2010-12-20, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sightness
En markering att foraren framfor kor som en karring. Gasa!
Precis. Antingen sätter du på vinterdäck och kör i laglig hastighet, eller så lägger du dig åt sidan så att jag kan köra om. Om det nu är jobbigt att jag ligger i röven på dig, d.v.s. Jag hatar medelålders kvinnor (som det är i nio fall av tio) som inte förstår att det ligger tio bilar bakom henne och OCKSÅ tvingas köra i 50 på 90-väg bara för att hon inte borde ha körkort och tycker att laglig hastighet är alldeles för fort. Detta på en väg där det f.ö bara finns två bitar där det går att köra om på, resten är kurvor eller backar. Tror ni att detta rör henne ryggen? Tror ni att det faktum att det ligger bilar bakom och tutar och blinkar får henne att förstå att hon är en jävla kossa som är i vägen? Tror ni att hon svänger in på rastplatsen och släpper förbi alla normala människor som har körkort?

Jävla fitta alltså. Kvinnor ska inte ha bil. Dom borde behöva köra upp varje, jävla, år efter att dom blir 35.

Citat:
Ursprungligen postat av Schizoiden
Håll avständet eller kör om, ska det vara så svårt. I vilka andra situationer är det ok att riskera människors liv och hälsa för att man är stressad?
I vilka situationer är det accepterat att vara i vägen och förstöra för folk som faktiskt KAN köra bil i Sverige på vintern? Ställer du dig och blockar hela rulltrappan vid rusningstrafik också för att du tycker det är läskigt att gå i trappor? Lösningen är att du LÄR DIG GÅ I TRAPPOR SOM ALLA ANDRA SOM ÄR ÖVER FEM, eller att du INTE åker tunnelbana på morgonen. Att använda sin egen inkompetens som ursäkt för att medvetet sabba för normala människor är INTE okej. Fattar du?

OBSERVERA att jag aldrig någonsin ligger nära folk som faktiskt kör i laglig/lämplig hastighet. Däremot när medelålders kvinnor ligger i HALVA hastigheten på en uppkörd väg där vägunderlaget är BRA. Äckliga fittor alltså. Är det så att man inte borde ha körkort och inte kan hantera en bil på vintern kan man åtminstone ha vett att köra ut till kanten och släppa förbi de normalbegåvade människor som ligger bakom och faktiskt använder bilen för att dom är på väg någonstans, någonstans där dom nu är försenade för att Birgitta, 45, inte borde ha körkort men tycker att hennes oförmåga att köra bil ska vara något som tio-tjugo andra människor också ska ta del av.
Senast redigerad av Davey 2010-12-20 kl. 17:19.
Citera
2010-12-20, 17:15
Medlem
Brukar roa mig med att bromsa in rätt kraftigt när jag har en sådan idiot bakom mig, brukar sluta i att han tutar och gestikulerar för att han skiter ner sig när han nästan krockar

Själv kör jag en så pass skruttig bil så jag skiter fullständigt om jag får någon liten krockskada.
Citera
2010-12-20, 17:16
Medlem
Patrick-Batemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunklet
Inte nog med att de ligger i arslet i princip så har jag varit med om vissa som även blinkar till med helljuset, trots att man kört enligt hastighetsbegränsning. Fantastiskt att det finns sådana människor.

Fyfan ja, ett as i en Audi Q7 blinkade som en dåre på mig häromdagen när jag ligger i 90 på en 90 väg och han har en fil till att köra om i. Jävla as, jag sänkte farten bara för att jävlas med fanskapet och då körde om. Fattar fortfarande inte varför han skulle köra upp i arslet på mig när hela vänsterfilen var tom
Citera
2010-12-20, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrick-Bateman
Fyfan ja, ett as i en Audi Q7 blinkade som en dåre på mig häromdagen när jag ligger i 90 på en 90 väg och han har en fil till att köra om i. Jävla as, jag sänkte farten bara för att jävlas med fanskapet och då körde om. Fattar fortfarande inte varför han skulle köra upp i arslet på mig när hela vänsterfilen var tom
Kanske för att du låg i mittfilen, i stället för att köra i den högra filen? Mittfilskörare är ett annat släkte som står nästan lika lågt som rövslickare... Har inte förstått den grejen heller, att det ska vara säkrare att köra i mittfilen
Citera
2010-12-20, 17:26
Medlem
efterbliven.svensks avatar
Finns sjukt många saker att ta upp i den här tråden, men håller mig till några saker bara.

Vi börjar med folk som rövslickar trots halt väglag.
De är uppenbarligen stressade, irreterade och kör bäst i världen.
De bryr sig inte om sig själva då de inte heller tror att de utsätter sig själv eller andra för fara och tror att de kan lägga sig lugnt och fint 2 meter bakom med ca 1.5-2 ton metallskrot i 80 blås.
Förmodligen tror de också att de har världens bästa däck och har en stoppsträcka på 2m med en reaktionsförmåga som skulle förvåna stålmannen.

Sen går vi över till de som kanske sänker hastigheten lite grann för de är mer rädda om sig själv
och andra, helt ok för mig om det är dåligt väglag. Men även här dyker den typiska svenska bilistens mentalitet upp hos många i denna gruppen, dessa är givetvis också de bättre bilföraren jämfört med tidigare kategori. Och i vissa fall ska detta bevisas med att fejkbromsa (i värsta fall bromsa på riktigt), tända dimljus, sitta och svära de värsta orden man kan. Den lilla gruppen som sysslar med sånt här är lika mycket idioter som de som rövslickar.

Men tillsammans hör de till en gemensam kategori, besserwissen; kör bäst, vet bäst och har rätt att kritisera andras bilkörning eftersom, ja precis, de har rätt.

Men det är bara att konstatera alla tror de kör bättre än den andre i alla lägen och de flesta har fel. Om man bortser från rätt och fel i halkan, så kan ju jag tycka att den som kör med mest respekt för sina medtrafikanter i denna snöyra är den som kör bäst och säkrast.

Var sätter jag mig själv i för kategori? Jag är både respektfull och idiot, beror helt på tillfällen och humör.
Citera
2010-12-20, 17:28
Medlem
narohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
text....

jag helt sant!! ok personen som drabbas om du får en bil i stjärten är du! Grova whiplash skador är inte kul att dras med
Citera
2010-12-20, 17:31
Medlem
Al-Khoholfries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Ja jag jobbar natt och sovit hela dagen så inte hunnit läsa allt än men börjar här.

För att klargöra om du går på mig där så är jag själv "bonne" inprincip. Bor i mindre stad i västra götaland och ute o sladdar med 740 men kör en Opel Astra till vardags där även handbromsen funkar fint.

Men det jag ville ha fram som nog en del har fattat iaf och vissa andra inte tydligen är ju att man skall respektera väglaget och köra med en hastighet som man tycker är säker. Och oftast håller jag den hastigheten som råder då det oftast går men ändå får man folk i baken.

Går ju även säga att det gäller inte bara på vintern utan gäller även sommartid.

Min mening var inte att sätta mig upp mot dig, men grejen är just den att 90% av de som jag har fått uppkörda i ändtarmen åker just gamla Volvo's (jag har inget emot att ha en sådan vinterbil, eller bruksbil för den delen) så det var därför jag var på "bönder". Om jag säger White trash istället då?
Men jag har exakt samma åsikt som dig när det gäller folk som lägger sig tätt bakom.
Hoppas du inte tog åt dig.
Citera
2010-12-20, 17:41
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det kan faktiskt finnas ett skäl till att bakomvarande bil har bråttom och det behöver inte alltid bara handla om fartdårar. Säg att det kanske rör sig om en olycka i familjen eller bråttom till BB eller vad som helst.
Vill man fram av någon liknande anledning så använder man helljuset frenetiskt när man kommer ikapp folk. Då hjälper de flesta till även om man kör på 2-1vägar. Så problemet i sig är ju minimalt om man har sunt förnuft.
Men att bara ligga som ett plåster i baken utan att köra om, eller för att föraren är mörkrädd ger åtminstone inte mig någon anledning att leka bussiga klubben och ta emot en eventuell whiplashskada bara för att dumhuvuden saknar totalt omdöme.

Jag kan köpa resonemanget att man inte ska skrämma folk som saknar omdöme genom att tvärnita. Det skapar inga lösningar för någon av parterna när man väl har en ny BMW parkerad i aktern. Däremot kan man markera med bromsen lätt på pedalen. Ljusen tänds ju direkt man nuddar pedalen. Fattar personen inte vinken då så är det bara att sänka farten så att han måste köra om.
Ett till alternativ är att man själv höjer sin beredskap för att upptäcka plötsliga hinder på vägen. Att köra upp i baken på någon är ju i sig inte farligt, det är det först när bilen framför bromsar som faran uppstår. Kan man då själv se till att ha beredskap så är det större chans att man slipper göra en tvärnit.

Så är det som en del skrivit att det finns ju omständigheter och olika anledningar till att folk kommer ikapp. Kör man själv långsammare än de andra så ska man underlätta för de andra. Men kör man redan max finns ingen anledning att krångla sig ner i bussfickor och vägrenar. Då kan stressputte köra bäst han vill.
Själv kör jag om allt jag inte vill ligga bakom. Lägger mig med gott avstånd och sedan gör jag en flygande omkörning vid lämpligt tillfälle. Eller så ligger jag kvar bakom slöfock och lyssnar på en ny skiva i stereon, för så tråkig tycker jag inte att min bil är, så jag stannar gärna en stund i den.
Citera
2010-12-20, 17:48
Medlem
Oakenshields avatar
Jag blir så in i helvete förbannad på folk som ligger i 80 på 90-väg. Då kan dom väl lika gärna lägga på 10 till och åtminstone köra i aktuell hastighet. Kör för helvete!!!!!
Citera
2010-12-20, 18:00
Medlem
Finns många som slickar arslet bara för sakens skull. Spelar ingen roll om man kör under hastigheten eller 20km/h över den. Jag kommer den dagen jag behöver tvärnita för ett rådjur eller dylikt bli galen om jag klarar av det scenariot men sen får en bil i arslet & eventuell whiplash.

Ibland när jag är på dåligt humör och någon individ ligger bakom trots att jag kör över hastighetsbegränsningen så drar jag i handbromsen lite lätt och bromsar ner.
Grejen med det är att inga bromslysen varnar bakomliggade bil att jag bromsar & då brukar rätta till avståndet efter det
Citera
2010-12-20, 18:01
Medlem
Peripheryys avatar
Förbannat jobbigt när en lastbil lägger sig två meter bakom bilen och ska göra omkörning i 110 kmh. Då är det bara till att trampa på gasen och hindra den från att göra en omkörning.
Citera
2010-12-20, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krayziebone
Ni som är livrädda när det är halt ute kan ni inte pendla eller ta taxi till jobbet alternativt hålla er ttill högerfilen. Acceptabelt om det bara finns en fil kan ni väll som mest ligga 20under hastigheten.
max 20 under skyltad fart oavsett väglag??

Ta bussen själv så vi andra inte behöver vänta på att din bil ska bli bärgad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in