• 1
  • 2
2010-12-11, 18:21
Bannlyst
hej alla underbara vänner..

när jag ser på ett filmfodral eller nåt så kan ja ibland se att filmen görs på kanske 3 eller 4 år.. men filmen är kanske 1-3 timmar..

de ja undrar är hur de kan ta sån tid? alltså.. är de saker som ska fixas som ställen man ska vara på och sånt? men det borde väl inte ta så lång tid? jag tänker att de borde ta kanske en vecka eller nåt sånt...

ja förstår inte varför de kan ta så lång tid och ibland flera stycken år..

och kalla mig helst inte dum och så om ja har missat något.. för jag gillar inte när folk säger taskiga saker till mig..

hellre fråga o verka dum än att inte fråga o förbli dum..

ha det jättebra alla.. älskar er jättemycket.. och jag gillar den hära sidan himla mycket..

mvh natur-och-myror
Citera
2010-12-11, 18:25
Medlem
trulyawesomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natur-och-myror
hej alla underbara vänner..

när jag ser på ett filmfodral eller nåt så kan ja ibland se att filmen görs på kanske 3 eller 4 år.. men filmen är kanske 1-3 timmar..

de ja undrar är hur de kan ta sån tid? alltså.. är de saker som ska fixas som ställen man ska vara på och sånt? men det borde väl inte ta så lång tid? jag tänker att de borde ta kanske en vecka eller nåt sånt...

ja förstår inte varför de kan ta så lång tid och ibland flera stycken år..

och kalla mig helst inte dum och så om ja har missat något.. för jag gillar inte när folk säger taskiga saker till mig..

hellre fråga o verka dum än att inte fråga o förbli dum..

ha det jättebra alla.. älskar er jättemycket.. och jag gillar den hära sidan himla mycket..

mvh natur-och-myror

Kommer ihåg när jag och 3 andra polare gjorde en skolfilm, den var 7 minuter lång men det tog 6 veckor att göra den.

Fast den fick vi ju MVG för också...

Man måste byta vinklar mellan varje mening typ,om det är actionrulle tar det tid att göra effekter och stunts, sen kanske nån skådespelare blir sjuk osv...

Finns jävligt många bidragande faktorer
Citera
Medlem
htebacinoms avatar
därför allt måste alltid klaffa perfekt, om det är några klaffel (vilket det lätt blir om man i all hast snor ihop en rulle) så förstörs filmmagin.
en annan sak är att i bollywood tillverkas 2.5 filmer per dag i genomsnitt. som du kanske har märkt så har de ett ganska välförtjänt dåligt rykte.

ps. det brukar ta ungefär 6-12 månader att göra en average långfilm.

htebacinom <3
Citera
Medlem
Hah, kan ta 1 vecka att filma 1 scen, det är mycket som filmas .. tex 1 scen du ser på film kan ha filmats 10 ggr om, och editionen tar även en massa tid, speciellt i dags läget där nästan allt är data gjort
Citera
2010-12-11, 18:26
Medlem
Tr0llfans avatar
En vecka? är du seriös? Du är uppenbarligen dum och förtjänar att bli kallad taskiga saker.

Omtagningar, ordna rätta platser, beställa varor, filmredigering, specialeffekter etcetc. Det är uppenbart att det finns tusen orsaker till varför man inte skulle kunna filma in en långfilm på en vecka.
Senast redigerad av Tr0llfan 2010-12-11 kl. 18:28.
Citera
2010-12-11, 18:26
Medlem
Det är ju inte bara att spela in filmen, det är först förgrundsarbete (hitta skådespelare, platser m.m.) sen måste man förbereda alla medverkande med repliker, kläder och så vidare. Sen kan man filma och när man filmar är det ju inte så att det blir bra direkt utan man måste ta om scenerna många gånger. Efter att filmningen är klar kommer ju en djäkla massa redigering och påläggande av effekter så det är inte särskilt konstigt att det tar ett par år att tillverka en film. Vill inte gärna kalla dig dum men att du tror att det tar en vecka att göra en långfilm tyder väldigt mycket på det.
Citera
2010-12-11, 18:27
Medlem
ccoonnyys avatar
Ljud, effekter, skadespelare som maste ta ledigt Mm. Finns massor.
Citera
2010-12-11, 18:27
Medlem
SmokeSkillss avatar
Mycket mycket jobb bakom en film, först ska det filmas och regiseras.
Sedan ska allt klippas och redigeras (det är den här biten som tar mest tid)

Sedan ska filmen visas för testgrupper och ev. obehagligt/dåligt/onödigt material ska klippas bort/ned.
osv osv.

Men tänk dig att du har 200-300h film som ska klippas ned till 1,5h + massa effekter och ljud.

Det tar sin tid.
Citera
2010-12-11, 18:29
Medlem
Paladias avatar
Så långt tid tar det inte. Tittar man på långa storfilmer såsom Sagan om Ringen så tog de ungefär ett år att göra per styck.

Det bör betänkas att i många fall så räknas manusförfattandet in i tiden, och då drar det givetvis iväg.

För först måste någon skriva och komma på ett manus (föreställ dig att skriva en bok), sedan när den är klar måste rollerna tillsättas, finansiering måste eventuellt hittas med mera. Sen själva filmningen brukar inte ta så extremt långt tid, det beror lite på filmen och hur många ställen man måste vara på, men någon eller några månader får man räkna med.

Efter det är det editering, skapa specieleffekter, lägga in musik osv som tar tid. Så jag har svårt att se att ett år skulle vara speciellt långt tid för en film. Tar de längre tid än så är det oftast på grund av att manusförfattandet har pågått en längre tid innan.
Citera
2010-12-11, 18:30
Medlem
Kattolfs avatar
Hej själv.
Det är massvis med arbete att göra en långfilm utom själva filmningen då.
Manus skall skrivas och scensättas, roller besättas, kontrakt fixas, inspelningsplatser hittas, effekter läggas, ljud sättas, det skall marknadsföras osv.. osv..
Det finns en myriad andra punkter som också måste fixas innan filmen kommer ut till biosalongerna, men jag är för mätt och lat för att skriva vidare.
Hoppas du fick litet svar iaf
Citera
Medlem
tzjs avatar
Skall börja med att säga:

När jag såg rubriken i Nya inlägg, så tänkte jag bara: Måste vara Natur-och-myror som startat denna tråden! Hahaha det var det!

Det kan ta väldigt lång tid att spela in en film beroende på flera faktorer. Miljö, effekter, tillgängliga skådespelare (vissa jobbar med parallella inspelningar) mm mm.
Citera
Medlem
rAppmeisters avatar
Ibland blir man fördummad av att fråga.

OnT
Det krävs en hel del förberedningar, kontrakt, manus-författning etc.
Alla scener ska byggas upp så de passar filmen, sen är det omtagningar och allt sådant.
Allt tar tid, sen när alla scener är inspelade så ska eventuella effekter på, scenerna ska klippas ihop, samt spelas upp för att se så det blir som regissören ville.

Jag har ju bara skrapat lite på ytan just nu.. Finns massor av fler variabler som måste tas med i beräkningen, vilket du måste ha missat med din "vecka".
Gör en film på en vecka så får vi se hur det går!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in