2010-12-14, 10:35
Medlem
Saknade Te Havs:
"Lämnar Sverige vid Vinga."

Som ni säkert vet är ju Evert Taube en av Håkans största idoler och han växte upp just på Vinga.
Citera
2010-12-14, 11:19
Citat:
Ursprungligen postat av SLETENHETEN
Hm, vem kan Tommy vara. skulle tippa på en gammal vän eller så?

En till kanske:
"Though alliance vad är det jag hört om koka kola vener
ta det lugnt nu pojkar ni är bara halvvägs ner"

Gruppen Though alliance har gjort en låt som heter coca-cola veins.. alltså, kokain vener.

Så som jag tolkat den delen är att han hållit på med kokain innan, och dessa killar är "rookies", dvs. dom tror att dom är kungar men snart faller dom. Något sådant i alla fall. Någon som tolkat det hela annorlunda? Rolig tråd för övrigt. Är väl dock inte särskilt mycket hemligheter skulle jag säga, men det är alltid roligt att ta reda på vad han menar, olika tolkningar och dylikt.
Citera
2010-12-14, 11:46
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
tackar tackar.
satte mig ner och började läsa igenom texterna nu och tänkte lite på den här raden

"Tommy har frusit in i acidjazzen
den jazzen klarar sig aldrig"

jag vet inte om jag är helt ute och cyklar nu men jag tänker såhär

jazztobak = cannabis
acid= syra/lsd m.m

acidjazzen kanske menas att han fastnade i ett syraträsk?
har ingen aning om det är en hemlighet dock haha!

Acid jazz är en musikform som var lite småpopulär på 90talet i Sverige bland tidens kreddnissar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Acid_jazz
Citera
2010-12-14, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoWiOnLe
Saknade Te Havs:

Som ni säkert vet är ju Evert Taube en av Håkans största idoler och han växte upp just på Vinga.

Nja, utanför Göteborg ligger Vinga fyr, det är nog den han syftar på snarare och att han åker förbi den
Citera
2010-12-14, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederson
Ja, det är bara du

Dåså, visste att jag hade rätt.
Citera
2010-12-15, 09:28
Medlem
paulsimonons avatar
Saknade te havs är en cover av bandet Flowers in the Air, ett Jönköpingsband. Det är väl inte någon hemlighet precis men det visar på ytterligare exempel var Håkan hittar inspiration.

Sen vet jag inte om det är hemligheter något av det som skrivits. På alla hans skivor har han refererat till annan musik och lånat textrader eller översatt från engelska. Jag gillar sånt, det kan få en att hitta ny musik eller återupptäcka gammal musik man inte lyssnat på på ett tag.
Citera
2010-12-20, 12:57
Medlem
Iggyys avatar
Om ni inte redan sett intervjuerna på PSL så är dom här:
http://psl.svt.se/psl/2010/10/07/ext...trom-berattar/
http://psl.svt.se/psl/2010/10/08/ext...ch-smyglyssna/

Där får ni en hel del svar på varför skivan låter som den låter och varför han har skrivit vissa saker i texterna.
Citera
2011-06-18, 16:11
Medlem
Citat:
den här är finurlig
från låten "du är snart där"

"Hitta mig när som helst
På samma gator som Cederhök"

Håkan Hellström bor på skolgatan här i stadsdelen haga i Göteborg.

Sven- Åke Cederhök är han som spelar i Albert och Herbert, gamla julkalendern från 81 ni vet.
I serien bodde dem i Haga på skolgatan

den har jag kommit på själv, lite stolt

Håkan Hellström bor icke på Skolgatan i Göteborg.
Citat:
Ursprungligen postat av JoWiOnLe
Saknade Te Havs:

Det har förmodligen inget alls med Evert Taube att göra utan det är faktiskt så att man bokstavligen lämnar Sverige när man passerat Vinga. Alltså, jag är inte helt säker på hur det fungerar juridiskt och hur territorialvattengränser ser ut men förr var det i alla fall så att taxfree-shoppen på stenabåtarna öppnade direkt när de kommit väster om Vinga.
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Kan man verkligen kalla det mesta här för hemligheter? Vissa personer som nämns i hans låttexter är ju ganska så kända.. Det intressanta vore att få reda på vad låtarna handlar om och hur han kom på dom.

Jo. De är få referenser som går en förbi. Dock, bara för att ingen nämnt det än så:
Citat:
Ursprungligen postat av sajbersimon
Nere på C von, Tottas klubb, jag var sjutton
Och jag jobba mig med veteranen, Totta svara över axeln
du vet inget om bluesen förrän du har ätit sten
Totta nu vet jag vad du menade

http://sv.wikipedia.org/wiki/Totta_N%C3%A4slund

C von var ett hak som låg nere på hörnet Linnégatan Prinsgatan.
Citera
2011-06-18, 20:35
Medlem
Tom Tuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torg
Håkan Hellström bor icke på Skolgatan i Göteborg.

Han har gjort det tidigare, men nu är det Hurricane som bor där.
Citera
2011-06-18, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom Tucker
Han har gjort det tidigare, men nu är det Hurricane som bor där.
Det stämmer.
Citera
2011-06-20, 00:00
Medlem
trasiga.krukaNs avatar
Citat:
En annan rad som vi bör reda ut:

"men dom var snart i slutet av Casablanca
i den scenen han växt upp i"

Syftar väl säkert på den gamla fimlen casablanca, någon som sett den och förklara lite kanske?

Här har vi slutet av casablanca; http://www.youtube.com/watch?v=cfxJCdBFuLk
Herren skickar iväg damen för att rädda henne från hans vilda livsstil, det är för hennes eget bästa. Låten verkar handla om att en man överger en kvinna efter ett giftemål.

Jag tror att den sista raden hör ihop med en tidigare rad;
"Han somnade bakom sina nya solglasögon
och han drömde att han inte behövde nån"

Solglasögonen kanske kan ses som en metafor för att mannen inbillar sig att han gör den unga damen en stor tjänst när han skickar iväg henne/överger henne. Inbillningen är baserad på sista scenen i Casablanca där samma sak händer (som han växte upp i, ser upp till; scenen har gjort stort intryck på honom sedan tidig ålder). Mannen skickar iväg damen och är romantikens hjälte.
Ytterligare likheter mellan "han" i låten och herren i casablanca är att båda trots allt saknar damen, men håller det inom sig. "han" från låten kanske döljer det med sina "nya solglasögon"?

edit: vid sista sekunderna av casablanca-klippet ser man tydligt att han kommer att sakna damen

kanske blev litt rörigt men; bump!
Citera
2011-07-17, 14:46
Medlem
Malodes avatar
Jag tror snarare att det där med solglasögonen är en flirt med Docenternas hit "Bakom mina solglasögon kan jag va' mig själv".... Håkan gillar ju dem.

sedan ang "Shelley", så är den låten inspirerad av denna författare, som drunknade:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Shelley

"Fernando" i Dom där jag kommer ifrån är en barndomskompis som Håkan fortfarande har kontakt med. Han verkar vara typ kriminell eller åtminstone leva det hårda ghettolivet. Är med i en intervju med håkan i Café tror jag.

"Det dom aldrig nämner" är ju en gåta. Längtan eller kanske Kärleken kan vara svar på denna gåta.

"Du är snart där" är ju en flirt med John Lennons Mind games.

Ja det var det jag kunde komma på, kul att läsa alla tidigare inlägg Min favoritskiva all time high!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in