Citat:
Ursprungligen postat av natur-och-myror
hej alla underbara vänner..
när jag ser på ett filmfodral eller nåt så kan ja ibland se att filmen görs på kanske 3 eller 4 år.. men filmen är kanske 1-3 timmar..
de ja undrar är hur de kan ta sån tid? alltså.. är de saker som ska fixas som ställen man ska vara på och sånt? men det borde väl inte ta så lång tid? jag tänker att de borde ta kanske en vecka eller nåt sånt...
ja förstår inte varför de kan ta så lång tid och ibland flera stycken år..
och kalla mig helst inte dum och så om ja har missat något.. för jag gillar inte när folk säger taskiga saker till mig..
hellre fråga o verka dum än att inte fråga o förbli dum..
ha det jättebra alla.. älskar er jättemycket.. och jag gillar den hära sidan himla mycket..
mvh natur-och-myror
Jag vet att du trollar, men jag svarar ändå; Anledningen till varför det tar så lång tid att göra en film är att först och främst så ska ett manus skrivas. När manuset är färdigt så ska det även granskas av producenter. Är inte producenterna nöjda så måste det skrivas om. Ett filmmanus är ungefär på 110-130 sidor långt. Det tar en himla lång tid att skriva om ett så stort projekt. När manuset är redo att säljas så måste man hitta en studio som vill ha manuset. Sen börjar arbetet med att leta folk, regissör, DP, klippare, CD, PD, alla som kommer vara involverade i produktionen.
Ta och jämför South Park med The Simpsons t.ex. TS tar 6 månader att göra ett avsnitt av, medan SP tar en vecka att göra ett avsnitt av och det beror på kvaliteten av produktionen. Du kan göra en film som filmas och färdigställs på mindre än en månad, men det är mest independentrullar som Kids, Ken Park, Elephant, och andra Gus Van Sant- liknande produktioner som färdigställs så snabbt.