin är inte alltid helt överrensstämmande - under examinationen är dock teorin rätt
Senast redigerad av hogerspoket 2015-03-04 kl. 12:02.
Citera
2015-03-04, 14:00
Medlem
Okej tack!

Ang jägarteori så betalade jag för över 3h sedan men inte fått mitt konto aktiverat.. mailat men inget fått något svar, säker bluff företag, fan svårt att hitta bra jägarprov att öva på..
Citera
2015-03-04, 15:14
Medlem
goelens avatar
Citat:
Okej tack!

Ang jägarteori så betalade jag för över 3h sedan men inte fått mitt konto aktiverat.. mailat men inget fått något svar, säker bluff företag, fan svårt att hitta bra jägarprov att öva på..
Jag kör med jaktprovet.se och den där appen för 189 spänn. Har uppskrivning redan nästa söndag.
Blir jag underkänd så blir jag. Då vet jag åtminstone vad som förväntas till nästa gång. Misslyckas jag har jag dock bara en vecka på mig innan uppskjutningen, så det får ju inte vara för stor marginal upp.

Är det någon som vet ungefär hur man ligger till om man har strax över 60 rätt på appens prov för det mesta? Dem är man ju godkänd på men är examensprovet mycket svårare än dessa övningsprov? Någon som har erfarenhet och kan berätta?
Citera
2015-03-04, 21:59
Medlem
Fick igång mitt jägarteori nu, verkar ritkigt bra.

Så många sidor har så dåliga prov frågor tex "du passar i skogen och ser en bärplockare, vad gör du?"
1: bryter ditt vapen, 2: gömmer dig, 3: springer fram och viftar med vapnet och ber dem gå därifrån.

jag menar kom igen, kan aldrig tänka mig att sånna alternativ eller frågor dyker upp på ett riktigt prov
Citera
2015-03-05, 10:07
Medlem
blowns avatar
Citat:
Fick igång mitt jägarteori nu, verkar ritkigt bra.

Så många sidor har så dåliga prov frågor tex "du passar i skogen och ser en bärplockare, vad gör du?"
1: bryter ditt vapen, 2: gömmer dig, 3: springer fram och viftar med vapnet och ber dem gå därifrån.

jag menar kom igen, kan aldrig tänka mig att sånna alternativ eller frågor dyker upp på ett riktigt prov

Kanske inte riktigt så fånigt formulerade, men i sak kan det vara ganska likt. En formulering som skulle kunna komma upp skulle kanske kunna se ut såhär:

1. Bryter ditt vapen/för tillbaka slutstycket. 2. Du sitter kvar tyst för att inte skrämma dem. 3. Du tar med dig vapnet och går för att be dem att lämna platsen.

Det är ju i princip exakt samma påståenden, men kanske lite svårare att svara på. Märk väl att jag hittade på dessa svar, och att det kanske inte är något som är riktigt rätt svar. Att 2 är helt fel är dock lätt att avgöra
Citera
2015-03-11, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goelen
Är det någon som vet ungefär hur man ligger till om man har strax över 60 rätt på appens prov för det mesta? Dem är man ju godkänd på men är examensprovet mycket svårare än dessa övningsprov? Någon som har erfarenhet och kan berätta?

Skrev provet idag så kan dela med mig av min erfarenhet.

Såhär har jag studerat till provet:
1. Började med att läsa första kapitlet - svara på frågorna i frågehäftet för motsvarande kapitel, därefter läsa andra kapitlet i boken - svara på dessa frågor osv.

2. Kände att frågorna i frågehäftet på nåt sätt inte kändes "relevanta" alla gånger, men de utgjorde en bra grund och såg till så att lite från det man läst faktiskt fastnade. Men skaffade därefter Jägarexamen-appen.

3. Nött allt från 10-15 prov/dag, markerat alla frågor jag inte förstått - övat in dessa osv. Har på de sista ~20 provet legat mellan 95-100 % rätt, så kanske 2-3 fel max per prov.

-----
Frågorna när jag skrev provet idag tyckte jag motsvarade appen väldigt bra i kanske 80 % av fallen. Många var identiska vågar jag påstå. 10-15 % av frågorna gick att lista ut i övrigt vad de ville ha för svar.

Blev godkänd men bommade totalt 5 frågor. 4 frågor som jag varken läst eller stött på i appen (flesta rörande lagar, läste aldrig lag-boken så det rekommenderas!). Sen var det en fråga med en älgko sedd bakifrån. Såg de vita strimmorna på insidan av låren, avsaknad av både horn och skägg, dessutom rätt långt grovt ansikte så det var inte någon kviga utan en redig älgko. Men av ren nervositet och hjärnsläpp fick jag för mig att detta var en kuggfråga så jag svarade att det var en älgtjur på bilden - men den bjuder jag på

Sammanfattat: Läs boken (inkl. extraboken om lagarna) och nöt appen så bör du klara dig rätt fint!
Citera
2015-03-12, 04:38
Medlem
Ackesnacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apoptos
Sammanfattat: Läs boken (inkl. extraboken om lagarna) och nöt appen så bör du klara dig rätt fint!
Detta gjorde jag under en intensiv kväll och klarade det. Kan påpeka att jag hade dom gamla böckerna från 90-talet. Jägarexamen är som ett jävla sommarkollo.
Citera
2015-03-12, 16:28
Medlem
Ssadulistens avatar
Skriver upp om 30 minuter, önska mig lycka till
Citera
2015-03-12, 18:47
Medlem
goelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apoptos
Har gjort tio testprov på appen under två veckor och blivit godkänd på de sju senaste men känner att samma (eller liknande) frågor dyker upp hela tiden.
Känns som att det går lite för lätt...
Senast redigerad av goelen 2015-03-12 kl. 18:52.
Citera
2015-03-16, 20:50
Medlem
Ssadulistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goelen
Har gjort tio testprov på appen under två veckor och blivit godkänd på de sju senaste men känner att samma (eller liknande) frågor dyker upp hela tiden.
Känns som att det går lite för lätt...
Tycker du borde klarat det. Skrev upp idag och fick 65 rätt och jag har inte läst på speciellt mycket. Det roliga är att det jag pluggat mest på (artkännedom, jakttider etc) var det nästan inte en enda fråga på .
Citera
2015-03-17, 19:25
Medlem
goelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssadulisten
Tycker du borde klarat det. Skrev upp idag och fick 65 rätt och jag har inte läst på speciellt mycket. Det roliga är att det jag pluggat mest på (artkännedom, jakttider etc) var det nästan inte en enda fråga på .
Yes. Det var faktiskt inga problem. Fick 68/70 när jag skrev i söndags.

Läste böckerna ganska lite. Lyssnade däremot på ljudboken på jobbet som en dåre, googlade efter bilder när det behövdes och gjorde testprov både i appen, på jaktprovet.se, etc. tills jag ständigt landade på kring 95%. Det räckte uppenbarligen ganska långt.

Skjutproven kvar nu. Ska skjuta upp för liten kula och hagel i slutet av mars och högvilt tar jag när de fixat sin älgbana, någon gång i april.

Sen får man fixa vapenskåp och allt sånt också. Det blir ett annat äventyr.
Citera
2015-03-27, 16:58
Medlem
Ska göra teoriprovet snart och undrar vad som kan vara viktigt att plugga in ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in