2011-01-24, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermonkey
De provade mer eller mindre alla champagne i bolagets ordinarie sortiment i decembernumret(?) av Livets Goda. Inklusive lådorna. Ganska varierande kvalité om jag minns rätt. Jag har för mig att låda nummer 6 ska vara den bästa och mest prisvärda. Jag återkommer med edit, ska springa och kika. Stay tuned!

EDIT: Satsa på låda nummer 5 eller 6. Sexan ska tydligen vara "jämnast".

Ah, tack så mycket! Då blir det till att beställa imorgon!
Btw, var det i decembernumret dom provade?
Citera
2011-01-25, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h3w
var det i decembernumret dom provade?

Nej det var det inte, tror det var numret innan. Hade fel där
Citera
2011-02-07, 09:47
Medlem
ralphlaurens avatar
Hur stor är skillnaden egentligen på champagnen från en 75cl och en 6liters flaska?
Precis som med allt annat borde det väl få olika smaker om dem är så olika storlekar, eller?
Citera
2011-02-07, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ralphlauren
Hur stor är skillnaden egentligen på champagnen från en 75cl och en 6liters flaska?
Precis som med allt annat borde det väl få olika smaker om dem är så olika storlekar, eller?
Vissa hus låter den andra jäsningen ske enbart på hel- eller magnumbutljer. Större storlekar är alltså inhopblandningar, något som tydligen kan påverka kvalitén negativt. Sedan så varierar mognadsgraden beroende på storlek: en Kvartsbutelj mognar snabbare än t.ex. en jeroboam.

Ref: Champagne, A Jefford.
Citera
2011-02-07, 22:30
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.Castel
Vissa hus låter den andra jäsningen ske enbart på hel- eller magnumbutljer. Större storlekar är alltså inhopblandningar, något som tydligen kan påverka kvalitén negativt. Sedan så varierar mognadsgraden beroende på storlek: en Kvartsbutelj mognar snabbare än t.ex. en jeroboam.

Ref: Champagne, A Jefford.

Finns det hus som jäser på större flaskor än magnum?
Citera
2011-02-08, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Finns det hus som jäser på större flaskor än magnum?
Vet ej tyvärr. Det är så A. Jefford uttrycker sig i nämnda bok, att 'vissa firmor' endast jäser i hel- och magum. Om 'vissa' betyder 80 eller 20%, det står inte.
Citera
2011-03-10, 21:53
Medlem
Jag har aldrig smakat årgångchampagne och det måste rådas bot på. En slösurfning på systemet gav insikten att det faktiskt finns en hel del som inte kostar skjortan. Men jag är tyvärr väldigt grön inom champagne. Har ni några millésimé-favoriter i rimlig prisklass (under 500), så delge dem gärna!
Citera
2011-03-14, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.Castel
Jag har aldrig smakat årgångchampagne och det måste rådas bot på. En slösurfning på systemet gav insikten att det faktiskt finns en hel del som inte kostar skjortan. Men jag är tyvärr väldigt grön inom champagne. Har ni några millésimé-favoriter i rimlig prisklass (under 500), så delge dem gärna!

Du får inga årgångsviner för under rödingen. Det finns inte.
Citera
2011-03-14, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speedway
Du får inga årgångsviner för under rödingen. Det finns inte.

Menar du att de inte är något att ha, eller att de inte finns? Det finns som sagt en hel del.

2002:or

2004:or
Citera
2011-03-14, 21:10
Medlem
slashing_swords avatar
Hej!

Jag har en fråga till er som är lite mera hemma på ämnet än jag hunnit bli ännu.
En nära vän fyller år snart, är fattig student just nu, men tänkte iaf fira med lite champagne av bättre kvalité än Asti Martini som annars är klassikern haha.

Så har ni några tips på en god champagne inom prisklassen 2 - 300:- / flaska?
Har kollat på bland annat: R & L Legras Grand Cru Blanc de Blancs - men den fanns inte hemma där jag bor.

Tack på förhand!
Senast redigerad av slashing_sword 2011-03-14 kl. 21:18.
Citera
2011-03-15, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slashing_sword
Hej!

Jag har en fråga till er som är lite mera hemma på ämnet än jag hunnit bli ännu.
En nära vän fyller år snart, är fattig student just nu, men tänkte iaf fira med lite champagne av bättre kvalité än Asti Martini som annars är klassikern haha.

Så har ni några tips på en god champagne inom prisklassen 2 - 300:- / flaska?
Har kollat på bland annat: R & L Legras Grand Cru Blanc de Blancs - men den fanns inte hemma där jag bor.

Tack på förhand!

Bollingers standard är helt okej.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Bollinger&sortfield=Default&sortdirec tion=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All& groupfiltersheader=Default&artikelId=3948&varuNr=7 418&filters=searchquery%2c&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3dBollinger%26sortfield%3dD efault%26sortdirection%3dAscen ding%26hitsoffset%3d0%26page%3d1%26searchview%3dAl l%26groupfiltersheader%3dDefault%26filters%3dsearc hquery%252c
Citera
2011-03-15, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slashing_sword
Så har ni några tips på en god champagne inom prisklassen 2 - 300:- / flaska? Har kollat på bland annat: R & L Legras Grand Cru Blanc de Blancs - men den fanns inte hemma där jag bor.
En annan BdB som brukar rekommenderas, och som även finns i det ordinare sortimentet är Pierre Peters std cuvée, 269 kr eller nåt sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in