Citat:
Ursprungligen postat av davidoff
Driver du med mig? Har nagot stalle i Sverige sa bra skumpa man kan kopa fran meny eller ar det ett event med RJ
VP har en riktigt, riktigt bra Champagnelista. Den totala listan av vad som dracks igår följer här:
Henriot Baccarat 1976, ett helt fantastiskt vin med god vigör och lång underbar smak och doft.
Louis Roederer Cristal 1982, tyvärr lite trött, men i början härlig och inställsam.
Pol Roger “PR” 1975, ingen höjdare, men intressant ur ett provningssyfte, hade inte provat PR 75 förut.
Jacques Selosse 1989, magiskt, helt magisk.
Corton Charlemagne Dom. Du Martray 1995, bra dicka nu Corton, den fungerade bra till fisken.
Mersault Clos de la Barre 1993, Comte Lafon, helt fantastiskt Mersault, bättre än så här blir dom knappast!
Montrachet Marquis de Laguiche 1991, J. Drouhin. 1990 Laguiche är legendarisk. 1991 är bara ganska trött. Ingen stor upplevelse alls.
Ch. Haut-Brion 1989, Magnum. Gode jesus vilket vin! Kvällens absoluta höjdpunkt En perfekt flaska, ett perfekt vin i ett perfekt sällskap.
Dominus 1992, en av USAs bästa viner hade tyvärr inte riktigt kraft att sätta emot monstret från Graves, men det funkade mycket väl till Entrecôten.
Ch. D’Yquem 1990 en härlig avslutning till tryffeln, Halva gänget propagerade för att plocka in en dubbelmagnum d'Yquem och vi var farligt när att göra det. Men en halvliter sött per person hade kanske varit lite mycket på kvällskvisten...
Förlåt mig för att det smet in lite andra viner än Champagne i tråden, men jag kände mig tvungen.
Och Herr Pontare, för protokollet. Drick INTE din Salon nu, den är väldigt hård och syrlig. vänta minst fem år.
mvh
//FNG