2007-03-14, 14:35
Medlem
xallos avatar
Jag hittade precis en flaska Gosset Grand Millesime 1993 i garderoben där vårkläderna förvaras, jag har definitivt ingen aning om vems den är eller hur den kom dit och jag brukar inte vara särskilt imponerad av Gosset men man kanske skall korka upp den för att se om det är något att ha, lol

Jag misstänker dock att "förvaringen" kan ha tagit död på den!
Citera
2007-03-16, 18:49
Medlem
korvgobbens avatar
Drack en flaska Pommery Louise 1995 i går hos en god vän, den var inte dum får jag lov att säga
Citera
2007-03-16, 18:58
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvgobben
Drack en flaska Pommery Louise 1995 i går hos en god vän, den var inte dum får jag lov att säga

Hehe, den avnjöt jag för ett antal år sedan. Har inte provningsanteckningarna här men jag minns mest den lena, fina mousse den hade...
Citera
2007-03-20, 15:48
Medlem
FNGs avatar
Klämde en fantastisk Billecart Salmon Blanc de Blanc 1996 i Lördags, den var riktigt bra nu och inte alls lika elak som den var för ett år sen då jag provade den sist. Naturligtvis är den fortfarande väldigt ung, men det börjar att ta sig, som pyromanen sa!

//FNG

.
Citera
2007-03-20, 16:33
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
Klämde en fantastisk Billecart Salmon Blanc de Blanc 1996 i Lördags, den var riktigt bra nu och inte alls lika elak som den var för ett år sen då jag provade den sist. Naturligtvis är den fortfarande väldigt ung, men det börjar att ta sig, som pyromanen sa!

//FNG

Det som är fördelen med att köpa fler flaskor av samma vin. Man måste kosta på sig ett och annat "barnarov" för att räkna ut hur länge man kan lagra ett visst vin.

Egentligen bär det mig emot att dricka viner alldeles för unga, men då jag under hela 2000-talet provat primörer nere i Bordeaux har jag vant mig...

Dock är situationen märkligt nog en annan i Frankrike där folk dricker sitt vin alldeles för unga. På många restauranger i såväl Champagne som Bordeaux hittar man bara de senast släppta årgångarna från Champagnehusen/slotten.

Edit: Sorry FNG det blev en "ändringsnotering" i ditt inlägg. My mistake då jag tryckte fel knapp. Får bjuda dig på ett glas årgångschampagne som kompensation
Citera
2007-03-21, 13:52
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Jag hittade precis en flaska Gosset Grand Millesime 1993 i garderoben där vårkläderna förvaras, jag har definitivt ingen aning om vems den är eller hur den kom dit och jag brukar inte vara särskilt imponerad av Gosset men man kanske skall korka upp den för att se om det är något att ha, lol

Jag citerar mig själv.

Igår kväll öpnnade jag flaskan och det smakade illa, riktigt illa! Det fanns ingen "rundör" eller liknande, istället så var det den jordiga doften/smaken som man får av en fellagrad och förstörd skumpa, tråkigt men inte helt oväntat.

Ta hand om era flaskor gott folk!
Citera
2007-03-21, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xallo

Själv är jag väldigt novis inom skumpaområdet, har bara druckit det ett fåtal ggr.
Men hur skall de förvaras? Finns det något särskilt att tänka på?
Svalt och mörkt?
Citera
2007-03-21, 15:33
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HankMillion
Själv är jag väldigt novis inom skumpaområdet, har bara druckit det ett fåtal ggr.
Men hur skall de förvaras? Finns det något särskilt att tänka på?
Svalt och mörkt?

De allra flesta champagner vinner på några års lagring.

Detta gäller i högsta grad champagner med endast eller hög andel chardonnay. De behöver helt enkelt några år på sig för att runda av de allra spretigaste syrorna.

Den perfekta temperaturen för lagring är 10-12°C. Men viktigast är att temperaturen konstant och inte överskrider 16°C. Förutom en ordentligt anlagd vinkällare kan en bra jord- eller matkällare eller ett vinlagringsskåp fungera utmärkt. I vanligt kylskåp kan man bara förvara sin champagne kortare tid.

Mer info på vinklubben.se
Citera
2007-04-29, 18:42
Medlem
Mr_Ypzilons avatar
Bumpar denna tråden lite.

Funderar på att köpa på mig ett par magnumflaskor av Jacquart Brut Mosaïque Millésimé 1996 (695kr på systemet) för att spara ett antal år. 1996 ska ju vara ett bra år, och denna ligger lagom i min prisklass.

Är det en bra idé?
Hur länge kan/bör jag lagra flaskorna innan de öppnas? Är de drickbara redan nu?
För-/nackdelar med att det är magnumflaskor?

Tillägg:

Hittade även Palmer Millésimé Brut 1996 för 581kr (magnum) på systemet. Enligt nedanstående artikel är denna utsedd till Sveriges mest prisvärda champagne 2007.
http://vinklubben.se/notiser/notis.asp?id=1215

Är detta kanske ett bättre alternativ?
Citera
2007-04-29, 19:42
Medlem
locmans avatar
en klar fovorit är Dom Perignon.. en annan höjdare tycker jag
Philipponnat royale reserve är speciellt med tanke på priset...
Citera
2007-04-29, 19:52
Medlem
Vagabondens avatar
Bästa skumpan är Bollinger.

På delad andraplats kommer Dom Perignon / Cristal.
Frågan är om inte DP är strået vassare...
Citera
2007-05-08, 01:22
Bannlyst
Köpte på mig några pavor Salon 1990 för ett tag sedan, skall ju vara en kanonårgång och dessutom fullt drickbar redan nu. Skall fixa till en liten skumpatillställning med några vänner. Tänkte kolla om någon här har något kvalificerat tips på tilltugg till detta, gärna lite annorlunda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in