Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-12-23, 18:50
Medlem
Jag Undrar vad folk tycker om kosovo ( den del som innan 1913 tillhört Albanien) Skall få förena sig med Albanien om det är vad Folket i båda länderna vill.

I kosovo bor det ca 95% kosovo albaner

I Albanien bor det 90-95% Albaner.

Albanien blev styckad av Europa parlamentet där en kongress hölls efter albaniens självständighet från osmanska riket 1912.

1913 Fick kosovo delas och tillhöra Serbien/Jugoslavien.

Qameria (södra albanien ) gavs till Grekland.

Skopje och mer än hälften av nuvarande makedonien tillhörde Albanien också..

Tillomed delar av montenegro..
alla grannländer styckade albanien i bitar som nu hålls under förglömelse.

Men kosovo klarade sig till kriget och från kriget lyckades 2008 få självständighet som är erkänt av nästan alla världens storländer. Och alla nästan alla europas storländer.

Men då till min undran,, Säg precis vad ni tycker om att kosovo förenas med Albanien..

Om du är serb,ryss,grek, eller någon annan antialban så kommer jag ha full förståelse för din vrede över detta inlägg...
Citera
2010-12-23, 18:52
Medlem
Brunsass avatar
jag tror att ingen i hela europa, USA, Australien, bryr sig ett skit om 2 arab länder förenas...
Citera
2010-12-23, 18:58
Medlem
Centerinos avatar
Förutom albaner så tror jag inte att någon bryr sig.
Citera
2010-12-23, 19:16
Medlem
n3xmillionaires avatar
Jag tycker inte ni albaner borde klaga, kolla bara hur styckat Bosnien blev efter Berlinkongressen 1878. En bit till Montenegro, en bit till Serbien och sen ska Österrike-Ungern styra landet plus. Så idag har vi ett skitland med ingen majoritet etnicitet. Bosnierna utgör 45% och serberna 35% och kroaterna 15%. Fantastiskt land!

Men nej jag tror inte många bryr sig om Kosova och Shipterie går ihop, förutom serberna och grekerna som nog skulle reagera ganska hårt om två små länder går ihop till ett medelstort(balkanmätt) land.
Citera
2010-12-23, 20:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Ingen viktig fråga. Vill de gå ihop, så lär få ha synpunkter på det. Storalbanien lär inte vara aktuellt för medlemskap i EU i vilket fall förrän Uganda har blivit kandidatland först. Egentligen tror jag att det vore bra om de båda albanska områdena gick ihop, ty då försvinner problemet med att erkänna pseudostaten Kosovo.
Citera
2010-12-23, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n3xmillionaire
Jag tycker inte ni albaner borde klaga, kolla bara hur styckat Bosnien blev efter Berlinkongressen 1878. En bit till Montenegro, en bit till Serbien och sen ska Österrike-Ungern styra landet plus. Så idag har vi ett skitland med ingen majoritet etnicitet. Bosnierna utgör 45% och serberna 35% och kroaterna 15%. Fantastiskt land!

Men nej jag tror inte många bryr sig om Kosova och Shipterie går ihop, förutom serberna och grekerna som nog skulle reagera ganska hårt om två små länder går ihop till ett medelstort(balkanmätt) land.

Ska inte albaner klaga tycker du ? Grejen är att det bor 800.000 albaner i makedonien ca 40% av befolkningen.
Det bor ca 1 miljon i grekland just i den delen som är taget av grekland.
Montenegro också där bor det en stor del av befolkningen albanskt.

Faktum är att antalet albaner i dom "stulna" delarna är stor och går inte o gämnföra med bosnien där bara 55% är bosnier.

Jag är inte alban själv ska jag säga men jag studerar albaner.

Vad jag har kunnat förstå så har det skett en STOR orättvisa från europa för det albanska folket.
Albanier är igentligen ett stort folk, Fler än serberna,kroaterna,makedonerna,montenegriserna,slo venerna,bosnierna,

Albanske folket i balkan utgör ca 9 miljoner MEN det syns inte Varför??? Jo för att den är så styckad så det är inte klokt. Det finns inget mer uppdelat folk än Albanerna

Så därför ville jag veta vad folk tycker..
Citera
2010-12-23, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunsas
jag tror att ingen i hela europa, USA, Australien, bryr sig ett skit om 2 arab länder förenas...

USA Bryr sig , Det har dom alltid gjort om albanerna..
Citera
2010-12-24, 00:06
Medlem
n3xmillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swap
Ska inte albaner klaga tycker du ? Grejen är att det bor 800.000 albaner i makedonien ca 40% av befolkningen.
Det bor ca 1 miljon i grekland just i den delen som är taget av grekland.
Montenegro också där bor det en stor del av befolkningen albanskt.

Faktum är att antalet albaner i dom "stulna" delarna är stor och går inte o gämnföra med bosnien där bara 55% är bosnier.

Jag är inte alban själv ska jag säga men jag studerar albaner.

Vad jag har kunnat förstå så har det skett en STOR orättvisa från europa för det albanska folket.
Albanier är igentligen ett stort folk, Fler än serberna,kroaterna,makedonerna,montenegriserna,slo venerna,bosnierna,

Albanske folket i balkan utgör ca 9 miljoner MEN det syns inte Varför??? Jo för att den är så styckad så det är inte klokt. Det finns inget mer uppdelat folk än Albanerna

Så därför ville jag veta vad folk tycker..

Haha nej det är inte 40% utan det är 25% albaner i FYROM.
I Grekland finns nästan en halv miljon, 4% albaner.

Sen så är det inte så att bara för att en grupp människor är majoritet i ett visst område att det området ska automatiskt tillhöra ett annat land. Hur skulle hela Balkan se ut då egentligen? Alla Balkans folk är splittrade, du har serber i Kosovo men du har också serber på den kroatiska kusten. Du har bosnier nere vid Sandzak området i Serbien och Montenegro. Om vi skulle göra gränser efter folkets etniciteter skulle det de ut ungefär som de tyska små rikena på medeltiden.

http://balkan.fabian-vendrig.eu/fileadmin/Balkans/maps/balkans.jpg
Citera
2010-12-24, 00:34
Medlem
Megablasts avatar
Det finns nationalistiska grupperingar i flera länder som hela tiden skall "ta tillbaka" det som de anser tillhör dom. Problemet är bara att Europas demografi förändras hela tiden och det område som tillhörde ett visst folkslag för 500 år sedan kanske tillhörde ett annat för 1000 år sedan. Var ska man dra gränsen? och hur långt tillbaka skall man gå?
Man kan inte bara ge bort landområden för att ett folkslag har blivit dominanta just där. Det är inte rimligt att ett land spenderar pengar på att bygga upp t ex industri och infrastruktur i ett område för att sen skänka bort det gratis.
Citera
2010-12-24, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n3xmillionaire
Haha nej det är inte 40% utan det är 25% albaner i FYROM.
I Grekland finns nästan en halv miljon, 4% albaner.

Sen så är det inte så att bara för att en grupp människor är majoritet i ett visst område att det området ska automatiskt tillhöra ett annat land. Hur skulle hela Balkan se ut då egentligen? Alla Balkans folk är splittrade, du har serber i Kosovo men du har också serber på den kroatiska kusten. Du har bosnier nere vid Sandzak området i Serbien och Montenegro. Om vi skulle göra gränser efter folkets etniciteter skulle det de ut ungefär som de tyska små rikena på medeltiden.

http://balkan.fabian-vendrig.eu/fileadmin/Balkans/maps/balkans.jpg

25% är en manipulerad siffra det vet makedonska staten själv.

Dom har aldrig erkänt att nästan 40% är faktiskt albaner,,men men de e ju inte så konstigt med tanke på att huvudstaden skopje var albanskt för inte alls länge sedan..Makedonien fruktar en självständig del av albaner precis som det hände serbien. Därför erkäner dom inte det höga antalet albaner.

Vet du att serbien erkände aldrig att det bode 95%albaner i kosovo när serbien hade kosovo???
Dom sa alltid att det rörde sig om en minoritet av albaner på ca 20%

Komigen du vet att albaner är många i antal men uppsplittrade av europas stormakter med hjälp av dom barbariska,marktörstiga grannländer albanerna haft.

Exakt samma sak gäller grekland. Dom erkäner 500.000 albaner dvs hälfen av vad som igentligen finns,, Grekerna har kämpat mycket bra med att förtrycka och asimilera genom o förbjuda albanskt talande och albanskt kultur på alla möjiga GENOCID sätt.
Grekerna vill också undangömma Landet qameria som dom stal under andra världskriget.

Men som jag studerar albanerna nu i dag så är jag väldigt övertygad att sakta men säkert så kommer pusselbitarna trilla på plats dvs albanerna håller på att förena sig och steg 1 var kosovo.

Steg 2 kommer vara förening mellan albanien och kosovo, steg 3 och 4 kommer vara självständighetsutropanden av albaner i makedonien och grekland därefter sista steget Steg 5 en förening av dom staterna till albanien,

Detta kommer ju givetvis ta sin tid, Jag skulle tro inom dom närmste 30 åren.

Jag baserar mig på att albanerna är egentligen inte ett litet faktor. Dom är ju trots allt ungefär lika många som grekerna om dom enar sig.
Senast redigerad av Swap 2010-12-24 kl. 00:51.
Citera
2010-12-24, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megablast
Det finns nationalistiska grupperingar i flera länder som hela tiden skall "ta tillbaka" det som de anser tillhör dom. Problemet är bara att Europas demografi förändras hela tiden och det område som tillhörde ett visst folkslag för 500 år sedan kanske tillhörde ett annat för 1000 år sedan. Var ska man dra gränsen? och hur långt tillbaka skall man gå?
Man kan inte bara ge bort landområden för att ett folkslag har blivit dominanta just där. Det är inte rimligt att ett land spenderar pengar på att bygga upp t ex industri och infrastruktur i ett område för att sen skänka bort det gratis.

Skillnaden är att albanerna har aldrig blivit dominanta just där. Dom har alltid varit dominanta på just dom stulna delarna. Sen har antalet dokumenterad albanskt befolkning minskad med åren. Men det är bara för att länderna som idag har dom stulna delarna inte vill dokumentera det riktiga antalet albaner.

För då skulle det ske en omväxling dvs det skulle lätt peka på självständighet inom det området.

förstår du hur jag har studerat alban frågan här?
Citera
2010-12-24, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullputten88
Tala inte för albaner här bosanac eller lek inte att du är alban när du är serb okk.
Albanien och kosova ska bli ett land sedan ska vi rensa alla slaver från balkan inklusive bosniaker..

Bosnier,serber,kroater = SHKA , shkije.. samma bajs..

Lugn nu, bosniaker är inte våra fiender. Serberna är det.
Men annars har du rätt. Det finns många serber här på forumet som utger sig för att vara "svenskar" och ibland "albaner" och jag har stött på samtliga. Även bosniakerna här på forumet har haft det här problemet. Oftast blånekar de till vad de egentligen är men en del har dock gjort vissa medgivande men fortfarande, man upphör aldrig förvånas över den serbiska arrogansen.

Hur som helst. Ett förenat Albanien är naturligtvis ett mål. Bara för att en del områden har stulits från Albanien så betyder det inte att de slutar vara albanska områden. De områden som stals har alltid haft en stor albansk närvaro och de ska, när tiden är inne, återförenas med Albanien. När Albanien styckades upp så hamnade hälften av albanerna utanför Albanien. Det var ett stort misstag som begicks och balkankrigen under 90-talet hade säkert kunnat undvikas helt och hållet om inte detta hade hänt.

Nu fruktar Makedonien för att albanerna ska skapa problem och bryta sig ur. Det är en ironisk situation då man fullständigt sket i albanerna när man roffade åt sig deras land och nu är de i en situation där de kan förlora de områdena. Makedonien bör för övrigt inte ens existera. Fyromanerna är egentligen slaver, närmare bestämt bulgarer. De riktiga makedonierna dog ut för länge sen. Dagens "makedonier" har oförtjänt fått albanska områden samtidigt som de jävlas med grekerna genom att stjäla deras historia och på så sätt skapa en "makedonsk" identitet.

Kosovo bör självklart bli en del av Albanien i framtiden oavsett vad serben här inne säger. Det är precis samma folk - historiskt, kulturellt och språkligt. Det finns ingen hållbar anledning till flera albanska stater inom en region.
Senast redigerad av Ominus 2010-12-24 kl. 02:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in