Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-20, 20:51
Medlem
Zephyreuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba_med_k
Finns ju saker som är bra med iTunes och saker som är sämre, men att tycka det är riktigt bra att kunna lägga till en mapp...? Hade väl varit en katastrof om det inte gick. Eller missar jag ironin?

/Bubba

Nää, ingen ironi.. men innan så la jag in ett album i taget ( ) när jag upptäckte att det fanns så blev jag happyface..

Innan sket jag itunes för att "meh, det tar ju år att lägga in musik ju.."
Citera
2010-12-20, 21:30
Medlem
Citat:
Jaa, klart som f*n jag kan leva med det... skulle nog överleva utan dator också för den delen, men det är något som jag stör mig på när det gäller iTunes.

Att det finns saker här i livet man stör sig på, i stort och smått, eller i iTunes är ju som det är. Jag har en del jag stör mig på med.

Citat:
Fortfarande är jag av min åsikt att det är oerhört mycket smidigare att bara köa några låtar och sedan låta musikuppspelaren fortsätta i det stora biblioteket där alla låtar är samlade. Jag har inte alltid lust att välja ut låtar för två timmar framåt att dra till en spellista... och nej, så som det är i nuläget anser jag att iTunes inte kan köa musik på det sättet (eller liknande sätt) som jag vill.

Men, har du då inte testat iTunes DJ....?

Det blir ju närmast exakt som du önskar!

Gå in i ditt iTunes bibliotek, markera en eller flera låtar du vill lyssna på, högerklicka och välj "Lägg till i iTunes DJ". Låtarna hamnar då först i listan på låtar som ska spelas. Tryck igång spelningen och kuta på skithuset eller vad du nu har på G.

När de låtarna som du först valt ut är spelade så fortsätter DJ automatiskt att spela mixade låtar från hela ditt bibliotek. Får du sen för dig att du vill lyssna på ett par speciella låtar, markera då dessa högerklicka och välj "Lägg till i iTunes DJ" eller "Spela upp nästa i iTunes DJ".

Citat:
Jag har kört uteslutande (förutom de rätt få gånger jag kör spotify) med iTunes i över ett år nu, och saknar fortfarande kö-funktionen mycket, vilket fler i denna tråden verkar göra... plus många jag känner.

/Bubba

Se ovan, och testa och se vad du tycker. Jag tycker det borde vara närmast identiskt med det du önskar!?

Dr Tinnitus
Citera
2010-12-20, 21:41
Medlem
tzjs avatar
Offtopic raderat. Tillsägelser utdelade.

/mod.
Citera
2010-12-20, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zephyreus
Det finns folk som hatar itunes här, visst gör de om ni vill. Jag gillar dock det. När jag fick reda på att man kunde lägga till en mapp istället för ett album i taget så tänkte jag:

Wait, wat - går det? Yay!!!!" Hepp, jag testade, det var/är skitlätt:

Arkiv> lägg till mapp i biblioteket> välj mapp> profit! Det som var lite segt var dock att jag var tvungen att lägga till många av omslagen själv, efter som iTunes inte hittade dem om mappen/skivan inte hette exakt som den gör om man köper den i butik tex. Det var lätt, men tidsödande. Det är det enda jag kommer på. Klicka på ett album i Cover Flow (snyggaste funktionen ever!) så - ploff, spelar den första låten i albumet.

Man behövre inte använda Ping eller allt annat shit som finns om man inte vill, jag gör det inte.

Men om man inte har all sin musik i datorn/ extern HDD så kan det nog vara mycket drygt att föra över allt från skivor till itunes dock. *host* PirateBay *host*

Go iTunes!

Att lägga till musik kan vara så enkelt som att bara dra en musikmapp med undermappar och allt rätt in och släppa i iTunes, så fixar iTunes resten själv. Är då ID-taggar m.m. i ordning i filerna så hamnar allt rätt och får albumbilder och allt automatiskt. Vill man så kan man givetvis ändra saker efter eget tycke med.

Att importera egna CD är inte drygare än att mata in och ta ut skivor i princip. Är det ordentliga skivor och inte ICA-kompileringar för 19,95 kr så hittas före det mesta låtnamn och allt annat och det är bara i enstaka fall man får hjälpa till lite själv.

Man kan välja att iTunes ska börja importera automatiskt så fort en CD stoppas in i snurran, och sen spotta ut den igen när den är klar, man behöver då inte klicka på något eller ens trycka på Eject. Bara lyfta ut skivan och lägga i nästa.

Jag har personligen gjort detta med ca 900 CD ett par gånger. Först med 128 mbps men efter nåt år så tyckte jag att det fanns plats för alt med högre bitrate så jag gjorde om det i 256 mbps VBR. Nu när det börjar komma så stora externa diskar och även interna, så funderar jag på att göra det en gång till och då med Lossless. Man kan ju faktiskt ha flera olika iTunes-bibliotek och växla mellan dessa i iTunes. Då kan man ju ha ett hemma på en fet extern med all musik i Lossless som tar stor plast men ger max kvalitet. Och ha ett bibliotek i datorn på 256 mbps att lyssna på när man är ute på jobbresor och bor på hotell m.m.

Möjligheterna är många.

Dr Tinnitus
Citera
2010-12-20, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Är inte detta en rätt onödig attityd?

Poner om nu iTunes DJ var exakt det du efterfrågat som gör iTunes bra för dig (hypotetiskt nu alltså), och när någon sen tipsar dig om det så svarar du "att du skiter i vad det är för någonting"

En sådan attityd pekar ju mer på att du inte vill lära dig något nytt, och redan bestämt dig för en åsikt och att du inte ska ändra dig what so ever....?

Sen detta med att vägra läsa manualer.

Oavsett hur lätta olika program är att använda, så hittar man nästan alltid när man läser igenom manualen som man inte visste eller som kan vara en aha, det var bra att veta o s v. Så en kik i manualen är i princip alltid nyttigt och sällan bortkastad tid oavsett produkt.

Att man bör kunna hantera det mer basala i användning med ett musikprogram utan att tvingas glo i en manual är ju sant. Men många program har ändå så många funktioner att man oftast änså inte kan lära sig dem helt utan och innan och veta exakt allt man kan göra eller inte göra och på vilka olika sätt.

Så, att använda det mer basala i iTunes är för de flesta inga problem, men vill man ta dela av alla de funktioner som finns så kan en kik i manualen vara en god idé.
Jag vet vad iTunes DJ är. Snubben var bara dryg så jag off topicade honom för att slippa ta en onödig diskussion. Angående manualer så läser jag dem aldrig. Vill du uppfostra mig i hur jag lever mitt liv får du gärna starta en ny tråd. Det är andra gången du drar en fråga så långt istället för att hajja att a) du har fel, och b) du tar diskussionen på alldeles för stort allvar.

Citat:
Försvara och försvara....?

Jag försöker ju mer då förklara saker som du inte har förstått, försöka reda ut och om möjligt hjälpa dig med de problem du säger dig ha, och reda ut saker som påstås men kanske är felaktiga.

Jag får ideligen div. påståenden om fanboy och annat i trynet från alla håll, fast det är fel då jag egentligen inte alls är någon fanboy. Jag försvarar gärna Apple men bara om det verkligen kan göras, för att folk t ex påstår saker som uppenbarligen inte stämmer eller bara kastar en massa skit utan egentliga fakta. Jag skulle aldrig försvara Apple blint, och jag skulle lätt kunna skriva en skaplig lista på saker jag själv saknar eller stör mig på med Apples produkter.

Men jag tycker det är mycket trevligare att i första hand försöka se på saker positivt och försöka förstå tänket, och hur det ska användas m.m. För ofta visar det sig ju att den första uppfattningen om en produkt ändrar sig med tiden när man fått testa lite mer, blivit mer van och sett att man kan ju göra på det sättet med, det var ju bättre eller smart. Eller så är det bara lite annorlunda utan att vara vare sig bättre eller sämre. Så tänker jag om allt, inte bara om Apple. Jag gillar att hellre försöka förstå och vara positiv, och försöka se fördelar. Och inte vara bara negativ och gå in för att se bara nackdelar och sen älta dessa hela tiden och glömma eller förneka fördelar.
Jag har förstått allt jag behöver förstå, det är inte vad frågan handlar om. Uppenbarligen efterfrågar du ett avancerat program medan jag söker ett simpelt. iTunes tillåter inte de simpla lösningarna utan tvingar mig att använda de avancerade. Därför klagar jag och säger att iTunes suger.

Citat:
Då frågar jag dig, har du verkligen testat att försöka fylla i de fält med info för dina musik som du kan fylla ut, och se hur det funkar med organiseringen så som du skulle vilja ha den?

Om du testar och ser att det faktiskt skulle låta sig göras i iTunes att fixa en organisering för din musiksamling som du kan leva med och ha nytta av, så är väl det bara väldigt trevligt, eller hur? Om du sen ändå väljer att inte gå igenom hela din samling för du tycker det blir allt för drygt, är ju en annan sak och bara ditt val. Men då vet vi ju att iTunes skulle kunna fixa biffen med din musik, och då kan du ju inte längre säga att iTunes suger för det inte kan organisera musiken som du vill.

Dr Tinnitus
Jag har testat. iTunes lever som sagt inte upp till mina krav på översikt.

I ett tidigare inlägg i tråden (https://www.flashback.org/sp27631955) skriver du följande:
Citat:
Varför är iTunes skit? Alltså, du får gärna tycka det, men upplys oss gärna varför så får vi se om det finns någon verklig och väsentlig orsak, eller om det bara är "nåt du fått för dig..."
Har jag presenterat några verkliga och väsentliga orsaker ännu eller är innehållet i min kritik fortfarande bara någonting jag fått för mig?
Citera
2010-12-20, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zephyreus
Nää, ingen ironi.. men innan så la jag in ett album i taget ( ) när jag upptäckte att det fanns så blev jag happyface..

Innan sket jag itunes för att "meh, det tar ju år att lägga in musik ju.."

Om det tillåts så tar jag din upplevelse som ett exempel på hur ofta det är att folk dissar iTunes för de tycker det är segt och drygt, för man kan inte göra si eller så, eller så tror de att man måste göra si eller så. Sen visar det sig, som i ditt fall, att det gick att göra på mycket smidigare och bättre sätt.

Skillnaden är att vissa garvar åt sina egna tabbar och dissar inte iTunes, andra skyller allt på iTunes...

Och det är ju då igen som jag redan sagt, att det är tråkigt om folk påstår att iTunes suger för de själva har gjort fel eller inte fattat att man faktisk kan göra det som de påstår inte går o s v.

Dr Tinnitus
Citera
2010-12-20, 22:06
Medlem
Bubba_med_ks avatar
Citat:
Att det finns saker här i livet man stör sig på, i stort och smått, eller i iTunes är ju som det är. Jag har en del jag stör mig på med.

Dr Tinnitus

Jag skrev så som jag skrev eftersom du skrev, det går väl att leva med. Att diskutera iTunes gör jag ju inte för min överlevnad, var så jag menade.

Citat:
Men, har du då inte testat iTunes DJ....?

Det blir ju närmast exakt som du önskar!

Gå in i ditt iTunes bibliotek, markera en eller flera låtar du vill lyssna på, högerklicka och välj "Lägg till i iTunes DJ". Låtarna hamnar då först i listan på låtar som ska spelas. Tryck igång spelningen och kuta på skithuset eller vad du nu har på G.

När de låtarna som du först valt ut är spelade så fortsätter DJ automatiskt att spela mixade låtar från hela ditt bibliotek. Får du sen för dig att du vill lyssna på ett par speciella låtar, markera då dessa högerklicka och välj "Lägg till i iTunes DJ" eller "Spela upp nästa i iTunes DJ".

Se ovan, och testa och se vad du tycker. Jag tycker det borde vara närmast identiskt med det du önskar!?

Dr Tinnitus

Ok, jag lägger in all musik i iTunesDJ. Där går det inte att söka... yeeaäj! Flytta runt alla låtarna manuellt...yeeaäj! Väljer "spela upp nästa" då flyttar den låten högst upp... yeaäj! Nej, det är oerhört långt ifrån vad jag önskar!

Sen skulle det vara bra att få upp kölistan och kunna flytta runt låtarna i kön, utan att det flyttar runt låtarna i listan.

Finns fler som anser att det saknas http://lmgtfy.com/?q=queue+itunes

/Bubba
Citera
2010-12-20, 22:08
Bannlyst
Citat:
Jag skrev så som jag skrev eftersom du skrev, det går väl att leva med. Att diskutera iTunes gör jag ju inte för min överlevnad, var så jag menade.

Ok, jag lägger in all musik i iTunesDJ. Där går det inte att söka... yeeaäj! Flytta runt alla låtarna manuellt...yeeaäj! Väljer "spela upp nästa" då flyttar den låten högst upp... yeaäj! Nej, det är oerhört långt ifrån vad jag önskar!

Sen skulle det vara bra att få upp kölistan och kunna flytta runt låtarna i kön, utan att det flyttar runt låtarna i listan.

/Bubba
BAM! Dude, jag minns nu! Jag saknade verkligen queue i början när jag gick över till iTunes! Nu när du påminner mig om det saknar jag det ännu mer! Fitt-iTunes!
Citera
2010-12-20, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GBG_hustler
Jag vet vad iTunes DJ är. Snubben var bara dryg så jag off topicade honom för att slippa ta en onödig diskussion. Angående manualer så läser jag dem aldrig. Vill du uppfostra mig i hur jag lever mitt liv får du gärna starta en ny tråd. Det är andra gången du drar en fråga så långt istället för att hajja att a) du har fel, och b) du tar diskussionen på alldeles för stort allvar.

Jag har förstått allt jag behöver förstå, det är inte vad frågan handlar om. Uppenbarligen efterfrågar du ett avancerat program medan jag söker ett simpelt. iTunes tillåter inte de simpla lösningarna utan tvingar mig att använda de avancerade. Därför klagar jag och säger att iTunes suger.

Jag har testat. iTunes lever som sagt inte upp till mina krav på översikt.

I ett tidigare inlägg i tråden (https://www.flashback.org/sp27631955) skriver du följande:

Har jag presenterat några verkliga och väsentliga orsaker ännu eller är innehållet i min kritik fortfarande bara någonting jag fått för mig?

Ok, kort sagt då.

Du får gärna ha din åsikt om iTunes, att det inte klarar det du tycker att du vill kunna göra o s v. Jag har dock min åsikt och det är att iTunes antagligen skulle klara det om du bara bjöd till lite själv, vilket inte betyder att det måste bli komplicerat eller avancerat. Men du har ju uppenbart bestämt dig att du inte vill, och skulle antagligen inte ändra dig ens om Jobs ringde dig och sa "Du GBG_hustler, allt det du önskar att du kunde göra i iTunes, kan du göra om du klickar på den där knappen, så ordnar allt sig precis som du vill ha det" du skulle bara vägra och fortsätta att säga att iTunes suger...

Och nej, jag efterfrågar inte ett avancerat program, jag använder iTunes för att jag upplever det som simpelt att använda. Att det sen finns mer avancerad funktioner i iTunes är en annan sak, men det är inte många av de som jag använder utan kör mest med de mer basala funktionerna vilka jag tycker är mycket simpla och logiska att använda.

Nåväl, vi kan sålunda konstatera att för dig, ditt sinne och i din värld så suger iTunes. För andra kan iTunes rocka. Personligen ligger jag väl någonstans till höger om mitten på den skalan.

Hoppas jag inte upprört dig allt för mycket när jag försökt hjälpa dig med ev. lösningar på dina våndor.

Dr Tinnitus
Citera
2010-12-20, 22:24
Medlem
Citat:

/Bubba

Varför ska du lägga in all musik i DJ?

Du kan ju öppna DJ i ett eget fönster. Söka musik gör du ju i det vanliga biblioteket sen kastar du bara över de låtar du specifikt vill lyssna på. När de är färdigspelade så fortsätter DJ själv med resten av hela ditt bibliotek, du behöver inte lägga till nåt mer om du inte vill.

Om jag fattat det rätt från manualen så ska man kunna flytta om låtarna i DJ, men jag får det inte heller att funka så, och det är ju en brist. Man kan få låtarna att spelas upp direkt genom att dubbelklicka på valfri låt i DJ-listan så hoppar den överst och spelas.

EDIT: Det går faktiskt att flytta om låtarna i DJ, upptäckte jag nu, så att ordningen de ska spelas i blir ändrad mot hur den först var, men det är lite bökigt.

Man kan inte, som jag trodde och testade utan framgång, bara dra dem upp och ned i listan och släppa för att arrangera om dem i spelordningen.

Däremot kan man högerklicka på valfri låt i DJ-listan och välja "Spela upp nästa i DJ" så läggs den låten på första plats efter den som nu spelas.

Väljer man istället "Lägg till i DJ" så hamnar den på plats två, nästa låt på plats tre o s v till man är nöjd.

Det går alltså att arrangera om spelordningen, och är inte så krångligt, men inte lika smidigt som att bara dra låtarna dit man vill och släppa.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2010-12-20 kl. 22:32.
Citera
2010-12-20, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ok, kort sagt då.

Du får gärna ha din åsikt om iTunes, att det inte klarar det du tycker att du vill kunna göra o s v. Jag har dock min åsikt och det är att iTunes antagligen skulle klara det om du bara bjöd till lite själv, vilket inte betyder att det måste bli komplicerat eller avancerat. Men du har ju uppenbart bestämt dig att du inte vill, och skulle antagligen inte ändra dig ens om Jobs ringde dig och sa "Du GBG_hustler, allt det du önskar att du kunde göra i iTunes, kan du göra om du klickar på den där knappen, så ordnar allt sig precis som du vill ha det" du skulle bara vägra och fortsätta att säga att iTunes suger...

Och nej, jag efterfrågar inte ett avancerat program, jag använder iTunes för att jag upplever det som simpelt att använda. Att det sen finns mer avancerad funktioner i iTunes är en annan sak, men det är inte många av de som jag använder utan kör mest med de mer basala funktionerna vilka jag tycker är mycket simpla och logiska att använda.

Nåväl, vi kan sålunda konstatera att för dig, ditt sinne och i din värld så suger iTunes. För andra kan iTunes rocka. Personligen ligger jag väl någonstans till höger om mitten på den skalan.

Hoppas jag inte upprört dig allt för mycket när jag försökt hjälpa dig med ev. lösningar på dina våndor.

Dr Tinnitus
Har du försökt hjälpa mig?! Med vadå? Att inse att någonting som inte går, går? Ser du vad jag skriver? Det går inte att sortera och överskåda musiksamlingen på det sätt jag vill. Det går inte! Jag efterfrågar det absolut mest basic sättet att bläddra bland filer och mappar men det går inte i iTunes.
Citera
2010-12-20, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GBG_hustler
Har du försökt hjälpa mig?! Med vadå? Att inse att någonting som inte går, går? Ser du vad jag skriver? Det går inte att sortera och överskåda musiksamlingen på det sätt jag vill. Det går inte! Jag efterfrågar det absolut mest basic sättet att bläddra bland filer och mappar men det går inte i iTunes.

Nä, och moderna bilar har heller inte kylargardin, vilket alla bakåtsträvande gubbstruttar tycker suger, för så har de haft det förr och tänker ta mig fan inte ändra sig till nåt modernt bättre och smidigare. De bara ska ha sin gamla kylargardin.

Det är ett exempel som jag tror passar bra även på dig och din lätt tjurskalliga attityd att krampaktigt hålla fast i dina gamla mappsystem, fast det finns mycket bättre smidigare överskådligare sätt att både hantera och organisera alls in musik, t ex med iTunes.

Och dessutom så går det att sortera bläddra och överskåda musiksamlingen på det sätt du vill, men du har ju enligt egen uppgift inte ork/lust att lägga in din musik i iTunes och fixa det så det blir som du vill. Tjurskalligheten var det ja... Fast på ett sätt är det ju förståeligt om det handlar om som du sa tusentals med låtar m.m. Det tar ju lite tid då oavsett program.

Du får alltså gärna ha din åsikt och klamra dig fast vid din snuttefilt i form av dina köra gamla mossiga mappar och tycka att iTunes är kasst och suger älgballe om du vill, fast felet/orsaken snarare ligger hos dig än hos iTunes. Men räkna med att det finns folk som ruskar på huvudet och ler en smula åt dig....

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2010-12-20 kl. 23:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in