Flashback bygger pepparkakshus!
2018-02-13, 14:55
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Problemet är ju att man inte bara behöver anpassa hastigheten baserat på trafik och trafiksituation FRAMFÖR fordonet utan även BAKOM. Dvs OM det ligger en idiot på en kofångares avstånd bakom så bör du sakta in på ett trafiksäkert sätt tills idioten antingen kan köra om på ett trafiksäkert sätt ELLER du kan stanna på ett trafiksäkert sätt OM det dyker upp vilt på vägen. Sen att det inte är ditt "fel" att det finns idioter i trafiken gör dock inte att man undslipper ansvaret att anpassa sig därefter.

Det låter klokt, känner dock bara lite motstånd till att rätta mig när hela situationen uppstår pga den bakom mig. I varje fall när det finns både sikt, plats, väglag och hastighetsbegränsningar som tillåter omkörning. Det är bra mycket lättare att anpassa därifrån än att jag ska försöka göra det olidligt för någon att ligga så nära genom att sänka hastigheten långt under det lagliga, vilket dessutom påtvingar en omkörning som alltid är osäkrare än bara hålla avstånd vid vettiga hastigheter.

Givetvis finns det folk som även kör tok för långsamt och inte ger utrymme för en säker omkörning när det är möjligt. Det är minst lika illa.
Citera
2018-02-13, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Drar mig osökt till minnes talesättet att det är två saker folk generellt överskattar och det är sin egen intelligens och sin körförmåga. Stämmer särskilt bra in på dig.

Du vet att på FB tjänar alla en miljon om året, alla har det nyaste och senaste av allt, alla har värsta bilen, alla har en 25 cm kuk, alla har vunnit i slagsmål, alla har räddat små barn ur brinnande byggnader, alla är smartare än andra och alla kör bättre än snittet.

Och kan du förklara hur det kan stämma särkilt bra in på mig? Känner du mig?

Du övertolkar dessutom det jag skrev, då jag inte menade annat än att jag generellt sett är kapabel att snabbt analysera en akut situation, och välja vad som kan vara mest lämpligt att göra i det fallet. Jag menar inte att jag alltid klarar att bromsa/väja, men jag har klarat det utan problem ett flertal gånger när andra klantat sig, eller djur skuttat ut på vägen. Men jag har även försökt men fått inse att det inte skulle gå, gränsen var nådd, och djuret dog, t ex

Men att som du när någon, som jag, förklarar att man är kapabel till vissa saker, genast bestämt att man ljuger eller överdriver, är ju minst sagt korkat. Även om det stämmer att folk mycket väl kan överdriva och ljuga.

Jag tog körkort -78, har alla behörigheter på förarkortet och har gjort fyra olika uppkörningar och fem olika teoriprov vilka alla klarats på första försöket utan minsta problem, samt har taxiförarlicens, har kört distributionstrafik med tunga fordon i Sthlm city med omnejd i flera år, kört tunga fordon, långtradare turistbussar STCC racetrailers över hela Sverige och ner över Europa, kört en hel del på bana själv med hyfsat pigga bilar. Krashkontot är mycket ringa sett till alla de tusentals mil jag kört med allt möjligt genom åren, och skulle jag inte köra bättre än snittet skulle jag bli förvånad sett till vad man ser på vägarna var dag.

Jag har dock normalt organ, tjänar inte riktigt miljonen, har nästan aldrig slagits, har kommit först till trafikolyckor med dödlig utgång tre gånger vilket jag hoppas du slipper då det inte är nåt att längta efter.
Citera
2018-02-13, 15:01
Medlem
hehehos avatar
I min ungdom körde jag på en bil som gjorde breakcheck i sverige och som jag kommit lite nära. "Vi har ingen påkörsrätt i Sverige" sa polis och det blev mitt fel.
Några år senare körde en sovande långtradare på mig sedan det blivit kö på motorvägen, men si han var yrkeschafför och kunde inte göra fel, det var jag som gjort för hård inbromsning i den annalkande kön.
I båda fallen tog ju försäkringen eländet men ändå...
Citera
2018-02-13, 15:59
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Håller med dig men inte din avslutande mening. Därför att gemene man ska inte ha i ryggmärgen att de ska försöka väja/tokbromsa för mindre djur då de flesta vardagsbilister inte är särkilt skillade på sådan avancerade och plötsliga manövrar. Därför är det sannolikt säkrare att de lärt sig att de inte ska väja eller panikbromsa för mindre djur då det kan öka risken för att nåt värre kan hända än att de kör på djuret.

Själv skulle jag inte ha problem med att snabbt scanna situationen och välja åtgärd efter det, vilket kan vara smack.... köra över djuret, eller välja en avancerad manöver med väjning/broms. Har gjort båda varianterna mer än en gång under mina 40 år med körkort.

Men som du nog vet så är det tyvärr så illa att majoriteten av vardagsförarna stelnar till och blir lite handfallna bara vid en så liten sak som att de får en liten släng på halkan... i stadshastigheter. Att de då skulle kasta sig på broms och riva runt ratten i nån undanmanöver för ett mindre djur känns inte så tryggt, tyvärr.
jag tillhör just gruppen vardagsförare och har inga racerskills, borde man ha det?
Men dyker det upp en katt då sprätter bromsreflexen in innan jag funderat på vilken storlek djuret har.
Förr var det lätt att få sladd vid sådana situationer, nu uppför sig bilen avsevärt bättre med allt antijox, så man kan kosta på sig en tvärnit.
Jag sitter inte heller och funderar över den bakom, huruvida han kör för nära. Reflexerna stannar mig.
Citera
2018-02-13, 16:02
Medlem
Kör man på bakifrån för att någon framför bromsar har man legat för nära och det får man inte enligt lagen. Om någon bromsat omotiverat så kan den ju bara säga att han tyckte sig ha sett en älg i diket. Vem kan bevisa motsatsen.
Citera
2018-02-13, 16:25
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilresistance
Kör man på bakifrån för att någon framför bromsar har man legat för nära och det får man inte enligt lagen. Om någon bromsat omotiverat så kan den ju bara säga att han tyckte sig ha sett en älg i diket. Vem kan bevisa motsatsen.

^Detta
Att man tror sig se något kan vara skäl för inbromsning, även om det bara visar sig vara en skugga.
Citera
2018-02-13, 16:31
Medlem
Har svårt att tro att det skulle vara lagligt att göra en omotiverad inbromsning som orsakar en olycka. Tycker mig även minnas att jag hört om folk som fått bedyra att de faktiskt bromsade in för t.ex. en katt som sprang över vägen om de blivit påkörda bakifrån.
Citera
2018-02-13, 16:44
Medlem
Vivaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drummel89
Hett tips: titta i backspegeln och gör ingen långsam omkörning om du ser en bil komma i högre hastighet, samt försök alltid hålla till höger.
Då slipper du riskera liv genom paragrafrytteri med idiotiska inbromsningar

Ett jävligt bra tips är för folk att ge fan överlag i att leka trafikpoliser. Det var en för ett par veckor sedan som en ville täppa till mig, efter ett par filbyten med blinkers under 2 - 3 kilometer genom stan ( jag är yrkeschaufför, blinkar t o m ute i skogen, man tänker inte ens på det ) påstod han att jag har praktiserat "aggressivt körande" och skulle vid en korsning "sätta mig på plats" genom att förvägra mig rätten att köra om och förblev i vänster fil ( tvåfilig enkel ), jag blinkade höger och började gasa för omkörning - idioten kastade sig rätt in i min bil. Skrapade upp hela vänster framskärm, sidospegel, fälg m.m. Denna idiot påstod jag körde rally bland filerna ( jo men tjena, låg bakom honom/den bakom honom nästan hela vägen förutom ett avbrott ), och vid korsningen ( stod tillsammans vid rödljus ) innan olyckan signalerade han som polis att sänka farten. När jag väl påbörjat en omkörning ( hann fram till bakdäcken ), prejade han mig rätt in i trottoar samt skrapade upp nästan halva min bil. Han släppte aldrig in, utan fortsatte preja tills hela framskärmen repades och det syns så jävla tydligt på skadorna hur draget går djupare och djupare in mot huven.

Han påstår att han inte märkte av mig, men mig lurar han inte. Han såg mig korsningen ( polistecknet han gjorde ), och han prejade och vägrade släppa in mig max 50 meter efter - vilket normalt folk gör när man av olycka kör på något/någon vid sväng, då håller man ut eller bromsar m.m ( han sade till polisen att det var ett misstag, jo tjena.. ). Han fortsatte trycka, han ville väl slå mig på nosen och räknade inte med att köra på mig, bara skrämma mig. Tji fick han, kommer troligtvis gå på runt 20 - 30 tusen kr, nu går ju försäkringsbolag in - men detta blir en dyr läxa för denna självutnämnde polis.

Nu är situationen större, men jag vill ändå förstå er folk att när ni leker moralpoliser så kan ni åstadkomma stora skador eller ännu värre, ta död på er själva, den andra föraren/medpassagerare eller andra bilar som är i anslutning - eller t o m trottoarkanten som jag nästan trycktes upp på.

8/10 gånger folk bromstestar mig så är det oftast för att jag ligger i 140 - 150 på farthållaren, 500 - 800 meter innan 2/flera fordon blinkar jag vänster och närmar mig hyfsat snabbt. Brukar oftast ha koll på närmaste bilar och man ser fan vad de velar. De vill, men vissa är smarta att antingen åka ut direkt när jag svänger ut ( för att vara ur vägen när jag väl kommer ), eller vänta, men oftast (...!) så väntar de i sista sekund och kastar sig nästan ut framför en - får oftast vara glad att de åtminstone använder blinkers. Sen ligger de och puttrar om flertal bilar, oftast 2 - 5 kilometer fortare ( oftast ligger de redan en bit under hastigheten då bilars mätinstrument inte är exakt ). Då blir man jävligt förbannad, speciellt när jag skulle försvinna på sekunder..

Vid en sådan sits så kan man inte göra mycket mer än ett eller flera av:

Citat:
Blinka
Tuta
Ligga nära

Och vilket man än väljer så framstår man då som den otrevliga och bromstestet är på inkommande..

Kom inte och säg "ligg med avstånd", för det är lite svårt när de precis kastat sig i ansiktet på en, när de oftast kunde ha väntat 5 - 10 sekunder.. Såhär gör folk konstant.

Blir en stoppkloss i trafiken, någon lägger sig nära eller blir grinig och blinkar till, då börjar de att sänka farten eller bromstesta en. Hur fan blir två fel ( om man nu ska se deras närliggande som fel ), ett rätt folk? Nu siktar jag så klart till er som anser att detta är ett legitimt sätt att göra motparten och sig själv en (björn)tjänst, för jag ser bara fara när folk som knappt kan med grundstenarna till att köra bil nu också ska vara både vittne, målsägande, domare och bödel.

Det många inte förstår är det att de sällan är själva. Folk låser in sig på sin bil, och motpartens - sen försöker man irritera motparten till den gräns att man kan bli den som ställer till med timmar av arbete, kanske t o m någons död. För att man skulle spela "Bror duktig" och slå någon på näsan.

Såg ett klipp från USA för bara några veckor sedan. Bil 1 ligger framför ( man fick inte se starten ) Bil2, bil2 vill endast köra om* och försöker vid upprepande tillfällen passera bilen både till vänster och höger ( de har lite fler filer än vi har normalt sett ) bland andra trafikanter.

Det hela slutar med att Bil1 får Bil2 att tabba sig, denne missar en vansinnigt kraftig inbromsning som gör att Bil2 tappade kontrollen och körde rätt in i Bil3 och Bil4. Nu skadades ingen om jag minns rätt ( någon bil innehöll en barnfamilj, ej "huvudbil" ), men skulle inte förvåna mig om någon idiot såg sitt tillfälle "att lära någon en läxa", och nu fått tre andra bilar att totalt tappa kontrollen ( medan resterande bilar hann reagera som tur var ). Bil1 smet så klart från området.

*

Nej, jag kan skriva i veckor ( och jag har i ett par år seriöst funderat på det ) om folks idioti i trafiken. Arrogansen och självupptagenheten. Folk idag verkar inte ens förstå de mest basala delarna av att befinna sig i ett motorfordon. Blinkers är ett praktexempel där lätt majoriteten ( och säkert många som läser detta inlägg just nu ) verkar helt jävla hjärndöda med blinkers, antingen använder de inte alls eller blinkar när de svänger ( ja, för det är då de gör bäst skillnad? Sätter ni också på er bältet när ni kraschar? ). Vansinniga är att folk inte förstår att det t o m för deras egna säkerhet, och kan spara miljontals liter bränsle ( lätt! ) varje år.

För att snåla på blinkers, är som att snåla på en cykelhjälm, reflex eller säkerhetsutrustning - det biter dig själv i röven förr eller senare, och då kommer det bli så jävla mycket dyrare ifråga av pengar och din kropp än en jävla spakjävel och en lampa för 2 för under 40 kr ( i äldre bilar i alla fall ) hos Biltema, Jula, ClaesOhlsson eller vart fan ni handlar. För den är så jävla jobbig tydligen när man ska vänster eller höger, känns det som mogna människor resonerar när man sitter i ett fordon på 1,5 ton ( minst ) och dödar majoriteten av träffarna redan i 50?

Nej, inga självutnämnda poliser på våra vägar tack, ligger någon er i röven så vill de om - släpp om och kör ut igen senare, då jag i alla fall upplevt det som att de försvinner någon minut senare och sen behöver du inte tänka på de något mer i ert liv. Tycker jag låter bättre än att försöka skapa trafikolyckor och faror ( som kan sluta jävligt illa ), och i en tid när kameror blir vanligare så kan det bita er i röven med på den fronten - så låt polisen göra sitt jobb och istället kolla upp registreringsnumret och ring människan istället. Gjort det massvis av gånger, kommit till unga som gamla, föräldrar som barn till dessa - folk är inte lika kaxiga när de vet att man i alla fall kan ta reda på vilka de är.

Finns INGA anledningar att bromstesta en annan människa, om man nu inte är en efterbliven och korkad idiot. Man släpper och går vidare, och kan man verkligen inte så ringer man antingen polisen eller kollar upp deras registreringsnummer och ringer. Finns inga ursäkter att vara beredd att offra ditt och andras liv för i tron om att man ska "skicka signaler", för det kan bli ens sista signaler.
Citera
2018-02-13, 16:51
Medlem
FreeThinkers avatar
Göra en "break check" Vad får ni allt ifrån.
Citera
2018-02-13, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivarus
Ett jävligt bra tips är för folk att ge fan överlag i att leka trafikpoliser. Det var en för ett par veckor sedan som en ville täppa till mig, efter ett par filbyten med blinkers under 2 - 3 kilometer genom stan ( jag är yrkeschaufför, blinkar t o m ute i skogen, man tänker inte ens på det ) påstod han att jag har praktiserat "aggressivt körande" och skulle vid en korsning "sätta mig på plats" genom att förvägra mig rätten att köra om och förblev i vänster fil... [snip]

Det finns gott om idioter i trafiken. Men som yrkesförare är det inte bra för den mentala hälsan att ens sitta och irritera sig på att ta sig fram snabbare. Pröjs får de flesta ändå, oavsett om det är köer eller inte. Nu har jag inte kört den typen av yrkestrafik sedan ungdomen men att fullständigt skita i att ligga och pressa, köra för fort eller byta filer gör underverk för det mentala välmåendet. Magsår och att köra snabbare än den genomsnittliga trafikrytmen kan man lämna åt utryckningsfordonen och dårarna.
Adaptiv farthållare är biltillverkarnas bästa gåva efter dieselvärmaren. Bara ta rygg på en konvoj med långtradare så kan man ägna uppmärksamheten till att hålla utkik efter trafikdårar eller vilt istället, inga onödiga inbromsningar och man kommer fram utan att vilja skjuta nån jävel på vägen dit man skall.

Citat:
Ursprungligen postat av FreeThinker
Göra en "break check" Vad får ni allt ifrån.
Modern slang. Brake-Check (inte break check).
Det finns ett helt gäng idioter på youtube som tycker om att spela Allan i trafiken mot folk de inte tycker uppför sig.
Citera
2018-02-13, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
jag tillhör just gruppen vardagsförare och har inga racerskills, borde man ha det?
Men dyker det upp en katt då sprätter bromsreflexen in innan jag funderat på vilken storlek djuret har.
Förr var det lätt att få sladd vid sådana situationer, nu uppför sig bilen avsevärt bättre med allt antijox, så man kan kosta på sig en tvärnit.
Jag sitter inte heller och funderar över den bakom, huruvida han kör för nära. Reflexerna stannar mig.

Vardagsförare kan ha klart varierande körkunskaper, så jag menar inte att alla är urusla.

Förstår det du skriver om reflexen, men det är ändå inte så bra om man lär ut att man alltid ska försöka väja för alla djur stora som små. För en hastig undanmanöver på reflex kan ju sluta i mötande körfält t ex, fronta med nåt mötande vilket kan sluta illa. Och handlade det då om en kattstackare så vet jag inte om det var värt det.
Citera
2018-02-13, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civilresistance

Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
^Detta
Att man tror sig se något kan vara skäl för inbromsning, även om det bara visar sig vara en skugga.

Riktigt så enkelt är det ju inte, det kan ju finnas vittnen till saken som kan intyga att inbromsningen var onödig och orsakade en olycka.

Men det är helt klart vanligast att den som bromsar klarar sig från skuld i det läget, men inte alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in