Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-03-21, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Och jag förstår att Jesus måste vara Gud för att kunna vara medlare mellan oss och Skaparen Gud.

Jesus är den ende människan som kan stå framför Gud och fortfarande leva, och Jesus är den ende Guden som kan visa sig för oss människor. Och just detta att Jesus som människa kan stå framför Gud och fortfarande leva - beror på att han samtidigt är en Helig Gud!

hur förklarar du det som står i 1 moseboken 26

(Och Gud sade vidare: ”Låt oss göra människor till vår avbild, så att de liknar oss, och må de råda över havets fiskar och himlens flygande skapelser och husdjuren och hela jorden och alla andra djur som rör sig och som det myllrar av på jorden.”)

Vilka var oss? Var det Gud i två olika personer eller var det Gud och hans son?
Citera
2011-03-21, 15:56
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo0321mar
hur förklarar du det som står i 1 moseboken 26

(Och Gud sade vidare: ”Låt oss göra människor till vår avbild, så att de liknar oss, och må de råda över havets fiskar och himlens flygande skapelser och husdjuren och hela jorden och alla andra djur som rör sig och som det myllrar av på jorden.”)

Vilka var oss? Var det Gud i två olika personer eller var det Gud och hans son?

Jag tror att texten tyder på att det var Fadern och Sonen och Den helige Ande som skapade där! I uppenbarelseboken så ger andevarelserna Fadern äran för att jorden skapades genom Guds vilja. Sedan på flera andra ställen så står det att allting skapades genom Sonen. Och Den helige Ande är den som förverkligar Faderns vilja och Sonens utsägande! Vi tar skapelsen som ett exempel:

1. Fadern vill skapa himmel och jord.
2. Sonen som är Guds ord talar.
3. Den helige Ande förverkligar Faderns vilja och Sonens uttalande!

Med andra ord: Gud skapade!

Det är väldigt intressant att läsa 1 mosebok 1:26 för där står det både i Singular men samtidigt i plural. Låt (Oss = Plural) skapa människor till "vår avbild" Till att vara oss lika."

Vi är alltså skapade till Guds avbild och han säger "Oss" men samtidigt är det en avbild och inte flera avbilder. Och i människan så finns det en tre-enighet! Kropp, själ och ande.
Citera
2011-03-21, 16:03
Medlem
Citat:
Jag tror att texten tyder på att det var Fadern och Sonen och Den helige Ande som skapade där! I uppenbarelseboken så ger andevarelserna Fadern äran för att jorden skapades genom Guds vilja. Sedan på flera andra ställen så står det att allting skapades genom Sonen. Och Den helige Ande är den som förverkligar Faderns vilja och Sonens utsägande! Vi tar skapelsen som ett exempel:

1. Fadern vill skapa himmel och jord.
2. Sonen som är Guds ord talar.
3. Den helige Ande förverkligar Faderns vilja och Sonens uttalande!

Med andra ord: Gud skapade!

Det är väldigt intressant att läsa 1 mosebok 1:26 för där står det både i Singular men samtidigt i plural. Låt (Oss = Plural) skapa människor till "vår avbild" Till att vara oss lika."

Vi är alltså skapade till Guds avbild och han säger "Oss" men samtidigt är det en avbild och inte flera avbilder. Och i människan så finns det en tre-enighet! Kropp, själ och ande.

Jo men ändå låter det väldigt konstigt att han ska ha skickat ner sig själv för att dödas.
Och desutom så finns det inget ställe i bibel som styrker treenigheten, det är människans filosofiska tankar, och är vi så perfekta utan omoraliska tankar att vi kan bedöma något sånt?

När man menar OSS så är det som OSS i grupp vilket vi också brukar säga. Mamma, pappa och jag = oss. Det betyder inte att min mamma och pappa är mig bara för att dom skapade mig.
Citera
2011-03-21, 16:11
Medlem
Rottweilerns avatar
Jag har kollat upp detta med Joh 14:14 nu!

Såhär går den grekiska texten:

"ean ti aitêsête a=me b=[me] en tô onomati mou egô poiêsô "

Ordet "me" står för "mig" Och därför skall det översättas: ""If you ask Me anything in My name, I will do it. " Om ni frågar mig om något i mitt namn, skall jag göra det"

En annan sak som jag tycker är intressant är ordet Maranatha som Paulus använde i 1 kor 16:22

Det är ett arameiskt ord och betyder ungefär - Vår Herre, kom!
Sättet som Paulus använde detta på då han skrev till församlingen i Rom gör att man kan anta att detta ord var väldigt känt i Kyrkan! För vad hade det annars varit för mening av Paulus att skriva ner ett arameisk ord om han visste att församlingen i Rom inte kände till ordet? Detta ord kan mycket väl ha använts som bön till Jesus att han skall komma tillbaka!
Citera
2011-03-21, 16:12
Bannlyst
Det verkar vara lite väl mycket inlägg som är utanför ämnet (kanske även mitt) eller 'Off Topic' för dem som inte vet att det finns svenska ord med samma betydelse eller kanske hellre använder engelska ord eftersom det får dem att känna sig märkvärdiga.

Jag trodde den här tråden handlade om föräldrar och deras eventuella hjärntvättning av sina barn. Eller den kanske handlade om eventuell hjärntvättning av människor överhuvudtaget. Skulle det inte vara schysstare om Rottweilern, Smedjan, Gitte, Kalten och andra diskuterade bibelförståelse och religiösa läror vs JV i en annan tråd?

Dessutom tycker jag att Smedjan istället för att bli indragen i en massa diskussioner här skulle följa Jesu exempel. Han brukade ju, när han träffade fariséer som inte var intresserade av att lära utan bara ville diskutera för diskussionens skull eller för att hitta fel på honom, lämna dem som onödiga blockklossar. Om Smedjan tycker att h*n behöver bevisa något skulle h*n kunna skicka ett PM till de andra så att de kunde träffas någonstans och fortsätta chatta där istället för på flashback. Deras ältande påminner mer om tråden om Linda Rosing eller tråden om nätdejting där vissa medlemmar också använder flashback istället för ett chatrum, MSN eller Skype.
Citera
2011-03-21, 16:23
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo0321mar
Jo men ändå låter det väldigt konstigt att han ska ha skickat ner sig själv för att dödas.
Och desutom så finns det inget ställe i bibel som styrker treenigheten, det är människans filosofiska tankar, och är vi så perfekta utan omoraliska tankar att vi kan bedöma något sånt?

När man menar OSS så är det som OSS i grupp vilket vi också brukar säga. Mamma, pappa och jag = oss. Det betyder inte att min mamma och pappa är mig bara för att dom skapade mig.

Vi som tror på Tre enigheten tror inte att Gud endast är en person - utan tre personer men till sitt väsen endast en. Med andra ord: ett väsen, en Gud. Men i detta väsen så är Fadern och Sonen och Den helige Ande tre men samtidigt ett. Så när Sonen kom till jorden var Fadern fortfarande i Himlen. Sonen bad inte till sig själv - utan till Fadern som var och är i Himlen! Den Helige Ande var både i Fadern och i Sonen! Så han var både i Himlen och på jorden och är det även idag då han är i oss som tror på Guds Son Jesus Kristus.

Det stämmer att ordet Tre enigheten inte finns med i Bibeln - Tre enigheten är en förklaringsmodel på denne Helige Gud som uppenbarar sig för oss i Bibeln. Om Gud helt ensam skapade allting och utan någons hjälp - men att allting samtidigt skapades genom Kristus och till honom - ja - då måste Fadern och Sonen båda vara Gud för annars blir det en motsägelse!
Senast redigerad av Rottweilern 2011-03-21 kl. 16:25.
Citera
2011-03-21, 16:30
Medlem
KalleGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Jag skrattar inte åt dig, och jag förstår att Jesus är medlare mellan oss och Skaparen Gud, och vi kan inte nalkas Skaparen JHWH Gud utom genom Guds Son Jesus.

Kan du förklara vilka oss är? Vem är Jesus medlare mellan?
Citera
2011-03-21, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Det verkar vara lite väl mycket inlägg som är utanför ämnet (kanske även mitt) eller 'Off Topic' för dem som inte vet att det finns svenska ord med samma betydelse eller kanske hellre använder engelska ord eftersom det får dem att känna sig märkvärdiga.

Jag trodde den här tråden handlade om föräldrar och deras eventuella hjärntvättning av sina barn. Eller den kanske handlade om eventuell hjärntvättning av människor överhuvudtaget. Skulle det inte vara schysstare om Rottweilern, Smedjan, Gitte, Kalten och andra diskuterade bibelförståelse och religiösa läror vs JV i en annan tråd?

Dessutom tycker jag att Smedjan istället för att bli indragen i en massa diskussioner här skulle följa Jesu exempel. Han brukade ju, när han träffade fariséer som inte var intresserade av att lära utan bara ville diskutera för diskussionens skull eller för att hitta fel på honom, lämna dem som onödiga blockklossar. Om Smedjan tycker att h*n behöver bevisa något skulle h*n kunna skicka ett PM till de andra så att de kunde träffas någonstans och fortsätta chatta där istället för på flashback. Deras ältande påminner mer om tråden om Linda Rosing eller tråden om nätdejting där vissa medlemmar också använder flashback istället för ett chatrum, MSN eller Skype.

Diskussionen här utgör ett perfekt exempel på den hjärntvätt som kommer från JV's ledning.
Försvarare av JV som Smedjan + några till visar i tydliga exempel hur det ser ut.
Smedjan kan aldrig uttrycka en egen tanke, utan allt är direkta citat från JV's litteratur.
Det är så JV fungerar, när de ska svara på en fråga letar de i sin litteratur efter rätt svar, som alltid är ledningens svar.
Citera
2011-03-21, 16:36
Medlem
Citat:
Vi som tror på Tre enigheten tror inte att Gud endast är en person - utan tre personer men till sitt väsen endast en. Med andra ord: ett väsen, en Gud. Men i detta väsen så är Fadern och Sonen och Den helige Ande tre men samtidigt ett. Så när Sonen kom till jorden var Fadern fortfarande i Himlen. Sonen bad inte till sig själv - utan till Fadern som var och är i Himlen! Den Helige Ande var både i Fadern och i Sonen! Så han var både i Himlen och på jorden och är det även idag då han är i oss som tror på Guds Son Jesus Kristus.

Det stämmer att ordet Tre enigheten inte finns med i Bibeln - Tre enigheten är en förklaringsmodel på denne Helige Gud som uppenbarar sig för oss i Bibeln. Om Gud helt ensam skapade allting och utan någons hjälp - men att allting samtidigt skapades genom Kristus och till honom - ja - då måste Fadern och Sonen båda vara Gud för annars blir det en motsägelse!

Matteus 24:36
"Men om den dagen och timmen vet ingen något, inte ens himlarnas änglar, inte ens Sonen, utan bara Fadern."
Citera
2011-03-21, 16:46
Medlem
Psalm 90:2

"2 Innan bergen föddes
och innan du som under födslosmärtor frambringade jorden och det fruktbara landet,
ja, från oöverskådlig tid till oöverskådlig tid är du Gud. "

-----------------------------------------------------------

Apostlagärningarna 7:55

"Men uppfylld av helig ande stirrade han upp mot himlen och fick se Guds härlighet och Jesus, som stod på Guds högra sida"

Kolosserna 1:15

"Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde av all skapelse;"

Sedan skapade dom två jorden och sedan oss.
Citera
2011-03-21, 17:07
Medlem
Citat:
Jag tror inte JV skriver här, jag t ex kommer snart att sluta, har inget utbyte av att skriva här, så vill du tala med JV får du allt göra det privat.

De som skriver här har bara gammal skåpmat att erbjuda.

Vi skriver bara om den "gamla skåpmat" som är aktuell inom JV, eftersom det är dem denna tråd handlar om.
Citera
2011-03-21, 17:13
Medlem
Citat:
Du får tänka moget och ge dig svar varför inte Jesus skulle mena det han sade, sedan är det upp till dig att förkasta Guds namn om du så vill.
Jesus gjorde inget utom i sin Faders namn, han var beroende av Honom.

Du vet inte att JV oxå lägger vikt vid vad Guds namn betyder? De har t ex alltid sagt att om man blir attackerad av demoner så ska man ropa ut Guds namn så ska man bli lämnad ifred....och det beror inte på själva namnet i sig, utan det beror på att demonerna vet vem JHWH är....vad namnet står för.
Att Jesus gjorde namnet känt menar JV betyder att han dels använde namnet (vilket man tydligen kan diskutera), och dels att han gjorde Guds personlighet och vilja känd för människor...han gjorde namnets betydelse känd.
Du måste ju förstå att det ligger mer bakom det Jesus sa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in