Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-26, 19:37
  #349
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ja det stämmer nog, sedan är väl frågan hur långt människor är villiga att ta sig. Tänkte lite fel angående Masthugget, det mesta av Masthugget borde bli intäkt om man utgår ifrån en radie på 500 meter per hållplats. Hälften av Linnéplatsen och hälften av Stigbergstorget.

Nuvarande spårvagnslinjer med nuvarande hållplatser kommer att finnas kvar och även bussarna.
Expressbussarna har 1 km mellan hållplatserna och likaså tunnelbanor och jag ser ingen klaga över att det är för långt att gå.
Citera
2018-06-26, 21:18
  #350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Nuvarande spårvagnslinjer med nuvarande hållplatser kommer att finnas kvar och även bussarna.
Expressbussarna har 1 km mellan hållplatserna och likaså tunnelbanor och jag ser ingen klaga över att det är för långt att gå.

Jag hade för mig att reseundersökningar satte "gränsen" vid 400 m, dvs att kollektivtrafiken tappar i attraktivitet och konkurrenskraft om man får gå längre till hållplatsen, därav min kommentar.
Citera
2018-08-18, 10:30
  #351
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Kan någon förklara det här med västlänken.
Varför behövs den?
Funkar verkligen tågtrafiken i göteborg så dåligt att det är nödvändigt?
Är det ett naivt sätt att manipulera folk till att åka mer tåg?
Är det ännu ett elitistiskt etablisemangsprojekt utan något stöd bland folket?

Det finns en stor möjlighet att folk åker betydligt mindre tåg i framtiden när de förarlösa bilarna blivit vårat nya transportmedel så hela projektet känns extremt riskfyllt och olönsamt.
Citera
2018-08-26, 20:18
  #352
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Kan någon förklara det här med västlänken.
Varför behövs den?
Funkar verkligen tågtrafiken i göteborg så dåligt att det är nödvändigt?
Är det ett naivt sätt att manipulera folk till att åka mer tåg?
Är det ännu ett elitistiskt etablisemangsprojekt utan något stöd bland folket?

Det finns en stor möjlighet att folk åker betydligt mindre tåg i framtiden när de förarlösa bilarna blivit vårat nya transportmedel så hela projektet känns extremt riskfyllt och olönsamt.

Bara för att något fungerar behöver det inte innebära att det kan blir bättre.
Ja det är ett elitprojekt men det räcker inte för att vara emot det.
Jag ser det som rimligt att man skall kunna åka igenom Göteborg med tåg.
Jag hoppas att järnvägen kommer att kunna utnyttjas så gott det går.
Citera
2018-08-26, 21:25
  #353
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Är det ett naivt sätt att manipulera folk till att åka mer tåg?
Det bästa vore naturligtvis om fler åkte tåg. Det är ett av de mest energieffektiva och arealeffektiva transportsätten vi har.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Det finns en stor möjlighet att folk åker betydligt mindre tåg i framtiden när de förarlösa bilarna blivit vårat nya transportmedel så hela projektet känns extremt riskfyllt och olönsamt.
Det vore verkligen en mörk framtid, om vägarna ska korkas igen med bilar. Det bästa vore om långväga varutransport och mellanstads-resor (intercity) sker med förarlösa och effektiva tåg.
Citera
2018-08-27, 17:35
  #354
Medlem
Delvis OT i just denna tråd, men OnT också. Hittade dock inte någon tråd som passade bättre och tyckte inte att detta var tillräckligt för att öppna en ny tråd.

En arbetskollega till mig satt i helgen med sin fru och läste in sig på Västlänken (via det officiella materialet) för att förstå varför folk är så negativa. Ingen av dem var negativ innan. När de hade läst på om projektet i ett par timmar så var bägge två kraftigt negativa. Huvudorsakerna som de lyfte var att man inte får ökad kapacitet in och ut ur Göteborg samt att tågsystemet blir ännu känsligare än idag då störningar sprider sig över längre sträckor och fler linjer, samt att tåg som får stopp inne i Västlänken (exempelvis vid olyckor) kommer att blockera all trafik och alla linjer. Nu är min kollega och hans fru ingenjörer till skillnad från våra politiker. Det intressanta är just att det är just möjligheterna till trafikering av Västlänken som omvände dessa två personer, när de verkligen satte sig in i frågan.

En insändare i dagens GP sammanfattade politikernas okunskap om vad de fattar beslut om rörande Västlänken väldigt bra. Jag kopierade inte insändaren rakt av utan kopierade bara politikernas uttalanden:

- Ann-Sofie Hermansson (S) "Man tar sig fortare och lättare runt i stan"
- Jonas Ransgård (M) "Västlänken ger fler sätt att resa runt mellan stadsdelarna"
- Ulf Kamne (MP) "Kapaciteten på linjerna in till stan ökar"
- Daniel Bernmar (V) "Västlänken ger snabbare resor till och från Göteborg"
- David Lega (KD) "Västlänken ger bättre kapacitet i tågsystemet runtom Göteborg"
- Helene Odenljung (L) "Med Västlänken kan man bygga bostäder på dagens säckbangård"

Jag håller med insändaren om att alla dessa kommentarer är direkt felaktiga. Politikerna verkar inte förstå varken vart Västlänken skall gå, vilken trafikering den skall ha och inte heller hur folks resandemönster ser ut. Detta är alltså ledande politiker i Göteborg...
Citera
2018-08-27, 20:34
  #355
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Delvis OT i just denna tråd, men OnT också. Hittade dock inte någon tråd som passade bättre och tyckte inte att detta var tillräckligt för att öppna en ny tråd.

En arbetskollega till mig satt i helgen med sin fru och läste in sig på Västlänken (via det officiella materialet) för att förstå varför folk är så negativa. Ingen av dem var negativ innan. När de hade läst på om projektet i ett par timmar så var bägge två kraftigt negativa. Huvudorsakerna som de lyfte var att man inte får ökad kapacitet in och ut ur Göteborg samt att tågsystemet blir ännu känsligare än idag då störningar sprider sig över längre sträckor och fler linjer, samt att tåg som får stopp inne i Västlänken (exempelvis vid olyckor) kommer att blockera all trafik och alla linjer. Nu är min kollega och hans fru ingenjörer till skillnad från våra politiker. Det intressanta är just att det är just möjligheterna till trafikering av Västlänken som omvände dessa två personer, när de verkligen satte sig in i frågan.

En insändare i dagens GP sammanfattade politikernas okunskap om vad de fattar beslut om rörande Västlänken väldigt bra. Jag kopierade inte insändaren rakt av utan kopierade bara politikernas uttalanden:

- Ann-Sofie Hermansson (S) "Man tar sig fortare och lättare runt i stan"
- Jonas Ransgård (M) "Västlänken ger fler sätt att resa runt mellan stadsdelarna"
- Ulf Kamne (MP) "Kapaciteten på linjerna in till stan ökar"
- Daniel Bernmar (V) "Västlänken ger snabbare resor till och från Göteborg"
- David Lega (KD) "Västlänken ger bättre kapacitet i tågsystemet runtom Göteborg"
- Helene Odenljung (L) "Med Västlänken kan man bygga bostäder på dagens säckbangård"

Jag håller med insändaren om att alla dessa kommentarer är direkt felaktiga. Politikerna verkar inte förstå varken vart Västlänken skall gå, vilken trafikering den skall ha och inte heller hur folks resandemönster ser ut. Detta är alltså ledande politiker i Göteborg...
Undrar om det där med störning. Vid vissa problem borde det väl gå att dämpa effekten en del genom att låta en del linjer vända vid tunnelmynningarna och kanske bara låta en linje köra genomgående. Ett helt stopp i Västlänken borde bli värre, särskilt om det inträffar på en tvåspårig sträcka (alltså inte vid station). Förhoppningsvis kommer det finnas färdiga trafikplaner att byta till vid eventuella stopp i pendeltågsområdet, men visst blir det känsligare om linjerna är beroende av varandra, titta bara på stadens spårvägsnät.
Citera
2018-08-27, 21:37
  #356
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Undrar om det där med störning. Vid vissa problem borde det väl gå att dämpa effekten en del genom att låta en del linjer vända vid tunnelmynningarna och kanske bara låta en linje köra genomgående. Ett helt stopp i Västlänken borde bli värre, särskilt om det inträffar på en tvåspårig sträcka (alltså inte vid station). Förhoppningsvis kommer det finnas färdiga trafikplaner att byta till vid eventuella stopp i pendeltågsområdet, men visst blir det känsligare om linjerna är beroende av varandra, titta bara på stadens spårvägsnät.

Spårvagnarna och bussarna i centrala Göteborg är verkligen ett skräckexempel. När en buss före sommaren gick sönder på ett spårvagnsspår inne vid Nordstan så ledde detta till ett blå band av stillastående bussar och spårvagnar ända till Hjalmar Brantingplatsen. Och likadant på många andra håll i staden. Bussarna blockerade dessutom biltrafiken på många håll så att det inte gick att ta sig fram med bil heller. Som tur är så känner man till några bakgator så att man kan ta sig runt med bilen (jag har ingen kollektivtrafik där jag bor nämligen). Mina arbetskamrater promenerade flera kilometer in till centralstationen för att ta pendeltågen, det gick snabbare än att ta bussen/spårvagnen.
Citera
2018-08-28, 17:16
  #357
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Delvis OT i just denna tråd, men OnT också. Hittade dock inte någon tråd som passade bättre och tyckte inte att detta var tillräckligt för att öppna en ny tråd.

En arbetskollega till mig satt i helgen med sin fru och läste in sig på Västlänken (via det officiella materialet) för att förstå varför folk är så negativa. Ingen av dem var negativ innan. När de hade läst på om projektet i ett par timmar så var bägge två kraftigt negativa. Huvudorsakerna som de lyfte var att man inte får ökad kapacitet in och ut ur Göteborg samt att tågsystemet blir ännu känsligare än idag då störningar sprider sig över längre sträckor och fler linjer, samt att tåg som får stopp inne i Västlänken (exempelvis vid olyckor) kommer att blockera all trafik och alla linjer. Nu är min kollega och hans fru ingenjörer till skillnad från våra politiker. Det intressanta är just att det är just möjligheterna till trafikering av Västlänken som omvände dessa två personer, när de verkligen satte sig in i frågan.

En insändare i dagens GP sammanfattade politikernas okunskap om vad de fattar beslut om rörande Västlänken väldigt bra. Jag kopierade inte insändaren rakt av utan kopierade bara politikernas uttalanden:

- Ann-Sofie Hermansson (S) "Man tar sig fortare och lättare runt i stan"
- Jonas Ransgård (M) "Västlänken ger fler sätt att resa runt mellan stadsdelarna"
- Ulf Kamne (MP) "Kapaciteten på linjerna in till stan ökar"
- Daniel Bernmar (V) "Västlänken ger snabbare resor till och från Göteborg"
- David Lega (KD) "Västlänken ger bättre kapacitet i tågsystemet runtom Göteborg"
- Helene Odenljung (L) "Med Västlänken kan man bygga bostäder på dagens säckbangård"

Jag håller med insändaren om att alla dessa kommentarer är direkt felaktiga. Politikerna verkar inte förstå varken vart Västlänken skall gå, vilken trafikering den skall ha och inte heller hur folks resandemönster ser ut. Detta är alltså ledande politiker i Göteborg...
Läste insändaren nu och det är inte säkert att alla uttalanden är fel.
"Man tar sig fortare och lättare runt i stan", ja, någon rutt lär bli lättare och fortare. Pustervik - Universeum är en kandidat.
"Västlänken ger fler sätt att resa runt mellan stadsdelarna", ja, man kommer kunna åka mellan Haga och Gamlestan på ett sätt som inte går nu. Här kan även nämnas att tunneln kommer att ge viss möjlighet att resa i stan även när den är avstängd på grund av Pridetåg, Chalmerscortege mm.
"Kapaciteten på linjerna in till stan ökar", nja, Västlänken planeras kunna hantera 250 meter långa tåg. Jag tvivlar på att dagens Göteborg C skulle klara så många och långa tåg.
"Västlänken ger snabbare resor till och från Göteborg", nja, en variant på "fortare och lättare". Lindome - Götaplatsen kanske går snabbare. Hastigheten på banorna runt om i stan kommer inte öka.
"Västlänken ger bättre kapacitet i tågsystemet runtom Göteborg", nja, tågen kan bli längre.
"Med Västlänken kan man bygga bostäder på dagens säckbangård", WTF, om man istället för Västlänk hade tänkt bygga om Göteborg C så kan man nog bygga hus på broar över den lite tidigare. Om det är det som avses.

Insändaren har för övrigt en felaktig premiss gällande kapaciteten. Han påstår att tågen enligt Västtrafik* rymmer 750 passagerare och använder den (enligt mig felaktiga) siffran i kombination med antal tunneltrafikerande tåg och det antagligen ganska rimliga antagandet att tågen nu är "rätt så fulla" för att komma fram till att det inte blir så många platser för nya resenärer.
Dagens pendeltågsenheter (X61) är nästan 75 meter långa och har, i Västtrafiks utförande omkring 220 sittplatser (plus minst 100 stående utan att det blir löjligt trångt). De längsta tågen idag är 150 meter långa och har alltså ungefär 440 sittplatser. Idag tror jag att bara Alependeln (undantaget dess spår vid Göteborg C) klarar att hantera 250 meter långa tåg på hela linjen. Om vi utgår från att alla tåg idag är 150 meter långa och att de kommer att vara 225 meter långa när Västlänken är klar (och pendeltågsperrongerna i området byggts ut) så kommer passagerarkapaciteten per tåg att öka med 50 %. Har man tur så kommer nästa generation pendeltåg vara lite längre så att hela plattformslängden kan utnyttjas. Det kan också beställas bredare tåg, de nuvarande regionaltågen (Regina) är bredare än X61 och har 5 sittplatser i bredd istället för 4, enligt Wikipedia kan man även klämma in 6 sittplatser i bredd.

*Antagligen menar Västtrafik antalet sittplatser i ett maximalt långt framtida tåg i Västlänken.
Citera
2018-08-28, 21:56
  #358
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Delvis OT i just denna tråd, men OnT också. Hittade dock inte någon tråd som passade bättre och tyckte inte att detta var tillräckligt för att öppna en ny tråd.

En arbetskollega till mig satt i helgen med sin fru och läste in sig på Västlänken (via det officiella materialet) för att förstå varför folk är så negativa. Ingen av dem var negativ innan. När de hade läst på om projektet i ett par timmar så var bägge två kraftigt negativa. Huvudorsakerna som de lyfte var att man inte får ökad kapacitet in och ut ur Göteborg samt att tågsystemet blir ännu känsligare än idag då störningar sprider sig över längre sträckor och fler linjer, samt att tåg som får stopp inne i Västlänken (exempelvis vid olyckor) kommer att blockera all trafik och alla linjer. Nu är min kollega och hans fru ingenjörer till skillnad från våra politiker. Det intressanta är just att det är just möjligheterna till trafikering av Västlänken som omvände dessa två personer, när de verkligen satte sig in i frågan.

En insändare i dagens GP sammanfattade politikernas okunskap om vad de fattar beslut om rörande Västlänken väldigt bra. Jag kopierade inte insändaren rakt av utan kopierade bara politikernas uttalanden:

- Ann-Sofie Hermansson (S) "Man tar sig fortare och lättare runt i stan"
- Jonas Ransgård (M) "Västlänken ger fler sätt att resa runt mellan stadsdelarna"
- Ulf Kamne (MP) "Kapaciteten på linjerna in till stan ökar"
- Daniel Bernmar (V) "Västlänken ger snabbare resor till och från Göteborg"
- David Lega (KD) "Västlänken ger bättre kapacitet i tågsystemet runtom Göteborg"
- Helene Odenljung (L) "Med Västlänken kan man bygga bostäder på dagens säckbangård"

Jag håller med insändaren om att alla dessa kommentarer är direkt felaktiga. Politikerna verkar inte förstå varken vart Västlänken skall gå, vilken trafikering den skall ha och inte heller hur folks resandemönster ser ut. Detta är alltså ledande politiker i Göteborg...

Gårdatunneln med Lisebergstationen kommer finnas kvar vilket ger större flexibilitet och fler alternativ. Det verkar som folk glömmer det. Ingen vet idag exakt hur tunnlarna kommer trafikeras, komplettera varandra och avlasta varandra men att tro att dom inte gör det är bara goddag yxskaft.
Citera
2018-08-28, 22:17
  #359
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhean
Gårdatunneln med Lisebergstationen kommer finnas kvar vilket ger större flexibilitet och fler alternativ. Det verkar som folk glömmer det. Ingen vet idag exakt hur tunnlarna kommer trafikeras, komplettera varandra och avlasta varandra men att tro att dom inte gör det är bara goddag yxskaft.
Om det byggs dubbelspår till Landvetter/Borås/Stockholm och om pendeltågen ska köra Västlänk så kan det vara så att det blir så mycket ordinarie passerande trafik i Gårdatunneln att man inte på ett enkelt sätt kan flytta över pendeltrafiken (antar att det blir både Kungsbackapendel och en Landvetterpendel) dit och hinna stanna alla pendeltågen på Lisebergstationen. Vi får väl se hur det blir med det, men det är nog inte dumt att kunna använda Lisebergsatationen.
Citera
2018-08-29, 08:21
  #360
Medlem
Avsiktarens avatar
Angående att tågen är fulla så är det ändå mer trångt på bussarna och spårvagnarna. Det är bara att erkänna att förbättra resorna inom Göteborg borde ha kommit först.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback