Citat:
Ursprungligen postat av ladolcepr0n
Det är ju just nu ett väldigt snack om denna bostadsbubbla och alla siar framtiden olika. Vissa påstår att bostäderna kommer tappa 20% i värde, andra ännu mer. Vissa säger att priserna endast kommer att stanna av i utvecklingen men inte sjunka.
Om nu tanken på att priserna kommer gå ner, oavsett hur mycket och hur länge, vad kommer det betyda? Jag förstår problematiken med att man belånat ett hus för 1,000,000 som sedan blir värderat till 500,000 men jag undrar var denna bostadsbubbla kommer innebära för dagens ungdomar som ännu inte äger någon bostad. Samt vad kommer hända med priset på hyresrätter om bostadsrätternas värde sjunker kraftigt?
Vad tror ni? Är det en bubbla eller inte?
Jag tror politikerna ljuger, precis som de gör om exempelvis terroristdådet, invandringen, USAs påverkan på svensk politik och allt annat.
Klart Reinfeldt säger att det inte finns någon bubbla, för om folket trodde att det fanns en då jävlar skulle det ju sätta fart, då vill ju ingen betala, om de _VET_ att det är dyrt. Sålänge det är osäkert eller priserna kan fortsätta upp så är det ju ingen panik ..
För den som äger sin bostad är det ju räntekostnaden som är det första problemet, stiger räntan så att personen måste flytta och paniksälja sin bostad till ett lägre pris blir det ju en ekonomisk förlust.
Har man råd att bo kvar däremot så behöver man ju inte ta försluten, visst hade man kunnat köpa samma boende billigare då, men det hade ju kanske inte varit så lätt att sia om, och när man väl säljer huset kanske man kan få lika mycket igen, beroende på när det nu sker.
Priset på boende föll ju rätt hårt i början av 90-talet men det var ju snart tillbaka. Räntan var ju 500% under ett litet tag men sålänge man pallade räntan så ..
Nu ligger ju priserna högre än så dock. Så de som bodde kvar får ju mer för sin bostad idag, och de som fick tillfälle att köpa då gjorde ju en bra affär, om de säljer idag iaf.
För ungdomar som äger sin bostad men har överbelånat sig så de inte kan betala räntan kommer det ju inte vara något annat än en katastrof.
För ungdomar som har skuldsatt sig för en bostad men har råd med den kommer det ju vara en tung ekonomisk belastning.
För de ungdomar som ännu inte har ett boende däremot är det ju bara bra då de kommer bli billigare.
Rimligtvis kan jag tycka att priset på hyresrätter borde sjunka med sänkningen av värdet på bostäder i största allmänhet. Priset på hyrt boende har ju ökat minst lika mycket det. Såg någon graf på det där förut.
Omvänt kan man ju resonera som att räntekostnaden blir större för bostadsbolagen och att de därför skulle behöva höja hyrorna, men jag vet inte hur det går ihop med priset på boende som sagt. Å andra sidan antar jag att nybyggt kostar det det kostar för att arbetet och materialen är så dyra och inte för att bostäder är övervärderade. Alltså, det är väl inte så direkt att man kan bygga ett hus för 1.5 miljon och sälja det för 4 när det är byggt för att det är ett boende. Fast i princip är det väl lite så. På de flesta andra områden sjunker ju värdet rätt hårt så snart något är "begagnat."
Det ovan gäller ju dock bara förutsatt att det är en bubbla.
Men att folk har lånat upp sig ytterligare 9% över det senaste året, att räntan är tokbillig och att folk har problem med ens 15% i kontantinsats kanske säger sitt.
Amorteringskrav + högre ränta kommer ju bara göra det ännu svårare för dem, och göra risken för ras ännu hårdare, även om tanken är att få folk att betala och låna mindre och minska risken. Men det är väl en fin balansgång där.
Själv skulle jag vara glad över ett tas. Tokdyrt med boende nu ju, trist när det skall kosta så mycket. Men som sgt, nytt kostar ju också mycket, och kostar väl vad det kostar s.a.s. Men ett 100 år gammalt redan avbetalt hus med minimalt med arbete kanske inte behöver kosta lika mycket att hyra som ett helt nybyggt.
Den som lever får se.
Själv hade jag varit lite sugen på att bygga något snikhus deluxe. Typ tänk jordkällareikullemedhalmväggarsomisolering eller liknande