2008-09-28, 00:48
Medlem
Från själva champagnen till det faktiska drickandet?

Till vad - om något - dricker man champagne?
Temperatur?
Typ av glas?

Ju tydligare förklaringar desto bättre, gärna inkluderande bilder.
Citera
2008-09-29, 10:52
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Är inte så jätteimponerad av Franck Bonville, varken standard cuvéen eller -02:an... tycker mest dom smakar klassisk "Champagne-smak", dock ok för sitt pris.

Vilken smak är du ute efter/gillar du bäst? Prisklass? Finns många goda om man lägger på lite
Åh 02:an är som guld i min strupe, iaf om jag jämför med de olika champagne jag har testat. Jag återkommer alltid till den om jag inte vill testa något nytt utan vet vad jag får för pengarna.
Citera
2008-09-30, 14:54
Medlem
Någon som har tips på en tjusig och god champagne för ca 350-500 kr (systemet) det är en present till min tjejkompis, som gillar att "steka" lite ibland! Kanske rosa champagne? Efterlyser bara "äkta" champagne inget mousserat vin...
Citera
2008-10-01, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prontia
Någon som har tips på en tjusig och god champagne för ca 350-500 kr (systemet) det är en present till min tjejkompis, som gillar att "steka" lite ibland! Kanske rosa champagne? Efterlyser bara "äkta" champagne inget mousserat vin...

Gosset Grand Rosé (7405 på bolaget)
Citera
2008-10-01, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LukeSthlm

Håller med. Underbart god, oljig och fruktig.

Drack f.ö. Dom P 2000 för ett par veckor sedan. Bättre än 98an, sämre än 99an med få ord. Överlag blir man aldrig besviken på Dom P även om det finns fler prisvärda viner för hälften av det priset.
Citera
2008-10-01, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LukeSthlm

Man bugar & tackar! Ska till systemet i morgon och antar att det kommer att rulla i väg lite för mycket, men man lever ju bara en gång...
Citera
2008-10-01, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batesapple

Drack f.ö. Dom P 2000 för ett par veckor sedan. Bättre än 98an, sämre än 99an med få ord. Överlag blir man aldrig besviken på Dom P även om det finns fler prisvärda viner för hälften av det priset.

Ja Dom P hade ju varit nice att köpa till henne, men är lite väl i överkant... vi får väl se hur det blir...
Citera
2008-10-01, 21:26
Medlem
Citat:

Fick på en champagne provning testa vad dom ånsåg vara den bästa Dom P året 1975. Och helt ärligt tyckte jag inte den va så bra. Jag har några flaskor från -85 hemma och dom ska tydligen också komma från ett bra år. Vet bara inte om jag vågar öppna dom.

Den värsta dock det är utan tvekan -01. Förstår inte varför vissa ställen på stureplan ens serverar den smakar fan diskvatten
Citera
2008-10-02, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av philiphan

Den värsta dock det är utan tvekan -01. Förstår inte varför vissa ställen på stureplan ens serverar den smakar fan diskvatten

Har dem redan kommit med en -01? Isf har de släppt en varje år sedan 98'. 2001 är dessutom ett värdelöst år!
Citera
2008-10-02, 10:14
Medlem
xallos avatar
Citat:
Har dem redan kommit med en -01? Isf har de släppt en varje år sedan 98'. 2001 är dessutom ett värdelöst år!

Har funnits ute sen förra sommaren tror jag tom. Jag brukar beställa den till maten när jag äter på East, perfekt att skölja ned sushi med
Citera
2008-10-02, 10:43
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Har funnits ute sen förra sommaren tror jag tom. Jag brukar beställa den till maten när jag äter på East, perfekt att skölja ned sushi med
Sushi äter jag nog helst i sängen, men visst funkar den till både före och efter.
Citera
2008-10-02, 12:11
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Åh 02:an är som guld i min strupe, iaf om jag jämför med de olika champagne jag har testat. Jag återkommer alltid till den om jag inte vill testa något nytt utan vet vad jag får för pengarna.

Själv har jag en 02:a i min matkällare som ska få ligga och dra sig där till min 30års-dag 2013.

Antingen går det åt helvete, eller så går det bra...vi får se

Liiite svajande där, håller runt 11-12c på vinterhalvåret och uppemot 14-15 på sommarhalvåret. Men det är det bästa jag kan få fram.
Aldrig sett varmare än 15.4c där dock.
Senast redigerad av pythonx 2008-10-02 kl. 12:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in