2007-03-02, 23:39
Medlem
Golonkas avatar
Jag har haft förmånen att smälla i mig en vintage Dom Perignon 1961 och det var en sanslös upplevelse. Fulländad smak och boquet och alldeles lagom med bubblor så den fulla smaken kunde drabba hela käften maximalt.

Annars är min favoritskumpa Pol Roger, brut naturligtvis!
Citera
2007-03-02, 23:59
Medlem
Azraels avatar
Jag kan hålla med om att många standardchampagner är väldigt slätstrukna. Visst finns det skillnader men på det stora hela känns det som om alla strävar efter att hamna i ungefär samma smakfåra. Launois tycker jag extra bra om eftersom jag gillar mogna viner.

Fast gratis är alltid godast. För ett par år sedan var jag bjuden till ett bröllop där brudgummen var någonslags chef på Moët-Hennesy. Då var vi plakata i 12-13 timmar på Moët & Hennesy XO. Undrar hur många lådor det gick åt...?
Citera
2007-03-03, 00:56
Medlem
Dejzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Jag kan hålla med om att många standardchampagner är väldigt slätstrukna. Visst finns det skillnader men på det stora hela känns det som om alla strävar efter att hamna i ungefär samma smakfåra. Launois tycker jag extra bra om eftersom jag gillar mogna viner.

Launois gör bra grejer, jag har några flaskor Special Club 99 som väntar på rätt tillfälle, men även Cuvée Reserve tycker jag är bra. Olik från dom större husen husens standardchampagne, flaskan är jag lite tveksam till dock.
Citera
2007-03-03, 01:01
Medlem
prettygirls avatar
När jag bodde i Frankrike drack vi alltid Mumm till en början, senare kom det att ersättas av Taittinger eftersom en flicka i sällskapet var tillsammans med snubben vars familj ägde vingården. Mumm är hursomhelst min favorit men den serveras olyckligt nog inte i Sverige. Cris är ok. Bollinger smakar damm. Moët är en annan favorit.
Citera
2007-03-03, 16:02
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
När jag bodde i Frankrike drack vi alltid Mumm till en början, senare kom det att ersättas av Taittinger eftersom en flicka i sällskapet var tillsammans med snubben vars familj ägde vingården. Mumm är hursomhelst min favorit men den serveras olyckligt nog inte i Sverige. Cris är ok. Bollinger smakar damm. Moët är en annan favorit.

Var har du fått det ifrån?

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=7543&Butik=0&SokStrangar=
Citera
2007-03-03, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Jag har haft förmånen att smälla i mig en vintage Dom Perignon 1961 och det var en sanslös upplevelse. Fulländad smak och boquet och alldeles lagom med bubblor så den fulla smaken kunde drabba hela käften maximalt.

Annars är min favoritskumpa Pol Roger, brut naturligtvis!
Fan, killen.. jag är öppet avundsjuk på dig som får njuta av orala orgasmer on a daily basis
Citera
2007-03-03, 22:44
Medlem
prettygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Var har du fått det ifrån?

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=7543&Butik=0&SokStrangar=

Jo, den finns på systemet, men har inte sett den på champagnelistan ute på krogen.
Citera
2007-03-03, 23:43
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
Jo, den finns på systemet, men har inte sett den på champagnelistan ute på krogen.

Jo då, men ska du dricka dig genom ens hela hufvudstadens krogar har du att göra ett tag...
Citera
2007-03-04, 01:06
Medlem
FNGs avatar
Champagne är så vansinnigt, jävla gott!

Det är helt omöjligt att göra en lista över den bästa flaskan jag druckit, så det får bli fem stycken, utan inbördes ranking:

Bollinger VVF 1996
, ett av de största ögonblicken i mitt liv var när jag drack det här vinet. En sinnesjuk koncentration, fantastisk syra och en otrolig kkomplexitet. Ett vackert vin.

Krug Clos de Mesnil 1979
(vilket jävla bargain, jag köpte två flaskor av en snubbe som inte visste vad det var, för 2000 spänn flaskan. Krängde en av dem dagen efter för 5500 spänn och drack den andra). Klassisk Le Mesnil med den underbara tonen av söt choklad och lätt rostad kokos, gudomlig, tappade dock lite på slutet.

Krug 1988
är alltid helt magisk. varje gång man öppnar en flaska Krug -88 så blir världen ett bättre ställe. Den är så god att dricka nu att man nästan blir förbannad.

Taittinger Comtes de Champagne Rosé 1975 på Magnum, Sparkar ut Salon 1988 från topp fem listan tyvärr, men vad kan man göra? Den var fortfarande ung och knuten på doften när den öppnades, men efter en timmer så kom all den underbara Pinot näsan fram. En lång smak packad med mogna bär, en fantastisk syra och härliga toner av choklad. Ett fantastiskt vin

Salon 1979
, första gången jag drack denna (och hittils enda gången) var på Paul & Norbert efter stängning, vi satt och drack Selosse 1988 och 1986 plus lite andra godsaker. Sen, runt 2 på natten plockade vi fram Salon -79. Jag började nästan gråta. Vilket vin! Knivskarp syra, nötig och härlig som en mogen Montrachet, ungdomlig frukt. Helt fantastisk.

Viner som nästan kom med på listan:
Salon 1988, Så god nu att man nästan går sönder inombords (om man har turen att ha kvar flaskor från orginal lanseringen, de nydegorgerade som släpptes för runt ett år sen är på tok för obalanserade.

Selosse 1988, Selosse gör stora viner, Anselme är en gud!

Dom Perignon 1996 Rosé, Sinnesjukt gott vin.

Winston Churchill 1985 på Magnum. Jag ÄLSKAR det här vinet. Churchill är ett av de tre absoluta toppproducenterna i Champagne.

Bollinger GA Rosé 1996, I Say Damn!

Krug Rosé med 80tals bas, från den första sändningen som kom till bolaget i början på 90talet. Dracks i somras med goda vänner (både mänskliga och andra viner) ljust orange i färgen. och helt magisk!

Fan jag kan fortsätta hur länge som helst...

De sämsta you ask?

Moët standard smakar spya.

Castellane smakar även den spya.

Nicolas Feuillatte är ett vidrigt vin.

Nu bir jag ledsen.

//FNG
Citera
2007-03-05, 13:04
Medlem
Ah...trevlig tråd!!!

Själv hör jag ju till dem som inte är så överdrivet förtjust i de "stora" producenterna. Eller nej, ALL champagne är fan god, det är banne mig det bästa som finns, men jag föredrar de med lite mer karaktär...

Prova tex. Charliers special club, sanslöst god.

Fyndade förresten precis en Dom Perignon -99 på en resa.. 400 spänn billigare än i Sverige. Ser fram emot den, om några år...

Kanske ska man publicera listan på det som ligger därhemma, så kan man få lite kommentarer om vad ni tror kanske??
Citera
2007-03-05, 13:19
Medlem
FNGs avatar
Hur fan kunde jag skriva att Churchill är en av topp producenterna? Detta handlar om champagne, inte port... Jag menade naturligtvis Pol Roger. Tack för att ingen kommenterat min miss...

//FNG
Citera
2007-03-05, 13:48
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
Hur fan kunde jag skriva att Churchill är en av topp producenterna? Detta handlar om champagne, inte port... Jag menade naturligtvis Pol Roger. Tack för att ingen kommenterat min miss...

//FNG

Cuvée Sir Winston Churchill är en god och pålitlig prestigechampagne. Klart man vet att det handlade om den.

(Vad gäller port gillar jag Quinta do Noval Nacional, Taylor' s och Graham's bl.a. men det är en annan historia.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in