Ni har kommit med bra grejer än så länge! Jag ska sammanställa dem här:
Men det finns fler hemligheter kvar tydligen. Jag har hört talas om att det ska finnas uppemot 20-25 hemligheter att avslöja.
Nummer 1:
Flytt från 'William, it was really nothing'
Flytt från 'Boys don't cry'
Flytt med alla ursäkter
Flytt ur alla fällor
Alltid en orkan i hälarna
Aldrig kunnat stanna nånstans
Jag hör Bird och Monk i mitt huvud
"Du kommer inte stanna här länge"
William, it was really nothing är en smithslåt. Boy's don't cry en curelåt. Bird och Monk några gamla amerikanska jazzmusiker.
Nummer 2:
Nere på C von, Tottas klubb, jag var sjutton
Och jag jobba mig med veteranen, Totta svara över axeln
du vet inget om bluesen förrän du har ätit sten
Totta nu vet jag vad du menade
Jag står fortfarande fastkilad framför Carbide i kravallstaketet
Filosofiskt missnöjd, ekonomiskt bortskämd
"Carbide" syftar bandet Union Carbide Productions(som senare blev The Soundtrack of our lives).
Björn Olsson från "Carbide" har producerat För Sent För Edelweiss-skivan.
Nummer 4:
Edit: Jag kom på en till referens ur samma låt:
Oh ja herr tamburinspelare
I denna jingel jangel morgon
Kommer jag följa dig
Vilket är (nästan) direkt översatt från:
Hey! Mr. Tambourine Man, play a song for me
In the jingle jangle morning I’ll come followin’ you
Nummer 5:
En referens från litteraturen är ur låten "2 Steg Från Paradise" där han sjunger:
Du vet inte när
Men det kommer en dag
När ingen i gränden här vet vem du är
Och du får vila ut
Men jag tror det blir skönt
Det finns en ny Raskolnikov nu
Bakom varje hörn
Någon som du
2 steg från paradise
Raskolnikov är huvudkaraktären i den ryska författaren Fjodor Dostojevskij bok "Brott och straff".
Nummer 6:
Han nämner även "Den unge Werthers lidanden" i låten "man måste dö några gånger innan man kan leva".
Nummer 7:
Utöver de referenser som redan nämnts från låten "Dom där jag kommer från" så inledslåten med en referens till Freddie Wadling och (i texraden efter) samme Wadlings gamla band Liket Lever
Nummer 8:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Spekulerar i huruvida filosofiskt missnöjd är taget från Mick Jagger under en Stones-intervju, där han blev tillfrågad om de var more satisfied now (givetvis med tanke på Satisfaction).
Jagger svarade nåt i stil med financially dissatisfied, sexually satisfied, philosophically trying.
Det var det som slog mig när jag hörde låten först. Kan vara ett long-shot, men vafan.
Du har rätt, men det finns en dubbel betydelse då Union Carbide släppte ett album vid namn "Financially Dissatisfied, Philosophically Trying".
Så, Carbide fick det från Jagger, och Håkan från Carbide, eller från båda.
Är det bara jag som tycker att det låter krystat och juvinilt när just Håkan namedropar allt det här?
Tycker att han mer passar i lallande snedgång drickandes vulgär pina colada med fejk samba rytmer på väg bort från all tänkbar vuxenhet.
Är det bara jag som tycker att det låter krystat och juvinilt när just Håkan namedropar allt det här?
Tycker att han mer passar i lallande snedgång drickandes vulgär pina colada med fejk samba rytmer på väg bort från all tänkbar vuxenhet.
Något osm inte nämnts ännu är att han i titellåten nämner speedy gonzales, vilket kan ses som en referens till antingen den tecknade musen eller nationalteaterns låt som är betitlad just speedy gonzales.
Något osm inte nämnts ännu är att han i titellåten nämner speedy gonzales, vilket kan ses som en referens till antingen den tecknade musen eller nationalteaterns låt som är betitlad just speedy gonzales.
Han brukar ju använda sej av Nationalteatern, så jag är ganska övertygad om att det är dom han refererar till.
Kan man verkligen kalla det mesta här för hemligheter? Vissa personer som nämns i hans låttexter är ju ganska så kända.. Det intressanta vore att få reda på vad låtarna handlar om och hur han kom på dom.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!