Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-06-13, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Ett tecken på att du är sann kristen är att du liksom Jesus går ut och predikar budskapet. Finns ingen kristen grupp eller religion som gör detta i samma omfattning som JV

Gick Jesus ut "i tjänsten" för att kunna lämna in en snygg rapport i slutet av månaden? Att JV gör det i den omfattningen de gör det beror på att det är ett krav från Organisationen. JV går ut vare sig de vill eller inte (för att kunna rapportera timmar). = FEL MOTIV!

Att de gör det i en viss omfattning betyder därför ingenting. En som gör det av rätt motiv men ack så mkt mindre borde ligga "bättre till" hos Gud (om det nu verkligen är en tävling....)
Citera
2011-06-13, 10:42
Medlem
Qeubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Gick Jesus ut "i tjänsten" för att kunna lämna in en snygg rapport i slutet av månaden? Att JV gör det i den omfattningen de gör det beror på att det är ett krav från Organisationen. JV går ut vare sig de vill eller inte (för att kunna rapportera timmar). = FEL MOTIV!

Klart man vill ha en snygg rapport i slutet av månaden. Inte för att få beröm av folk utan för att det känns bra när Gud tycker om det man gör. Något krav har jag inte hört talas om

Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Att de gör det i en viss omfattning betyder därför ingenting. En som gör det av rätt motiv men ack så mkt mindre borde ligga "bättre till" hos Gud (om det nu verkligen är en tävling....)

Man kan definitivt inte ligga bättre till hos Gud. Människor är olika, det finns svaga personer och det finns starka personer. Vissa har ett heltidsjobb och andra är pensionärer som har mer tid att gå i tjänsten och studera bibeln. Det går ju inte att väga upp vem som gjort mest. Gud ser vad man kan och inte kan.
Citera
2011-06-13, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qeub
Klart man vill ha en snygg rapport i slutet av månaden. Inte för att få beröm av folk utan för att det känns bra när Gud tycker om det man gör. Något krav har jag inte hört talas om [...]

Jag läste något på en site om att om man inte lämnar tidrapporter i jv-kyrkan så blir man kallad "oregelbunden förkunnare" och blir av med rätten att utföra vissa ärofulla religiösa sysslor (något om "privilegier" eller något sånt?)

Stämmer detta? För om det gör det så är det ju kanske inte "krav" men iaf. väldigt starka påtryckningar om man blir bestraffad för att inte lämna in tidrapporteringen.

Dessutom skriver du "för att det känns bra när Gud tycker om det man gör"?
Hur kan du veta att gud blir glad av att få tidrapporter? Står det i bibeln?

Det står ju om andra saker i bibeln som gud "tycker om" typ röken av brända oxar och sånt, men att han tycker om att få lappar som beskriver hur många timmar man läst bibeln och knackat dörr har jag inte sett, men du kanske kan upplysa en ateist som mig om ett skriftställe som stryker detta?
Senast redigerad av SkepticsLTD 2011-06-13 kl. 11:18. Anledning: grammatik
Citera
2011-06-13, 11:23
Medlem
[quote=Qeub]Klart man vill ha en snygg rapport i slutet av månaden. Inte för att få beröm av folk utan för att det känns bra när Gud tycker om det man gör. Något krav har jag inte hört talas om QUOTE]

Och varför tror du att Gud tycker om snygga rapporter?
Varför står det i så fall inget i Bibeln om att apostlarna lämnade in snygga rapporter?
Nej, inte ett ord i Bibeln om att hålla koll på sina timmar, och sedan rapportera dessa timmar!
Rapportsystemet är ett helt och hållet obibliskt och världsligt påfund.
I
Citera
2011-06-13, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Jag läste något på en site om att om man inte lämnar tidrapporter i jv-kyrkan så blir man kallad "oregelbunden förkunnare" och blir av med rätten att utföra vissa ärofulla religiösa sysslor (något om "privilegier" eller något sånt?)

Stämmer detta? För om det gör det så är det ju kanske inte "krav" men iaf. väldigt starka påtryckningar om man blir bestraffad för att inte lämna in tidrapporteringen.

Dessutom skriver du "för att det känns bra när Gud tycker om det man gör"?
Hur kan du veta att gud blir glad av att få tidrapporter? Står det i bibeln?

Det står ju om andra saker i bibeln som gud "tycker om" typ röken av brända oxar och sånt, men att han tycker om att få lappar som beskriver hur många timmar man läst bibeln och knackat dörr har jag inte sett, men du kanske kan upplysa en ateist som mig om ett skriftställe som stryker detta?
"Kravet" är att du du skall gå i tjänsten "var och en efter sin egen förmåga". Naturligtsvis begärs det inte att syster/bror på 95år skall vara ute 50 timmar i månaden. Samma sak om du har heltidarbete. Men om du är arbetslös/pensionär/deltidsarbetare har du kanske möjlighet att göra lite fler timmar i månaden.
Citera
2011-06-13, 14:00
Medlem
[quote=Gitte]
Citat:
Klart man vill ha en snygg rapport i slutet av månaden. Inte för att få beröm av folk utan för att det känns bra när Gud tycker om det man gör. Något krav har jag inte hört talas om QUOTE]

Och varför tror du att Gud tycker om snygga rapporter?
Varför står det i så fall inget i Bibeln om att apostlarna lämnade in snygga rapporter?
Nej, inte ett ord i Bibeln om att hålla koll på sina timmar, och sedan rapportera dessa timmar!
Rapportsystemet är ett helt och hållet obibliskt och världsligt påfund.
I
Nu skrev ju Qeub iof att man vill ha en snygg rapport därför att Jehova skullle gilla snygga rapporter. Nej h*n skrev att det var därför att det känns bra att Jehova uppskattar det man gör
NEJ det står inget i bibeln om skriftliga rapporter, utan detta är för att man skall kunna se hur många timmar JV världen över lagt ner på predikoarbetet.
Citera
2011-06-13, 14:11
Medlem
[quote=Malmohenke]
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Nu skrev ju Qeub iof att man vill ha en snygg rapport därför att Jehova skullle gilla snygga rapporter. Nej h*n skrev att det var därför att det känns bra att Jehova uppskattar det man gör
NEJ det står inget i bibeln om skriftliga rapporter, utan detta är för att man skall kunna se hur många timmar JV världen över lagt ner på predikoarbetet.

Om det hade varit för att se hur många timmar som lagt ner på predikoverket, varför inte ha anonyma rapporter?
JV stoltserar ju med att de inte har kollekt, utan bidragsbössor, där ingen vet vad någon annan ger. Och det är en bra tanke.
Hade varit bra med samma system när det gäller rapporter, och man hade ändå haft koll på predikoverket.
Men då hade man förstås inte haft koll på förkunnarna!
Citera
2011-06-13, 16:26
Medlem
Qeubs avatar
[quote=Gitte]
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke

Om det hade varit för att se hur många timmar som lagt ner på predikoverket, varför inte ha anonyma rapporter?
JV stoltserar ju med att de inte har kollekt, utan bidragsbössor, där ingen vet vad någon annan ger. Och det är en bra tanke.
Hade varit bra med samma system när det gäller rapporter, och man hade ändå haft koll på predikoverket.
Men då hade man förstås inte haft koll på förkunnarna!

Du svarade på ditt eget inlägg
Citera
2011-06-13, 16:48
Medlem
[quote=Qeub]
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte

Du svarade på ditt eget inlägg

Nope, du citerar MITT inlägg, där JAG svarar MALMOHENKE!
Kolla bättre!
Citera
2011-06-13, 17:01
Medlem
KalleGustavs avatar
Citat:
Malmohenke

Och varför är detta intressant?
Citera
2011-06-13, 17:04
Medlem
Citat:
Klart man vill ha en snygg rapport i slutet av månaden. Inte för att få beröm av folk utan för att det känns bra när Gud tycker om det man gör. Något krav har jag inte hört talas om

Man kan definitivt inte ligga bättre till hos Gud. Människor är olika, det finns svaga personer och det finns starka personer. Vissa har ett heltidsjobb och andra är pensionärer som har mer tid att gå i tjänsten och studera bibeln. Det går ju inte att väga upp vem som gjort mest. Gud ser vad man kan och inte kan.

Ja är man ett JV är en snygg rapport viktigt. Och har man bara fått ihop en timme känns det inte bra, det kan jag lova dig.
Vad Gud tycker om detta system kan man ju undra....VAR i bibeln står det att människor kan arbeta sig till att förtjäna evigt liv??
VAR står det att Gud vill ha detta rapporterande? Hade de första kristna det?

Eftersom du inte är eller har varit ett JV kan du inte veta hur det är att vara det. Du vet inte hur det känns när man i det ena talet efter det andra får höra att man inte får göra mindre än man klarar av...att Gud inte är nöjd med det. Att man alltid ska göra sitt yttersta för Sanningen, att man helst ska gå ner i arbetstid eller byta jobb och leva enklare och billigare....att hellre satsa på pionjärtjänsten än en utbildning när man gått ut nian...att ev fritidsintressen SKA komma i andra hand eller åtminstone femte hand egentligen, efter predikande, studium och möten och förberedelser inför möten.
Det är KRAV det handlar om lilla du oavsett vad du tror om det.
Citera
2011-06-13, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD

Japp så är det. Och man får sig ett litet samtal med äldste om varför man inte går alls...eller inte mer än t ex en timme/månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in