2010-12-11, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeSkills
Mycket mycket jobb bakom en film, först ska det filmas och regiseras.
Sedan ska allt klippas och redigeras (det är den här biten som tar mest tid)

Sedan ska filmen visas för testgrupper och ev. obehagligt/dåligt/onödigt material ska klippas bort/ned.
osv osv.

Men tänk dig att du har 200-300h film som ska klippas ned till 1,5h + massa effekter och ljud.

Det tar sin tid.

okej.. men 2-3 år? alltså.. tänk hur myror samarbetar och bygger en myrstack och de tar inte så lång tid.. men ändå är den jättestor och med massa tunnlar och sånt.. och en film som människor gör tar så jättelång tid? jag tycker det är jättekonstigt..

jag kanske verkar jätteknäpp som inte vet det hära.. men jag har inte brytt mig om sånt.. det är därför ja vill veta och de är därför jag frågar
Citera
2010-12-11, 18:40
Medlem
vallontomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natur-och-myror
okej.. men 2-3 år? alltså.. tänk hur myror samarbetar och bygger en myrstack och de tar inte så lång tid.. men ändå är den jättestor och med massa tunnlar och sånt.. och en film som människor gör tar så jättelång tid? jag tycker det är jättekonstigt..

jag kanske verkar jätteknäpp som inte vet det hära.. men jag har inte brytt mig om sånt.. det är därför ja vill veta och de är därför jag frågar

I torsdags filmade vi i två och en halv timme.. Jag har suttit och redigerat och gjort effekter filmen som är 55 sekunder lång, hittills har jag suttit i över 8 timmar med det. Sen ska jag ta tag i ljudet och skapa hela jävla ljudbilden från grunden vilket lär ta många timmar, sen ska jag skicka versionen till han jag gjort filmen med, sen ska jag klippa om så troligtvis kommer redigeringen och effekterna ta 20 timmar totalt och det är för en minuts färdig film. Tänk dig då att du innan dess ska skriva ett manus, söka skådespelare, rita storyboards, filma, filma extrascener som du märker att du missat osv.. Ju större film det är desto fler steg kommer till.

Förstår du nu?
Senast redigerad av vallontomten 2010-12-11 kl. 18:42.
Citera
2010-12-11, 18:45
Medlem
SmokeSkillss avatar
När en stor byggfirma drar igång ett bygge med 30-40mannar så tar det inte lång tid att resa en byggnad. Däremot tar elen och finliret tid (vilket inte myror har)

Samma när man programmerar.
Det är skillnad på flera tusen myror som mer eller mindre inte kan något annat än att bygga stackar, samt redigering tar tid, har själv klippt kortare småfilmer lite slarvigt och det har tagit en hel kväll att få det bra. Tänk på att dom filmar inte filmen som du ser den utan dom kanske börjar lite med en scen på ett fik mitt i, filmar sedan en scen i slutet på ett berg, sedan någonstans i mitten igen och sedan tar dom början på filmen.

Sedan ska allt det flyttas och klippas till rätt plats i den riktigt filmen, musiken ska läggas till och rätt stämning skapas.

Du kan inte jämföra ett högteknologiskt djur som oss med myrorna som föds till en sak - att skydda sin drottning. Tunnlarna gräver dom i efterhand btw
Citera
2010-12-11, 18:57
Medlem
skrudiss avatar
Lång tid för människor? Vet du någon art som gör filmer snabbare?
Citera
2010-12-11, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vallontomten
I torsdags filmade vi i två och en halv timme.. Jag har suttit och redigerat och gjort effekter filmen som är 55 sekunder lång, hittills har jag suttit i över 8 timmar med det. Sen ska jag ta tag i ljudet och skapa hela jävla ljudbilden från grunden vilket lär ta många timmar, sen ska jag skicka versionen till han jag gjort filmen med, sen ska jag klippa om så troligtvis kommer redigeringen och effekterna ta 20 timmar totalt och det är för en minuts färdig film. Tänk dig då att du innan dess ska skriva ett manus, söka skådespelare, rita storyboards, filma, filma extrascener som du märker att du missat osv.. Ju större film det är desto fler steg kommer till.

Förstår du nu?

men alltså.. dom som är proffs.. såna som gör filmer borde ju kunna göra göra effekter och sånt jättesnabbt? om proffsen jobbade me den filmen du gjorde på 55 sekunder så borde dom ju kunna göra de jobb som du gjorde på kanske några minuter? eller?
Citera
2010-12-11, 19:01
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
men alltså.. dom som är proffs.. såna som gör filmer borde ju kunna göra göra effekter och sånt jättesnabbt? om proffsen jobbade me den filmen du gjorde på 55 sekunder så borde dom ju kunna göra de jobb som du gjorde på kanske några minuter? eller?

Du tror inte att "proffsen" gör lite tyngre effekter än amatörer då? Jag såg på Felix stör en ingenjör när han var på en arbetsplats där de arbetade med just specialeffekter. De arbetare ett år mer eller mindre non-stop för en filmsekvens på typ 1 minut (filmen var 2012).
Citera
2010-12-11, 19:08
Medlem
langen30s avatar
Citat:
hej alla underbara vänner..

när jag ser på ett filmfodral eller nåt så kan ja ibland se att filmen görs på kanske 3 eller 4 år.. men filmen är kanske 1-3 timmar..

de ja undrar är hur de kan ta sån tid? alltså.. är de saker som ska fixas som ställen man ska vara på och sånt? men det borde väl inte ta så lång tid? jag tänker att de borde ta kanske en vecka eller nåt sånt...

ja förstår inte varför de kan ta så lång tid och ibland flera stycken år..

och kalla mig helst inte dum och så om ja har missat något.. för jag gillar inte när folk säger taskiga saker till mig..

hellre fråga o verka dum än att inte fråga o förbli dum..

ha det jättebra alla.. älskar er jättemycket.. och jag gillar den hära sidan himla mycket..

mvh natur-och-myror

asså helt seriöst, är du dum i huvudet eller?

Citera
2010-12-11, 19:14
Medlem
vallontomtens avatar
Citat:

Nej, det är lika tidskrävande oavsett om jag gör det eller någon annan.. Det tar tid att matcha med färger, synka osv. Sen är jag själv knappast obevandrad inom detta så jag vet alltid precis vad jag ska göra och hur jag ska gå till väga när jag skrider till verket. Jag är långt ifrån amatör när det gäller redigering och specialeffekter. Jag gjort endel sådana jobb samt även många fritidsprojekt men det tar alltid tid trots mina kunskaper inom ämnet.
Citera
2010-12-11, 19:14
Bannlyst
Haha, är TS efterbliven?

OnT: det är väl just för att filmen ska bli "Perfekt" eftersom det tar sån tid. Angående att det står att det tagit 4-5 år att göra filmen så kan dom mena själva manus-arbetet och inte inspelningen.
Citera
2010-12-11, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av langen30
du kanske ska tänka igenom din fråga nästa gång du startar en tråd....

men ja tänkte igenom frågan.. o har tänkt på den länge men har faktist inte ens brytt mig eller tänkt på hur man gör en film och varför de tar så jättelång tid.. annars skulle jag ju inte frågat ens..
Citera
2010-12-11, 19:18
Bannlyst
Det är många som snackar om själva filmandet men man får inte glömma att det idag oftast läggs mer tid på postproduction än på själva filmsättet. Avatar hade t.ex. 900+ pers som arbetade konstant i 3 år endast för de digitala effekterna. Sen så läggs det väldigt mycket tid på att skriva manus, storyboard osv.
Citera
2010-12-11, 19:20
Medlem
alla extra effekter. Alla miljöer, t.ex. en scen spelas i frankrike medan nästa scen spelas i tyskland. De vill att allt ska vara perfekt, och de kan bli tvungna att göra om vissa scener ett flertal gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in