Flashback bygger pepparkakshus!
2010-12-19, 21:22
Medlem
SinXs avatar
Intressant debatt. Här kommer min åsikt.

I början vantrivdes jag med iTunes. Jag var van med Winamp, och har kört det sedan hedenhös. Samtidigt hade jag precis gått från Windows till Mac, och det innebar en helt ny värld för mig. Precis som TS hade jag för vana att ha min nedladdade musik sorterade i mappar efter artist, genre osv.... ID-tag visste jag nog inte ens vad det var.

Den första tiden med iTunes kände jobbig, men efter ett tag tänkte jag att jag verkligen skulle ge det en chans. Ångrar inte detta på något sätt. Jag köper tom den mesta musiken via iTunes Store. Inte för att jag har några invändningar mot piratkopiering som sådan, istället handlar det om bekvämlighet. Apple har verkligen lyckats med att göra inköp av musik enkelt.

I samband med att jag gick över till Mac lyckades en tillfällig nattlig gäst av det kvinnliga könet, genom någon improviserad sexställning sparka ner min externa hårddisk från hyllan som jag hade uppsatt vid fotänden av sängen. På denna låg all min musik, och jag fick helt enkelt börja om från början. Detta gjorde saker och ting lite enklare. Den lilla mängd musik jag hade kvar som var nedladdad sorterade jag helt enkelt upp i iTunes, och fixade covers osv...

Nu trivs jag väldigt bra med iTunes, och skulle ej ersätta det med mitt gamla system.

Visst finns det nackdelar. Tex är det ett helvete att lyckas sortera nedladdade talböcker som man vill så allt hamnar med rätt kapitelföljd osv... Som tur är finns programmet AudioBook Builder som fixar biffen.

Slutsatsen är nog att man skall se iTunes som mer än en simpel mp3-spelare. Det är mer av ett mediacenter. Självklart är detta inte vad alla efterfrågar, och då får man självklart göra ett val. Antingen gillar man det eller inte.
Citera
2010-12-19, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Bara för att det var en aktuell diskussion om detta så kollade jag upp det ännu en gång. Var uppe på en polares firma där de har flera Windows-maskiner och inget iTunes så långt ögat når.

Det var bara att koppla in min iP4 till valfri Windows-burk och man fick frågan om man ville importera bilderna i kameran (iP4 identifierades alltså som en kamera i det läget).

Polaren var inte överraskad då det är just så han gjort länge med de bilder han tar i jobbet med sin iP4 och ska ha in på firmans datorer. Bara att koppla in och dra över alltså.

Just för att jag vet att det funkar på detta sätt så blir det ju lite märkligt att så många av de som uppenbart inte tycker om iTunes har misslyckats med detta, vilket gör att man undrar om verkligen alla är ärliga och inte några av dem sitter och hittar på bara för att ha nåt negativt att kasta fram?

Dr Tinnitus

Och tanken slår dig inte att vi tänker så om dig?
Alla har likadana problem, men du drabbas aldrig av något av dom, spelar ingen roll hur många som kan skriva under på att en produkt är dålig för eftersom DU aldrig upplevt problemet så kan det omöjligt finnas...
Citera
2010-12-19, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Intressant debatt. Här kommer min åsikt.

I början vantrivdes jag med iTunes. Jag var van med Winamp, och har kört det sedan hedenhös. Samtidigt hade jag precis gått från Windows till Mac, och det innebar en helt ny värld för mig. Precis som TS hade jag för vana att ha min nedladdade musik sorterade i mappar efter artist, genre osv.... ID-tag visste jag nog inte ens vad det var.

Den första tiden med iTunes kände jobbig, men efter ett tag tänkte jag att jag verkligen skulle ge det en chans. Ångrar inte detta på något sätt. Jag köper tom den mesta musiken via iTunes Store. Inte för att jag har några invändningar mot piratkopiering som sådan, istället handlar det om bekvämlighet. Apple har verkligen lyckats med att göra inköp av musik enkelt.

I samband med att jag gick över till Mac lyckades en tillfällig nattlig gäst av det kvinnliga könet, genom någon improviserad sexställning sparka ner min externa hårddisk från hyllan som jag hade uppsatt vid fotänden av sängen. På denna låg all min musik, och jag fick helt enkelt börja om från början. Detta gjorde saker och ting lite enklare. Den lilla mängd musik jag hade kvar som var nedladdad sorterade jag helt enkelt upp i iTunes, och fixade covers osv...

Nu trivs jag väldigt bra med iTunes, och skulle ej ersätta det med mitt gamla system.

Visst finns det nackdelar. Tex är det ett helvete att lyckas sortera nedladdade talböcker som man vill så allt hamnar med rätt kapitelföljd osv... Som tur är finns programmet AudioBook Builder som fixar biffen.

Slutsatsen är nog att man skall se iTunes som mer än en simpel mp3-spelare. Det är mer av ett mediacenter. Självklart är detta inte vad alla efterfrågar, och då får man självklart göra ett val. Antingen gillar man det eller inte.

Det var en trevlig berättelse och ett bra inlägg som visar att även om det ibland är motigt och ovant i början så blir det ju bättre, ja bra, med tiden.

Det är nog väldigt få av de som i början av gammal vana krampaktigt höll kvar vid sitt gamla mappsystem, när de fått se hur snabbt och tydligt, samt trevligt, iTunes presenterar all musik m.m. på skärmen åt en, utan att man behöver in själv och böka i mapparna.

Någon tidigare påstod ju att han inte ens var intresserad av eller vill se skivomslag. Fan tro't, för hur många kan ärligt säga att de skiter i skivomslag i verkligheten? Hur många skulle vilja stå i skivhyllorna på en musikbutik och bläddra bland helt anonyma vita skivor med bara en tråkig enhetlig text som förkunnade artist och album? Många klagade ju på CD just för att de saknade de stora fina omslagen på LP...

Jag vet att det är vanligast att de som är missnöjda är de som grymtar mest och högst, och då även märks mest. Och de som är nöjda oftast bara är just nöjda utan att göra mycket väsen av sig. Men jag vet att det finna massor av andra som har liknande upplevelser som dig, och det vore trevligt att se fler av dem i tråden så vi inte bara får höra klagosånger...

Dr Tinnitus
Citera
2010-12-19, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
Och tanken slår dig inte att vi tänker så om dig?
Alla har likadana problem, men du drabbas aldrig av något av dom, spelar ingen roll hur många som kan skriva under på att en produkt är dålig för eftersom DU aldrig upplevt problemet så kan det omöjligt finnas...

Men tänk nu lite längre än.....

Alla har inte likadana problem, för då skulle Apple och iTunes vara dött för länge sedan, ja i alla fall iTunes och ersatt men nåt som funkar.

För skulle alla ha likadana problem så skulle det bli en sådan helvetes folkstorm mot Apple för detta att det antennfenomen iP4 har blir en fis i rymden i jämförelse. Ja kolla hur lite skriverier och klagan det är på detta antennfenomen nu när stormen blåst över och folk har använt sina iP4 ett tag...

Samma sak med iTunes. Vissa har helt riktigt problem och de är ofta de som hörs och syns mest. Men det betyder inte att alla har likadana problem. För de allra flesta, oavsett Windows eller Mac OS X, så funkar iTunes OK och folk är generellt sett nöjda med iTunes. De som är missnöjda och verkligen har problem är trots allt en minoritet.

Dr Tinnitus
Citera
2010-12-19, 22:07
Medlem
Citat:
Men tänk nu lite längre än.....

Alla har inte likadana problem, för då skulle Apple och iTunes vara dött för länge sedan, ja i alla fall iTunes och ersatt men nåt som funkar.

För skulle alla ha likadana problem så skulle det bli en sådan helvetes folkstorm mot Apple för detta att det antennfenomen iP4 har blir en fis i rymden i jämförelse. Ja kolla hur lite skriverier och klagan det är på detta antennfenomen nu när stormen blåst över och folk har använt sina iP4 ett tag...

Samma sak med iTunes. Vissa har helt riktigt problem och de är ofta de som hörs och syns mest. Men det betyder inte att alla har likadana problem. För de allra flesta, oavsett Windows eller Mac OS X, så funkar iTunes OK och folk är generellt sett nöjda med iTunes. De som är missnöjda och verkligen har problem är trots allt en minoritet.

Dr Tinnitus

För att ta ett exempel som visserligen är OT, sorry för det
När Windows Vista var nytt hörde man om folk som klagade på det, efter flera uppdateringar så klagade folk fortfarande, men varken jag eller någon jag känner eller träffat har haft mer problem med Vista än något annat OS.

Ändå är det socialt accepterat att Vista var skräp för att "ALLA" hade problem med det.

Likadant är det med ett program som iTunes, Många inte "alla", men väldigt många har stora problem med iTunes, vissa har inga problem alls, och för dom är det svårt att förstå hur man kan ha problem, eftersom dom själva inte sätt röken av problem.
Senast redigerad av grodkungen 2010-12-19 kl. 22:12.
Citera
2010-12-19, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ja, det kan faktisk vara så att det kan vara bättre med en ordning du är obekant med....

Det är inte alls ovanligt i vårt liv, att vi får göra nya val, måste lära oss nya saker av olika anledningar. I många fall kan det kännas drygt ovant och motigt i början med det nya jälfört med det man tidigare varit van med.

Detta kan handla om allt från ett nytt faktureringssystem på jobbet till en ny TV hemma i gillestugan.

Det blir då nästan alltid en period av konflikter vid hanterandet av det nya, för man är så van vid det gamla och då lätt tycker att det nya är sämre och krångligare. Men, med tiden så blir man mer och mer van vid det nya, lär sig att det faktisk har sina fördelar och ofta så inser man till slut att det nya i stort sett är bättre än det gamla på de flesta punkter.
Sen går det kanske nåt år och så skaffar man nåt nytt igen och då upprepas ofta samma sak igen. Att man då är van vid det man haft ett tag och vant sig med, och det nya upplev som krångligare och sämre i början.....
Du skriver kul: nästan som om vi diskuterade någonting viktigare än datorprogram.

Citat:
Fundera då på detta....

i iTunes kan du dra importera en CD-skiva, eller en radda musikfiler. Finns det korrekta ID-taggar så kan iTunes organisera dessa automatiskt åt dig med en mapp för Artist med undermappar för de album som du har av denne artist. Det är väl det absolut mest förekommande sättet att organisera på?

Men, om det inte finns korrekta ID-taggar, eller om DU vill organisera det på nåt annat sätt, så kan DU själv ange en massa olika info i den INFO-ruta som skapas till varje importerat objekt. Vad du anger där påverkar hur det organiseras och hur det sen kan sökas.

Om jag vill så kan jag lätt orientera mig i min musiksamling genom operativsystemets system för filhantering och därefter enkelt spela upp musiken. Det är bara att klicka sig in det.... t ex Den här datorn>iTunes>iTunes Music>Artistnamn>Album>låt och dubbelklicka på den så spelas den upp...

Detta går alltså att göra, men detta är ett antikt sätt att förfara och de allra flesta datoranvändare idag föredrar att slippa sitta och rota i mappar själv utan vill istället ha ett program som sköter den biten åt dem och sen presenterar det hela på ett bra sätt på skärmen. Detta gäller alla möjliga program och alltså inte bara musikprogram.
Det fungerar ju jättebra för den som sorterar sin musik under breda rubriker. Jag sorterar, som vi talat om tidigare, under dubbla eller tredubbla undergenrer, tidsperiod och geografiskt ursprung. Ibland smalare än så.

Citat:
Själv är ofta det första jag gör när jag fått hem en ny produkt oavsett tillverkare, att jag går in på deras hemsida och ser om de har någon ordentlig manual eller annat att ladda hem, för det kan ju vara bra att ha för att på bästa sätt förstå och kunna utnyttja sin nya produkt, eller lösa ev. problem om man stöter på sådana. Jag läser också gärna igenom dessa manualer vare sig jag verkligen behöver eller inte, för även om produkten och dess funktioner är generellt lätta att begripa så är det ändå ofta att det finns intressant info i manualen som man kan ha nytta av.
Duktig pojke. Antar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Sllone
Driver du med mig?
Du tycker det är enklare att hålla koll på flera gig av musik i en lång text lista?
Vad har du emot spellistor eller?
Spellistor är ett av judarnas hemliga vapen i jakten på den helige Mozundula.
Citera
2010-12-19, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GBG_hustler
Det fungerar ju jättebra för den som sorterar sin musik under breda rubriker. Jag sorterar, som vi talat om tidigare, under dubbla eller tredubbla undergenrer, tidsperiod och geografiskt ursprung. Ibland smalare än så.
.

Jag tror faktiskt du skulle kunna fixa det med i iTunes just för att det är så gott om möjligheter att skriva in alla möjliga olika saker på olika ställen i Info-rutan till varje album eller låt.

Dr Tinnitus
Citera
2010-12-19, 23:07
Medlem
Bubba_med_ks avatar
Jag började använda iTunes för att streama med airport express. Är som andra inte helt överväldigad över iTunes, men men.
Det jag verkligen saknar (så rätta mig gärna om jag har fel) är att kunna köa låtar!!Jag vill inte göra en spellista, utan jag vill exempelvis köa den första låten av en artist och sedan ska spelaren fortsätta med låt nummer två (såsom kö-funktionen funkade på winamp exempelvis). GAAAHH!!! Går det att lösa...?

/Bubba
Citera
2010-12-19, 23:54
Bannlyst
Citat:
Jag tror faktiskt du skulle kunna fixa det med i iTunes just för att det är så gott om möjligheter att skriva in alla möjliga olika saker på olika ställen i Info-rutan till varje album eller låt.

Dr Tinnitus
Nej, det kan jag inte. Och även om jag kunde så måste jag börja i fel ände: med sökningen. Jag vill se min samling framför mig och sedan välja. Och även om jag tyckte att ID-taggar vore den perfekta lösningen skulle jag aldrig vilja engagera mig i att tagga över tio tusen låtar.

Som någon annan skrev har inte jag heller funnit ett sätt att köa låtar i iTunes. Det suger hårt som fan.
Citera
2010-12-19, 23:54
Medlem
Citat:

Citat:

Dr Tinnitus

Jag kör denna sak en runda till och lägger till en sak jag saxade ut från iTunes-manualen. Kanske det kan hjälpa dig...? Särskilt då bl a den nedersta punkten.

Citat:
Du kan redigera information i infofönstret så att det blir enklare att hitta och sortera filerna i biblioteket. Du kan till exempel:

-Gruppera individuella satser på en CD med klassisk musik till ett stycke genom att märka satserna (exempelvis ”Pianokonsert i A-moll, opus 54”) i fältet Gruppering.

-Gruppera samman låtar som hör till en samling i biblioteket genom att klicka på infoknappen och bocka för alternativet ”Del av en samling”.

-Identifiera de olika artisterna på ett hyllningsalbum i fältet Artist och skriva ”diverse” i fältet Albumartist.

-Skapa en egen genrekategori genom att välja Anpassad i popupmenyn Genre.

-Ändra spelordningen på en CD-skiva genom att ändra numren i fälten Låt.

-Skapa en smart spellista som bara innehåller musik i lagom takt för träningspasset genom att lägga till antalet slag per minut i fältet BPM. Anvisningar finns i Skapa en smart spellista.

-Markera en film som en musikvideo (klicka på fliken Alternativ och välj Musikvideo från popupmenyn Medietyp).

-Om du importerar en ljudbok från en CD-skiva kan du ändra medietypen till Ljudbok (klicka på Alternativ i infofönstret) så att den visas under Ljudböcker (istället för Musik). När du gör det kommer iTunes sedan också ihåg var du var i ljudboken.

-Klicka på fliken Sortering och fyll i valfri information att sortera efter.

Dr Tinnitus
Citera
2010-12-19, 23:56
Bannlyst
Citat:
Jag kör denna sak en runda till och lägger till en sak jag saxade ut från iTunes-manualen. Kanske det kan hjälpa dig...? Särskilt då bl a den nedersta punkten.

"Du kan redigera information i infofönstret så att det blir enklare att hitta och sortera filerna i biblioteket. Du kan till exempel:

-Gruppera individuella satser på en CD med klassisk musik till ett stycke genom att märka satserna (exempelvis ”Pianokonsert i A-moll, opus 54”) i fältet Gruppering.

-Gruppera samman låtar som hör till en samling i biblioteket genom att klicka på infoknappen och bocka för alternativet ”Del av en samling”.

-Identifiera de olika artisterna på ett hyllningsalbum i fältet Artist och skriva ”diverse” i fältet Albumartist.

-Skapa en egen genrekategori genom att välja Anpassad i popupmenyn Genre.

-Ändra spelordningen på en CD-skiva genom att ändra numren i fälten Låt.

-Skapa en smart spellista som bara innehåller musik i lagom takt för träningspasset genom att lägga till antalet slag per minut i fältet BPM. Anvisningar finns i Skapa en smart spellista.

-Markera en film som en musikvideo (klicka på fliken Alternativ och välj Musikvideo från popupmenyn Medietyp).

-Om du importerar en ljudbok från en CD-skiva kan du ändra medietypen till Ljudbok (klicka på Alternativ i infofönstret) så att den visas under Ljudböcker (istället för Musik). När du gör det kommer iTunes sedan också ihåg var du var i ljudboken.

-Klicka på fliken Sortering och fyll i valfri information att sortera efter."

Dr Tinnitus
Alternativt: dra-släpp. Oavsett operativsystem.
Citera
2010-12-19, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba_med_k
Jag började använda iTunes för att streama med airport express. Är som andra inte helt överväldigad över iTunes, men men.
Det jag verkligen saknar (så rätta mig gärna om jag har fel) är att kunna köa låtar!!Jag vill inte göra en spellista, utan jag vill exempelvis köa den första låten av en artist och sedan ska spelaren fortsätta med låt nummer två (såsom kö-funktionen funkade på winamp exempelvis). GAAAHH!!! Går det att lösa...?

/Bubba

Citat:
Som någon annan skrev har inte jag heller funnit ett sätt att köa låtar i iTunes. Det suger hårt som fan.

Nu hänger jag inte riktigt med i vad ni menar med att köa låtar, så hur menar ni egentligen...?

Att få iTunes att spela upp alla låtar av en artists album efter varandra är väl bara att spela upp dem det, eller är det inte det ni menar? Förklara gärna.

Dr Tinnitus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in