Flashback bygger pepparkakshus!
2010-12-20, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sllone
Eftersom iTunes är globalt och i princip är iTunes musikbranchen så ser jag inte hur de hade kunnat bli så stort om "många" människor hade problem med det.

Korrekt, iTunes är den absolut största webbaserade tjänsten för nedladdningsbar musik, t o m överlägset stor tror jag. Känns osannolikt att den skulle blivit det om iTunes var så dåligt och krångligt att en majoritet av användarna hade de besvär och problem som visa i denna tråd säger sig ha och uppleva.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2010-12-20 kl. 03:15.
Citera
2010-12-20, 02:25
Medlem
fenylalanins avatar
Kom på några fler anledningar till varför iTunes suger:

* Hög ockupation av minnet

* Inga plugins

* Har svårt att hantera stora musik bibliotek (över 400Gb)

* iTunes visualizer belastning på CPU:n

* Klickar jag på ett album spelar den bara första låten

* När man ber iTunes hitta album covers så söker iTunes endast genom iTunes Store databas

* Har vid två tillfällen formaterat min iPhone utan att jag har bett om det

* För att kunna använda produkten till fullo måste man registrera sitt kredit-kort

Förstår inte hur Apple kan komma undan med ett så dåligt program och att folk försvarar det.
Citera
2010-12-20, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fenylalanin
Kom på några fler anledningar till varför iTunes suger:

Ok, då kollar vi vad du har att komma med då...

Citat:
* Hög ockupation av minnet

Verkar i alla fall inte var det i OS X, kollade nu och det är i princip ingen skillnad på belastningen på minnet med eller utan iTunes igång. Hur det är på Windows kan ju vara en annan sak.

Citat:
* Inga plugins

Är du säker? Har du testat att söka på google och iTunes plugins?

Citat:
* Har svårt att hantera stora musik bibliotek (över 400Gb)

Ok, detta vet jag inget om, men det låter lite märkligt, men det kanske stämmer?

Citat:
* iTunes visualizer belastning på CPU:n

Tja, allt är väl relativt.

Då det inte är minsta problem för min MacBook Pro att klara visualizern i helskärmsläge på bara det klenare standardgrafikkortet utan minsta svett så verkar det ju i alla fall inte belasta processorn särskilt hårt i OS X i alla fall. Ökar inte mycket i procent av processoranvändning med det aktiverat eller inte.

Citat:
* Klickar jag på ett album spelar den bara första låten

Nej, den spelar alla låtar i albumet. Dubbelkollade nyss och det gör den i alla fall för mig på min dator och jag kan inte minnas att det någonsin varit nåt annat heller. Står väl t o m om det i manualen, att den spelar låtarna i ett album om man klickar på ett album.

Citat:
* När man ber iTunes hitta album covers så söker iTunes endast genom iTunes Store databas

Ok, kanske det. Men det brukar ju rätt sällan gå bet så man tvingas rota själv på internet efter album covers, ja om man har någorlunda modern och känd musik såklart.

Citat:
* Har vid två tillfällen formaterat min iPhone utan att jag har bett om det

Ok, det ska ju inte hända och är väl att betrakta som en enstaka unik händelse och inget som normalt sker frekvent för majoriteten av användarna. Har t ex aldrig hänt mig trots 3 olika iPhone och iTunes på både Windows och Mac under den tiden.

Citat:
* För att kunna använda produkten till fullo måste man registrera sitt kredit-kort

Nej varför det? Man kan väl göra i stort sett allt utan kreditkort om man inte vill ansluta ett sådant?

Citat:
Förstår inte hur Apple kan komma undan med ett så dåligt program och att folk försvarar det.

Jag förstår å andra sidan inte hur folk som klagar på iTunes nästan alltid lyckas en mängd felaktiga påståenden om iTunes...

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2010-12-20 kl. 03:01.
Citera
2010-12-20, 03:07
Medlem
tzjs avatar
Känner ni lukten?
Jag känner lukten. Det börjar lukta illa här inne.
Håll en vettig en vettig nivå på diskussionerna så blir det trevligare för alla som kommer hit och läser!

/mod.
Citera
2010-12-20, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iamatroglodyt
Itunes DJ, har du hört talas om den funktionen? Ta och läs manualen innan du klagar.
Nej, det har jag inte hört talas om, och jag skiter i vad det är för någonting. Tänker inte läsa någon manual heller eftersom det inte ska behövas för ett musikprogram.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vissa har de invändningarna ja, men inte alla. Många noterar bara att man måste använda ett program på ett eller annat sätt, och tänker jaha, på det viset, men det går ju det med, funkar ju och går att leva med utan allt för stort besvär. Andra spyr ner sig....

Men samtidigt kan man ju fundera varför det t ex går bra att spela X-Box eller andra plattformar. Då är man ju också låst vid att använda ett system, en hårdvara m.m. Då är det inte så många som gnölar om öppna lösningar och att användaren blir inlåst till ett system, utan oftast spelar man och är go och glad ändå...

Lustigt att du nämner ett mer användarvänligt gränssnitt, du som säger att du vill sitta och grotta i mapparna. Det är ju definitivt inte lika användarvänligt som iTunes användargränssnitt.

Man får ibland känslan att vissa bara har bestämt sig för att tycka illa om iTunes oavsett hur många av deras argument eller påstådda brister på iTunes som motbevisas eller löses. De bara ska tycka illa om iTunes. Om så man skulle kunna peka på att allt de det säger inte finns på iTunes eller som inte funkar som de vill, skulle lösas och bli exakt som de vill om det fanns en grön knapp i iTunes att trycka på som fixade det så skulle de bli nöjda och tycks att iTunes nog var rätt bra ändå nu när allt funkade som de ville. Nej då, de skulle i alla fall ogilla iTunes så det så, bara för de bestämt sig för att göra det.... Och visst får de göra det om de vill, men det blir ju liksom lite komiskt på nåt vis.

Dr Tinnitus
Det är väl knappast relevant vad andra har för invändningar? Jag tycker att iTunes är ett skitprogram och jag har sagt varför. Dessutom motiverar jag min inställning så väl att inte ens du, iTunes vite riddare, kan försvara programmet.

Och du, din självblinda höna, ska inte påstå att jag ogillar iTunes enbart för att jag har bestämt mig.

Citat:
Näe det gör jag inte.
iTunes låser alltså användaren till ett system, right?
Ett system som användaren inte vill använda, right?

Uppenbar lösning:
Om användaren inte vill använda iTunes så använd inte iTunes då.
Då använder andvändaren inte ett system hon/han inte vill ha
Och iTunes har inte låst dig till något, alla blir nöjda och glada.

Tycker hela din mening här va rätt korkad eftersom ingen tvingar på folket att använda iTunes.
Du har ett val, använd det eller inte, då kan alltså inte iTunes låsa in dig i ett system du inte vill använda för du har ett val att använda det eller inte.
Det finns inga goda alternativ för oss OS X-användare. Jag har nämnt tidigare i tråden att iTunes är det bästa medieprogrammet vi kan välja. Därför är det så synd att programmet suger.

Sammanfattningsvis:
Jag tycker att iTunes är det bästa musikprogrammet som finns att tillgå för en OS X-användare. Tyvärr är programmet alltför låst i sitt gränssnitt: jag som har ett djupgående musikintresse saknar grundläggande möjligheter att sortera och spela upp min musik. Det finns tre alternativ för mig. Antingen bränner jag ut alla mina skivor och sorterar dem i ett CD-ställ, eller så går jag tillbaka till Windows och använder Winamp i kombination med operativsystemets filhanterare. Det tredje alternativet är att bita ihop och använda iTunes trots dess brister, vilket jag gör idag. Denna sista utväg medför ett nästintill obligatoriskt moment, nämligen klagandet: fan vad jag är trött på Apples sätt att inreda sina isoleringsburar snyggt så att man trots frihetsberövningen känner sig som hemma. Det är digital indoktrinering rätt igenom.
Citera
2010-12-20, 17:58
Medlem
Bubba_med_ks avatar
Tack för tipset om iTunesDJ men det fyller inte den funktionen jag är ute efter. Apropå att göra spellista istället att köa låtar så är faktiskt inte exemplet innan så dåligt. För mig kan det vara exempelvis innan jag går och diskar (eller toa eller laga mat eller vadsomhelst), då sätter jag på en låt jag vill lyssna klart på och sedan fortsätta med en annan artist för att sedan rulla vidare med nästa låt.

Spellistor är helt enkelt inte lika smidigt i det avseendet... och iTunesDJ verkar bara vara kopplat till 100 låtar(?). Skulle kö-funktionen finnas såsom på winamp/spotify eller andra uppspelningsprogram skulle jag vara nöjd med iTunes.

För att nämna nåt bra också så är ju streamning till airporten sjukt bra. Ja, jag vet att jag kan streama med airfoil och då använda andra uppspelningsprogram men jag stör så jävligt på den fördröjningen som blir genom airfoil.

/Bubba
Citera
2010-12-20, 18:17
Medlem
Citat:
Näe det gör jag inte.
iTunes låser alltså användaren till ett system, right?
Ett system som användaren inte vill använda, right?

Uppenbar lösning:
Om användaren inte vill använda iTunes så använd inte iTunes då.
Då använder andvändaren inte ett system hon/han inte vill ha
Och iTunes har inte låst dig till något, alla blir nöjda och glada.

Tycker hela din mening här va rätt korkad eftersom ingen tvingar på folket att använda iTunes.
Du har ett val, använd det eller inte, då kan alltså inte iTunes låsa in dig i ett system du inte vill använda för du har ett val att använda det eller inte.

Därför att det inte är okej att välja bort iTunes, Man tvingas förklara varför, och oavsett hur många gånger man beskriver anledningen till varför iTunes suger och man vill ha ett annat system så får man höra att alla ens bevis är trolltyg, och att man egentligen vill ha programmet men att man trollar och låssas att man inte vill det
Senast redigerad av grodkungen 2010-12-20 kl. 18:48.
Citera
2010-12-20, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GBG_hustler
Nej, det har jag inte hört talas om, och jag skiter i vad det är för någonting. Tänker inte läsa någon manual heller eftersom det inte ska behövas för ett musikprogram.

Är inte detta en rätt onödig attityd?

Poner om nu iTunes DJ var exakt det du efterfrågat som gör iTunes bra för dig (hypotetiskt nu alltså), och när någon sen tipsar dig om det så svarar du "att du skiter i vad det är för någonting"

En sådan attityd pekar ju mer på att du inte vill lära dig något nytt, och redan bestämt dig för en åsikt och att du inte ska ändra dig what so ever....?

Sen detta med att vägra läsa manualer.

Oavsett hur lätta olika program är att använda, så hittar man nästan alltid när man läser igenom manualen som man inte visste eller som kan vara en aha, det var bra att veta o s v. Så en kik i manualen är i princip alltid nyttigt och sällan bortkastad tid oavsett produkt.

Att man bör kunna hantera det mer basala i användning med ett musikprogram utan att tvingas glo i en manual är ju sant. Men många program har ändå så många funktioner att man oftast änså inte kan lära sig dem helt utan och innan och veta exakt allt man kan göra eller inte göra och på vilka olika sätt.

Så, att använda det mer basala i iTunes är för de flesta inga problem, men vill man ta dela av alla de funktioner som finns så kan en kik i manualen vara en god idé.

Citat:
Det är väl knappast relevant vad andra har för invändningar? Jag tycker att iTunes är ett skitprogram och jag har sagt varför. Dessutom motiverar jag min inställning så väl att inte ens du, iTunes vite riddare, kan försvara programmet.

Försvara och försvara....?

Jag försöker ju mer då förklara saker som du inte har förstått, försöka reda ut och om möjligt hjälpa dig med de problem du säger dig ha, och reda ut saker som påstås men kanske är felaktiga.

Jag får ideligen div. påståenden om fanboy och annat i trynet från alla håll, fast det är fel då jag egentligen inte alls är någon fanboy. Jag försvarar gärna Apple men bara om det verkligen kan göras, för att folk t ex påstår saker som uppenbarligen inte stämmer eller bara kastar en massa skit utan egentliga fakta. Jag skulle aldrig försvara Apple blint, och jag skulle lätt kunna skriva en skaplig lista på saker jag själv saknar eller stör mig på med Apples produkter.

Men jag tycker det är mycket trevligare att i första hand försöka se på saker positivt och försöka förstå tänket, och hur det ska användas m.m. För ofta visar det sig ju att den första uppfattningen om en produkt ändrar sig med tiden när man fått testa lite mer, blivit mer van och sett att man kan ju göra på det sättet med, det var ju bättre eller smart. Eller så är det bara lite annorlunda utan att vara vare sig bättre eller sämre. Så tänker jag om allt, inte bara om Apple. Jag gillar att hellre försöka förstå och vara positiv, och försöka se fördelar. Och inte vara bara negativ och gå in för att se bara nackdelar och sen älta dessa hela tiden och glömma eller förneka fördelar.

Citat:
Och du, din självblinda höna, ska inte påstå att jag ogillar iTunes enbart för att jag har bestämt mig.

Och var skrev jag nu att det stycket i mitt inlägg var specifikt riktat till just dig? Jag menade rent generellt, alltså att det kanske finns sådana filurer, och nog kan du väl hålla med om att sådana filurer kan finnas?

Citat:
Det finns inga goda alternativ för oss OS X-användare. Jag har nämnt tidigare i tråden att iTunes är det bästa medieprogrammet vi kan välja. Därför är det så synd att programmet suger.

Sammanfattningsvis:
Jag tycker att iTunes är det bästa musikprogrammet som finns att tillgå för en OS X-användare. Tyvärr är programmet alltför låst i sitt gränssnitt: jag som har ett djupgående musikintresse saknar grundläggande möjligheter att sortera och spela upp min musik. Det finns tre alternativ för mig. Antingen bränner jag ut alla mina skivor och sorterar dem i ett CD-ställ, eller så går jag tillbaka till Windows och använder Winamp i kombination med operativsystemets filhanterare. Det tredje alternativet är att bita ihop och använda iTunes trots dess brister, vilket jag gör idag. Denna sista utväg medför ett nästintill obligatoriskt moment, nämligen klagandet: fan vad jag är trött på Apples sätt att inreda sina isoleringsburar snyggt så att man trots frihetsberövningen känner sig som hemma. Det är digital indoktrinering rätt igenom.

Då frågar jag dig, har du verkligen testat att försöka fylla i de fält med info för dina musik som du kan fylla ut, och se hur det funkar med organiseringen så som du skulle vilja ha den?

Om du testar och ser att det faktiskt skulle låta sig göras i iTunes att fixa en organisering för din musiksamling som du kan leva med och ha nytta av, så är väl det bara väldigt trevligt, eller hur? Om du sen ändå väljer att inte gå igenom hela din samling för du tycker det blir allt för drygt, är ju en annan sak och bara ditt val. Men då vet vi ju att iTunes skulle kunna fixa biffen med din musik, och då kan du ju inte längre säga att iTunes suger för det inte kan organisera musiken som du vill.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2010-12-20 kl. 19:28.
Citera
2010-12-20, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba_med_k
Tack för tipset om iTunesDJ men det fyller inte den funktionen jag är ute efter. Apropå att göra spellista istället att köa låtar så är faktiskt inte exemplet innan så dåligt. För mig kan det vara exempelvis innan jag går och diskar (eller toa eller laga mat eller vadsomhelst), då sätter jag på en låt jag vill lyssna klart på och sedan fortsätta med en annan artist för att sedan rulla vidare med nästa låt.

Spellistor är helt enkelt inte lika smidigt i det avseendet... och iTunesDJ verkar bara vara kopplat till 100 låtar(?). Skulle kö-funktionen finnas såsom på winamp/spotify eller andra uppspelningsprogram skulle jag vara nöjd med iTunes.

För att nämna nåt bra också så är ju streamning till airporten sjukt bra. Ja, jag vet att jag kan streama med airfoil och då använda andra uppspelningsprogram men jag stör så jävligt på den fördröjningen som blir genom airfoil.

/Bubba

Livet är ju så att man i princip aldrig får vara 100% nöjd när man byter till en annan produkt eller nyare version av det man kört tidigare.

Nya saker har tillkommit varav man tycker vissa är bra, andra har de tagit bort vara vissa man ville haft kvar.

Ibland är man väldigt van vid en viss funktion och hur man jobbar med den, och då kan det kännas drygt att inte ha exakt samma funktion på en annan produkt om man bytt. Men ibland kanske det finns en liknande funktion, men annorlunda ändå, som man kan vänja sig att använda och efter ett tag så är man van med den och inser att det funkar att göra på det sättet med och fylla de behov man hade.

Jag förstår ungefär hur du menar med att köa musik. Men jag har ju lyssnat på "köad musik" i åratal med iTunes, men kanske inte fixat köandet på samma sätt som du är van att göra, men det går ju att leva med att göra saker på olika sätt och ändå får liknande slutresultat.

Om du vill köa musik så måste du ju välja ut vad du vill lyssna på och vad som ska köas, eller hur? Du måste alltså själv scrolla runt bläddra välja markera vilka låtar m.m. som ska köas, sen klappa igång spelandet och kuta på skithuset som du sa....

Men man gör ju i princip samma sak när man gör en spellista. Väljer ut den musik man vill och markerar, sen drar-släpper man det på "SPELLISTOR" och vips så är det en spellista, klicka igång spelandet och gå och skit, typ... Inte så förbaskat annorlunda eller mycket bökigare, mest bara annorlunda. Om du sen nytorkad i stjärten får för dig att du vill lägga till eller ta bort låtar från denna lista så klick klick så är det gjort på nån sekund.

När du sen är klar och mätt i öronen så kan du ju antingen bara radera den spellistan, eller om du tyckte du fått till en mix du gillade och skulle vilja spara, så kan du ju bara döpa listan till vad du vill och låta den ligga kvar så du kan spela den igen om du får lust. Den kan sen synkas till iPhone om du har en sådan.

iTunes DJ är inte låst till bara 100 låtar, utan är en kontinuerlig DJ som själv slumpar fram låtar från hela ditt musikbibliotek eller en spellista, men du kan välja hur många låtar av de spelade och kommande som ska visas i listan på skärmen, och där är max 100. Men det uppdateras ju kontinuerligt med nya.

Citat:
iTunes kan skapa en spellista med blandade låtar från biblioteket eller en spellista. En iTunes DJ-spellista uppdaterar sig själv hela tiden (den är en ”livemix”) och du kan redigera den när du vill.

Medan du spelar en iTunes DJ-mix kan du använda programmet Remote på en iPod touch, iPhone eller iPad till att önska låtar. Du kan också låta gästerna önska låtar som de vill spela upp och låta dem rösta på låtar. Röstningen påverkar när och om en låt spelas upp.

Du kan hämta programmet Remote från iTunes Store.

Har inte använt DJ så mycket själv men de gånger jag testat så har det funkat bra och varit trevligt.

En annan variant är ju att man kan skapa smarta spellistor, där man själv anger olika kriterier för vilken musik som ska ingå.

Citat:
iTunes kan skapa spellistor med olika typer av musik, låtar med visst betyg, eller låtar som matchar andra kriterier du anger. iTunes kan uppdatera de här spellistorna automatiskt.

Du kan exempelvis skapa en smart spellista som är högst 5 GB stor och innehåller dina jazzlåtar med högst betyg. Du kan även skapa en smart spellista som innehåller låtar av en viss artist. När du importerar en ny CD-skiva med den artisten läggs låtarna automatiskt till i den smarta spellistan.

En smart spellista har symbolen bredvid sig. iTunes innehåller flera färdiga smarta spellistor som installeras med programmet, bl.a. Högsta betyg, Senast tillagda och 25 mest spelade.

Som jag ser det så verkar man i iTunes kunna fixa till det rätt liknande att köa musik som du önskar, lite annorlunda men inte värre än att man kan leva med det, eller....?

Dr Tinnitus
Citera
2010-12-20, 19:49
Medlem
Bubba_med_ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Men man gör ju i princip samma sak när man gör en spellista. Väljer ut den musik man vill och markerar, sen drar-släpper man det på "SPELLISTOR" och vips så är det en spellista, klicka igång spelandet och gå och skit, typ... Inte så förbaskat annorlunda eller mycket bökigare, mest bara annorlunda. Om du sen nytorkad i stjärten får för dig att du vill lägga till eller ta bort låtar från denna lista så klick klick så är det gjort på nån sekund.

Som jag ser det så verkar man i iTunes kunna fixa till det rätt liknande att köa musik som du önskar, lite annorlunda men inte värre än att man kan leva med det, eller....?

Dr Tinnitus

Jaa, klart som f*n jag kan leva med det... skulle nog överleva utan dator också för den delen, men det är något som jag stör mig på när det gäller iTunes.

Fortfarande är jag av min åsikt att det är oerhört mycket smidigare att bara köa några låtar och sedan låta musikuppspelaren fortsätta i det stora biblioteket där alla låtar är samlade. Jag har inte alltid lust att välja ut låtar för två timmar framåt att dra till en spellista... och nej, så som det är i nuläget anser jag att iTunes inte kan köa musik på det sättet (eller liknande sätt) som jag vill.

Jag har kört uteslutande (förutom de rätt få gånger jag kör spotify) med iTunes i över ett år nu, och saknar fortfarande kö-funktionen mycket, vilket fler i denna tråden verkar göra... plus många jag känner.

/Bubba
Citera
2010-12-20, 20:23
Medlem
Zephyreuss avatar
Det finns folk som hatar itunes här, visst gör de om ni vill. Jag gillar dock det. När jag fick reda på att man kunde lägga till en mapp istället för ett album i taget så tänkte jag:

Wait, wat - går det? Yay!!!!" Hepp, jag testade, det var/är skitlätt:

Arkiv> lägg till mapp i biblioteket> välj mapp> profit! Det som var lite segt var dock att jag var tvungen att lägga till många av omslagen själv, efter som iTunes inte hittade dem om mappen/skivan inte hette exakt som den gör om man köper den i butik tex. Det var lätt, men tidsödande. Det är det enda jag kommer på. Klicka på ett album i Cover Flow (snyggaste funktionen ever!) så - ploff, spelar den första låten i albumet.

Man behövre inte använda Ping eller allt annat shit som finns om man inte vill, jag gör det inte.

Men om man inte har all sin musik i datorn/ extern HDD så kan det nog vara mycket drygt att föra över allt från skivor till itunes dock. *host* PirateBay *host*

Go iTunes!
Citera
2010-12-20, 20:42
Medlem
Bubba_med_ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zephyreus
Det finns folk som hatar itunes här, visst gör de om ni vill. Jag gillar dock det. När jag fick reda på att man kunde lägga till en mapp istället för ett album i taget så tänkte jag:

Wait, wat - går det? Yay!!!!" Hepp, jag testade, det var/är skitlätt:

Arkiv> lägg till mapp i biblioteket> välj mapp> profit! Det som var lite segt var dock att jag var tvungen att lägga till många av omslagen själv, efter som iTunes inte hittade dem om mappen/skivan inte hette exakt som den gör om man köper den i butik tex. Det var lätt, men tidsödande. Det är det enda jag kommer på. Klicka på ett album i Cover Flow (snyggaste funktionen ever!) så - ploff, spelar den första låten i albumet.

Man behövre inte använda Ping eller allt annat shit som finns om man inte vill, jag gör det inte.

Men om man inte har all sin musik i datorn/ extern HDD så kan det nog vara mycket drygt att föra över allt från skivor till itunes dock. *host* PirateBay *host*

Go iTunes!

Finns ju saker som är bra med iTunes och saker som är sämre, men att tycka det är riktigt bra att kunna lägga till en mapp...? Hade väl varit en katastrof om det inte gick. Eller missar jag ironin?

/Bubba
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in