2015-02-11, 13:32
Medlem
Parkours avatar
Jag är själv en "aktiv" bilist.
Självklart kör jag inte som en idiot. Men jag förstår mig inte på människor som ligger i 70 på en 110-väg för att det snöar.

Det är en väldig skillnad på halt och halt.. Jag har kört bil i många år. Både privat och i tjänsten... Gissningsvis har jag över 100 000 körda mil vid det här laget.. Och aldrig har jag varit med om en trafikolycka p.g.a halka.. Inte heller någon annan olycka som jag själv direkt eller indirekt har varit orsaken till.

Ändå är jag den som oftast ligger över hastighetsbegränsningen även vid s.k halka...
Är man så osäker i sig själv och sin körning att man ligger långt under hastighetsbegränsningen p.g.a halka. Då har man inget på vägarna att göra när det är halka..

Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Finns många beteenden som är intressanta i trafiken. Nere i Skåne kör det många lastbilar på motorvägen, ofta i konvoj i ca 90 km/h. Börjar jag då en omkörning, men håller laglig hastighet (dvs hastighetsmätaren visar något mer typ 120 km/h) så är det inte ovanligt att det ändå dyker upp någon i röven, ibland blinkande med helljusen när jag kommit förbi några lastbilar, någon som jag inte såg när jag påbörjade omkörningen eller som var långt bort då.

Vad vill de att jag skall göra? Skall jag bromsa ner så att jag kan tränga mig in i det minimala utrymmet mellan två lastbilar och sen förmodligen aldrig komma därifrån?

Jag är en sådan människa som kommer ikapp bakom och blinkar (I vissa fall)
Och i dom fallen där jag gör det så beror det inte på att dom kör om lastbilarna i lagligt tempo. Utan när och hur dom gör det.

Jag åkte Söderut tur och retur senast igår. Så jag kan ta ett exempel som hände x antal gånger.
I vänsterfilen på E6an Söder om Kungsbacka så ligger trafikrytmen på 130 - 150 km/h...
Det är inte olagligt. Men alla som kör där är mycket väl medvetna om att det är så det är..

Så om man då ligger bakom en lastbil i 80-90km/h så bör man titta i backspegeln en extra gång. Och planera sin körning bättre? För om du ligger i 120km/h och plötsligt hamnar i 90km/h bakom en lastbil så har du inte planerat din körning i dom flesta fallen... Isåfall hade du påbörjat omkörningen tidigare.
Det är just det här som är problemet med dom flesta slöfockar i trafiken.

Ni ligger i era 90km/h bakom en lastbil och svänger ut för att påbörja en omkörning. Men 100 meter bakom er i omkörningsfilen så kommer en bil i 140km/h som får bromsa kraftigt. Sedan kör ni dessutom sällan in i högerfilen direkt efter omkörningen av lastbilarna. Utan det tar 5-20 sekunder vilket ofta ger gott om tid att köra om på insidan.

Transportstyrelsen har ju t.o.m gått ut på sin hemsida med extra påminnelser om att vänsterfilen är för omkörningar och inget annat.. Samt att polisen har fått hårdare direktiv om att stanna människor som slöar i vänstefilen.

Det är ju dessutom en känd verklighet att långsamma bilförare som försvårar det i trafiken för dom som följer trafikrytmen orsakar och är anledningen till fler trafikolyckor än fortkörare?

Ligger man bakom en lastbil så får man för tusan kolla backspegeln innan man svänger ut.
Missar man av någon anledning det och märker att en bil 2 sekunder efter du påbörjat omkörningen liger i rumpan på dig. Då är det minsta du kan göra att gasa på lite och skynda dig in i högerfilen..

Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Jag tror att det bara kommer bli värre o värre. Det blir så mycket elektronik som gör att bilen inprincip kör sig själv. Så folk lär sig inte köra bil längre. Kan tänka mig att väldigt många inte ens kan häva en sladd om dom får en. Dessutom så börjar ju den traditionella handbromsen försvinna så det försämrar ju yttligare för att häva en sladd.

Nu börjar det ju komma farthållare som håller avstånd till bilen framför men för att det ska fungera så måste ju föraren vilja hålla samma hastighet som framförvarande bil. Och det är ju inte ofta det händer! Man får väl helt enkelt köpa en bil med jäkligt bra whiplash skydd för det händer ju inprincip dagligen att man får en som ligger en halvmeter bakom kofångarn.

Det värsta nu är E20 (alingsås-Mariestad) där dom nu har sänkt hastigheten till 80. Detta gör att man även får lastbilar upp i arslet om man ligger i 80. Häromdagen så låg jag bakom en lastbil och kunde inte köra om. Efter cirka 5 minuter ser jag att det är en bil framför lastbilen. Lastbilen låg precis i hälen på den och tillslut gjorde även lastbilschaffören en idiotisk omkörning och höll på att göra en stor seriekrock. Är ju helt livsfarligt med 80 på landsvägar med mycket lastbilar som är stressade.

Om du ständigt upplever att bilar ligger i rumpan på dig så kanske du bör ta en extra funderare på vart felet egentligen ligger?
Följ trafikrytmen eller håll dig till höger. Speciellt på E20 som du pratar om. Väggrenen är meterbredd p.g.a man skall lägga sig där för att _UNDERLÄTTA_ omkörningar. Bilar som inte gör det har fått hjärtat i halsgropen ska jag säga dig. Vet inte hur många gånger jag kört om med bara centimetrars marginal bara för att markera för bilen jag kört om att han skall hålla sig till höger
Senast redigerad av Parkour 2015-02-11 kl. 13:45.
Citera
2015-02-11, 13:51
Medlem
Parkours avatar
Här kommer ett klockrent exempel på en lastbil som enkelt hade kunnat släppa förbi bakomvarande bilar utan att riskera fara för sig själv eller någon annan (Mötande riktning)

https://www.google.se/maps/@57.94792...hk72XHQSXA!2e0
Citera
2015-02-13, 00:42
Medlem
T_Sands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Här kommer ett klockrent exempel på en lastbil som enkelt hade kunnat släppa förbi bakomvarande bilar utan att riskera fara för sig själv eller någon annan (Mötande riktning)

https://www.google.se/maps/@57.94792...hk72XHQSXA!2e0
Lastbilen kör säkert i 80 km/h, så varför skulle man gå ut i vägrenen för att det kommer en helljusblinkade fartdåre? Trafikrytm...? För det andra så finns det fartkameror överallt på E20. Tagga ner, varför stressa så förbannad, speciellt på E20 som skördar många offer per år.

På vägrenen ska traktorer, cyklister, bilar med punktering, motorfel (med mera) hålla hus. Kommer det en fartdåre och blinkar på mig så går jag ner 10 km/h under hastighetsbegränsningen och tuffar på tills jag fått någorlunda avstånd. Så jävla irriterade att ha en dåre bakom sig, som i många fall svänger in på nästa avfart... Bevare mig väl.

På motorväg skiter jag i vilket. Då är det bara för den "aktiva" bilisten att köra. Där riskerar inte jag som "inte aktiv bilist" att köra på något som plötsligt kan dyka upp i vägrenen. Och vi vet alla vems fel det kommer bli ifall det händer något.
Citera
2015-02-13, 16:19
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T_Sand
Lastbilen kör säkert i 80 km/h, så varför skulle man gå ut i vägrenen för att det kommer en helljusblinkade fartdåre? Trafikrytm...? För det andra så finns det fartkameror överallt på E20. Tagga ner, varför stressa så förbannad, speciellt på E20 som skördar många offer per år.

På vägrenen ska traktorer, cyklister, bilar med punktering, motorfel (med mera) hålla hus. Kommer det en fartdåre och blinkar på mig så går jag ner 10 km/h under hastighetsbegränsningen och tuffar på tills jag fått någorlunda avstånd. Så jävla irriterade att ha en dåre bakom sig, som i många fall svänger in på nästa avfart... Bevare mig väl.

På motorväg skiter jag i vilket. Då är det bara för den "aktiva" bilisten att köra. Där riskerar inte jag som "inte aktiv bilist" att köra på något som plötsligt kan dyka upp i vägrenen. Och vi vet alla vems fel det kommer bli ifall det händer något.

För att man enligt lagen skall underlätta omkörningar för bakomvarande... Och i just detta fallet så är väggrenen breddad just för detta ändamålet.

Fartkameror finns det absolut inte överallt på E20.. Det finns några stycken norr om Alingsås. Sedan får man köra ganska många mi innan det kommer fler.
En lastbilschaufför vet dessutom med största sannolikhet var kamerorna finns. Baserat på erfarenhet eller GPS som varnar...

Skulle chauffören mot förmodan inte veta om var kamerorna finns, så finns et fortfarande en skylt några hundra meter innan alla fartkameror som varnar för kameran... Så _ja_ det är uppenbart att han bör flytta på sig.

E20 skadar många offer JUST p.g.a idiotomkörningar. Bilar kör om bilar vid mötande trafik, utan att bilen dom kör om flyttar sig.
Jag har själv aldrig krockat. Men det har varit en hårlängd ifrån frontalkollsion ett par gånger p.g.a en bil som inte vill flytta på sig... Men dom har vid båda tillfällen fått ångra det kan jag lova dig (Inte bara FB-snack)

Vems fel det är? Om bilisten bakom kör på dig så är det självklart hans fel ja...
Om du har en aning om hur jävla illa bilister kör...

För några år sedan så var jag själv förare av ett utryckningsfordon innan jag bytte karriär. Vilken typ av fordon det gällde behöver vi inte gå in på... Till saken är hur civilister beter sig i trafiken när man kommer på utryckning.

När man kom under utryckning med både sirener & ljus på och bilar inte flyttade sig..
En del var helt enkelt inte fokuserade på vägen och höll inte koll i backspeglarna.. Men det hände _DAGLIGEN_ att man hamnade bakom billister som tittade i backspegeln när man låg bakom.. Och ändå flyttar dom inte på sig..

Jag minns en specifik händelse när vi var påväg till en olycka på E20 Söder om Alingsås.
Detta tillhörde inte vårt distrikt. Men vid stora olyckor tog dom in hjälp ifrån storgöteborg m.fl...

Vi låg med sirener och blåljus och hamnade bakom en personbil i vänsterfilen strax efter Jerichotunneön... Det har tidigare varit 3 filigt men vägen går här ihop till två filer...

Det är för mycket trafik i högerfilen för oss att kunna köra om honom där. Men det finns mer än tillräckligt med utrymme för bilen att lägga sig i högerfilen. En lastbil hade enkelt kunnat komma in där... Billisten ser oss i backspegeln och gasar på istället. Så han ligger ungefär 120 på 100-vägen istället. Och han flyttar sig inte förrän än flera kilometer senare...

Bakom vårt fordon så låg det en märkt Polisenhet som var påväg till olycksplatsen.. Men han stannade istället chauffören....

Detta var inget som hände en gång. Det hände varje. Och då menar jag VARJE dag. Flera gånger om dagen... När inte ens bilar flyttar sig för utryckningsfordon (Även när dom ser att vi kommer) Då är det något som är allvarligt fel... Jag vet t.o.m dom som hävdat att anledningen till att dom inte flyttat sig har varit att dom redan kör i hastighetsbegränsningen och vi utsätter allmänheten för fara genom att köra som vi gör...
Citera
2015-02-13, 18:22
Medlem
T_Sands avatar
Jag håller med dig att det är ett väldigt stort problem att folk inte visar respekt för ambulerande fordon.

Har för mig att det uppdagades på tv för några år sedan. En snubbe hade tydligen hävdat att det inte gick släppa förbi ambulansen och snubben körde på långt över hastighetsbegränsningen i tron om att han gjorde det rätta. Men enligt polis kunde snubben svänga av på flera platsen och gjorde sig därmed skyldig till flera trafikbrott, även för att inte lämna ambulerande fordon fri väg.

Du missar en poäng med vägrenen. Ja, man kan använda vägrenen för att hjälpa till med omkörningar. Men bara om man ligger under hastighetsbegränsningen. Är begränsningen 90 kmh och bilen framför håller 90 kmh gör du ett brott genom att köra om. Så enkelt är det.

Och ja, man får inte hindra någon att köra om... Hur man nu tolkar det..., ja, jag tolkar det som att man inte får ligga och accelerera eller medvetet hålla till vänster när någon vill om.

Håller fast vid att vägrenen skall användas av långsamtgående fordon och inte som tillfällig ordinarie väg.
Citera
2015-02-13, 22:28
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T_Sand
Jag håller med dig att det är ett väldigt stort problem att folk inte visar respekt för ambulerande fordon.

Har för mig att det uppdagades på tv för några år sedan. En snubbe hade tydligen hävdat att det inte gick släppa förbi ambulansen och snubben körde på långt över hastighetsbegränsningen i tron om att han gjorde det rätta. Men enligt polis kunde snubben svänga av på flera platsen och gjorde sig därmed skyldig till flera trafikbrott, även för att inte lämna ambulerande fordon fri väg.

Du missar en poäng med vägrenen. Ja, man kan använda vägrenen för att hjälpa till med omkörningar. Men bara om man ligger under hastighetsbegränsningen. Är begränsningen 90 kmh och bilen framför håller 90 kmh gör du ett brott genom att köra om. Så enkelt är det.

Och ja, man får inte hindra någon att köra om... Hur man nu tolkar det..., ja, jag tolkar det som att man inte får ligga och accelerera eller medvetet hålla till vänster när någon vill om.

Håller fast vid att vägrenen skall användas av långsamtgående fordon och inte som tillfällig ordinarie väg.

Precis!
Vägrenen är inte ett extra körfält. här är reglerna för vägrenens användande:
12 § På väg ska vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
2. vid färd med moped klass I,
3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.
Skyldigheten att använda vägrenen enligt första stycket 1–4 gäller endast om vägrenen är av tillräcklig bredd och i övrigt är lämplig att använda.
Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.
Har körbanan avgränsats med en heldragen kantlinje får vägrenen användas endast i de fall som anges i första stycket. Förordning (2014:1035).

Ingen, inte ens utryckningsfordon under utryckning kan tvinga någon att gå ut i vägrenen. Det kan i många fall vara direkt olämpligt att gå ut där. Dessutom har man väjningsplikt så det kan bli problem att komma tillbaka på körbanan igen om det kommer ett hinder, hur litet det än må vara.
Sen ska man förstås vara hjälpsam och släppa prestigen när man kör, men det gäller också omvänt. En som bryter hastighetsbegränsningar är den siste att yttra sig i fråga om hjälpsamhet och hänsyn.
Citera
2015-03-01, 23:53
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Om du ständigt upplever att bilar ligger i rumpan på dig så kanske du bör ta en extra funderare på vart felet egentligen ligger?
Följ trafikrytmen eller håll dig till höger. Speciellt på E20 som du pratar om. Väggrenen är meterbredd p.g.a man skall lägga sig där för att _UNDERLÄTTA_ omkörningar. Bilar som inte gör det har fått hjärtat i halsgropen ska jag säga dig. Vet inte hur många gånger jag kört om med bara centimetrars marginal bara för att markera för bilen jag kört om att han skall hålla sig till höger

Jag ligger alltid till höger. Kör alltid åt sidan om det går ifall någon vill om. Sån är jag upplärd av min far. Och jag kör inprincip alltid för fort vid bra väglag.
Så det är inte jag som är felet. Senast i torsdags så körde jag på den fina breda väg jag kör varje dag till jobbet och låg i 98 km/h (enligt GPS, 104 km/h på min hastighetsmätare, 90 väg) och fick en bil som låg precis i arslet. Vägen är så bred så att man kan köra om utan att passera mittlinjen. Men han bara låg mitt i arslet utan att köra om.

https://www.google.se/maps/@58.42428...kgTLSlRAnw!2e0

Såhär ser det ofta ut på den vägen dock. Bilar som ligger och smeker mittlinje. Som du ser så är vägen väldigt bred. Men jag ligger alltid så långt till höger jag kan.

När jag pendlade E20, och om jag kör där idag vilket händer då och då så lägger jag mig till höger om någon vill om. Men en del lägger sig rätt i röven och det verkar som att dom inte vågar köra om.
Citera
2015-03-10, 15:48
Medlem
Om jag har någon ligger ca 5 meter bakom mig när jag kör i högsta tillåtna hastighet, är det då riskfritt för mig (regelmässigt) att nita så denne dundrar in i mig?
Jag har många gånger viljat göra detta men inte varit säker på om jag skulle klara mig helt utan anklagelser. Vad föraren bakom anser skiter jag såklart i. Det är ju väldigt lockande ibland när man kör gammal volvo med utstickande dragkrok och har någon fin mercedes eller liknande tryckandes bakom.
Citera
2015-03-20, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laldis
Om jag har någon ligger ca 5 meter bakom mig när jag kör i högsta tillåtna hastighet, är det då riskfritt för mig (regelmässigt) att nita så denne dundrar in i mig?
Jag har många gånger viljat göra detta men inte varit säker på om jag skulle klara mig helt utan anklagelser. Vad föraren bakom anser skiter jag såklart i. Det är ju väldigt lockande ibland när man kör gammal volvo med utstickande dragkrok och har någon fin mercedes eller liknande tryckandes bakom.
Varför gnälla över att dom ligger hela fem meter bakom? Att det skulle vara helt riskfritt tror jag inte, man får ju inte bromsa och hindra andra trafikanter, men se till så att ni är helt ensamma på vägen och påstå sen att det hoppade över en älg på vägen och håll fast vid det jag har svårt att tro att bakom varande har bevis för något annat!
Citera
2015-03-20, 08:46
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Jag är själv en "aktiv" bilist.
Självklart kör jag inte som en idiot. Men jag förstår mig inte på människor som ligger i 70 på en 110-väg för att det snöar.

Det är en väldig skillnad på halt och halt.. Jag har kört bil i många år. Både privat och i tjänsten... Gissningsvis har jag över 100 000 körda mil vid det här laget.. Och aldrig har jag varit med om en trafikolycka p.g.a halka.. Inte heller någon annan olycka som jag själv direkt eller indirekt har varit orsaken till.

Ändå är jag den som oftast ligger över hastighetsbegränsningen även vid s.k halka...
Är man så osäker i sig själv och sin körning att man ligger långt under hastighetsbegränsningen p.g.a halka. Då har man inget på vägarna att göra när det är halka..

Jag har funnit en orsak till att folk "helt plötsligt" lyckas snurra/volta med bilen på en rak, bred, fin 3-filig motorväg vid snöbelagd yta.

När dom lyckas få över ena sidans bägge hjul i en moddsträng så bromsar bilen in något på den sidan. Det överkompenserar man nått så in i helvete med att gira åt andra hållet.
Sen är kastet ett faktum.

Man ska göra som min morsa. När det snöar eller är extremt halt så åker hon på vägarna bredvid motorvägen. Eller så ber hon farsan köra henne till jobbet.
Så kan man överlåta motorvägen till oss som vågar köra.
Citera
2015-03-21, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.E.D
Varför gnälla över att dom ligger hela fem meter bakom? Att det skulle vara helt riskfritt tror jag inte, man får ju inte bromsa och hindra andra trafikanter, men se till så att ni är helt ensamma på vägen och påstå sen att det hoppade över en älg på vägen och håll fast vid det jag har svårt att tro att bakom varande har bevis för något annat!
Jag tycker det är ganska otrevligt med en större bil så pass nära bakom, denne skulle inte ha en chans att stanna i tid om något skulle få mig att behöva nita. Men har jag själv kontroll över situationen skulle jag vilja prova bromsa bara tillräckligt för att skada bakomvarande bil.
Citera
2015-03-22, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laldis
Jag tycker det är ganska otrevligt med en större bil så pass nära bakom, denne skulle inte ha en chans att stanna i tid om något skulle få mig att behöva nita. Men har jag själv kontroll över situationen skulle jag vilja prova bromsa bara tillräckligt för att skada bakomvarande bil.
Ja, det är klart det är obehagligt, men det jag menar är att det finns så mycket värre idioter som t.ex. här nere så får man vara glad om bakomvarande håller så mycket som 2 meter bakom, oftast så ser man bara halva överdelen av bilen så att säga!!
Ja, det går ju, det är bara att vara snabb på bromsen så man saktar ner kanske 20-30 km/timmen och sen fort som fan trycka gasen i botten när bakomvarande har touchat till dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in