Jag hade hamnat på Island av någon anledning. Där hade jag två vänner, Micke och Fredrik som skulle komma att se väldigt asociala ut till skillnad mot resten av invånarna. De skulle ta med mig till en plats, en fest eller nåt, och vi gick därför ner i tunnelbanan. Tåget kom och var blått med vita ränder. Mindre rutor än vad vi har i Stockholm, och med ett mellanrum mellan tåg och perrong, så vi fick gå ner på spåret och sen kliva upp i tåget. Av någon anledning så satt det en uggla på min axel. Den var tam som fan och jag var så fascinerad av att den bara kunde sitta där och känna sig trygg, trots att människor på tåget bara satt och stirrade på den och viskade "vad gör den där här", sinsemellan.
Micke och Fredrik hade missat tåget - med flit såg det ut som - och jag kände en ännu större obehagskänsla än tidigare. Så jag hoppar av vid nästa hållplats och börjar sedan gå in mot stan. En väg går mot samma håll som jag kom ifrån vilket skulle betyda att jag skulle stöta på Micke och Fredrik, och det ville jag inte. Så jag frågade ugglan vilket håll vi skulle ta och den drog huvudet mot vänster - och vi började gå.
Jag minns att vi hamnade i ett radhusområde och fritt kunde ströva in från hus till hus utan att de som både där brydde sig någonting. Jag minns att jag messade Micke och frågade vart han var någonstans. Jag fick ett svar tillbaka på isländska, men jag läste meddelandet som om det vore på svenska. Det var tydligen skrivet av en tjej som ville att jag skulle gå mot "the boat club" så skulle hon möta upp mig. Så jag började gå, med ugglan på min axel. Lika fascinerad. Då och då sträckte jag fram fingret och den satte sig lugnt och fint på den och jag satte sedan ner ugglan på min andra axel.
Jag träffade den här tjejen, som var lång, ljus och blond. Klädd i en lång, tunn ljus klänning. Hon pratade med en lugn och långsam röst och påminde mig lite om Galadriel från Sagan om Ringen. Hon var i sällskap med lite annat folk som såg ut som typiska brats. Vi började gå mot ett hus där köket var gigantiskt och låg på undervåningen och på ovanvåningen var alla de andra rummen. Hon berättade att de hade vattenkanoner och paintball och att jag skulle känna mig som hemma.
Plötsligt kommer en berättarröst in och berättar att en av killarna är god för 330MKR och "skulle kunna ta ut 30 miljoner dollar som om det inte vore någonting". Det var som om jag stod och kollade på en övervakningsfilm och någon presenterade personerna på videon. Jag frågade den lugna kvinnan om Micke var
här och hon sa att han var där inne. Jag satte mig i en soffa utanför huset och ugglan flög iväg, upp i en stor ek som var precis bredvid. Där satt det en till uggla på en gren och jag stod och iakttog de en stund.
Sedan vaknade jag.
___
Kollade upp vad ugglor i drömmar betydde och läste det här:
Citat:
Ugglan sägs kunna navigera dig rätt efter du irrat bort dig. Med sitt mörkerseende är den inte vilse i mörkret, den leder dig rätt. I detta mörker finner den också sitt byte i vilken vegetation som helst och detta byte leder till att nära din själ.
Citat:
Ugglan förknippas också med död och pånyttfödelse.
Något jag tycker är lite läskigt då jag har gått runt och oroat mig för att min pappa ska dö när som helst. Känns som att det finns så mycket i drömmen som talar om någonting för mig, men det finns så många svar att jag vet inte vilket jag ska välja.