2009-12-15, 22:14
Medlem
melke87s avatar
Okej, tack för svar! Bollinger Special Cuvée Brut lät riktigt trevligt så jag tror att det får bli en sådan.
Citera
2009-12-15, 23:28
Medlem
paul.allens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Pol Roger Brut har lite av allt. Välbalanserad. 7549-01 på bolaget.
Finns på magnum också i händelse av att man blir två.
Japp, Pol Roger har god champagne i en helt okej prisklass. Finns alltifrån 350 kronor och uppåt på systemet tror jag.
Drack en Winston Churchill Cuvée -98a för omkring en vecka sedan, rekomenderas verkligen. Kanske inte riktigt i din prisklass men även billigare Pol Roger är mycket goda.
Citera
2009-12-16, 14:40
Medlem
meepers avatar
Drack Bollinger Grand Annee 2000 igår, och måste säga att jag blev lite besviken. Lite för mogen i frukten och lite för trött i syran för att vara i full balans. Visst var den bra, bättre än det mesta, men inte lika bra som jag hoppats.

Någon annan som tycker lika?
Citera
2009-12-21, 18:22
Medlem
Bavaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Drack Bollinger Grand Annee 2000 igår, och måste säga att jag blev lite besviken. Lite för mogen i frukten och lite för trött i syran för att vara i full balans. Visst var den bra, bättre än det mesta, men inte lika bra som jag hoppats.

Någon annan som tycker lika?

Jag fick fyra st sådana 99-or till förra julen/nyår skickade till mig, de var mycket goda, tyckte det var bra balans mellan sötman /syran och krispig ton. Årgång 2000 har jag inte druckigt.

Precis hämtat ut från min champangejulklapp från min välgörare, 3st Pol Roger Extra Cuvée de Reserve 1999, någon som har druckit den?
Senast redigerad av Bavaro 2009-12-21 kl. 18:24.
Citera
2009-12-22, 14:32
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paul.allen
Japp, Pol Roger har god champagne i en helt okej prisklass. Finns alltifrån 350 kronor och uppåt på systemet tror jag.
Drack en Winston Churchill Cuvée -98a för omkring en vecka sedan, rekomenderas verkligen. Kanske inte riktigt i din prisklass men även billigare Pol Roger är mycket goda.
Churchill - en av mina favoriter. Det var faktiskt 86:an som fick mig på kroken då det gäller champagne. Det var visserligen ca 10 år sedan nu, men Pol Roger har alltid legat mig mkt varmt om hjärtat. En annan favorit i budgedsegmentet är R & L Legras, en BdB. Jäkligt god.
Citera
2009-12-22, 14:33
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavaro
Jag fick fyra st sådana 99-or till förra julen/nyår skickade till mig, de var mycket goda, tyckte det var bra balans mellan sötman /syran och krispig ton. Årgång 2000 har jag inte druckigt.

Precis hämtat ut från min champangejulklapp från min välgörare, 3st Pol Roger Extra Cuvée de Reserve 1999, någon som har druckit den?

Jodå, korkade upp 2 st för ett par veckor sedan. Den ena var tyvärr korkad. Den andra hade vad jag förväntade mig. Lite av allt sas.
Citera
2009-12-22, 14:52
Medlem
Bavaros avatar
Citat:
Jodå, korkade upp 2 st för ett par veckor sedan. Den ena var tyvärr korkad. Den andra hade vad jag förväntade mig. Lite av allt sas.

Låter spännande, längtar till att korka upp. Något förslag vad den passar till eller ska den avnjutas som den är?
Citera
2009-12-25, 19:18
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Låter spännande, längtar till att korka upp. Något förslag vad den passar till eller ska den avnjutas som den är?
Just nu (med 10 års ålder) skulle jag säga att den går till det mesta. Både att njutdricka men också till ex. hummer naturell. Årgången får anses hyfsad, och med lite vidare lagring (5-10 år) kommer den att tjocka på sig ganska ordentligt. Med tiden kan den bli mer "matig" både till karaktär och användningsområden.
Citera
2009-12-26, 02:13
Medlem
meepers avatar
Citat:

Universaltilltugget till champagne är neutrala men saltade potatischips. Framhäver frukten och spelar väl med autolyssmakerna. Testa så får du se.
Citera
2009-12-26, 02:47
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Universaltilltugget till champagne är neutrala men saltade potatischips. Framhäver frukten och spelar väl med autolyssmakerna. Testa så får du se.
Jag äter salta pinnar när jag dricker champagne för mig själv. Nästa gång ska jag testa potatischips.
Citera
2009-12-26, 12:29
Medlem
skrudiss avatar
Citat:

Känns det verkligen rätt? Jag skulle anse att gå mot något mer "lyxigare", exempelvis caviar (inte nödvändigtvis Beluga). Chips är ett alternativ till drycker så som öl.

Men jag kanske borde prova det nästa gång jag korkar upp.
Citera
2009-12-26, 12:31
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Pol Roger Brut har lite av allt. Välbalanserad. 7549-01 på bolaget.
Finns på magnum också i händelse av att man blir två.

Inte Moët då? Även den tycker jag är att rekommendera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in