Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-12-17, 16:34
Medlem
pettaofcs avatar
En fråga, om man har windows är det relevant att skriva i denna tråd?

Citera
2010-12-17, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettaofc
En fråga, om man har windows är det relevant att skriva i denna tråd?

Klart du får komma till tals även om du kör Windows.

Nu vet jag att många vittnar om samma saker som dig, men jag personligen känner inte igen mig riktigt.

Jag har kört iTunes på flera olika Windows-maskiner, från en gammal bärbar, en på den tiden skapligt kapabel stationär som idag säkert är en redig segpropp jämfört med dagens laptops, och en redigt vass laptop för bara drygt 1,5 år sedan.

iTunes har aldrig för mig på dessa olika datorer upplevt som segt, ja inte segare än annat på dessa datorer, vilket alltså i första hand visar att det snarare var datorernas fel än bara iTunes.

Men, visst funkar iTunes bäst och snabbast på en Mac. Att starta iTunes och få musik i örat på min förra ordentligt vassa Win-laptop tog någon sekund längre än det sen tog med den MacBook Pro jag har nu.

Hur som helst, att iTunes kan upplevas lite segt på vissa datorer kan ju ha att göra med att det kanske är ett ganska stort och delvis krävande program, vilket alltså sätter lite krav på datorn precis som många andra program kan göra.

Ja tror inte själva överföringen av musik skulle gå snabbare om man skulle göra det från en mapp istället, för när man väl valt ut det man ska föra över så går det väl bra snabbt genom kabeln.

Likaså kan säkert iTunes upplevas lite segt om man ska rota runt i Music Store om man har en halvdan internetuppkoppling. Jag kör Telia ADSL 24 och har väl i praktiken ca 13 Mbit/s och för mig går iTunes Music Store vanligen rappare än Flashback forum som ju kan sega en del ibland.

Dr Tinnitus
Citera
2010-12-17, 17:08
Medlem
pettaofcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Klart du får komma till tals även om du kör Windows.

Men, visst funkar iTunes bäst och snabbast på en Mac. Att starta iTunes och få musik i örat på min förra ordentligt vassa Win-laptop tog någon sekund längre än det sen tog med den MacBook Pro jag har nu.

Hur som helst, att iTunes kan upplevas lite segt på vissa datorer kan ju ha att göra med att det kanske är ett ganska stort och delvis krävande program, vilket alltså sätter lite krav på datorn precis som många andra program kan göra.

Ja tror inte själva överföringen av musik skulle gå snabbare om man skulle göra det från en mapp istället, för när man väl valt ut det man ska föra över så går det väl bra snabbt genom kabeln.

Dr Tinnitus

1. Typiskt Apple. Självklart skulle dom kunna göra ett bättre windowsanpassat iTunes. Men det gör dom icke.

2. Precis, det är ett stort och krävande program. För de saker jag gör med iTunes behöver det inte vara det, men det är det och jag måste i vilket fall som helst använda det.

3. Kanske inte själva överföringen, men tiden från att jag kopplar in iPoden i datorn tills jag kan lyssna på musiken i iPoden skulle vara betydligt kortare.
Citera
2010-12-17, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettaofc
1. Typiskt Apple. Självklart skulle dom kunna göra ett bättre windowsanpassat iTunes. Men det gör dom icke.

2. Precis, det är ett stort och krävande program. För de saker jag gör med iTunes behöver det inte vara det, men det är det och jag måste i vilket fall som helst använda det.

3. Kanske inte själva överföringen, men tiden från att jag kopplar in iPoden i datorn tills jag kan lyssna på musiken i iPoden skulle vara betydligt kortare.

1. Kanske, eller så kanske det inte bara är Apples/iTunes fel, utan att det även kanske kan hänga lite på Windows med?

2. Nej, det finns andra alternativ som man kan använda för att fylla sin iPod/iPhone med musik, ja även synka annat tror jag. Men de har säkert sina egenheter och brister de med och inte bara fördelar.

3. Tja, kanske, men jag har som sagt aldrig upplevt iTunes och användandet av det som segt på de olika Win-maskiner jag haft, vilka idag skulle anses som riktigt trötta maskiner. Att fylla upp en iPod med några GB musik tog inte så jäkla lång tid att man irriterade sig på det. Men det kanske bara är jag det...

En variant är ju att man gör iordning t ex en spellista som man kallar t ex "Musik iPod" och sen bökar in den musik man vill ha i iPoden i den spellistan utan att man har iPoden ansluten. Man kan alltså dona med musiken i denna spellista när man vill, och sen när man kopplar in sin iPod till iTunes så väljer man att den ska synkas med just denna spellista. Då körs den över till iPoden utan att du behöver sitta där och då och välja låtar eller album m.m.

Möjligheterna är många och det mesta kan göras på en rad olika sätt.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2010-12-17 kl. 17:29.
Citera
2010-12-17, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ingen försöker väl tvinga TS att använda iTunes, han gör det ju redan säger han. Men, han tycker det är dåligt och har beskrivit varför. Det är det vi diskuterar, alltså vad som är bra eller ev. dåligt, och om folk kanske fått för sig saker om iTunes som inte stämmer.

Varför är iTunes skit? Alltså, du får gärna tycka det, men upplys oss gärna varför så får vi se om det finns någon verklig och väsentlig orsak, eller om det bara är "nåt du fått för dig..."

Dr Tinnitus

Det är sjukt jobbigt att man måste använda sig av det om man skall överföra musik till sin telefon, det är mycket smidigare att bara dra osv., när man spelar spel så poppar det helt jävla random upp och vill göra en uppdatering eller liknande utan att jag ens startar programmet. Och hela jävla tiden frågar dem om ditt och datt och jag blir frustrerad och det gör att jag bara vill spränga Apple HQ ännu mera.
Citera
2010-12-17, 19:22
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thepogge
Det är sjukt jobbigt att man måste använda sig av det om man skall överföra musik till sin telefon, det är mycket smidigare att bara dra osv., när man spelar spel så poppar det helt jävla random upp och vill göra en uppdatering eller liknande utan att jag ens startar programmet. Och hela jävla tiden frågar dem om ditt och datt och jag blir frustrerad och det gör att jag bara vill spränga Apple HQ ännu mera.
Men, det måste man ju inte. Såvida telefonen inte är en iPhone.
Citera
2010-12-17, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thepogge

Citat:
Ursprungligen postat av system
Men, det måste man ju inte. Såvida telefonen inte är en iPhone.

Det måste man inte ens om telefonen är en iPhone, det finns allstå andra alternativ att välja på för de som absolut vill det...

Och, det går hur bra som helst att bara dra musik till iPhone även med iTunes, det räcker att ha iTunes öppet och markera sin iPhone i listan till vänster, och har markerat att man vill hantera musik och video manuellt i inställningarna. Sen kan man bara dra och släppa den musik man vill till iPhonen, ja den behöver inte ens ligga i iTunes utan kan vara musikfiler som ligger på t ex skrivbordet.

Sen verkar många inte förstå fördelarna med att använda iTunes, utan vill bara raka in musikfiler absolut enklast och smidigast, helst utan något som helst program.

Men tänk efter lite. Här fixar en tillverkare ett program som är tänkt att ge användaren en massa möjligheter och fördelar, som de "skickar med" när man köper deras produkt (iPod/iPhone). Detta är inte helt ovanligt för andra produkter, t ex inom mätteknik, verkstadsutrustning, bilelektronik m.m. så tillhandahåller tillverkaren en programvara till datorn så att man på bästa sätt ska kunna hantera och utnyttja sin produkt, och inte hör man folk klaga frekvent på det i de tillfällena utan man använder det som tillverkaren varit snäll att ta fram för att hantera produkten och är glad för det. Det handlar alltså inte i första hand för att jävlas med sina kunder.

Ok, vilka fördelar får man om man väljer att köra med iTunes och samla sin musik där så den blir välorganiserad i ett iTunes-bibliotek.

Tja, vi får musik som är oerhört lätt att söka för att hitta det man vill lyssna på. Det presenteras på ett trevligt och bra sätt med albumbilder m.m. Man kan lekandes lätt göra spellistor som sen kan synkas till eller från iPhone/iPod/iPad, ja spellistor kan även göras på enheterna och sen synkas de till iTunes i datorn. Det formligen kryllar av funktioner och möjligheter.

Man får då samma sak även på sin mobila enhet, alltså sökbarheten, översikten med albumbilder för alla album, organiseringen m.m.

Hur folk kan tycka att detta är dumt och värdelöst, onödigt och istället vill sitta och joxa med mer eller mindre anonyma mappar och dra över med musik, som sen knappast kan visas på lika trevligt och överskådligt sätt på sin mobil, eller vara lika lätt sökbar på mobilen, det är för mig en gåta.

Jag säger som jag redan sagt, att oftast grundar sig folks ovilja till iTunes på okunnighet och fördomar. Man vet inte hur det egentligen är eller funkar, utan tror en massa negativt för man kanske har testat lite och inte fattat så mycket, eller gjort fel och det har krånglat lite, och genast är iTunes bara skit...

Alla som man har visat iTunes för live, alltså som varit hemma hos mig och fått se hur det ser ut och vad man kan göra och hur det funkar, brukar vara väldigt imponerade och säga "det hade jag ingen aning om, att man kan ha så mycket musik och ändå hitta allt så snabbt och enkelt". Samma sak när man säger att man har 2000-3000 låtar i mobilen och kan hitta allt lekandes lätt och snabbt, samt har albumbilder på allt.

Dr Tinnitus
Citera
2010-12-17, 20:37
Medlem
systems avatar
Citat:
Det måste man inte ens om telefonen är en iPhone, det finns allstå andra alternativ att välja på för de som absolut vill det...
Jo, jag vet.

Men bara att hitta alternativen är ju krångligare än att använda iTunes, som i mitt tycke är alldeles utmärkt. Men inte perfekt.

Vad de skulle kunna förbättra är navigeringen bland podcasts, men annars vet jag inte på rak arm vad jag kan vara missnöjd med. Det är ju enkelt och gör alltid rätt – för mig.
Citera
2010-12-17, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jo, jag vet.

Men bara att hitta alternativen är ju krångligare än att använda iTunes, som i mitt tycke är alldeles utmärkt. Men inte perfekt.

Vad de skulle kunna förbättra är navigeringen bland podcasts, men annars vet jag inte på rak arm vad jag kan vara missnöjd med. Det är ju enkelt och gör alltid rätt – för mig.

Nä, iTunes är väl inte 100% perfekt och felfritt, men vad fanken är det då? Men det är bra, även om det kanske inte kan tillgodose precis allas olika krav och behov.

Jag har inte varit inne och joxat så mycket med podcasten så den biten passar jag på. Har några podcast jag prenumererar på, och det lilla jag varit inne på den avdelningen och donat har i alla fall inte känts så knepigt att jag uppmärksammat det och satt några negativa spår i minnet.

Dr Tinnitus
Citera
2010-12-17, 21:48
Medlem
Men vilken härlig tråd, tänkte just på detta fenomen idag!

Jag HATAR iTunes. iTunes är djävulens påfund. Det är så jävla mycket mer komplicerat än det borde vara, då Apple annars brukar vara väldigt enkla. Alla i min närhet tål inte Itunes heller. Jag bävar inför varje gång jag behöver lägga till låtar i min iPod eftersom det är så satans komplicerat.

Varför kan det inte bara komma upp en ikon när man koppla in enheten och sedan klistra in låtar typ?
Citera
2010-12-17, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geschmacklos
Men vilken härlig tråd, tänkte just på detta fenomen idag!

Jag HATAR iTunes. iTunes är djävulens påfund. Det är så jävla mycket mer komplicerat än det borde vara, då Apple annars brukar vara väldigt enkla. Alla i min närhet tål inte Itunes heller. Jag bävar inför varje gång jag behöver lägga till låtar i min iPod eftersom det är så satans komplicerat.

Varför kan det inte bara komma upp en ikon när man koppla in enheten och sedan klistra in låtar typ?

Varför har så många så lätt för att bara brööööla ut sitt agg, men inte klarar att förklara VAD som är så galet, fel eller komplicerat?

Så, varför förklarar du inte lite om VAD du tycker är komplicerat, och vad du har för problem när du ska föra över låtar. Det är ju nåt som blivit knas om du bävar för att göra nåt så enkelt som att föra över låtar till din iPod. Tar inte många sekunder att lära sig sen går det som en dans.

Om vi reder ut din problem ska du se att det inte alls är svårt att göra det väsentligaste med iTunes.

Och ja, om man har gjort rätt val i de inställningar man får rätt framför näsan när man kopplar in sin ixxx till iTunes, så får man sen i princip en "ikon" i iTunes för sin enhet, dit man sen bara kan dra och släppa sin musik så hamnar den på enheten. Är liksom inte svårare än att dra-släppa till en ikon på skrivbordet.

Har du kikat något i manualen/hjälpen till iTunes? Om inte, varför?

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2010-12-17 kl. 22:00.
Citera
2010-12-17, 22:10
Medlem
När jag slänger in hela musikmappar i iphonen genom iTunes, varför blir det en kopia av varje låt?

Istället måste jag öppna varje mapp och markera alla filer.

// Finns säkert en "funktion" till detta fenomen också, det tvivlar jag inte på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in