Inatt så drömde jag flera drömmar.
Dröm nummer ett: Min farmors bror som är 97 år gammal hade tillverkat ett gevär på det ålderdomshem som han befinner sig på. Det både såg ut som och fungerade som ett riktigt hagelgevär. Men det laddades med köttfärs. Köttfärs! Jag och ett antal personer gick ut på ålderdomshemmets bakgård för att provskjuta, minns att det var lite grisigt och pilligt innan man lyckats få in köttfärsen i pipan. Jag siktade upp i luften och sköt med geväret som hade en sjuhelvetes rekyl. Det sprutade köttfärs överallt och uppe i luften bildades världens fyrverkeri, ungefär som vid millennieskiftet år 2000.
Dröm nummer två: På något sätt var detta en riktigt obehaglig dröm. Jag hade blivit våldsamt överviktig och bildat en klubb där andra riktigt överviktiga kunde äta gratis hamburgare mot ett inträde på 15 kronor och en gummihatt för 10 kronor. Efter hattens inköpande och inträdets betalande kunde man alltså äta hur mycket hamburgare som helst. Jag var fattig och hade bara råd med inträdet, inte hatten. Men trots att jag var klubbens bildare så fick jag inte gå in utan den polkagrisfärgade gummihatten. Jag skämdes något oerhört och började gråta!
Dröm nummer tre: Ganska osammanhängande dröm som jag bara har suddiga minnesbilder ifrån. Jag befann mig i mina hemtrakter och hade på något sätt lyckats gå tillbaka i tid, till 1300-talet. Folk var livredda för att få pest, och bästa sättet att undvika denna fasansfulla sjukdom var att fiska så mycket som möjligt. Helst hela tiden och helst med nät. Jag och några starka män försökte dra nätet mot strömmen i en älv, vi hade fått syn på en hälleflundra som säkerligen vägde flera hundra pannor. Men strömmen var för stark, så vi lyckades inte dra nätet mot fisken som undslapp med livet i behåll. Har också ett minne av att jag satt i en båt och sorterade sill. Stora sillar i en hink och små sillar i en annan hink. Det var tusentals sillar och jag mumlade för mig själv att jag aldrig mer ville se en sill i hela mitt liv. Minns även att jag befann mig i en kyrka tillsammans med en massa olika personer, och senare vid en grusväg vars staket bestod av levande getter.
Vad är det egentligen som förssigår i huvudet när man sover?

Finns ju absolut ingen logik i någonting.