Citat:
Ursprungligen postat av
pudellus
Jo, men om man ser till vad som gynnar flest människor och vad som är mest ekonomiskt utvecklande, så kanske det är något annat än just Västlänken? Varför ska man välja något man egentligen inte har maximal nytta av bara för att notan delas av fler? Det hade ju varit great om projektet verkligen gynnar kommunerna runt omkring, men blir det så bra resultat att det verkligen är värt pengarna?
Många jobbar på Hisingen också och uppenbart i Mölndal (som din siffra visar) etc.
Hade man struntat i Stockholms tunnelbana och bara byggt ut pendeltågen och lite spårvagnslinjer till Skärholmen och Solna kanske, så hade man haft en helt otillräcklig kollektivtrafik. Sedan kan man ju diskutera den kommunala härkomsten hos dem som korkar igen vägnätet i Göteborg. De kanske är mest från andra kommuner och då hoppas man förstås att Västlänken ska lösa trafikproblemen.
Västlänken är verkligen inte något optimalt projekt, framförallt inte för Göteborg, även om jag tror att det blir bättre än vad många kritiker hävdar när flaskhalsarna runt omkring är väck, och att kunna hoppa på tåget till Landvetter i Haga kan väl bli kul, men det är ju inte så att man kan bygga tunnelbana i Göteborg för pengarna istället. Staten finansierar väl i viss mån kommunal infrastruktur, vi har ju t ex Storstadsåtgärderna i Sverigeförhandlingen, men att dom skulle ösa in typ 20 miljarder i ett tunnebanesystem i Göteborg känns helt uteslutet.
Jag hade gärna sett att vissa kranskommuner hade högre ambitioner när det gäller kollektivtrafiken, tar vi Sverigeförhandlingen som ett exempel så var det väl egentligen bara GBG och Mölndal som var inblandat, i Stockholm var det väl i princip hela högen med kommuner. I den framtida kollektivtrafikplaneringen är även Partille med på ett hörn, spårväg dit ut hade ju kunnat funka, men ambitionerna bland många av kommunerna verkar ju vara nästintill obefintliga.
Det finns en gammal reseundersökning som gjordes i samband med Västsvenska paketet, om man hårdrar det lite så kan man säga att för resor under 5 km så används bilen i kranskommuner och trottoaren inne i Göteborg, dvs man promenerar, så det är massiv skillnad på kortare resor, för längre resor lär bilen även ha en stark position inne i Göteborg. Personligen går jag till mitt kontor, och min sambo går till universitetet, bilen används sporadiskt. Men man kan typ säga att högre täthet=lägre bilanvändande. Hur det ser ut på statens trafiknät vet jag inte.
Skumläste detaljplanshandlingen för den nya Life Science satsningen i Mölndal(en investering på ca 3 miljarder) bredvid Astra Zeneca och där framkom följande...
Citat:
Enligt Mölndals stads trafikräkningar på
de kommunala huvudgatorna
har biltrafiken generellt sett minskat med ca 7 %
mellan 2007 - 2016, trots att antalet sysselsatta och
bosatta kontinuerligt har ökat. Statistik
från Västtrafik och kommunens egna
cykeltrafikräkningar tyder på att resandet med
kollektivtrafik och cykel ökat relativt kraftigt
och att ökningen ungefär motsvarar
minskningen i biltrafiken.