• 3
  • 4
2011-07-17, 15:29
Medlem
Flus avatar
Lyssnade genom första låten, Det här är min tid.
Skulle tro att de första raderna är inspirerade av Gasolin-låten This is my life:
Det här är min tid, det här är mitt liv / This is my life, this is my time

Ett fragment låter Smiths-inspirerat (Rubber Ring):
och du var ett svin / and you´re a clever swine.

En rad är kanske lånad från Mark Kozelak (Bad Boy Boogie)?
Dom sa fort och jag sa långsamt / they said fast and i said slow
Citera
2011-07-17, 15:46
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Jewelfinger
Utöver de referenser som redan nämnts från låten "Dom där jag kommer från" så inledslåten med en referens till Freddie Wadling och (i texraden efter) samme Wadlings gamla band Liket Lever
Raden "Snart under jorden, levande begraven" är också en Liket Lever-referens. De har en låt med titeln Levande begravd, som förövrigt Mattias Alkberg BD gjort en cover på.
Citera
2011-07-17, 16:00
Medlem
knarkapas avatar
"The Tough Alliance vad är det jag hör om koka kola vener"
Citera
2011-07-17, 22:52
Medlem
jackees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkapa
"The Tough Alliance vad är det jag hör om koka kola vener"

Håkan säger i intervjun med PSL att han gillar TTA och deras musik. Själva textraden är mer en kamratlig hälsning från en göteborgare till två andra västkustare än någonting hemligt.
Citera
2011-07-18, 00:45
Medlem
berjers avatar
något rekord tvivlar jag på att det är, men förstår helt klart din poäng.
man måste dö några gånger innan man kan leva, innehåller referenser till Goethes "den unge werthers lidande". Därifrån kommer werther-effekten dvs. självmordsföljd. t.ex. när curt cobain dog så tog många livet av sig som en effekt på det. även när radioprogrammet vilse i pannkakan slutade sändas så tog många livet av sig. Håkan refererar även till den världskända filmen casablanca som ingrid bergman spelar i. en av verserna eller om det är en delvers vet jag inte, handlar om den filmen iaf. visst kan man analysera den filmen, men det blir lite mkt off-topic känner jag.
2 steg från paradise syftar på huvudkaraktären i brott och straff av fjodor dostojevskij. Som ist är en självbiografi, håkan har bra smak inom kulturen märker jag.

joakim åhlund, en av sveriges musikaliska genier, har ju varit väldigt delaktig på denna skiva. det går att analysera teddybears låtar rätt kraftigt och speciellt när det kommer till budskap. poängen är att det är så många referenser som är långsökta och kanske rent av personliga att det inte går att analysera djupt ifrån bådas håll. ta t.ex. versen om magadalena och ola i man måste dö några gånger innan man kan leva. vad säger att han inte bytt ut namnen? tror man måste känna någon som är väldigt delaktig för att veta alla referenser
Citera
2011-07-18, 17:23
Medlem
Malodes avatar
Tror att "Ola" syftar på hans kompis Ola som drev klubben Hemulen, och som var den personen som han lånade sjömansdräkten av. Men det är bara min gissning.

Hela den "man måste dö"-låten är ju ganska snurrig egentligen.
Det handar om "Han", "Ola" och "Magdalena" och sedan "Jag". Man undrar ju om "Han" tidigare i låten var han själv....

Fast man vet aldrig med Håkan, det kan ju vara rena rama påhitt.

här är texten
http://artists.letssingit.com/hakan-...n-leva-3wkq2cd
Citera
2011-07-18, 20:46
Medlem
I låten 2 steg från paradise hyllar Hellström Bob Dylan.

"Oh ja herr tamburinspelare
I denna jingel jangel morgon
Kommer jag följa dig"

Referens till Bob Dylans Mr. Tambourine man.

"Hey! Mr. Tambourine Man, play a song for me
In the jingle jangle morning
I’ll come followin’ you"

Ursäktar mig om hyllningen redan har uppmärksammats av någon i tråden.
Citera
2011-07-19, 18:22
Medlem
4thtimearounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langstrand
I låten 2 steg från paradise hyllar Hellström Bob Dylan.

"Oh ja herr tamburinspelare
I denna jingel jangel morgon
Kommer jag följa dig"

Referens till Bob Dylans Mr. Tambourine man.

"Hey! Mr. Tambourine Man, play a song for me
In the jingle jangle morning
I’ll come followin’ you"

Ursäktar mig om hyllningen redan har uppmärksammats av någon i tråden.

Finns många idioter som hävdar att det är en stöld. Det är samma personer som hävdar att låten "Uppsnärjd i det blå" är ett plagiat av Dylans "Tangled up in Blue".

Dom bidrar iofs till lite skratt!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in