Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-21, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jo0321mar
Vi fortsätter att undersöka den enda boken som blivit inspirerad att skrivas av den ende och sanne Guden.
Och att bara veta sanningen räcker inte till. Alla vet lagen, men följer alla den?
Att följa sanningen innebär att leva med ett gott samvete.

Jag kan inte specifikt säga vem som vet sanningen, kan däremot påpeka väldigt många skriftställen där man klart och tydligt ser att Guds vilja inte följs i andra kristna religioner.
Och jag ser att JV gör sitt bästa i att följa Guds ord, dom lever efter bibelns ord och lagar.

Den sanna religionen känns igen på sina läror och sedvänjor. (Matteus 7:16, 17)
Det finns bara en enda sann religion. (Matteus 7:13, 14)

(Jesaja 43:10) ”Ni är mina vittnen”, lyder Jehovas uttalande, ”ja, min tjänare som jag har utvalt, för att ni skall veta och ha tro på mig och förstå att jag är densamme. Före mig blev ingen Gud formad, och efter mig är det fortfarande ingen. 11 Jag, jag är Jehova, och förutom mig finns ingen som kan ge räddning.”

"Av detta skall alla veta att ni är mina lärjungar; om ni har kärlek inbördes" -Joh 13:35

Jesus sa detta till sina lärjungar. "Kärlek inbördes"....vad betyder det?

Du skriver att JV "gör sitt bästa i att följa Guds ord, dom lever efter bibelns ord och lagar"...ja, de lever sannerligen efter lagar och regler, både sånt man kan hitta stöd för och sånt man inte kan stöd för i bibeln. Men då kallas de för "principer" och "samvetsfrågor".

JV är så noga med regler och "principer" in i minsta detalj så de missar det viktigaste. Kärleken. Den försvinner bland medlemmarna iom att man blir helt utmattad av att putsa på sin fina yta av "sann kristendom". Det är inte så konstigt att man som JV ena stunden kan "älska" sin medbroder och den andra stunden behandla denne som död (uteslutningsanordningen)...man kan det för att man aldrig egentligen har älskat honom eller henne.
Man har blivit itutad att man visar kärlek genom att titta åt ett annat håll när man möter personen på stan.

Det är samma "kärlek" som visas de nya som kommer till Rikets Sal. De blir så uppvaktade av alla som vill visa intresse för dem, de blir hembjudna och de får hjälp och stöd på olika sätt. Det tar dock slut efter dopet. Då drar sig alla/det stora flertalet tillbaka och fokuserar på att hitta ytterligare ngn ny. Och är man då inte en som ständigt arbetar sig till centrum av församlingen -genom att aldrig missa möten, alltid stanna kvar och prata och umgås efter mötets slut, en som ofta bjuder hem folk, är hjälppionjär eller hellre reguljär pionjär- är man inte en sådan så hamnar man i utkanten av församlingen. Vad i detta är kärlek?
Det är alltså handlingarna som ger dig värde, inte den person du är? Kan vi jobba till oss Guds godkännande? Hänger vårt liv på hur mkt vi gör?
Vad innebär det att Gud ger människan "oförtjänt omtanke"? ....Oförtjänt?...Kan vi någonsin förtjäna ngt av Gud genom x antal timmar på möten eller i tjänsten?
Var det därför Jesus skickade sina lärjungar från dörr till dörr? Gav han dem anvisningar om minsta antal timmar de skulle måst ha gjort innan de blev godkända?

Det finns så mkt att ta upp om hur JV resonerar och hur fullständigt fjärmade de är ifrån medmänsklighet, förståelse och kärlek....om du ärligt tänker efter kan du nog oxå se det. Men du kanske inte varit tillräckligt länge i deras närhet.
Citera
2011-03-21, 18:38
Medlem
Citat:
Det står klart att vi ska hålla oss borta från världen. För där styr Satan Djävulen.
Och med det menas att hålla sig borta från Politiken, inte ta till vapen och inte heller göra omoraliska saker.

JV hjälper till på sitt eget sätt, genom sina egna rörelser runt om i världen. Saken är väll bara den att det inte görs reklam om det på tv, och därmed kanske det är därför du aldrig har hört talas om den hjälpen.

När JV var anslutet till FN i 10 år, hur var det att hålla sig borta från världen?
De fortsätter att medverka i FN-konferenser när det tjänar deras intressen.
Hur är det att hålla sig borta?

Hur är det märkvärdigt att hjälpa sina egna?
Hur är det bättre än andra kyrkor som hjälper alla?
Citera
2011-03-21, 18:39
Medlem
Citat:
Men läste du dom andra skrifställena?
Du verkar ha fastnat i tanken på att motbevisa alldeles för mycket att det förblindar dig.

Jag läste, eller rättare sagt, jag känner väldigt väl till de skriftställen du nämner.
Fick dem med modersmjölken kan vi säga.

Och jag känner så väl till JV och deras läror att jag vet att de inte följer Bibeln i allt.
Har också sett många dåliga frukter av JV-läran.
Citera
2011-03-21, 18:39
Medlem
overseer101s avatar
Citat:
JV hjälper till på sitt eget sätt, genom sina egna rörelser runt om i världen. Saken är väll bara den att det inte görs reklam om det på tv, och därmed kanske det är därför du aldrig har hört talas om den hjälpen.

JV hjälper de sina och inga andra, precis som Jesus sa att man INTE skulle göra, och låter de minsta som Jesus själv kallar sina bröder gå under.

Jag har verkligen hört talas om JVs hjälp till de sina, och också motivationen till varför andra än JV inte ska ha hjälp.

Problemet är bara att det resonemangen strider mot Jesu ord...
Det kanske är OK för de flesta, men för den som hävdar att man lever efter bibeln blir det ganska genant.
Citera
2011-03-21, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Hjälper sina egna, ja.
Berömvärt, men det räcker liksom inte.
Att JV är emot hjälpverksamhet utanför den egna organisationen är välkänt.

Gud varna för att beblanda sig för mycket med världen.
Dom är ett eget folkslag som välkomnar in dig och mig.
Finns inga hemligheter där inne, det är mycket öppet och väldigt respektfulla människor som
alla strävar efter samma sak.
Citera
2011-03-21, 18:45
Medlem
Citat:
Finns inga hemligheter där inne, det är mycket öppet och väldigt respektfulla människor som

Jag litar inte på hjälporganisationer, att pengar når går dit de säger, ingen har sett en Guds tillbeder svälta.
Citera
2011-03-21, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overseer101
JV hjälper de sina och inga andra, precis som Jesus sa att man INTE skulle göra, och låter de minsta som Jesus själv kallar sina bröder gå under.

Jag har verkligen hört talas om JVs hjälp till de sina, och också motivationen till varför andra än JV inte ska ha hjälp.

Problemet är bara att det resonemangen strider mot Jesu ord...
Det kanske är OK för de flesta, men för den som hävdar att man lever efter bibeln blir det ganska genant.

Jag tror att hade dom sett någon i problem så hade nog vem som helst (JV eller inte) agerat och hjälpt. Och att dom hjälper sina egna, tex i andra länder där naturkatastrofer händer så nekar dom dig inte hjälp om du behöver det.

Men detta med att samarbeta med andra organisationer som inte följer bibel som dom gör, kan jag förstå varför dom då inte ger hjälp via det sättet.
Citera
2011-03-21, 18:46
Medlem
Citat:

Inga hemligheter?
Hört talas om äldstehandboken, äldstemöten, kommittéemöten? Vet du någon som har insyn i styrande kretsen?
Citera
2011-03-21, 18:47
Medlem
Citat:

I Matt 7:16,17 står det:
"Av deras frukter skall ni känna igen dem. Aldrig plockar man väl vindruvor från törnen eller fikon från tistlar? Likaså frambringar varje gott träd fin frukt, men varje dåligt träd frambringar värdelös frukt."

Och med detta vill du ha sagt, vadå? En kärlekslös Organisation som ändrar i Guds ord....är det ett bra träd?
Alla dina celler säger troligen åt dig att inte läsa det jag skriver nu för det gillar inte din ledning. Jag ber dig att öppna ögonen och ta in det jag skriver och fundera över hur jag kan mena att det är så. Blir ditt svar att jag är hatisk och en lögnaktig förföljare av Guds folk? Det svaret kommer från din ledning och du har påverkats till att tro att det är så med alla som säger det minsta lilla kritiska mot JV. ...ta hellre reda på varför ngn påstår saker istället för att skjuta dem ifrån dig...först då kan du ärligt bilda dig din egen uppfattning.
Citera
2011-03-21, 18:49
Medlem
Citat:

Ojojoj, du har mycket kvar att lära!
Att hjälp genom att tex skänka pengar till Röda Korset, Rädda Barnen eller Läkare utan gränser är verkligen inte att beblanda sig med världen.
Inte heller beblandar man sig med världen om man har ett fadderbarn som man hjälper, så det får gå i skolan i stället för att tigga eller något ännu värre!

Och det finns massor av hemligheter bland JV.
Hemliga rapporter om förkunnare, en äldstebok, som absolut ingen utom äldste får läsa för att nämna ett par exempel!
Citera
2011-03-21, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Jag litar inte på hjälporganisationer, att pengar når går dit de säger, ingen har sett en Guds tillbeder svälta.

Och de andra kan gott få svälta, menar du?
Citera
2011-03-21, 18:51
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Vi fortsätter att undersöka den enda boken som blivit inspirerad att skrivas av den ende och sanne Guden.
Och att bara veta sanningen räcker inte till. Alla vet lagen, men följer alla den?
Att följa sanningen innebär att leva med ett gott samvete.

Jag kan inte specifikt säga vem som vet sanningen, kan däremot påpeka väldigt många skriftställen där man klart och tydligt ser att Guds vilja inte följs i andra kristna religioner.
Och jag ser att JV gör sitt bästa i att följa Guds ord, dom lever efter bibelns ord och lagar.

(Jesaja 43:10) ”Ni är mina vittnen”, lyder Jehovas uttalande, ”ja, min tjänare som jag har utvalt, för att ni skall veta och ha tro på mig och förstå att jag är densamme. Före mig blev ingen Gud formad, och efter mig är det fortfarande ingen. 11 Jag, jag är Jehova, och förutom mig finns ingen som kan ge räddning.”

Det stämmer att Jehovas vittnen går ut för att predika det som de tror är evangeliet om Guds son - men de förnekar också något väldigt viktigt - och det är att vi är frälsta pågrund av nåd och inte pga. gärningar. En väldigt viktig sak som gäller för dem människor som predikar är att de gör det av kärlek till Gud men också av kärlek för människor. Och då är frågan man borde ställa alla Jvn: Predikar dem pga. Kärlek till Gud och sin nästa? Eller predikar dem därför att de annars kommer förlora sin frälsning? Paulus sade: "störst av allt är Kärleken. " Läs 1 kor 13:1-13

Det är alltså kärleken som skall vara drivkraften till att evangelisera - och inte rädslan för att bli utesluten eller att inte bli frälst! Nu säger inte jag att alla Jv är såhär - endast Gud känner våra hjärtan. Men om de tänker så har de ingenting vunnit!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in