Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-21, 20:04
Medlem
kess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bracv
Brigade & Red&Black
Bra text.

Om ni får spekulera här i tråden, kes o andra kunniga, om vi kollar 25-50 år fram kan ett naturligt Albanien bildas där alla albanska områden där albaner bor just Nu ingår i ett naturligt Albanien?

Våra nationer är alldeles för beroende av väst i allt från ekonomi till försvaret, i framtiden när vi kan på riktigt stå på våra egna ben kan vi sluta bry oss om vad omvärlden tycker ifall vi förenas, och då tror jag med det blir en union där man har en gemensam valuta, polis, militär och utrikespolitik, gemensam skolundervisning (vilket man redan har), även gemensamt pass, samt gemensamt fotbollslag.

Dock tror jag vi förblir "2" länder när de kommer till EU och FN vilket endast stärker oss då vi får rörsta 2 gånger i alla frågor (en röst Kosovo + en röst Albanien), och då har vi mer att säga till om i den internationella scenen, och då lär alla vilja vara våra vänner.
Senast redigerad av kes 2014-10-21 kl. 20:08.
Citera
2014-10-21, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kes
Dock tror jag vi förblir "2" länder när de kommer till EU och FN vilket endast stärker oss då vi får rörsta 2 gånger i alla frågor (en röst Kosovo + en röst Albanien), och då har vi mer att säga till om i den internationella scenen, och då lär alla vilja vara våra vänner.

Kort sagt: storalbaner gillar iden.

Men vad tycker andra om det? Jag skrev ett inlägg om det i den här tråden men tydligen var det ointressant.
Citera
2014-10-21, 20:31
Medlem
kess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Kort sagt: storalbaner gillar iden.

Men vad tycker andra om det? Jag skrev ett inlägg om det i den här tråden men tydligen var det ointressant.

Finns inga "storalbaner" eller "storalbanien" endast albaner som vill förenas i en nationalstat.

Men som svar på din fråga, så ja, en majoritet av alla albaner på alla områden i Balkan stödjer idén om ett förenat etniskt Albanien. (statistiskt bevisat)
Citera
2014-10-21, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kes
Finns inga "storalbaner" eller "storalbanien" endast albaner som vill förenas i en nationalstat.

Men som svar på din fråga, så ja, en majoritet av alla albaner på alla områden i Balkan stödjer idén om ett förenat etniskt Albanien. (statistiskt bevisat)

Nästan alla albaner är för ett Storalbanien men det finns inga stor-albaner. Klassiker. Och, ja just... alla serber är storserber.

Nåväl, vad tycker andra européer om det hela. Det skrev jag ett inlägg om. Sen kom det in en massa storalbaner (som inte finns) och pratade om vad själva tycker om det.
Citera
2014-10-21, 23:28
Medlem
otukts avatar
Vad blir bättre av det ett stor Albanien. Hur går det för Albanien? Hur går det för Kosovo?
Kosovo är ju bara ett havererat land byggt på en kriminell ekonomi. Vad har Stor albanien att erbjuda?
Hitler fick Danzig som Putin fick Krim sitt etniska folk att dansa på gatorna för de vill hellre tillhöra en nation på uppsving med framtidstro och med en stark ekonomi. Albanerna borde visa upp ett enat folk i Albanien med framtidstro och en starkekonomi i stället som för nu med kriminalitet och korruption.

Annars vill ingen se att Albanien breder ut sig.
Citera
2014-10-22, 21:07
Medlem
godBrotherXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otukt
Vad blir bättre av det ett stor Albanien. Hur går det för Albanien? Hur går det för Kosovo?
Kosovo är ju bara ett havererat land byggt på en kriminell ekonomi. Vad har Stor albanien att erbjuda?
Hitler fick Danzig som Putin fick Krim sitt etniska folk att dansa på gatorna för de vill hellre tillhöra en nation på uppsving med framtidstro och med en stark ekonomi. Albanerna borde visa upp ett enat folk i Albanien med framtidstro och en starkekonomi i stället som för nu med kriminalitet och korruption.

Annars vill ingen se att Albanien breder ut sig.

Jag undrar också vad som hade hänt, eftersom man slår ju ihop två fattiga länder tillsammans. Det kan nog inte ha en bra konsekvens.
Citera
2014-10-23, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godBrotherX
Jag undrar också vad som hade hänt, eftersom man slår ju ihop två fattiga länder tillsammans. Det kan nog inte ha en bra konsekvens.

Inget är väl hugget i sten. 2 fartiga länder idag kan bli 1 rikt land imorgon.

Här handlar det faktiskt inte om ekonomi i detta fallet utan mer om fred och stabilitet i Europa.

Jag tror att om Albanerna får slå ihop sina områden där Idag Albaner blir förtryckta så kommer det att leda till att folk plötsligt inte är förtryckta längre och därmed mer fred mer stabilitet.

Jag tror att man som Europé har ett ansvar för ett väl fungerande Europa. Känner man inte det ansvaret då hör man nog till de grupper av människor som faktiskt är intresserade av krig och instabilitet.

Det är därför det extra viktigt att skilja på saker o ting. I detta fall är det som sagt mkt viktigt att skilja på att Albanerna är inte de som vill bli stora, Albanerna vill bara inte bli förtryckta, Som enligt mig och en majoritet av människor i världen kan anse som en helt naturlig bedrift.

Albanerna bor utanför deras gränser! Det gör inte andra balkan folk eller européer!!

Misslyckas vi förstå detta så har vi misslyckats med att bringa Fred o rättvisa i Europa.
Citera
2014-10-23, 17:25
Medlem
rex144s avatar
albaner får vänta länge innan de kan förenas, det behövs ett nytt storkrig på balkan för att det ska ske, och inte ens det är nån garanti,

det finns miljoner ungrare som bor i Rumänien och är olyckliga, det finns ungrare i Slovakien oxå,
det finns en massa andra folkslag som bor i fel länder, inte minst polacker....
250.000 Vitryssland,
300.000 Litauen,
100.000 Kazakhstan
Citera
2014-10-23, 17:27
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
albaner får vänta länge innan de kan förenas, det behövs ett nytt storkrig på balkan för att det ska ske, och inte ens det är nån garanti,

det finns miljoner ungrare som bor i Rumänien och är olyckliga, det finns ungrare i Slovakien oxå,
det finns en massa andra folkslag som bor i fel länder, inte minst polacker....
250.000 Vitryssland,
300.000 Litauen,
100.000 Kazakhstan

du glömde 2 miljoner i UK
Citera
2014-10-23, 17:32
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Säg precis vad ni tycker om att kosovo förenas med Albanien..

Nej tack. Om det tycker jag inte.
Kosovo ska återförenas med Serbien dit det hör.
Citera
2014-10-23, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
...

Det kommer alltid finnas människor som hamnar utanför den egna nationalstaten av olika anledningar. Men procentuellt finns det inte i närheten lika många serber/bosnier/kroater/ungrare/rumäner/etc utanför den egna nationalstaten som det finns albaner.

Borde inte du som polack vara på vår sida? Ni vet ju hur ryssarna är, och då bör du rimligtvis förstå vår situation med serberna.

Citat:
Ursprungligen postat av Aron
du glömde 2 miljoner i UK

Den var bra.
Citera
2014-10-23, 18:33
Medlem
rex144s avatar
[quote=Ominus|50844016]Det kommer alltid finnas människor som hamnar utanför den egna nationalstaten av olika anledningar. Men procentuellt finns det inte i närheten lika många serber/bosnier/kroater/ungrare/rumäner/etc utanför den egna nationalstaten som det finns albaner.

Borde inte du som polack vara på vår sida? Ni vet ju hur ryssarna är, och då bör du rimligtvis förstå vår situation med serberna.

ok, härmed byter jag sida,
jag är varken för eller emot, men jag vill ändå påpeka tankefel och ifrågasätta det som jag tycker är fel,

PS

Det bor
10 miljoner polacker i USA
+ 10 miljoner polacker i Latinamerika
+ 3 miljoner polacker i Tyskland, Österrike, Schweitz
+ 2 miljoner i UK,
+ 3-5 miljoner polacker i före detta Sovjetunionen,
+ 500.000 i Skandinavien
+ 500.000 i Holland, Belgien,Luxenburg
+ 500.000 i Italien, Frankrike, Spanien, Grekland
+ 300.000 i Australien, Nya Zeland, Sydafrika

I rest my case