Citat:
Ursprungligen postat av
goelen
Är det någon som vet ungefär hur man ligger till om man har strax över 60 rätt på appens prov för det mesta? Dem är man ju godkänd på men är examensprovet mycket svårare än dessa övningsprov? Någon som har erfarenhet och kan berätta?
Skrev provet idag så kan dela med mig av min erfarenhet.
Såhär har jag studerat till provet:
1. Började med att läsa första kapitlet - svara på frågorna i frågehäftet för motsvarande kapitel, därefter läsa andra kapitlet i boken - svara på dessa frågor osv.
2. Kände att frågorna i frågehäftet på nåt sätt inte kändes "relevanta" alla gånger, men de utgjorde en bra grund och såg till så att lite från det man läst faktiskt fastnade. Men skaffade därefter Jägarexamen-appen.
3. Nött allt från 10-15 prov/dag, markerat alla frågor jag inte förstått - övat in dessa osv. Har på de sista ~20 provet legat mellan 95-100 % rätt, så kanske 2-3 fel max per prov.
-----
Frågorna när jag skrev provet idag tyckte jag motsvarade appen väldigt bra i kanske 80 % av fallen. Många var identiska vågar jag påstå. 10-15 % av frågorna gick att lista ut i övrigt vad de ville ha för svar.
Blev godkänd men bommade totalt 5 frågor. 4 frågor som jag varken läst eller stött på i appen (flesta rörande lagar, läste aldrig lag-boken så det rekommenderas!). Sen var det en fråga med en älgko sedd bakifrån. Såg de vita strimmorna på insidan av låren, avsaknad av både horn och skägg, dessutom rätt långt grovt ansikte så det var inte någon kviga utan en redig älgko. Men av ren nervositet och hjärnsläpp fick jag för mig att detta var en kuggfråga så jag svarade att det var en älgtjur på bilden - men den bjuder jag på
Sammanfattat: Läs boken (inkl. extraboken om lagarna) och nöt appen så bör du klara dig rätt fint!