Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-12-19, 14:46
  #1
Medlem
Forbliranonyms avatar
Jag ska åka tåg mellan Gbg och sthlm över jul, någon som vet hur det funkar med ersättningen om tåget inte kommer fram i tid?
Berätta om era egna erfarenheter, hur bar ni er åt för att få ersättning? Vad fick ni i ersättning?
Kan man begära mer pengar ju längre tid tåget blir försenat?

Hoppas jag postat rätt annars får mod mer än gärna flytta.
Citera
2010-12-19, 14:49
  #2
Medlem
Om man kommer försent med en timme till sin destination så ska man be om ett formulär som man fyller i. Och då kan man få pengarna tillbaka, det brukar iaf jag få
Citera
2010-12-19, 14:51
  #3
Medlem
RazorTongues avatar
Om det är SJ du reser med:

SJs Restidsgaranti

Från och med 30 oktober 2010 har SJ utökat Restidsgarantin.

När du reser med oss så ska du kunna förvänta dig att komma fram i tid. I de fall som tåget är försenat kan vi ersätta dig enligt reglerna för vår restidsgaranti. Idag håller våra tåg god punktlighet men vi arbetar ständigt med att förbättra oss.
Detta gäller om tåget är försenat

Om du råkar ut för en större försening med SJ så utfaller restidsgaranti. Det innebär att du, beroende på förseningens storlek och vilken typ av ersättning du vill ha, får tillbaka en del av eller hela biljettpriset. Om du reser med en resplusbiljett, dvs där din SJ-resa kombinerats med anslutande tåg-, buss- eller färjebolag, ersätts du via SJ endast för den del av sträckan som gäller SJs tåg och om SJ orsakat förseningen. Om förseningen gäller en resa som bokats genom ett företagsavtal så anger avtalet om ersättningen ska betalas ut till dig personligen eller till företaget.
SJs Restidsgaranti

Vid försening blir du ersatt enligt restidsgarantin. Du får välja om du vill ersättas med värdebevis eller kontanter:

Värdebevis kan användas för att köpa resor med SJs tåg. Värdebeviset måste användas vid ett och samma tillfälle. Den del som betalats med värdebevis återbetalas eller ombokas inte. Värdebeviset är giltigt i ett år från det datum det ställs ut.

Ersättning med värdebevis:
Dagtåg:

Mer än 30 minuters försening ger 50 % ersättning

Mer än 60 minuters försening ger 100 % ersättning
Nattåg:

Mer än 60 minuters försening ger 50% ersättning

Mer än 120 minuters försening ger 100% ersättning

Kontant ersättning:
Dag- och nattåg:

Mer än 60 minuters försening ger 25% ersättning

Mer än 120 minuters försening ger 50% ersättning

Om den försenade resan är en enkelresa och ersättningsbeloppet (per resenär) understiger 30 kr så betalas inte restidsgarantin ut.
SJ Årskort

För dig som reser med SJ Årskort räknas ett snittpris ut per resa genom att dela priset på ditt årskort med 240. Den summan blir det biljettpris som ersättningen baseras på. Värdebeviset kan sedan användas vid köp av nya resor eller ett nytt årskort. Du kan fortfarande välja ersättning i pengar vid förseningar.
SJ Månadsbiljett/periodkort 30 dagar

För dig som reser med SJ Månadsbiljett/periodkort 30 dagar räknas ett snittpris ut per resa genom att dela priset på månadsbiljetten/periodkortet med 34. Den summan blir det biljettpris som ersättningen baseras på. Värdebeviset kan sedan användas vid köp av nya resor eller ett SJ Månadsbiljett/periodkort 30 dagar. Du kan fortfarande välja ersättning i pengar vid förseningar.
Resor betalada med SJ Prio-poäng

Vid försening av resor betalda med SJ Prio-poäng ersätts alltid resa med SJ Prio-poäng (ej värdebevis eller kontanter).

Dagtåg:

Mer än 30 minuter försening så återförs 50% av poängen.

Mer än 60 minuter försening så återförs 100% av poängen
Nattåg:

Mer än 60 minuter försening så återförs 50% av poängen.

Mer än 120 minuter försening så återförs 100% av poängen
SJs kundtjänst

Kontakta SJs kundtjänst om du har några frågor: 0771-75 75 99, tonval 1. Öppettider: Helgfri måndag–fredag 08.00–21.00 Lördag–söndag 09.00–18.00
Citera
2010-12-19, 14:52
  #4
Medlem
Bazkiluzhs avatar
Jag åkte buss, den var försenad så att jag missade mina andra bussar, då ordnade bolaget med taxi, deras ansvar att tjänster blir utförd!

Så antingen får du pengar tillbaka eller så ordnar dom för dig med skjutsen!
Citera
2010-12-19, 14:55
  #5
Medlem
latjoisses avatar
Jag kommer ihåg att det var typ 2-3 år sedan jag skulle flyga till Turkiet via Köpenhamn men tåget var grymt försenat 1-2 timmar,som tur var så valde jag att åka väldigt tidigt då jag aldrig litar på att bussar och tåg skall vara i tid. Hursomhelst så var tåget försenat 1-2 timmar snabb i käften som jag är började jag klaga direkt när konduktören kom. Slutade med att jag fick ett slags kvitto eller något som jag sedan lämnade in efter semester och fick pengarna tillbaka,handlade om totalt 200 kr eller något men pengar är pengar.
Citera
2010-12-19, 15:12
  #6
Medlem
Rent juridiskt så kan du få ersättning för den skada du lidit på grund av det försenade tåget. Restidsgarantin är ett schablonbelopp men givetvis kan man få mer om man lidit en större skada.
Citera
2010-12-19, 17:05
  #7
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ad
Rent juridiskt så kan du få ersättning för den skada du lidit på grund av det försenade tåget. Restidsgarantin är ett schablonbelopp men givetvis kan man få mer om man lidit en större skada.

Kan man verkligen det? Utveckla.

F.ö. åker vi till fjällen snart för 5000 kr. Fruktansvärt pris, men som SJ brukar prestera räknar vi med att få tillbaka hela beloppet som värdecheck, åka nästa år, få en värdecheck osv i all evighet.

Jag antar att man ska tolka villlkoren så att om man har en t.o.r.-biljett och ena resdelen försenas får man ersättning bara baserad på enkelresans pris. Eller kan det tolkas så att om jag reser upp och tåget kommer i tid men försenas två timmar på hemresan, då får jag tillbaks hela kostnaden?
Citera
2010-12-19, 18:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Kan man verkligen det? Utveckla.
Det är ingenting som behövs utvecklas. Det är en allmän princip. Man är skyldig att ersätta skada som tillfogats på grund av dröjsmål. Se exempelvis 31 § KTjL.
Citera
2010-12-19, 19:14
  #9
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ad
Det är ingenting som behövs utvecklas. Det är en allmän princip. Man är skyldig att ersätta skada som tillfogats på grund av dröjsmål. Se exempelvis 31 § KTjL.
Ett resebolag, vare sig det är flyg, buss el. tåg ersätter aldrig tex förlorad arbetsinkomst

DU får nog utveckla ditt svar så det framgår att det du skriver har någon verklig substans och då påvisa vad som ersätts och inte ersätts
Citera
2010-12-19, 22:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Ett resebolag, vare sig det är flyg, buss el. tåg ersätter aldrig tex förlorad arbetsinkomst

DU får nog utveckla ditt svar så det framgår att det du skriver har någon verklig substans och då påvisa vad som ersätts och inte ersätts
Självklart kan man ha rätt till ersättning för förlorad arbetsinkomst. Varför du över huvud uttalar dig när du inte har någon aning om vad du pratar om kan man däremot fråga sig.

Se exempelvis http://www.konsumentverket.se/resor/...Forsenat-flyg/

"Förutom ersättning i förbestämda belopp kan du få ersättning för köp du tvingats göra på grund att du blivit försenad. Spara därför kvitton på dina inköp. Ordna även med intyg från din arbetsgivare som du kan visa upp om du vill ha ersättning för förlorad inkomst. Du kan inte få ekonomisk ersättning för psykiskt lidande, besväret att behöva vänta, obehagskänslor eller liknande på grund av det försenade flyget. "

Samma sak gäller för övrigt även tåg och övriga transportmedel, se http://www.konsumentverket.se/resor/...installda-tag/

Som i övrig skadeståndsrätt så räcker det med en koppling till skadan, vilket förlorad arbetsinkomst självfallet har vid en försening.
Citera
2010-12-20, 08:17
  #11
Medlem
ApolloGrekens avatar
Jag tycker det är vagt skrivet om flyg och ännu mer om tåg.
Hur är det med empirin, finns det någon av kvinna född som lyckats få ersättning för ekonomisk skada, t.ex. förlorad lön, från SJ?

Och jag är tacksam för svar på min fråga om tur och returbiljetter. beräknas ersättningen på hela biljettpriset eller bara på kostnaden för den halva som blev försenad?
Citera
2010-12-20, 10:01
  #12
Medlem
@ad:
Det står klart och tydligt i SJ's resegaranti att de inte ersätter förlorad inkomst eller följdskador för försenade eller inställda tåg.
Det du hänvisar till gäller när man köper en paketresa. Det gör mig veterligen inte SJ.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback