Citat:
Ursprungligen postat av
ronp
Du verkar inte förstå vad jag syftar på. Du skrev: "När tunneln visade sig vara omöjlig att bebygga fick man även skrota spårvägen". Detta dokument, det enda du hänvisar till, nämner inte något om att det inte går att bygga spårväg ovanpå tunneltaket. Det visar däremot planer, som du själv säger har vunnit laga kraft, på att bygga en spårväg på eller iallafall nära tunneltaket. Så jag förstår verkligen inte var du fick i dig att men har behövt skrota Operalänken. Jag vill jättegärna veta om det finns någon mer information om den som jag har missat.
Det hänvisas till två dokument, dels det länkade från 2016, där det funderas på på en Operalänk, dels 1480K-2-553, som du får hämta hos kommunen. Den visas, om jag fattat rätt, att tunneltaket mellan Nordstan och Södra Hamngatan inte duger att bygga hus på. Man kan antagligen bygga vägar, kanske spårväg, på taket, men med tanke på hur området ser ut så är det på tunneltaket eller inte alls som det ska byggas hus. Och då det inte byggs hus behövs ingen spårväg. Behovet av spårväg är jag tveksam till, jag skulle gärna ha spårväg där, men absolut inte någon ny hållplats, det finns tillräckligt många sådana. Flyttat hållplatsläge Lilla Bommen och sedan Stenpiren räcker, om jag får bestämma.
Jag tror att du kan beställa handlingen här:
https://goteborg.se/wps/portal/start...sforvaltningen