Citat:
Ursprungligen postat av
Neksnor
http://www.gp.se/nyheter/västsverige...ssna-1.8112989
Lerum har länge varit en propp på Västra stambanan, på två kilometer dubbelspår finns tre pendeltågsstationer. Vid ena stationen kan det eventuellt finnas omkörningsmöjlighet, jag vet inte. Alltså behövs fler spår.
En lokal C-politiker tycker att Västlänkspengarna kan användas till det.
Jag tvivlar på att så många göteborgare är roade av att betala trängselskatt för att bara få bättre tågtrafik till/från Lerum/Stockholm.
hehe, ja det är nog inte många som tycker det är värt kostnaden, skulle gissa på att Göteborgare, om dom pendlar ut(ca 18,9% av arbetskraften, vilket är väldigt lågt jämfört med övriga regionen), framförallt åker till exempelvis Mölndal.
Den här bilden är ganska talande, har dock några år på nacken nu, 2012, men inget väsentligt har hänt, eller ja, antalet inpendlare till GBG har ökat med ett antal 1000, men bilden är fortfarande talande för situationen.
Staplarna representerar alltså ungefär antalet arbetande/arbetsplatser per ytenhet.
Pendling Västkustbanan & Kungsbacka pendeln
Det finns väl om jag inte missminner mig 2 kommuner i regionen som har ett inpendlingsnetto, Mölndal och GBG.
Utpendling av arbetskraften i regionen, kommunvis.
Karta
Edit: Nyttan av västlänken hänger i princip på att kranskommunerna kan skapa bra förutsättningar för sina invånare att faktiskt ställa bilen och ta tåget, det hade givetvis även varit bra för GBG kommun, då kanske det hade blivit mindre gnäll från Trafikverket när staden skall utvecklas.