Citat:
Ursprungligen postat av
Praetori
Det finns gott om idioter i trafiken. Men som yrkesförare är det inte bra för den mentala hälsan att ens sitta och irritera sig på att ta sig fram snabbare. Pröjs får de flesta ändå, oavsett om det är köer eller inte.
Kan vara bra att vara uppdaterad, eftersom mycket har ändrats bara de senaste decenniet och det ändras konstant, sen är det också så att en lastbil är inte den andre lik. Vissa kör timmer, spannmål, specialtransporter, djur/mjölk, skåpbil/flakbil, ja, listan kan dras en bra bit - alla med olika körningar, lösningar och priser. Jag vill inte förtälja mina, då jag har kört en del speciella.
Men det handlar om att både färdskrivartider måste passa dagen, som lass som måste in under perioder då det kan ligga nere under vissa delar av året och på så sätt måste pengar in när pengar kan gå in ( i alla fall om det ska vara värt att rulla ut, lass här och där betalar inga löner ). Vi är underbemannade under perioder och staten har inte ens mage att försöka ha någon inverkan på kör och vilotider ( KoV ), som att tillåta speciella undantag för vissa branscher med tanke på högsäsong, vilket skapar mycket frustration bland chaufförerna och mer stress, inom flertal branscher jag kört i. För vi sitter på ekipage för miljoner men transporterna är ( överlag ) billiga - det går hyfsat så länge man har rull och omkostnaderna nere ( men sånt ändras ofta med lastbil! ), så en 30 minuter på en dag kan vara avgörande om man får sista lasset innan verken stänger, det som faktiskt gör att man inte måste gå +/-. T o m talas om motoruppgraderingar till 730/750 Scania/Volvo, för att det lönar sig i backarna, det är ingen liten investeringssumma då jag har ett vagt minne av att 1 hästkraft går på 1000 kr ungefär när man uppgraderar till högre modeller. Glöm inte de högre bränslekostnaderna.
Sen kan man också snacka miljö - nästan varenda dag ( vissa flera gånger, på rad - från situation till situation! ) så bromsas jag ner, i onödan. Helt utan anledningar, för att de antingen missat skyltar, de vågar inte köra fortare ( i allt från torrt till snö, spelar ingen roll ), inte bryr sig/har inte bråttom ( vilket man inte ska ha! Men för det måste man inte ligga 20 under och vägra svänga av på en p-ficka ), ja anledningar är tusentals och sånt påverkar en åkares och dess chaufför(ers) ekonomi och våran allas miljö.
Vissa är så jävla puckade att de bromstestar en lastbil ( en bit ibland ) framför svåra ( speciellt såhär års kan för långsam fart i en backe bli förödande ) backar, vad är det för fel på dessa människor? Förstår inte de att 64 ton dricker litervis, vi snackar 4,5 - 5,5 ( de branscher jag kört i ) L/mil fin väg. Kan man t.ex få ta sats inför backar eller rulla över hastigheten för att bibehålla rullet ( rekord är nästan 1 mil rullad i sträck, olagligt? Jajemen, billigt och miljövänligt? Jajemen, säkert? Just den vägen i alla fall ), eller bara få hålla en hög växel kan bränslemängden gå från 40 liter milen, till kanske 15 - 20 l/mil ( vi talar 5 siffrigt i besparingar om man kan köra efter ordning ). Sen ska man inte glömma däck, bromsar, koppling/växellåda, ja, allt sparas av att få hålla flyt. Och allt skulle kunna ske om folk kunde lära sig flyt i trafiken, och bromstesta folk är definitivt inte ett av de saker man ska göra för att öka flytet.
Rörelseenergi fungerar på era bilar med, men inte riktigt på samma sätt. Så snälla folk sluta ligg i 90 för att nästan slå tvärnit vid 70-skylten, rulla för bövelen!!!
Citat:
Nu har jag inte kört den typen av yrkestrafik sedan ungdomen men att fullständigt skita i att ligga och pressa, köra för fort eller byta filer gör underverk för det mentala välmåendet. Magsår och att köra snabbare än den genomsnittliga trafikrytmen kan man lämna åt utryckningsfordonen och dårarna.
Men jag stressar inte för att jag ( vill ) kör(a) fort, för övrigt ligger jag sällan i/över 90 - jag vill ha flyt och rull. Antingen rullar jag, håller på med en omkörning som en ska ( planera, kör ut, kör om, kör in - sekunder människor, inte timmar! ), tar sats eller kopplat av släpet ( lagligt sen 2014 lastbilschaufförer, snälla ta efter nån jävla gång ). Jag vill bara komma fram och ligga i laglig, eller över ( om situationen tillåter ) för att maximera tillfällen då mina dagar blir så mycket bättre - stressen kommer inte av flyt, utan av störningarna av flytet.
Kör oftast runt 83 - 85, mycket fot.
Citat:
Adaptiv farthållare är biltillverkarnas bästa gåva efter dieselvärmaren.
Har testat det i 150 mil med en XC60 AWD på en totalvikt strax över 3,5 ton, trevligt men nej tack, det är ytterligare ett ting som trubbar av folk i trafiken. Jag kör i trafiken, det betyder att man aktivt kör, inte "åker med" och gör andra ting som så många gör. Själv blev jag uttråkad, gick i perioder men mestadels styrde jag själv, för som sagt, jag kör.
Citat:
Bara ta rygg på en konvoj med långtradare så kan man ägna uppmärksamheten till att hålla utkik efter trafikdårar eller vilt istället, inga onödiga inbromsningar och man kommer fram utan att vilja skjuta nån jävel på vägen dit man skall.
Fast jag kör så mycket mer än bara motorvägar med lastbil, och tänker inte köpa ny bil ( då min är relativt ny ). Jag kanske älskar allt som innebär att köra, allt från arbetsfordon till nöjessaker, och kanske har en helt annan relation till trafik än de flesta p.g.a min erfarenhet och tvivlar inte att min bakgrund kommer leda mig mer in mot allt som rör trafik ( har i princip det mesta ) och kan ställa lite höga krav på min omgivning, men:
Folk är djur i trafiken. Hade de kört efter förnuft, flyt och samarbete så skulle trafiken fungera så mycket bättre, men folk tänker kortsiktigt och resonerar inte som vuxna, med konsekvenstänk utan tänker endast på sig själv och sin personliga vinning ( vilket lustigt nog är i princip noll i trafiken, då omkörning/högre fart sällan lönar sig om man inte ska en bit, därför jag kör fort då jag oftast åker långt och kan spara uppåt timme(ar), självklart med åtanke av tidpunkt och vägval - jag planerar gärna mina resor då det oftast belönar sig ).
En stor anledning till att jag inte vill att folk ska leka poliser, ring polis eller ta regplåt och ring.
Med tiden blir dessutom trafiken värre, t o m på kort tid. Invandrarnas fel? Svenskarna mer stressade? Dagens ungdomar värdelösa på att köra bil? Vem vet, har ju så klart mina idéer som dock är mer komplexa än så, men just av dessa anledningar ska folk inte ta egna bedömningar ( därför blinkar, tutar eller i värsta värsta fall visar jag ett finger, där slutar det ) - för många gör missbedömningar ( hänt oss alla ) och på så sätt ställer till det mer. Då kan i alla fall en grinig blick tillbaka vara det värsta, istället för
detta.
Hade folk förstått att bil är högre behörighet än valfritt lagligt vapen i Sverige, så hade de nog kanske tagit trafiken lite seriösare. Finns inget vapen en svensk medborgare kan få tag i som kan plocka en hel klass med folk i ett nafs ( 64 ton gör ont, väldigt ont i 80 km/t ), ändå behandlar många människor lastbilar ( bussar klarar sig bättre p.g.a 100/km begränsning ) som andra klassens medborgare för att de är störande, i vägen, och vissa ( säkerligen ) innehåller skitstövlar ( men hur ska man veta vem man ska skylla på, när nästan varenda svenskreggad trailerdragare innehåller en icke-engelsk/svensk-talande person, och t o m kommit till en del bil+släp ekipage? ) så de vill väl få ut något på lastbilschaufförer. Det är extremt kontraproduktivt och folk förstår inte ens det själva, då de hjälper till att förgifta den miljö som vi dricker, äter och lever i ( som bilar, flygplan, traktorer, m.m ) - folk tänker inte såhär.
Nej, hoppas såna där kameror i framrutan blir mer aktuellt. Bromstestare ska fan få smaka i rättegång, att utan ( finns ingen vettig, då det är livsfarligt och kan plocka med oskyldiga eller skapa förödande olyckor ) anledning slå på tvärnit framför andra och riskera andra människors liv för att slå andra på näsan har inte mognaden att befinna sig i trafiken.
När folk använder sina SUV/pickuper ( eller överlag tyngre bilar ) till att trycka bort slask vid snöfall, hjälper folk vid olyckor, sänker hastighet vid nödvändiga situationer ( även om skylten säger 70 eller 120, som verkar vara lag för vissa.. ) och faktiskt visar att de bryr sig och tänker i större banor än sig själva, då kan man känna att folk kanske kan ta större initiativ i trafiken, men tills dess är en lång väg, och inget pekar på att den ens påbörjats, speciellt inte när fordon bara blir större och större samt tar över mer och mer och gör folk, vilket trubbar av folks körkunskaper.
Reserverar för stavfel och missade ting, nu orkar jag inte skriva mer idag men kommit såpass långt att jag inte heller vill slänga det, håll till godo.