2009-01-23, 13:28
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
För många år sen var jag på en provning med just Bollinger - deras officiella hållning var då att NV klarar 6 månader, sen är det bara att hälla ut i vasken. Den svenske representanten var dock snabb att kommentera att det skulle man ta med en rejäl nypa salt - men tanken med NV är att man ska köpa, dricka upp och köpa mer - inte lagra.

Givetvis hävdar de det Men kan återkomma om 5-10 år i frågan. En deltagare i ett vinforum jag är med i skall göra precis ett sådant test med NV skumpor.

Drack för övrigt en Krug Grande Cuvée som lagrats i en 10 år som var helt sjukt god.
Citera
2009-01-23, 20:23
Medlem
Man ska väll ta alla rekommendationer från var som hellst med en nypa salt. Det beror till stor del på hur utvecklat du själv tycker att ett vin ska vara. Nekrofili är väll inte jättevanligt, men det är inte utan att man har stött på folk som anser att ett vin jag själv tycker är stendött smakar gudomligt.

Har man inte haft chansen eller intressat att pröva själv kan det vara bra att gå på råd från säg Winespectator, din vinsnobbige vän eller någon annan källa man litar till. Då är det väll mer att det inte ska vara odrickbart när man väl öppnar det? Snarare än maximering av smakupplevelsen? Speciellt när det handlar om, som det här började med, en kul 18årspresent?
Citera
2009-01-25, 13:44
Medlem
OggeOJs avatar
Så här i efterhand var Freixenet Brut hur god som helst. De dyrare varianterna smakade bara ruttet...
Citera
2009-01-25, 14:17
Medlem
troböds avatar
Vilken är den bästa magnumen man kan köpa på systemet för under tusenlappen?
Citera
2009-01-25, 16:44
Medlem
Cosmic Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troböd

Palmers -96a knäcker rätt hårt för en klart prisvärd summa, strax under 600 pix.
Citera
2009-01-25, 22:35
Medlem
troböds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmic Kid
Palmers -96a knäcker rätt hårt för en klart prisvärd summa, strax under 600 pix.
Ser ut som om den har fått riktigt fina recensioner så det tipset tackar vi för.
Citera
2009-01-31, 13:27
Medlem
FMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troböd

Pamler Co helt klart.

André Clouét kanske har nåt drickbart också?
Citera
2009-02-23, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troyleee
Var hittar man systembolagets beställnings sortiment? Skulle vilja köpa en lite större flaska nästa nyår. runt 6 till 9 liter.

Mvh
Längst bak i katalogen... Alt: http://www.systembolaget.se/SokDrycker/SokISortimentet.htm?SokVarugrupp=Mousserandeviner& ordinariesort=False
Citera
2009-02-24, 15:11
Medlem
Seamus Costellos avatar
Även icke-årgångschampagner mår bra av att ligga lite. Man kan ersätta varje man tar med en ny och vantra grejorna på ett år. Om man har karaktär, det är omöjligt för mig.
Citera
2009-02-24, 19:17
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Även icke-årgångschampagner mår bra av att ligga lite. Man kan ersätta varje man tar med en ny och vantra grejorna på ett år. Om man har karaktär, det är omöjligt för mig.

Gör som mig, flaskorna du vill spara låter du helt enkelt ligga i ett annat land, min ligger alltså i Sverige så jag inte kommer åt dom på efterfesten, tyvärr så har jag några dyrgripar här som jag skulle behöva gömma, men dom har klarat sig hittills...
Lägg dina hos mig härnere så lovar jag att ta hand om dom...

Det där med att lagra NV är annars en bra idé, skulle vara kul att köpa ett par lådor av ett passande bubbel och helt enkelt se hur den utvecklas genom åren.
Citera
2009-02-25, 08:50
Medlem
RS-Kickers avatar
Krug Grand Cuvée mår mycket bra av att ligga tio år eller så.
Citera
2009-02-25, 09:39
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RS-Kicker
Krug Grand Cuvée mår mycket bra av att ligga tio år eller så.

Krug GC är nog väldigt bra att lägga på lagring några år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in