Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-20, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Nej, det håller inte!
Eftersom Jesus anklagades för att tex inte hålla sabbaten, så kan vi vara säkra på att han även hade anklagats för att uttala Guds Namn. Om han hade gjort det.
Någon sådan anklagelse finns inte.
Alltså måste man utgå från att han inte uttalade Namnet!
Precis som grundtexten visar.

Ingen vågade opponera sig mot Guds son Jesus, inte ens fariséerna e t c, det enda de kunde anklaga honom var för majestätsbrott.
För dig håller inget eftersom du skäms för Guds namn.
Citera
2011-03-20, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Ingen vågade opponera sig mot Guds son Jesus, inte ens fariséerna e t c, det enda de kunde anklaga honom var för majestätsbrott.

Du får nog läsa på lite bättre!
Läs tex Mark 2: 23-24, Matt 12:1-3, Mark 3 1-2.
Citera
2011-03-20, 22:46
Får man låna tråden, bara för en liten stund?

Jag undrar bara hur Jehovas Vittnen firar nattvarden?
Citera
2011-03-20, 22:49
Medlem
Citat:

Och jag skäms inte alls över Guds namn.
Men det som JV har gjort, att sätta in det i NT, fast de själva har erkänt att det inte finns i någon grundtext av NT, det ser jag som förfalskning av Guds ord.
Och missbruk av namnet.
Till skillnad mot dig och JV är jag nämligen övertygad om att om Guds namn skulle finnas i NT, så hade han sett till att det också fanns där. och var bevarat i grundtexten.

Så jag har tydligen större tilltro till Bibeln än du, och organisationen, har.
Citera
2011-03-20, 22:52
Medlem
Citat:
Du får nog läsa på lite bättre!
Läs tex Mark 2: 23-24, Matt 12:1-3, Mark 3 1-2.

De skriftställena visar ett de fega Fariséerna ställde bara luriga frågor och fick klara svar, så har du inget annat och komma så .......

Varför är ni fd vittnen så rädda för Guds namn Jehova, ni är på samma ställe som prästerna på Jesutid som blev underkända.

Varför inte vända i tid?
Jesaja 55:3
"Böj ert öra och kom till mig. Lyssna, så får er själ leva, och med er skall jag sluta ett förbund som består till oöverskådlig tid, ett förbund angående de tillförlitliga bevisen på lojal kärlek till David."
Citera
2011-03-20, 22:54
Medlem
Citat:
Och jag skäms inte alls över Guds namn.
Men det som JV har gjort, att sätta in det i NT, fast de själva har erkänt att det inte finns i någon grundtext av NT, det ser jag som förfalskning av Guds ord.
Och missbruk av namnet.
Till skillnad mot dig och JV är jag nämligen övertygad om att om Guds namn skulle finnas i NT, så hade han sett till att det också fanns där. och var bevarat i grundtexten.

Så jag har tydligen större tilltro till Bibeln än du, och organisationen, har.

Det blir helt upp till dig
Citera
2011-03-20, 22:57
Medlem
Citat:
De skriftställena visar ett de fega Fariséerna ställde bara luriga frågor och fick klara svar, så har du inget annat och komma så .......

Varför är ni fd vittnen så rädda för Guds namn Jehova, ni är på samma ställe som prästerna på Jesutid som blev underkända.

Varför inte vända i tid?
Jesaja 55:3
"Böj ert öra och kom till mig. Lyssna, så får er själ leva, och med er skall jag sluta ett förbund som består till oöverskådlig tid, ett förbund angående de tillförlitliga bevisen på lojal kärlek till David."

Och varför ställde de inga luriga frågor om han bröt tabut att använda Guds namn?
Det var minst lika allvarligt som sabbatsbrott i deras ögon!
Citera
2011-03-20, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Får man låna tråden, bara för en liten stund?

Jag undrar bara hur Jehovas Vittnen firar nattvarden?

Ett tal hålls över vad natvarden/åminnelsen/påminnelsen av Jesu död betyder.
Man erbjuder vinet och brödet och de som känner sig värdiga tar del av det, men fråga en som vet bättre än jag.
Bara att fråga en i högen.
Citera
2011-03-20, 23:01
Citat:
Ett tal hålls över vad natvarden/åminnelsen/påminnelsen av Jesu död betyder.
Man erbjuder vinet och brödet och de som känner sig värdiga tar del av det, men fråga en som vet bättre än jag.
Bara att fråga en i högen.

Låter ju bra. Hur ofta brukar det här ske, om jag får fråga?

Riktar väl frågan till högen(?) också då.
Citera
2011-03-20, 23:02
Medlem
Citat:
Och varför ställde de inga luriga frågor om han bröt tabut att använda Guds namn?
Det var minst lika allvarligt som sabbatsbrott i deras ögon!

Lägga av nu och larva dig.
Det var Judiska prästernas eget påhitt att inte använda Guds namn, så vad gällde i deras ögom, inte en Jesus som de mördade.
Citera
2011-03-20, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Låter ju bra. Hur ofta brukar det här ske, om jag får fråga?

Riktar väl frågan till högen(?) också då.

Som jag förstår det så var det enda som Jesus befallde sina efterföljare och då på den kvällen han dog.
Om du vill ha bra svar så haffa ett JV på gatan så får du ett svar från dem.
I år är det den 17 april kl 20.00 tror jag.
Kanske det står på hemsidan också?
Citera
2011-03-20, 23:09
Medlem
När jag var liten så fick jag ofta höra att "man skulle komma tillsammans så mycket mer ju mer tiden närmade sig" (eller liknande).

Tror Jehovas vittnen att harmageddon redan har inträffat, eller varför har de färre och färre, samt kortare möten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in