2010-12-11, 19:30
Bannlyst
ok.. nu har ja förstått varför de tar så lång tid för att göra en film.. kan någon ta bort den hära tråden nu? snälla..

jag tycker inte om när folk kallar mig dumma saker och sånt.. och ser ner på andra människor som inte vet så mycket om saker.. aja.. tack för hjälpen allihopa..
Senast redigerad av natur-och-myror 2010-12-11 kl. 19:32.
Citera
2010-12-11, 19:36
Medlem
UnRamas avatar
där ser man hur lite folk uppskattar filmer nuförtiden när de ses som dussinvara istället för evenemang.

En välgjord film tar sin tid att göra just för att den ska vara professionell och välgjord. Om du vill se hur en film ser ut som bara tagit några veckor att göra kan du ju kolla på utbud från Troma, t.ex.
Men nån som vill att deras film ska både vara bra och se bra ut, då tar det tid att göra. Vad trodde du att alla människor i eftertexterna egentligen gör? Du har location scouts, production designers, production builders, lighting, sounds, sound effects, ADR (additional dialogue recording), special effects, practical effects, digital effects, makeup effects, makeup, costuming, etc etc. Det är massor av folk som massor av olika saker, och 99% av det är sånt som du inte ens medvetet märker av att det finns i filmen men som ger ett helhetsintryck som är väldigt viktigt för en filmupplevelse idag.
Citera
2010-12-11, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UnRama
där ser man hur lite folk uppskattar filmer nuförtiden när de ses som dussinvara istället för evenemang.

En välgjord film tar sin tid att göra just för att den ska vara professionell och välgjord. Om du vill se hur en film ser ut som bara tagit några veckor att göra kan du ju kolla på utbud från Troma, t.ex.
Men nån som vill att deras film ska både vara bra och se bra ut, då tar det tid att göra. Vad trodde du att alla människor i eftertexterna egentligen gör? Du har location scouts, production designers, production builders, lighting, sounds, sound effects, ADR (additional dialogue recording), special effects, practical effects, digital effects, makeup effects, makeup, costuming, etc etc. Det är massor av folk som massor av olika saker, och 99% av det är sånt som du inte ens medvetet märker av att det finns i filmen men som ger ett helhetsintryck som är väldigt viktigt för en filmupplevelse idag.

okej.. nu kanske ja får skit för de hära också men de bryr jag mig inte om..

ja trodde att texten i slutet va alla skådespelares namn o vad dom heter i filmen och sånt.. men jag hade väl fel..

och i stället för att andra ska skriva massa dumma saker nu om ja har fel så kan jag skriva de i stället..

"är du helt jädra dum eller?"

så nu slipper ni andra säga massa dumma saker..
Citera
2010-12-11, 20:26
Medlem
0dens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeSkills
Mycket mycket jobb bakom en film, först ska det filmas och regiseras.
Sedan ska allt klippas och redigeras (det är den här biten som tar mest tid)

Sedan ska filmen visas för testgrupper och ev. obehagligt/dåligt/onödigt material ska klippas bort/ned.
osv osv.

Men tänk dig att du har 200-300h film som ska klippas ned till 1,5h + massa effekter och ljud.

Det tar sin tid.

Fel, förarbetet tar mycket längre tid än inspelning och efterarbete tillsammans.
Citera
2010-12-11, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paladia
Så långt tid tar det inte. Tittar man på långa storfilmer såsom Sagan om Ringen så tog de ungefär ett år att göra per styck.

Det bör betänkas att i många fall så räknas manusförfattandet in i tiden, och då drar det givetvis iväg.

För först måste någon skriva och komma på ett manus (föreställ dig att skriva en bok), sedan när den är klar måste rollerna tillsättas, finansiering måste eventuellt hittas med mera. Sen själva filmningen brukar inte ta så extremt långt tid, det beror lite på filmen och hur många ställen man måste vara på, men någon eller några månader får man räkna med.

Efter det är det editering, skapa specieleffekter, lägga in musik osv som tar tid. Så jag har svårt att se att ett år skulle vara speciellt långt tid för en film. Tar de längre tid än så är det oftast på grund av att manusförfattandet har pågått en längre tid innan.

Du har helt fel gällande Sagan om Ringen att de tog ett år att göra per film. På wikipedia står det att det tog 8 år att göra hela trilogin.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Lor...s_film_trilogy
Citera
2010-12-11, 21:24
Medlem
Extras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krewli
Du har helt fel gällande Sagan om Ringen att de tog ett år att göra per film. På wikipedia står det att det tog 8 år att göra hela trilogin.

Det står säkert någonstans i den wikipedia artikeln men bara post-produktionen var på ett år på vardera film. Onekligen så gick det dock ganska fort att göra hela trilogin, mycket av produktionen av de 3 skedde simultant.
Citera
2010-12-11, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenQQ
Mata inte trollet grabbar.
nej nej, mata myrorna istället
Citera
2010-12-12, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paladia
Så långt tid tar det inte. Tittar man på långa storfilmer såsom Sagan om Ringen så tog de ungefär ett år att göra per styck.
Knappast. Möjligtvis att effekterna och redigeringen tog ett år per film. Samtliga tre filmer spelades in 1999 + tilläggsscener som gjordes senare. Och man kan väl säga att det riktiga arbetet med manus började 1997.
Så den sista delen tog bortåt 6 år att producera.

Edit: Ok såg att detta hade påpekats bara någon rad ovanför mig. Men blev så ivrig när jag såg detta så grovt felaktiga påstående.
Citera
2010-12-12, 01:13
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krewli

Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs
Knappast. Möjligtvis att effekterna och redigeringen tog ett år per film. Samtliga tre filmer spelades in 1999 + tilläggsscener som gjordes senare. Och man kan väl säga att det riktiga arbetet med manus började 1997.
Så den sista delen tog bortåt 6 år att producera.
Det verkar som att jag varit otydlig, vilket är beklagligt. Vad som avsågs var att de tog ungefär ett år per styck att filma.
Citera
2010-12-12, 01:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av natur-och-myror
hej alla underbara vänner..

när jag ser på ett filmfodral eller nåt så kan ja ibland se att filmen görs på kanske 3 eller 4 år.. men filmen är kanske 1-3 timmar..

de ja undrar är hur de kan ta sån tid? alltså.. är de saker som ska fixas som ställen man ska vara på och sånt? men det borde väl inte ta så lång tid? jag tänker att de borde ta kanske en vecka eller nåt sånt...

ja förstår inte varför de kan ta så lång tid och ibland flera stycken år..

och kalla mig helst inte dum och så om ja har missat något.. för jag gillar inte när folk säger taskiga saker till mig..

hellre fråga o verka dum än att inte fråga o förbli dum..

ha det jättebra alla.. älskar er jättemycket.. och jag gillar den hära sidan himla mycket..

mvh natur-och-myror
Jag vet att du trollar, men jag svarar ändå; Anledningen till varför det tar så lång tid att göra en film är att först och främst så ska ett manus skrivas. När manuset är färdigt så ska det även granskas av producenter. Är inte producenterna nöjda så måste det skrivas om. Ett filmmanus är ungefär på 110-130 sidor långt. Det tar en himla lång tid att skriva om ett så stort projekt. När manuset är redo att säljas så måste man hitta en studio som vill ha manuset. Sen börjar arbetet med att leta folk, regissör, DP, klippare, CD, PD, alla som kommer vara involverade i produktionen.

Ta och jämför South Park med The Simpsons t.ex. TS tar 6 månader att göra ett avsnitt av, medan SP tar en vecka att göra ett avsnitt av och det beror på kvaliteten av produktionen. Du kan göra en film som filmas och färdigställs på mindre än en månad, men det är mest independentrullar som Kids, Ken Park, Elephant, och andra Gus Van Sant- liknande produktioner som färdigställs så snabbt.
Citera
2010-12-12, 08:56
Bannlyst
Citat:
okej.. nu kanske ja får skit för de hära också men de bryr jag mig inte om..

ja trodde att texten i slutet va alla skådespelares namn o vad dom heter i filmen och sånt.. men jag hade väl fel..

och i stället för att andra ska skriva massa dumma saker nu om ja har fel så kan jag skriva de i stället..

"är du helt jädra dum eller?"

så nu slipper ni andra säga massa dumma saker..

Du har rätt! Eftertexterna består av skådespelarnas riktiga namn samt personen som han/hon spelar.

Men mer mot slutet i eftertexterna så står även alla som har arbetat med filmen, som nämndes: tex med ljud/ljus/smink/handlings osv.

Mer för att besvara din ordinarie fråga: Det är redigeringen och klippningen som tar mest tid, att spela in filmen kan gå ganska fort(kanske 6 månader för en hel film med massa omtagningar och scener som kanske inte kommer att finnas med, men det är bättre att spela in för mycket än för lite!). Redigeringen tar så lång tid för att det är mycket specialeffekter(i alla filmer) som är mycket tidskrävande.

Ha en bra dag

Det finns alltid wikipedia om du vill läsa lite på egen hand: här!
Senast redigerad av Bitsocker 2010-12-12 kl. 08:59.
Citera
2010-12-12, 15:03
Medlem
Citat:
okej.. men 2-3 år? alltså.. tänk hur myror samarbetar och bygger en myrstack och de tar inte så lång tid.. men ändå är den jättestor och med massa tunnlar och sånt.. och en film som människor gör tar så jättelång tid? jag tycker det är jättekonstigt..

jag kanske verkar jätteknäpp som inte vet det hära.. men jag har inte brytt mig om sånt.. det är därför ja vill veta och de är därför jag frågar

hahaha vilken jämförelse!

Om vi ska tala i dina termer så ska jag formulera mig så här: I en myrstack är det inte så noga med att varje barr ligger perfekt på en viss plats, konstruktionen fungerar bra ändå. Men i filmvärlden så gör man om en väg i myrstacken ( med andra ord en filmscen ) jätte många gånger och man nöjer sig inte förens tagningen sitter perfekt.

PS : Du är nog den mest speciella personen på flashback!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in