Citat:
Ursprungligen postat av GBG_hustler
Du menar att det är bättre för mig att ha en ordning jag är obekant med. Min poäng är att jag inte kan använda programmet som jag vill.
Ja, det kan faktisk vara så att det kan vara bättre med en ordning du är obekant med....
Det är inte alls ovanligt i vårt liv, att vi får göra nya val, måste lära oss nya saker av olika anledningar. I många fall kan det kännas drygt ovant och motigt i början med det nya jälfört med det man tidigare varit van med.
Detta kan handla om allt från ett nytt faktureringssystem på jobbet till en ny TV hemma i gillestugan.
Det blir då nästan alltid en period av konflikter vid hanterandet av det nya, för man är så van vid det gamla och då lätt tycker att det nya är sämre och krångligare. Men, med tiden så blir man mer och mer van vid det nya, lär sig att det faktisk har sina fördelar och ofta så inser man till slut att det nya i stort sett är bättre än det gamla på de flesta punkter. Sen går det kanske nåt år och så skaffar man nåt nytt igen och då upprepas ofta samma sak igen. Att man då är van vid det man haft ett tag och vant sig med, och det nya upplev som krångligare och sämre i början.....
Citat:
Jag vill sortera min musik själv, orientera mig i musiksamlingen genom operativsystemets system för filhantering och därefter enkelt spela upp musiken. Det tillåter inte iTunes trots att tillvägagångssättet är vanligt och normalt.
Fundera då på detta....
i iTunes kan du dra importera en CD-skiva, eller en radda musikfiler. Finns det korrekta ID-taggar så kan iTunes organisera dessa automatiskt åt dig med en mapp för Artist med undermappar för de album som du har av denne artist. Det är väl det absolut mest förekommande sättet att organisera på?
Men, om det inte finns korrekta ID-taggar, eller om DU vill organisera det på nåt annat sätt, så kan DU själv ange en massa olika info i den INFO-ruta som skapas till varje importerat objekt. Vad du anger där påverkar hur det organiseras och hur det sen kan sökas.
Om jag vill så kan jag lätt orientera mig i min musiksamling genom operativsystemets system för filhantering och därefter enkelt spela upp musiken. Det är bara att klicka sig in det.... t ex Den här datorn>iTunes>iTunes Music>Artistnamn>Album>låt och dubbelklicka på den så spelas den upp...
Detta går alltså att göra, men detta är ett antikt sätt att förfara och de allra flesta datoranvändare idag föredrar att slippa sitta och rota i mappar själv utan vill istället ha ett program som sköter den biten åt dem och sen presenterar det hela på ett bra sätt på skärmen. Detta gäller alla möjliga program och alltså inte bara musikprogram.
Citat:
Många i tråden har problem som är relaterade till okunskap, för att använda din terminologi. Är inte deras kritik därigenom befogad? Produkten är inte lättanvänd.
Jo, kritiken KAN vara befogad i vissa fall och helt obefogad i andra fall. Detta kan man kanske få en hint om genom att diskutera saken som vi nu gör.
Oavsett program så är det omöjligt att utforma det så att man alltid till 100% för människans dumhet. Det går alltså inte att göra sak så att ingen människa kan missförstå eller använda det fel. Men samtidigt så lyckas ju tillverkare även göra rena missar själva eller få till mindre bra lösningar i vissa avseenden.
iTunes är inte 100% perfekt och absolut felfritt, men vad är då det? Men det finns samtidigt folk som klagar sig hesa på iTunes och tycker det är skit för de kunde minsann inte göra si eller så. Eller så frågar de vad man ändrar det eller det. Och svaret är inte alls sällan att de har det rätt framför näsan på första sidan i Inställningarna. Men då kan svaret bli att där hade de ju inte tittat.... DET är ta mig fan inte Apples fel, utan användarens. Eller så kunde de klickat på "Hjälp" och i sökrutan dä knappat in t ex Importera musik, eller Överföra musik till iPhone, och genast fått en mycket tydlig guide i klartext hur man gör detta. Men svaret blir ofta att de inte tittat i programmets manual. Det är då inte Apples fel....
iTunes är för normalt bruk i de flesta manövrar lättförståeligt och intuitivt, och är det nåt man blir lite fundersam över eller råkar på problem med så tillhandahåller Apple en alldeles utmärkt hjälp direkt i programmet genom att man klickar på just HJÄLP och då får upp manualen som är fullt sökbar.
Apple tillhandahåller även en alldeles utmärkt sida proppfull med instruktioner i text och övningsexempel i video där man kan klicka sig fram och få veta hur man gör både det ena och andra ang. iTunes.
http://www.apple.com/se/itunes/how-to/
Men ytterst få verkar ens förmögna att komma på tanken att gå in på tillverkarens hemsida och se om de kanske har nåt matnyttigt om deras produkter utan sitter hellre på nätet och klagar om de får problem.
Själv är ofta det första jag gör när jag fått hem en ny produkt oavsett tillverkare, att jag går in på deras hemsida och ser om de har någon ordentlig manual eller annat att ladda hem, för det kan ju vara bra att ha för att på bästa sätt förstå och kunna utnyttja sin nya produkt, eller lösa ev. problem om man stöter på sådana. Jag läser också gärna igenom dessa manualer vare sig jag verkligen behöver eller inte, för även om produkten och dess funktioner är generellt lätta att begripa så är det ändå ofta att det finns intressant info i manualen som man kan ha nytta av.
Ja, lite. Det är kul att du är så personligt engagerad i en så trivial fråga.[/quote]
Jag visste det...
Ja jag är engagerad, men det är bara för att jag tycker det är intressant och för att det är kul att diskutera. Det har inget med fanatism eller annat att göra. Jag är nämligen inte fanatisk till Apple utan tycker bara att rätt ska vara rätt oavsett vilket förtag eller produkt det gäller. Påstår då folk uppenbara felaktigheter om en tillverkare eller dess produkter så är det väl inte fel att upplysa om att påståendet inte stämmer och förklara varför m.m.
Sen att olika människor kan ha uppleva saker på ett visst sätt är ju som det är. I vissa fall stämmer det verkligen, i andra inte, men de har ändå sin upplevelse och åsikt.
T ex om någon påstår att xxxx är jättesegt för de har upplevd det så. Ja då kan det vara deras upplevelse, men det betyder inte att det därför måste vara sant att xxxx är jättesegt. För testar man detta och jämför med ev. konkurerande produkter så kanske det visar sig att xxxx ligger väldigt bra till i snabbhet, i toppskiktet. Därmed så är ju påståendet om att det är jättesegt inte korrekt, och personens upplevelse något som bara är rent subjektivt utan stöd i verkligheten.
Dr Tinnitus