2011-03-21, 18:34
Citat:
Ursprungligen postat av jo0321mar
Vi fortsätter att undersöka den enda boken som blivit inspirerad att skrivas av den ende och sanne Guden.
Och att bara veta sanningen räcker inte till. Alla vet lagen, men följer alla den?
Att följa sanningen innebär att leva med ett gott samvete.
Jag kan inte specifikt säga vem som vet sanningen, kan däremot påpeka väldigt många skriftställen där man klart och tydligt ser att Guds vilja inte följs i andra kristna religioner.
Och jag ser att JV gör sitt bästa i att följa Guds ord, dom lever efter bibelns ord och lagar.
Den sanna religionen känns igen på sina läror och sedvänjor. (Matteus 7:16, 17)
Det finns bara en enda sann religion. (Matteus 7:13, 14)
(Jesaja 43:10) ”Ni är mina vittnen”, lyder Jehovas uttalande, ”ja, min tjänare som jag har utvalt, för att ni skall veta och ha tro på mig och förstå att jag är densamme. Före mig blev ingen Gud formad, och efter mig är det fortfarande ingen. 11 Jag, jag är Jehova, och förutom mig finns ingen som kan ge räddning.”
Och att bara veta sanningen räcker inte till. Alla vet lagen, men följer alla den?
Att följa sanningen innebär att leva med ett gott samvete.
Jag kan inte specifikt säga vem som vet sanningen, kan däremot påpeka väldigt många skriftställen där man klart och tydligt ser att Guds vilja inte följs i andra kristna religioner.
Och jag ser att JV gör sitt bästa i att följa Guds ord, dom lever efter bibelns ord och lagar.
Den sanna religionen känns igen på sina läror och sedvänjor. (Matteus 7:16, 17)
Det finns bara en enda sann religion. (Matteus 7:13, 14)
(Jesaja 43:10) ”Ni är mina vittnen”, lyder Jehovas uttalande, ”ja, min tjänare som jag har utvalt, för att ni skall veta och ha tro på mig och förstå att jag är densamme. Före mig blev ingen Gud formad, och efter mig är det fortfarande ingen. 11 Jag, jag är Jehova, och förutom mig finns ingen som kan ge räddning.”
"Av detta skall alla veta att ni är mina lärjungar; om ni har kärlek inbördes" -Joh 13:35
Jesus sa detta till sina lärjungar. "Kärlek inbördes"....vad betyder det?
Du skriver att JV "gör sitt bästa i att följa Guds ord, dom lever efter bibelns ord och lagar"...ja, de lever sannerligen efter lagar och regler, både sånt man kan hitta stöd för och sånt man inte kan stöd för i bibeln. Men då kallas de för "principer" och "samvetsfrågor".
JV är så noga med regler och "principer" in i minsta detalj så de missar det viktigaste. Kärleken. Den försvinner bland medlemmarna iom att man blir helt utmattad av att putsa på sin fina yta av "sann kristendom". Det är inte så konstigt att man som JV ena stunden kan "älska" sin medbroder och den andra stunden behandla denne som död (uteslutningsanordningen)...man kan det för att man aldrig egentligen har älskat honom eller henne.
Man har blivit itutad att man visar kärlek genom att titta åt ett annat håll när man möter personen på stan.
Det är samma "kärlek" som visas de nya som kommer till Rikets Sal. De blir så uppvaktade av alla som vill visa intresse för dem, de blir hembjudna och de får hjälp och stöd på olika sätt. Det tar dock slut efter dopet. Då drar sig alla/det stora flertalet tillbaka och fokuserar på att hitta ytterligare ngn ny. Och är man då inte en som ständigt arbetar sig till centrum av församlingen -genom att aldrig missa möten, alltid stanna kvar och prata och umgås efter mötets slut, en som ofta bjuder hem folk, är hjälppionjär eller hellre reguljär pionjär- är man inte en sådan så hamnar man i utkanten av församlingen. Vad i detta är kärlek?
Det är alltså handlingarna som ger dig värde, inte den person du är? Kan vi jobba till oss Guds godkännande? Hänger vårt liv på hur mkt vi gör?
Vad innebär det att Gud ger människan "oförtjänt omtanke"? ....Oförtjänt?...Kan vi någonsin förtjäna ngt av Gud genom x antal timmar på möten eller i tjänsten?
Var det därför Jesus skickade sina lärjungar från dörr till dörr? Gav han dem anvisningar om minsta antal timmar de skulle måst ha gjort innan de blev godkända?
Det finns så mkt att ta upp om hur JV resonerar och hur fullständigt fjärmade de är ifrån medmänsklighet, förståelse och kärlek....om du ärligt tänker efter kan du nog oxå se det. Men du kanske inte varit tillräckligt länge i deras närhet.