• 4
  • 5
2012-03-15, 04:05
Moderator
Neksnors avatar
En liten detalj, av många.
Skådespelare är mer eller mindre dyra och har mer eller mindre krav (blir du tillräckligt stor kan du ex kräva daglig massage klockan 12-13 (vet inte om någon gör just det)), vilket gör att det blir en hel del pusslande med i vilken ordning scener ska spelas in, dessutom handlar det ju inte bara om skådespelarna utan även om var scenen ska utspelas.

När nya SVR/SR/UR-huset i Göteborg var nytt och visades upp (ca 2007?) så nämnde en som jobbade med "På spåret" att det tog ungefär en arbetsdag efter inspelningen att fixa det som sänds. Klippningen var inte det som tog längst tid utan ljudmixningen, surround tror jag.

En annan sak med tiden, om en filmare får en ny idé (X) mitt under ett pågående filmprojekt, skriver ner den lite hastigt, återvänder ett år senare och bygger vidare, plötsligt ringer någon och erbjuder ett nytt jobb, förhandlar "jag gör din film, men sedan vill jag göra X", tjata med producenter, Johnny Depp var upptagen med piratfilmer osv. Efter fyra år finns ett manus redo och sedan rullar allt på och filmen har premiär 18 månader senare.
Hur lång tid tog det att göra den filmen?

Tillägg: När man använde film så fick man ju fråga fotografen om allt blev som det skulle, eventuellt ta om och sedan ändå vänta tills dagen efter, då filmen framkallats, för att leta efter eventuella missar. Sedan fick man kanske göra om scenen.
Digitalkameror har ju minskat väntetiden innan man kan se resultatet, och småsaker borde datorerna kunna fixa till utan att störa tagningschemat.
Senast redigerad av Neksnor 2012-03-15 kl. 04:14.
Citera
2012-03-15, 15:27
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Vill man generalisera väldigt mycket så brukar tumregeln vara att man kan filma 3 minuter per inspelningsdag

För att förtydliga ovan påstående: Av en inspelningsdag får man ut 3 minuter färdig film. Man kan hinna spela in mycket mer, men den färdiga filmen efter redigering är i regel 3 min.

Och: Detta är förhållanden som gäller i Europa och med indy-film, liksom i Svensk film. I Hollywood brukar man få ut betydligt mindre. Hallström berättade om Gilbert Grape att en inspelningsdag hade motsvarat 0,75 sekunder... har jag för mig. Det var under en minut i alla fall.

Fast hur lång tid en film egentligen tar att göra är något abstrakt eller flytande. Det är svårt att säga hur lång tid egentligen har tagit att göra. Från och med första idén? Sedan första manuset är klart? Förproduktion? Green light? ...?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in