Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-20, 12:18
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
@ad:
Det står klart och tydligt i SJ's resegaranti att de inte ersätter förlorad inkomst eller följdskador för försenade eller inställda tåg.
Vet inte om det ens är värt att bemöda mig med att besvara dig då jag redan talat om hur det ligger till. Självfallet har de inget intresse av att garantera att du får ersättning för förlorad arbetsinkomst.

Som jag sa tidigare, "Restidsgarantin är ett schablonbelopp men givetvis kan man få mer om man lidit en större skada.". Allmän skadeståndsrättslig lag gäller dock framför deras villkor och därmed får man ersättning även för skada. Orsakar man en skada exempelvis genom dröjsmål så får man ersätta skadan, resebranschen är på intet sätt undantaget.
Citera
2010-12-20, 16:22
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ad
Vet inte om det ens är värt att bemöda mig med att besvara dig då jag redan talat om hur det ligger till. Självfallet har de inget intresse av att garantera att du får ersättning för förlorad arbetsinkomst.

Som jag sa tidigare, "Restidsgarantin är ett schablonbelopp men givetvis kan man få mer om man lidit en större skada.". Allmän skadeståndsrättslig lag gäller dock framför deras villkor och därmed får man ersättning även för skada. Orsakar man en skada exempelvis genom dröjsmål så får man ersätta skadan, resebranschen är på intet sätt undantaget.

Om du kan visa att förseningen uppkommit genom deras slarv, eller misstag. Hur hade du tänkt man skulle kunna leda detta i bevis? Du får det att låta som om man kan ta stämpelkortet och debitera SJ för alla gånger man kommer sent pga. tågförsening. Jo, tjena.

Om det nu är som du säger skulle ju SJ ha gått omkull för länge sen, Förseningen måste bero på slarv eller oaktsamhet.
Citera
2010-12-20, 18:28
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Om du kan visa att förseningen uppkommit genom deras slarv, eller misstag. Hur hade du tänkt man skulle kunna leda detta i bevis? Du får det att låta som om man kan ta stämpelkortet och debitera SJ för alla gånger man kommer sent pga. tågförsening. §Jo, tjena.

Om det nu är som du säger skulle ju SJ ha gått omkull för länge sen, Förseningen måste bero på slarv eller oaktsamhet.
Nej, det är inte culpaansvar, det är kontrollansvar vid dröjsmål.
Citera
2010-12-20, 19:44
  #16
Medlem
ApolloGrekens avatar
ad: tagga ner. Du är ny här, tonen brukar vara vänligare. Scheele är normalt vänlig och artig.

Saken är intressant. Du menar alltså att SJ har ett ansvar som går betydligt längre än vad SJ själv anger i sina resevillkor. Min fråga är om detta har testats i verkligheten: alltså finns det något som drivit frågan och lyckats få ersättning för förlorad inkomst.
Citera
2010-12-20, 22:48
  #17
Medlem
Finns en personlig koppling för mig själv här, efter att ha suttit fast i ett tåg och missat arbetsdag så trodde jag man kanske kunde tolka lagen som ad hävdar men icke.

SJ går utanför alla sådana saker som kundkontakt och service. För problemet är just att du som kund skall bevisa att förseningen är av oaktsamhet eller försumlighet. Finns ju inte en enda sportslig att man kan det. Förseningen i småland kan ju bero på ett växelfel i korpilombolo.

Skall man vara riktigt ärlig så skulle ju inget tågbolag, eller bussbolag för den delen klara sig en vinter ens om den juridiska tolkningen skulle vara enligt ad, utan beviskravet på försumlighet.
Faller ju på sin egen orimlighet. Däremot kan jag hålla med om att det kanske borde vara mer ekonomiskt kännbart för SJ vid förseningar.
Citera
2010-12-20, 23:28
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Finns en personlig koppling för mig själv här, efter att ha suttit fast i ett tåg och missat arbetsdag så trodde jag man kanske kunde tolka lagen som ad hävdar men icke.

SJ går utanför alla sådana saker som kundkontakt och service. För problemet är just att du som kund skall bevisa att förseningen är av oaktsamhet eller försumlighet. Finns ju inte en enda sportslig att man kan det. Förseningen i småland kan ju bero på ett växelfel i korpilombolo.

Skall man vara riktigt ärlig så skulle ju inget tågbolag, eller bussbolag för den delen klara sig en vinter ens om den juridiska tolkningen skulle vara enligt ad, utan beviskravet på försumlighet.
Faller ju på sin egen orimlighet. Däremot kan jag hålla med om att det kanske borde vara mer ekonomiskt kännbart för SJ vid förseningar.
Du missuppfattar vad kontrollansvar innebär. För att undgå ansvar så måste bolaget visa att kontraktsbrottet beror på omständigheter utanför sin kontroll som de inte kunnat räkna med eller undvika. Har det exempelvis varit extremt väder så är detta utanför bolagets kontroll och frågan är då i vilken mån de kunnat räkna med samt undvika kontraktsbrottet på grund av detta. Bevisbördan för detta ligger dock på bolaget.

Väldigt vanligt är att diverse bolag har sina egna rutiner och villkor som är sämre än vad lagen föreskriver. Lämnar man in en jacka i en bemannad garderob på krogen så står det vanligtvis något om att "för inlämnat gods ansvaras ej" eller dylikt och de hänvisar till detta om någon jacka lämnats ut fel eller kommit bort. Men självfallet har de genom tvingande lagstiftning ansvaret för förvarat gods. Vill man hävda sin rätt får man således hota med eller vända sig till domstol. Detsamma gäller samtliga elektronikkedjor, där man inte får en ny vara innan de försökt reparera den trasiga varan tre gånger (praxis är mer givmild än så), inte heller vill de betala ditresan även om det är lagstadgat. Fakturaavgift är ett annat påfund som företag har som rutin uttnyttja.

Detta för att spara (vinna) pengar och tid, de flesta orkar inte trassla utan kör enligt bolagets rutiner. Men vill man så kan man givetvis stämma dem och hävda sin rätt, oftast räcker det dock med att visa att man menar allvar.
Citera
2010-12-21, 07:42
  #19
Medlem
@ad:
Du börjar förstå varför det alltid är växelfel uppe i korpilombolo nu?


Citera
2010-12-21, 15:44
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
@ad:
Du börjar förstå varför det alltid är växelfel uppe i korpilombolo nu?


Det är som sagt kontrollansvar så bevisbördan ligger hos SJ.
Citera
2010-12-21, 20:02
  #21
Medlem
jolindbes avatar
Konsumentverket skriver lite luddigt om skadeståndsansvar vid tågförsening:

Citat:
Om du drabbats av en ekonomisk skada på grund av en försening eller ett inställt tåg kan du ha rätt till skadestånd. Det kan handla om kostnader som du har fått på grund av förseningen. För att du ska kunna få skadestånd måste det finnas en tydlig koppling mellan förseningen och den skada du har drabbats av.
Citera
2010-12-21, 20:48
  #22
Medlem
ApolloGrekens avatar
Jag upprepar frågan: Har någon fått ersättning från SJ för förlorad arbetsförtjänst?
Citera
2010-12-22, 22:40
  #23
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ad
Självklart kan man ha rätt till ersättning för förlorad arbetsinkomst. Varför du över huvud uttalar dig när du inte har någon aning om vad du pratar om kan man däremot fråga sig.

Se exempelvis http://www.konsumentverket.se/resor/...Forsenat-flyg/

"Förutom ersättning i förbestämda belopp kan du få ersättning för köp du tvingats göra på grund att du blivit försenad. Spara därför kvitton på dina inköp. Ordna även med intyg från din arbetsgivare som du kan visa upp om du vill ha ersättning för förlorad inkomst. Du kan inte få ekonomisk ersättning för psykiskt lidande, besväret att behöva vänta, obehagskänslor eller liknande på grund av det försenade flyget. "

Samma sak gäller för övrigt även tåg och övriga transportmedel, se http://www.konsumentverket.se/resor/...installda-tag/

Som i övrig skadeståndsrätt så räcker det med en koppling till skadan, vilket förlorad arbetsinkomst självfallet har vid en försening.
Jag har väldigt svårt att förstå folk som blir oförskämda ,än mindre lyssnar man på dem

Åter till ämnet!
Om du läser
"Undantag
Flygbolaget behöver inte alltid ersätta dig för dina ekonomiska skador. Om bolaget kan visa att det har gjort allt som rimligen kan begäras för att undvika skadorna, eller att flygbolaget kan visa att det var omöjligt att vidta sådana åtgärder, behöver det inte ersätta dig för dina kostnader.
"

Tåg
"Skadestånd
Om du drabbats av en ekonomisk skada på grund av en försening eller ett inställt tåg kan du ha rätt till skadestånd
"
Ordet kan är inte samma som ordet ska

När det gäller tågen tex SJ AB så står de för själva fordonen. Men om det är växelfel el. rälsrelaterade problem så är det inte tågoperatören som styr det, utan Trafikverket. Så man borde , som SJ AB själva, debitera trafikverket.

OT
SJ AB krävde 300milj av Trafikverket, vilket de inte fick. Då frös SJ AB sina inbetalningar till Trafikverket, och på så sätt får SJ AB rätt.
__________________
Senast redigerad av Mr.Mxyzptlk 2010-12-22 kl. 22:45.
Citera
2010-12-23, 11:57
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Jag har väldigt svårt att förstå folk som blir oförskämda ,än mindre lyssnar man på dem

Åter till ämnet!
Om du läser
"Undantag
Flygbolaget behöver inte alltid ersätta dig för dina ekonomiska skador. Om bolaget kan visa att det har gjort allt som rimligen kan begäras för att undvika skadorna, eller att flygbolaget kan visa att det var omöjligt att vidta sådana åtgärder, behöver det inte ersätta dig för dina kostnader.
"

Tåg
"Skadestånd
Om du drabbats av en ekonomisk skada på grund av en försening eller ett inställt tåg kan du ha rätt till skadestånd
"
Det är som sagt kontrollansvar, vilket är den näst strängaste ansvarstypen. Bevisbördan ligger hos SJ och de måste bevisa alla led i kontrollansvaret för att slippa skadeståndsansvar. Ditt uttalande om att man aldrig kan få ersättning få förlorad inkomst är dock helt uppåt väggarna fel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback