Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-30, 15:23
  #517
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdonkeySfinx
Som ganska ny på fb så tycker jag inte att det verkar farligare här än på andra forum.
Det är ju en bra säkerhetsventil för vissa som uppenbarligen bara måste dela med sig av sådant som de flesta håller tyst om irl.
Min säkerhet beror ju på mig och jag lägger inte över ansvaret för min egen säkerhet på någon annan. Därför håller jag tyst om vissa saker även på forum och kan känna mig fullkomligt säker utan att behöva lita på någon annan.
Det som förvånar mig med fb är att istället för som ryktet går att detta skulle vara ett tillhåll för rebeller så upplever jag stället som tråkigt byråkratiskt.
Men...ibland har man inget annat för sig så man kan ju kasta bort en timme på fb.
Det finns så klart fortfarande rebeller. Dock så håller ju många av dom tidigare ack så rebelliska tankarna rumsrena. När jag reggade mig på forumet så fanns det till exempel inte en snöbolls chans i helvetet att politiker skulle prata om att legalisera cannabis.

På detta så har ju användarbasen vuxit i samma hastighet som tiden går och ju äldre man blir, desto mindre sugen på att vara en rebell blir man ju.
Citera
2018-04-30, 15:27
  #518
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Äh, allt som skrivs här räknas som trams och preskriberas inom 72h.
Citera
2018-04-30, 18:39
  #519
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrolson
För 10-15 år sedan förknippade alla flashback med säkerhet och anonymitet. Det var en "frizon" där man vågade säga allt man inte vågade säga annars, där man kunde diskutera sådant som inte var lagligt och känna sig säker. Flashback var på "våran sida", på folkets sida, inte på myndigheternas sida.

Så brukade jag iallafall tycka.

Men sanningen är att flashback är livsfarligt. ALLT du skriver här lagras i all evighet. Om du gör ett lindrigt brott hamnar du i polisregistret i 5 år, sen kan du börja om på ny kula, men på flashback finns det ingen 5 års gräns. Du får leva med allt du har gjort och skrivit när du mått dåligt, varit påtänd/full, haft ett pinsamt problem osv. Om någon i din omgivning räknar ut vem du är på flashback så är du körd. Saker du kanske skrev för 15 år sedan när du kanske var en helt annan person än du är idag kommer fram och kan förstöra ditt liv.

Du kan inte ta bort dina trådar, du kan inte ta bort dina inlägg, du kan inte ta bort dig själv. Folk som snackar om hur svårt det är att ta bort sig själv från facebook vet ingenting om flashback....flashback glömmer dig aldrig.

Det står att flashback just nu har 1 167 128 användare....men det är inte sant då majoriteten av alla användare är tvungna att ha allt mellan 2 och uppåt olika användarnamn. Ett som man kan vara sitt "officiella jag" på och som det inte gör något om folk i din omgivning får veta. Ett som du kanske ställer pinsamma frågor på. Ett som du trollar på. Ett som du snackar droger på osv. Flashback är en guldgruva för polis och andra myndigheter. Det skulle inte förvåna mig om FB egentligen drivs av något enhet hos polisen.

VARFÖR ska det vara såhär? Vad finns det för anledning att spara all info om en användare? Förklaringen att en person inte ska kunna ta bort en tråd där andra har skrivit köper jag inte. Visst, tråden kan få vara kvar, men varför kan inte jag sudda ut mitt användarnamn och göra så att det istället står "anonym" där?

Varför kan jag inte ta bort mitt användarnamn och göra så att namnet på alla inlägg/trådar av mig istället blir "borttagen profil".

Jag blir så trött på det här.
Du får väl skriva saker du kan stå för.
Det kör jag på.
Ett enda konto använder jag.
Citera
2018-05-01, 10:35
  #520
Moderator
najass avatar
Ännu en tråd på temat sammanfogad

/mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback