2010-12-20, 16:37
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Khoholfrie
Ni tuffingar som klagar på TS är ju bara pinsamma. Visst för att ni bönder kan köra bil efter allt gärdes-sladdande med era 740's, men det är ju klart som fan att man ska ta det lugnt på vintern, speciellt när det nu (där jag bor iaf) ligger cirka 3-4 cm nysnö och är relativt slaskigt och halvplogat överallt.
Skärp er!

Ja jag jobbar natt och sovit hela dagen så inte hunnit läsa allt än men börjar här.

För att klargöra om du går på mig där så är jag själv "bonne" inprincip. Bor i mindre stad i västra götaland och ute o sladdar med 740 men kör en Opel Astra till vardags där även handbromsen funkar fint.

Men det jag ville ha fram som nog en del har fattat iaf och vissa andra inte tydligen är ju att man skall respektera väglaget och köra med en hastighet som man tycker är säker. Och oftast håller jag den hastigheten som råder då det oftast går men ändå får man folk i baken.

Går ju även säga att det gäller inte bara på vintern utan gäller även sommartid.
Citera
2010-12-20, 16:46
Medlem
Germanofils avatar
Dom är bögar helt enkelt och gillar att vara nära ditt arsel.
Citera
2010-12-20, 16:46
Medlem
ChrisOhoys avatar
De som sitter och tycker att det är drygt med folk som kör säkert är de som oftast hamnar i diket eller i statens statistik över döda i trafiken. Har man bråttom så ska man skynda långsamt, för det är inte värt det att köra 5-10km/h fortare för att tjäna in max ett par minuter, när man riskerar att inte komma fram alls.
Citera
2010-12-20, 16:47
Medlem
Haha otroligt! jag visste nästan det. Fast ändå inte.

Läs mitt tidigare inlägg i din tråd .

Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Ja jag jobbar natt och sovit hela dagen så inte hunnit läsa allt än men börjar här.

För att klargöra om du går på mig där så är jag själv "bonne" inprincip. Bor i mindre stad i västra götaland och ute o sladdar med 740 men kör en Opel Astra till vardags där även handbromsen funkar fint.

Men det jag ville ha fram som nog en del har fattat iaf och vissa andra inte tydligen är ju att man skall respektera väglaget och köra med en hastighet som man tycker är säker. Och oftast håller jag den hastigheten som råder då det oftast går men ändå får man folk i baken.

Går ju även säga att det gäller inte bara på vintern utan gäller även sommartid.
Citera
2010-12-20, 16:48
Medlem
Onkel Gagels avatar
För många år sedan ägde jag en Ford Scorpio, förutom att vara stor och tung så var den även försedd med en bastant dragkrok. På denna dragkrok hamnade det en dag en Hyundai Atos, framförd av en mycket stressad kvinna i övre medelåldern. Snorhalt ute, jag ligger i 90 km/h på E20 utanför Mariestad. Vid Hasslerör blir det 70 och jag bromsar. Damen i Atosen skall då försöka köra om, tappar kontrollen över bilen och glider in i min dragkrok. Tack vare att båda bilarna var i rörelse så blev det inte en så kraftig smäll, men hela fronten på Atosen blev bara mos och smulor. Scorpion klarade sig med en repad stötfångare och lite småblessyrer. Kärringen var totalt hysterisk och försökte beskylla mig för olyckan, sen kom farbror polisen och talade vett med åkerspöket i fråga.

Samma Scorpio blev senare påbackad av en annan Hyundai (Accent) som dessutom lyckades fastna på dragkroken, det är dock en annan historia.
Citera
Medlem
Duffeds avatar
Ingen anledning att nosa röv men vafan inte 65 i vänsterfilen på en 90 sträcka strax utanför gbg centrum

Sen att anpassa hastigheten efter väglag tycker jag är en självklarhet.
Citera
Medlem
Aekkelpottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Så säg mig. Hur fan tänker ni idioter som lägger sig rakt i baken? Jag förstår om ni ligger några sekunder när ni planerar köra om, men att bara ligga där. Rent jävla idiotiskt.

Om personen i fråga kör som farmor och kan hålla en högre hastighet utan att riska någons liv så gör man det för att visa "WTF gör du?!"
Däremot i ditt fall, där det är helt och dylikt, är det rent ut sagt idiotiskt att hålla på slicka. Intressant att slickaren fick betala priset för sin dumdristighet, synd att nån annan skulle behöva sota för det
Citera
2010-12-20, 16:49
Medlem
nicerpms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Men kommer det ut en buss så tror jag inte att föraren i framförvarande bil bekymrar sig om bilen bakom om vi säger så. Jag tror nog att det är i den fallen då en förare upptäcker ett hinder längre fram som gör att han tvingas bromsa och vill inte att bakomvarande kör in i honom när han väl stannat.

Jag förstår hur du tänker men om vi skulle tvingas att vara så försiktiga på våra vägar skulle det bästa vara att sänka hastigheterna till max 20km/h. Då skulle vi aldrig ha några olyckor öht. 75m i avstånd på en 90-väg skulle som jag beskrev innan aldrig tillåta någon omkörning då man aldrig skulle hinna accelerera sin bil för omkörning och köra om innan raksträckan tagit slut. Så raka 90-vägar har vi inte i Sverige.

tillsaken hör väl att den som ligger trycker bakom har ingen aning om vad som händer framförvarande bil. an som ligger bakom är bara förbannad för snigeln kör 80km/h på 90sträcka för man MÅSTE hålla hastigheterna. Det som grumlar synen mest är humöret och omdömmet. Jag vet och betvilar att folk som ligger för nära framförvarande inte har nog omdömme eller fantasi att förutse vad som kan hända härnäst. Den är mest sur över snigeln framför som kör så in i helvete sakta ovasett hastighet. Spelar lixom inge roll. Den har bestämt sig för att den kör för sakta och då ska man tvinga ut den i väggrenen eller allra helst av vägen. Så det är dömt att misslyckas att resonera med en sådan idiot.
Som exempel så berätta jag i tråden om hur en bil låg dikt bakom mig på en 90väg fast än jag körde 90. Vägen var oplogad och jag satt bara och vänta på en smäll. Men det slutade med att hon for av vägen i en kraftigare böj. Det idioten reflekterade över när vänt och stanna var "Men du lyckades ju ta svängen? Och jag har nya vinterdäck" Vad säger man då? Grattis du har just vunnit idiot trofen? ANPASSA HASTIGHTEN OCH AVSTÅNDET. man kommer inte fortare fram
Citera
2010-12-20, 16:58
Medlem
Nuckys avatar
Hände en liten incident för några dagar, skriver den här istället så får ni avgöra vem som skulle vara ansvarig om det smällde. Jag låg jag bakom en seg jävla traktor som körde typ 20 km/h och väntade på ett läge att köra om. Tillslut så kom det och jag har i tvåan gasar å svänger ut. Det är halt och mkt snö, bilen är värdelös när det är snö på vägen ingen esp osv. Iaf så ser den bakomvarande bilen samma lucka och svänger ut kanske liite efter mig, skillnaden är att han har mkt mer kraft och fäste så hans bil gasar på som fan medans min inte rör på sig alls lika mkt han får bromsa iaf inte så nära att det smällde men misstänker att det var en man i bakomvarande bil, hade det varit en kvinna hade det nog smällt. Han reagera ganska snabbt. Vill tilläga att omkörningsstället inte var speciellt bra. Så om han hade kört in i mig hade väll han varit vållande? Ingen av oss använde blinker.
Citera
2010-12-20, 16:58
Medlem
k0rv3ns avatar
Så nu har jag läst igenom hela tråden tror jag.
Många tror tydligen att jag beter mig som en gammal kärring och ligger långt under hastighetsbegränsningarna. Det kan vi reda ut direkt att det är fel.
Sitter runt 4k/mil/år och skulle jag köra som agda skulle jag inte hinna köra alla dom mil på ett år.

Anledningen till att jag i mitt första inlägg skrev att jag igår låg 80 på 90 sträcka var för att saltet hade frysit=halt, Det snöade=du ser inte halkan. Och detta lade jag märke till och valde då 80 som en säker hastighet, (när jag körde hem hade det slutat snöat och körts upp en del så då gick det runt 100)

Så ja där har vi väl rätt ut det då om jag är gammal kärring eller inte.

Men som några har skrivit. Bara för att någon ligger lite under hastighetsbegränsningen, eller över för det spelar ju ingen roll. Vad GER det er för rätt att ligga bara några få meter bakom mig? Det är ju för fan nästan livsfarligt. Speciellt om man åker runt lidköping-grästorp, grästorp-trollhättan, och även andra sträckor där det rör sig en jävla massa älg. Kan komma upp en och då är det kört, inte nog med att man skall få en älg i ansiktet du skall få en idiot i analen också.

Men det är väl så som det oftast är, folk måste råka ut för en olycka innan de börjar tänka. Tyvärr men sant.
Citera
2010-12-20, 17:06
Medlem
kondomlasses avatar
blir så jävla förbannad på sånt, speciellt när man själv är stressad och så.

som idag, cruisade några mil på motorvägen i typ 140, så blir det bomstopp, alla ligger i 80 och man börjar nästan gråta. så kommer en dåre, ligger MAX 2m bakom. så då är det bara att dra på dimljusen baktill, han fattade vinken och höll avståndet sedan.
Citera
2010-12-20, 17:06
Medlem
Håll avständet eller kör om, ska det vara så svårt. I vilka andra situationer är det ok att riskera människors liv och hälsa för att man är stressad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in