2007-03-12, 22:19
Medlem
davidoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
Salon 1996 ska ligga minst fem till tio år innan du dricker den, gärna längre. De stora åren från 60 och 70 talet dricker fortfarande helt fantastiskt bra.

Lanson kan du med fördel dricka nu.

Återkommer imorgon med en liten recension av Cristal 82, Pol Roger 1973 och Selosse 89. Plus att det säkert kommer till något annat smaskigt. Ska ut till Villa Pauli med några polare och äta och dricka gott ikväll. Det är ju trots allt måndag!

//FNG

Driver du med mig? Har nagot stalle i Sverige sa bra skumpa man kan kopa fran meny eller ar det ett event med RJ
Citera
2007-03-12, 22:40
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidoff
Driver du med mig? Har nagot stalle i Sverige sa bra skumpa man kan kopa fran meny eller ar det ett event med RJ

Det finns en drös "privata klubbar" etc. där man kan dricka dylika godsaker i Sverige idag.
Mer än så förbjuder min diskretion här på FB mig att säga.
Citera
2007-03-13, 00:26
Medlem
Blodulvs avatar
Ut med språket!

Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Det finns en drös "privata klubbar" etc. där man kan dricka dylika godsaker i Sverige idag.
Mer än så förbjuder min diskretion här på FB mig att säga.
Citera
2007-03-13, 00:34
Medlem
xallos avatar
Citat:
Salon 1996 ska ligga minst fem till tio år innan du dricker den, gärna längre. De stora åren från 60 och 70 talet dricker fortfarande helt fantastiskt bra.

Lanson kan du med fördel dricka nu.

Återkommer imorgon med en liten recension av Cristal 82, Pol Roger 1973 och Selosse 89. Plus att det säkert kommer till något annat smaskigt. Ska ut till Villa Pauli med några polare och äta och dricka gott ikväll. Det är ju trots allt måndag!

//FNG

Det blir ju maskerad på Villa Paoli i valborg så då kan man ju passa på att flukta lite i vinlistan om man känner för det, vet dock inte om jag skall gå då det finns annat som lockar!
Citera
2007-03-13, 00:38
Medlem
davidoffs avatar
[quote=Mysonoxen]Det finns en drös "privata klubbar" etc. där man kan dricka dylika godsaker i Sverige idag.
Mer än så förbjuder min diskretion här på FB mig att säga.[/QUOTE

Trust me jag va med pa Grappe nar det var coolt och jag var pa Eriks 2 ggr i veckan och det floskor som nams ar inte nagot man kommer over latt. An mindre daljer. Jag vet att Opera Kallaren har en del kvalla med vinagenter dar man kan fa ett glas Romne Conti etc
Citera
2007-03-13, 08:45
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Salon kan du dricka nu, men den mår inte dåligt av att vänta lite heller. Jag har inte stött på någon 1996 från någon av de bättre champagnehusen som Salon som jag inte gillat. En mycket bra årgång.Lansonskumpan skulle jag dricka nu, det huset är tyvärr inte en av mina favoriter.
Det bästa är att dricka och bedöma själv.

Har också hört att -96 ska vara en bra årgång i champagne, skönt att veta att jag inte behöver 10 år för att dricka min Salon nu då. Prövade en -95 förra året och blev helt såld, vilken champagne! Så dom släpper alltså alltid buteljerna 10 eller 11 år efter buteljering då?
Delamotte som kommer ifrån samma tillverkare är också en en god champagne, inte en Salon men helt klart prisvärd.
Citera
2007-03-13, 09:36
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidoff

VP har en riktigt, riktigt bra Champagnelista. Den totala listan av vad som dracks igår följer här:

Henriot Baccarat 1976, ett helt fantastiskt vin med god vigör och lång underbar smak och doft.

Louis Roederer Cristal 1982, tyvärr lite trött, men i början härlig och inställsam.

Pol Roger “PR” 1975, ingen höjdare, men intressant ur ett provningssyfte, hade inte provat PR 75 förut.

Jacques Selosse 1989, magiskt, helt magisk.

Corton Charlemagne Dom. Du Martray 1995, bra dicka nu Corton, den fungerade bra till fisken.

Mersault Clos de la Barre 1993, Comte Lafon, helt fantastiskt Mersault, bättre än så här blir dom knappast!

Montrachet Marquis de Laguiche 1991, J. Drouhin. 1990 Laguiche är legendarisk. 1991 är bara ganska trött. Ingen stor upplevelse alls.

Ch. Haut-Brion 1989, Magnum. Gode jesus vilket vin! Kvällens absoluta höjdpunkt En perfekt flaska, ett perfekt vin i ett perfekt sällskap.

Dominus 1992, en av USAs bästa viner hade tyvärr inte riktigt kraft att sätta emot monstret från Graves, men det funkade mycket väl till Entrecôten.

Ch. D’Yquem 1990 en härlig avslutning till tryffeln, Halva gänget propagerade för att plocka in en dubbelmagnum d'Yquem och vi var farligt när att göra det. Men en halvliter sött per person hade kanske varit lite mycket på kvällskvisten...

Förlåt mig för att det smet in lite andra viner än Champagne i tråden, men jag kände mig tvungen.

Och Herr Pontare, för protokollet. Drick INTE din Salon nu, den är väldigt hård och syrlig. vänta minst fem år.

mvh

//FNG
Citera
2007-03-13, 10:37
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Och Herr Pontare, för protokollet. Drick INTE din Salon nu, den är väldigt hård och syrlig. vänta minst fem år.

mvh

//FNG

Ok, ska försöka, i värsta fall får man köpa på sig ett par flaskor till som man kan lägga på lagring.
Citera
2007-03-13, 11:52
Medlem
FNGs avatar
En lysande idé! Man ska ha minst 6 eller helst 12 flaskor!

//FNG
Citera
2007-03-13, 11:55
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
En lysande idé! Man ska ha minst 6 eller helst 12 flaskor!

//FNG

Hehe, ja varför inte! Vad får man betala för årgångs Salon förresten?
Citera
2007-03-13, 12:03
Medlem
FNGs avatar
Beror på naturligtvis, jag löpte preces en -76 och en -79 för 7000 tillsammans, 1996 kostar ju 1599 flaskan idag, men den kommer att sticka iväg, legendarisk årgång. En kille som jag hjälper med investeringsrådgivning har köpt över 60 flaskor... Säkra pengar. Orginaldegorgerad -88 Salon på vanlig flaska är helt gudomlig nu, den kan man hitta för runt 2500 spänn om man letar utomlands.

Salon är Salon är Salon!

//FNG
Citera
2007-03-13, 12:59
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Beror på naturligtvis, jag löpte preces en -76 och en -79 för 7000 tillsammans, 1996 kostar ju 1599 flaskan idag, men den kommer att sticka iväg, legendarisk årgång. En kille som jag hjälper med investeringsrådgivning har köpt över 60 flaskor... Säkra pengar. Orginaldegorgerad -88 Salon på vanlig flaska är helt gudomlig nu, den kan man hitta för runt 2500 spänn om man letar utomlands.

Salon är Salon är Salon!

//FNG

Låter ju inte helt sjukt ändå faktiskt. Det är kul med systembolaget, 1599:- i Sverige och 200€ i Spanien trots att alkoholskatten härnere är lägre, när det kommer till dyra viner så kan man fynda på systemet ibland.
Sorry lite offtopic men Bordeaux -00 är ju en riktigt bra årgång som säkert kommer att kosta en hel del i framtiden, Petrus -00 för 5500:- bra investering eller inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in