2018-09-25, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
http://www.gp.se/nyheter/västsverige...ssna-1.8112989
Lerum har länge varit en propp på Västra stambanan, på två kilometer dubbelspår finns tre pendeltågsstationer. Vid ena stationen kan det eventuellt finnas omkörningsmöjlighet, jag vet inte. Alltså behövs fler spår.
En lokal C-politiker tycker att Västlänkspengarna kan användas till det.

Jag tvivlar på att så många göteborgare är roade av att betala trängselskatt för att bara få bättre tågtrafik till/från Lerum/Stockholm.

hehe, ja det är nog inte många som tycker det är värt kostnaden, skulle gissa på att Göteborgare, om dom pendlar ut(ca 18,9% av arbetskraften, vilket är väldigt lågt jämfört med övriga regionen), framförallt åker till exempelvis Mölndal.

Den här bilden är ganska talande, har dock några år på nacken nu, 2012, men inget väsentligt har hänt, eller ja, antalet inpendlare till GBG har ökat med ett antal 1000, men bilden är fortfarande talande för situationen.

Staplarna representerar alltså ungefär antalet arbetande/arbetsplatser per ytenhet.
Pendling Västkustbanan & Kungsbacka pendeln

Det finns väl om jag inte missminner mig 2 kommuner i regionen som har ett inpendlingsnetto, Mölndal och GBG.

Utpendling av arbetskraften i regionen, kommunvis.

Karta

Edit: Nyttan av västlänken hänger i princip på att kranskommunerna kan skapa bra förutsättningar för sina invånare att faktiskt ställa bilen och ta tåget, det hade givetvis även varit bra för GBG kommun, då kanske det hade blivit mindre gnäll från Trafikverket när staden skall utvecklas.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-09-25 kl. 13:08.
Citera
2018-09-26, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
hehe, ja det är nog inte många som tycker det är värt kostnaden, skulle gissa på att Göteborgare, om dom pendlar ut(ca 18,9% av arbetskraften, vilket är väldigt lågt jämfört med övriga regionen), framförallt åker till exempelvis Mölndal.

Den här bilden är ganska talande, har dock några år på nacken nu, 2012, men inget väsentligt har hänt, eller ja, antalet inpendlare till GBG har ökat med ett antal 1000, men bilden är fortfarande talande för situationen.

Staplarna representerar alltså ungefär antalet arbetande/arbetsplatser per ytenhet.
Pendling Västkustbanan & Kungsbacka pendeln

Det finns väl om jag inte missminner mig 2 kommuner i regionen som har ett inpendlingsnetto, Mölndal och GBG.

Utpendling av arbetskraften i regionen, kommunvis.

Karta

Edit: Nyttan av västlänken hänger i princip på att kranskommunerna kan skapa bra förutsättningar för sina invånare att faktiskt ställa bilen och ta tåget, det hade givetvis även varit bra för GBG kommun, då kanske det hade blivit mindre gnäll från Trafikverket när staden skall utvecklas.

Jag tror att det kan kännas motiverande för politikerna om tågen som går genom VL har många passagerare, dvs i praktiken att samtliga tre stationer kommer högt på listan över landets största stationer.

Om bara en av dem når topp 10 (Centralen) har man kanske inte riktigt fått vad man önskade sig. Vill man optimera detta på något sätt kanske man ska satsa helt enkelt konsekvent på de tåg som har flest passagerare, oavsett om de är pendeltåg eller fjärrtåg. De tåg som då inte ryms på spåren aktuell tidpunkt kan då stanna vid Liseberg och gå in på Centralens säckstation. Om man bestämmer sig redan från början för att exkludera fjärrtågen är det inte säkert att man får en lika optimal användning av Haga och Korsvägen. Fjärrtågen från Stockholm får ju inte heller en förlängd restid till Centralen, även om perrongerna hamnar längre bort än säckstationen.

Sedan har jag inte någon bra koll på om Korsvägen skulle duga tekniskt sett som ändstation eller om det skulle kunna vara bättre med exempelvis Mölndal.
Citera
2018-09-26, 23:25
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Jag tror att det kan kännas motiverande för politikerna om tågen som går genom VL har många passagerare, dvs i praktiken att samtliga tre stationer kommer högt på listan över landets största stationer.

Om bara en av dem når topp 10 (Centralen) har man kanske inte riktigt fått vad man önskade sig. Vill man optimera detta på något sätt kanske man ska satsa helt enkelt konsekvent på de tåg som har flest passagerare, oavsett om de är pendeltåg eller fjärrtåg. De tåg som då inte ryms på spåren aktuell tidpunkt kan då stanna vid Liseberg och gå in på Centralens säckstation. Om man bestämmer sig redan från början för att exkludera fjärrtågen är det inte säkert att man får en lika optimal användning av Haga och Korsvägen. Fjärrtågen från Stockholm får ju inte heller en förlängd restid till Centralen, även om perrongerna hamnar längre bort än säckstationen.

Sedan har jag inte någon bra koll på om Korsvägen skulle duga tekniskt sett som ändstation eller om det skulle kunna vara bättre med exempelvis Mölndal.
Ska man vända tåg vid Korsvägen så kommer nog kapaciteten minska. Längre uppehåll då tåget ska tömmas, föraren ska byta sida (≈ 200 meter promenad) och eventuellt korsande spår. Generellt sett kräver nog fjärrtåg längre uppehåll på grund av mer bagage och färre (och smalare) dörrar per meter tåglängd*. Skulle gissa att det vore vettigare att vid behov (om säcken vid Göteborg C inte räcker till) erbjuda billigare ändstation vid Liseberg, i kombination med lämpligt vändningsspår utanför tunneln.

*
X61 (Västtrafik): 74,3 meter, 7 dubbeldörrar, låggolv (inga trappsteg) = 0,094 dubbeldörrar per meter tåg.
X2000 (6 vagnar): 164,7 meter (minus uppskattningsvis 18 meter "lok" = 147 meter), 11 enkeldörrar, nivåskillnad mellan tåggolv och perrong = 0,075 enkeldörrar per meter tågvagn.
Citera
2018-09-27, 10:39
Medlem
Citat:
Ska man vända tåg vid Korsvägen så kommer nog kapaciteten minska. Längre uppehåll då tåget ska tömmas, föraren ska byta sida (≈ 200 meter promenad) och eventuellt korsande spår. Generellt sett kräver nog fjärrtåg längre uppehåll på grund av mer bagage och färre (och smalare) dörrar per meter tåglängd*. Skulle gissa att det vore vettigare att vid behov (om säcken vid Göteborg C inte räcker till) erbjuda billigare ändstation vid Liseberg, i kombination med lämpligt vändningsspår utanför tunneln.

*
X61 (Västtrafik): 74,3 meter, 7 dubbeldörrar, låggolv (inga trappsteg) = 0,094 dubbeldörrar per meter tåg.
X2000 (6 vagnar): 164,7 meter (minus uppskattningsvis 18 meter "lok" = 147 meter), 11 enkeldörrar, nivåskillnad mellan tåggolv och perrong = 0,075 enkeldörrar per meter tågvagn.

Lisebergs station tror jag är lite att kasta ut barnet med badvattnet ur resenärssynpunkt jämfört med VL. Det skulle inte bli samma efterfrågan om tåget ska vända i säcken på Centralen först, men kanske om tågen kommer från Malmö/Borås och kan stanna på vägen (men det vore bättre med VL istället, om tågets resenärsantal motiverar det, om man alltså vill optimera resandet genom VL).

Då skulle nog en lösning vid Korsvägen liknande den i Hyllie vara mycket mer funktionell, dvs att tåg kan ha sin slutstation där, åker iväg en bit och vänder, återkommer till annan plattform på stationen. Det är fyra spår i stationen och det lär ju bli så även för Korsvägen.
Citera
2018-09-27, 11:44
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Lisebergs station tror jag är lite att kasta ut barnet med badvattnet ur resenärssynpunkt jämfört med VL. Det skulle inte bli samma efterfrågan om tåget ska vända i säcken på Centralen först, men kanske om tågen kommer från Malmö/Borås och kan stanna på vägen (men det vore bättre med VL istället, om tågets resenärsantal motiverar det, om man alltså vill optimera resandet genom VL).

Då skulle nog en lösning vid Korsvägen liknande den i Hyllie vara mycket mer funktionell, dvs att tåg kan ha sin slutstation där, åker iväg en bit och vänder, återkommer till annan plattform på stationen. Det är fyra spår i stationen och det lär ju bli så även för Korsvägen.
En stor skillnad är att söder om Hyllie finns fyra spår som förgrenar sig, utan plankorsningar, åt tre håll, två spår går mot Danmark, två svänger österut mot Kontinentalbanan och, i sammanhanget viktigast av allt, två blir vändspår där tre dubbelkopplade pågatåg kan ställas upp utan att blockera för varandra.
Motsvarande vändspår söder om Korsvägen skulle kräva att tunneln görs fyrspårig ungefär till E6.
Vad gäller vändning vid Liseberg så tänkte jag att tåg från söder, om Gbg C är full, kan släppa av där och sedan vända kanske norr om Gamlestan, där finns idag omkörningsspår för godståg som skulle kunna användas
Citera
2018-09-29, 15:53
Medlem
Citat:

Finns det någon lista över det som man kan se?

Det viktigaste enligt mig är väl att få till ett bra flyt i trafiken, hur det åstadkoms har jag alldeles för dålig koll på.

Underlaget för resande till exempelvis Haga kommer ju öka, DP Järnvågsgatan(med mera) innebär att ungefär 6000 arbetsplatser tillkommer runt Järntorget, en del av dessa kommer nog använda Hagastationen för pendeltåg, men jag vet inte om det kommer bli någon topp 10 plats.

I en rimlig värld borde man kunna ha byggt något vettigt på Rosenlundskajen som stationen sedan integrerats i, likaledes borde ju Korsvägen exploateras stenhårt för att maximera nyttan, både i väster mot universitetet, och i öster mot Liseberg, även på själva Korsvägen("stationstorget") borde det tillskapas en större byggrätt, den byggrätten skulle kunna ha ett footprint på typ 1 hektar, resecentrum/station i bottenvåningen(likt nya i Gamlestaden), 10-30 våningsbyggnader. Gothia tornen finns ju redan i området(och det planeras för fler av Mässan), så invändningar mot höga byggnader borde inte kunna hindra det, om det inte fanns löjliga, idiotiska bevaranderegler dvs.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-09-29 kl. 15:58.
Citera
2018-09-29, 22:44
Medlem
Mysquos avatar
När Amazon och andra etablerat sig ordentligt i landet, så kommer köpcentrumen dö ut på liknande sätt som redan sker i USA och andra länder. Det kriminella klientelet som hänger i Nordstan kommer vara det enda som kvarstår där efter stället förfallit helt. Så då har vi byggt fast oss stenhårt i en knutpunkt som alla som reser kollektivt måste passera. Saken är bara att där inte kommer finnas annat än misär och kriminalitet. Jobben och företagen finns på andra ställen runt om stan. Platser som är omständiga att ta sig till från stationerna utmed västlänken. Folk varken vill eller vågar åka till centralstationen och det som finns däromkring. Det är knappt man vill ens idag.
Citera
2018-09-30, 17:10
Medlem
Citat:
En stor skillnad är att söder om Hyllie finns fyra spår som förgrenar sig, utan plankorsningar, åt tre håll, två spår går mot Danmark, två svänger österut mot Kontinentalbanan och, i sammanhanget viktigast av allt, två blir vändspår där tre dubbelkopplade pågatåg kan ställas upp utan att blockera för varandra.
Motsvarande vändspår söder om Korsvägen skulle kräva att tunneln görs fyrspårig ungefär till E6.
Vad gäller vändning vid Liseberg så tänkte jag att tåg från söder, om Gbg C är full, kan släppa av där och sedan vända kanske norr om Gamlestan, där finns idag omkörningsspår för godståg som skulle kunna användas
Utformningen av Korsvägenstationen och spåren söder om denna har ju betydelse men om det verkligen krävs fyra spår i tunneln även söder om stationen? (Helsingborg C har fyra spår i stationens långa perronger, men enkelspår i tunneln norrut och dubbelspår söder om starionen, men man vänder nog inte i enkelspåret?) Du har säkert rätt.

Citat:
Finns det någon lista över det som man kan se?

Det viktigaste enligt mig är väl att få till ett bra flyt i trafiken, hur det åstadkoms har jag alldeles för dålig koll på.

Underlaget för resande till exempelvis Haga kommer ju öka, DP Järnvågsgatan(med mera) innebär att ungefär 6000 arbetsplatser tillkommer runt Järntorget, en del av dessa kommer nog använda Hagastationen för pendeltåg, men jag vet inte om det kommer bli någon topp 10 plats.

I en rimlig värld borde man kunna ha byggt något vettigt på Rosenlundskajen som stationen sedan integrerats i, likaledes borde ju Korsvägen exploateras stenhårt för att maximera nyttan, både i väster mot universitetet, och i öster mot Liseberg, även på själva Korsvägen("stationstorget") borde det tillskapas en större byggrätt, den byggrätten skulle kunna ha ett footprint på typ 1 hektar, resecentrum/station i bottenvåningen(likt nya i Gamlestaden), 10-30 våningsbyggnader. Gothia tornen finns ju redan i området(och det planeras för fler av Mässan), så invändningar mot höga byggnader borde inte kunna hindra det, om det inte fanns löjliga, idiotiska bevaranderegler dvs.

Politiskt tror jag att det kan kännas misslyckat om Korsvägen och Haga inte får höga resandesiffror och citymässiga funktioner vid alla tre stationerna. Stockholm har ju i och för sig bara en riktigt citypräglad station, men det är hög exploatering i hela innerstan och ett större pendeltågsnät.

Ska se om det finns någon aktuell lista efter Citybanan öppnade. Tåg.info har uppgifter om antal avgångar.
Senast redigerad av storkvitter 2018-09-30 kl. 17:57.
Citera
2018-10-01, 11:14
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Utformningen av Korsvägenstationen och spåren söder om denna har ju betydelse men om det verkligen krävs fyra spår i tunneln även söder om stationen? (Helsingborg C har fyra spår i stationens långa perronger, men enkelspår i tunneln norrut och dubbelspår söder om starionen, men man vänder nog inte i enkelspåret?) Du har säkert rätt.
...
Det där om fyrspår i delar av tunneln handlar bara om att Hyllie har fyra spår som förbinder stationen med omvärlden söderut, alltså vändspåren och spår mot bland annat Danmark.
Men det stora problemet (när/om anslutande banor byggt ut) är nog att vändande tåg i allmänhet, och vändande fjärrtåg i synnerhet, behöver länge uppehållstillstånd vid station än genomgående pendlar. Men när/om det blir ett problem kommer det nog vara tillräckligt mycket trängsel på alla stationerna.
Ett annat problem är eventuella plattformsdörrar. Dörrarna i tunneln i Stockholm är väldigt anpassade för dagens pendlar (vilket kan orsaka problem när det ska köpas nya tåg). En alternativ lösning är att placera dörrarna längre in på plattformarna, på Lisebergsstationen är det cirka en meter mellan dörr/vägg och plattformskant. Bortsett från att en sådan lösning försämrar passagerarflödet lite så minskar det också den användbara plattformsytan, vilket givetvis kan kompenseras genom att anläggningen breddas. Tre stationer med fyra stycken 250 meter långa plattformar var som behöver breddas en meter innebär 3000 kvadratmeter, ungefär en halv fotbollsplan, extra som behöver grävas ut.
Citera
2018-10-02, 14:10
Medlem
Citat:
Politiskt tror jag att det kan kännas misslyckat om Korsvägen och Haga inte får höga resandesiffror och citymässiga funktioner vid alla tre stationerna. Stockholm har ju i och för sig bara en riktigt citypräglad station, men det är hög exploatering i hela innerstan och ett större pendeltågsnät.

Ska se om det finns någon aktuell lista efter Citybanan öppnade. Tåg.info har uppgifter om antal avgångar.

Hittade denna diskussionen på spårvägssällskapet. Vet ej var skribenten fått informationen från dock.

Citat:
Så här skulle jag nog uppskatta antalet påstigande per station 2017 (topp 10).
1. Stockholm City - ca 50 000 påstigande
2. Stockholm Odenplan - ca 40 000 påstigande
3. Göteborg centralstation - ca 35 000 påstigande
4. Stockholm centralstation- ca 30 000 påstigande
5. Malmö centralstation - ca 22 000 påstigande
6. Lund - ca 20 000 påstigande
7. Södra station - ca 18 000 påstigande
8. Älvsjö, ca 15 000 påstigande
9. Östra station, ca 14 500 påstigande
10. Helsingborg och Liljeholmen (tvärbanan) - ca 12 000 påstigande

https://www.sparvagssallskapet.se/fo...p?f=14&t=40397

Edit: Läste bara snabbt, verkar som en del av dessa räknar in även tunnelbanan etc.

Citat:
Om man tar med tunnelbanan kommer ju varken Stockholms central eller någon skånestation överhuvudtaget med på listan, så vad avses egentligen visas?

Det enda man ser är väl att några pendeltågsstationer blir större när de förenas med tunnelbanestationer. Men det är väl knappas rimligt att se vare sig "Stockholm Odenplan" eller "Stockholm City" som egna stationer?

Så vad finner vi egentligen på tio i topp? -Jo nio tunnelbanestationer med Göteborgs central inklämt nära slutet av listan. Lite oklart dock med exakt rang eftersom man för det måste bestämma sig för hur spårvagnarna skall räknas och om de skall räknas.

Der enda nya är alltså att Odenplan möjligen kan ta upp kampen med Tekniska högskolan/Östra station om sjätteplatsen. Dock inte nödvändigtvis gå förbi.

Citat:
Visst är det så - och det är väl nästan det som jag ser som poängen. Det vill säga utanför Stockholm så är det bara Göteborg som kommer ovanför en större tunnelbanestation i antalet påstigande. Tar man med spårvägen i Göteborg lär väl dock centralstationen där ha rätt många påstigande (liksom Brunnsparken).

Vill man göra några infrastrukturinsatser för miljön är det därför ganska ointressant att göra något utanför Stockholm och Göteborg. Helt enkelt eftersom Stockholm står för en så pass stor del av all kollektivtrafik i landet. Tittar man på Trafikanalys siffor görs ju mer än hälften av alla resor i Stockholm (822 330 000 av 1 570 226 000), endast Västra Götaland (förvisso en stor region) kommer ju upp i noterbara siffror på 301 084 000 resor. Dessa två områden står alltså för 71 procent av alla resor i landet. Av alla resor i landet, görs endast 23 860 000 med kommersiell trafik (här är inte flyget inräknat). Det motsvarar allstå ungefär 1,5 procent av allt resande med kollektivtrafik.

När det gäller tåg är ju siffran än mer anmärkningsvärd. Det är ju bara småtal för alla andra regioner förutom Stockholm och Skåne. Västra Götaland har bara 8 procent av alla tågresor och Skåne har 21,5 procent. Här är inte de kommersiella inräknade, men de är i sig marginellt (egentligen med undantag för pendelstråket Stockholm-Uppsala). Räknar vi också in tunnelbana, så sker ju 22 procent av alla resor i landet med tunnelbana som ju totalt är mycket större än all tågtrafik (350 000 000 resor för tunnelbanan, mot 215 272 000 för tågtrafik).

Ifall man räknar in tunnelbana i tågtrafik, så görs alltså 81 procent av alla tågresor i Stockholms län. Förvisso något orättvist mot Göteborgarna och deras spårväg, men ändå.

Edit #2: Göteborgs Spårvägar har ca 120 miljoner resor per år.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-10-02 kl. 14:25.
Citera
2018-10-02, 14:40
Medlem
Detta är lite mer aktuellt(siffrorna för spårvägen var från 2016 årsredovisning).

Citat:
Fler reser med Västtrafik
Pressmeddelande • Jan 26, 2018 09:15 CET

Under 2017 gjordes 320 miljoner resor med kollektivtrafiken i Västsverige, det står klart när Västtrafik summerar året. De senaste fem åren har resandet ökat med 23 procent, motsvarande 61 miljoner resor. Aldrig förr har så många rest med kollektivtrafiken.

[...]

Alla trafikslag ökar
Resandet ökar inom alla trafikslag. Den största procentuella ökningen står tågtrafiken för, där har resandet ökat med 35 procent den senaste femårsperioden. 2017 gjordes 21 miljoner resor med tågtrafiken i Västsverige, jämfört med knappt 16 miljoner resor 2012.

Allra flest resenärer finns inom busstrafiken. Förra året gjordes 166 miljoner resor med Västtrafiks bussar, att jämföra med 130 miljoner resenärer för fem år sedan. Det är en ökning med 28 procent.

Spårvagnstrafiken i Göteborg står också för en stor del av resorna. Under 2017 gjordes 126 miljoner resor med spårvagnarna. För fem år sedan var samma siffra 108 miljoner, vilket innebär att resandet på spårvagn har ökat med 16 procent sedan dess.

Även färjetrafiken nådde rekordnivåer under 2017 med 7 miljoner resor.

[...]

http://www.mynewsdesk.com/se/pressre...trafik-2392459
Citera
2018-10-17, 15:58
Medlem
Citat:
Hittade denna diskussionen på spårvägssällskapet. Vet ej var skribenten fått informationen från dock.

https://www.sparvagssallskapet.se/fo...p?f=14&t=40397

Edit: Läste bara snabbt, verkar som en del av dessa räknar in även tunnelbanan etc.

Edit #2: Göteborgs Spårvägar har ca 120 miljoner resor per år.

Det är ju oklara siffror men säkert så att Odenplan är bland 1-10 eller 1-5 utan att man räknar in tunnelbanan. Östra station lär försvinna och troligen kommer Uppsala C in på listan. De två nya Göteborgsstationerna borde då få minst ca 12.000 påstigande vardera per dygn eller kanske snarare 15.000 eller bli i storleksordningen tillsammans lika stora som Göteborg C. Det verkar inte orimligt, men naturligtvis kan i sin tur Göteborg C komma att minska när resenärer väljer de nya stationerna, eller öka mindre än väntat. Störst risk för färre resenärer än planerat har nog Hagastationen, i alla fall inledningsvis, men i framtiden kanske den upplevs som den mest centrala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in